Pagina 1 van 1

orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 18 jan 2008 14:28
door jakobs
hallo,

orange stuurt tegen beter weten in aanmaningen naar een verkeerd [ongebruikt] email adres
na 'tig telefoontjes, a la 45 cent per minuut, is het enige antwoord dat ik ''verplicht'' ben dat email adres te gebruiken, maar daar heb ik dus geen behoefte aan want ik heb email adressen genoeg.

kunnen zij zomaar aanmaningen naar dat onbestaand/ongebruikt email adres sturen ?? zodat ik na een bepaalde periode een gedwongen betaling [maar die wel per brief] krijg waar ik dus niets van af KAN weten en dat terwijl ik aangegeven heb dat ik een ander email adres wil gebruiken.

hebben zij het recht om dat uberhaubt te doen terwijl ik aangegeven heb een ander te willen gebruiken ? je hebt geen poot om op te staan met al die kleine regeltjes tegenwoordig.

{ik word een beetje flauw van dit 'nieuwe' nederland, het begint langzamerhand op een communistisch zootje slavendrijvers te lijken, zij[de zogenaamde dienstverleners] maken de regels.....En als je het 'even' niet in de gaten hebt, ga je genadeloos onderuit..}

te belachelijk voor woorden dit, je weet van niets en ineens heb je nog 5 dagen om te betalen, nu vraag ik , kan dit allemaal zomaar ? ik ben toch de klant a la 50 euro in de maand of niet ? en wat moeite moet het zijn om mijn eigen email adres toe te voegen als een aanmaning nodig is?
beetje jammer dat orange totaal geen ruimte[en daarmee bedoel ik service] bied voor klanten

het is dus uiteindelijk bij orange zo: its our way or the high way...
helaas weer es een slechte beurt voor orange...

mvg,


ps.
ook gepost bij meldpunt telcomklachten

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 18 jan 2008 15:49
door roro25
ja dat mogen ze. Staat in de algemene voorwaarden (kleine regeljes) van Orange. (m.i. heb je ze dus niet of nauwelijks gelezen)
Weet even niet meer waar, maar het staat erin. Wat moeilijk hoor om een een account toe te voegen aan je emailprogramma. Als je niemand het adres geeft heb je ook nauwelijks mail (behalve Orange zelf dan). Ik heb mijn mail (ander domein) via een server lopen en heb ORange als account toegevoegd. Ik krijg geloof ik 1 keer per maand een mail van ze.
Reclame en nieuwsbrieven kan je uitzetten.

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 18 jan 2008 19:04
door Buysse
roro,

Dit is wel kort door de bocht!
Ik kan bijvoorbeeld niet meer zien voor welke verkoopvoorwaarden ik getekend heb. De reden.............
Mijn contract heb ik afgesloten bij Wanadoo en deze bevestigingsmail heb ik bewaard, want hierin stond de link naar de Wanadoo voorwaarden. Als ik nu deze link aanklik, dan kom ik niet meer in de Wanadoo voorwaarden, maar in de voorwaarden van Orange.
Dus hoezo nakijken ?
Maar wat veel erger is, is het feit dat Orange alleen maar via de "klantenservicelijn" wil communiceren voor slechts 0,45 per minuut. Dit is pas schandalig.

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 18 jan 2008 19:45
door jaywalker
Wanadoo is al in 2006 van naam verandert in Orange en dat is al bijna 2 jaar geleden en dus gelden nu automatisch de Orange voorwaarden....

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 18 jan 2008 20:12
door Buysse
dat is nog maar de vraag, ik kan niet meer controleren of deze twee voorwaarden aan elkaar gelijk zijn. Als Orange HEEL NETJES geweest was, hadden ze de oude link laten staan. Maar ja, helaas

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 18 jan 2008 20:17
door puma73
'het hangt er maar net vanaf welk abonnement je hebt wat je betaalt voor de helpdesk. Van de orangesite onder klantenservice staat:
voor ADSL van Orange bel je via nummer 0900 9515 (€ 0,20/min)voor Smartpack, Budget, Hometime en Free bel je via nummer 0900 0134 (€ 0,50/min)
die 45 eurocent staat er niet bij

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 18 jan 2008 20:23
door puma73
dat is nog maar de vraag, ik kan niet meer controleren of deze twee voorwaarden aan elkaar gelijk zijn. Als Orange HEEL NETJES geweest was, hadden ze de oude link laten staan. Maar ja, helaas
Toen wanadoo veranderde in orange heb je een mailtje gekregen waarin u gewezen werd dat met ingang van de algemene voorwaarden van orange van kracht werden en u binnen maand uw abonnement kostenloos kon beëindigen.

Inmiddels bijna 2 jaar verder dus orange hanteert de nu geldende AV.

En nee ik ben geen medewerker van orange, wel een redelijk tevreden klant, het loopt bij mij ook niet altijsd goed.

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 18 jan 2008 20:30
door roro25
lekker makkelijk om je her op te beroepen. JE bent als klant verantwoordelijk voor het hebben van de voorwaarden. Jij bent zelf ook een onderdeel van de overeenkomst. Je hebt ook verplichtingen van aan de overeenkomst.

En hier uit blijkt dat je zelf wel nalatig bent.

Misschien 0,45 cent met mobiel.

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 19 jan 2008 13:57
door alfatrion
Het is eerst nog maar de vraag of de algemene voorwaarden van Orange wel van toepassing zijn.

Als de overeenkomst met Orange in de winkel is gesloten dan moet de algemene voorwaarden op papier voor of tijdens het sluiten van de overeenkomst zijn gegeven. Wat nog eens voorkomt is dat verkoper onder de overeenkomst een zin zetten waarmee ze de algemene voorwaarden van toepassing verklaren, maar dit is toch echt onvoldoende.

Als de overeenkomst met Orange via de elektronische weg tot stand is gekomen dan moet deze op te slaan zijn. Bij het sluiten via de website laat Orange de algemene voorwaarden zien in een popup. In deze situatie zijn de algemene voorwaarden niet van toepassing, omdat ze niet op te slaan zijn.

Roro, je gaat m.i. veelste kort door de bocht met "de klant is verantwoordelijk voor het hebben van de AV". Zo werkt dat niet.

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 19 jan 2008 14:16
door puma73
iedereen kan, zelfs voor het afsluiten, op de website van orange de algemene voorwaarden lezen.

http://www.orange.nl/over_ons/voorwaarden/index.html

dit kan zonder te zijn ingelogd.

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 19 jan 2008 14:19
door alfatrion
Daarmee zijn ze nog niet van toepassing op de overeenkomst.

Als ze een van de links zouden geven die naar een specefieke (je hoeft als klant natuurlijk niet zelf te bedenken welke voorwaarden van toepassing zijn) voorwaarden zouden gegeven bij het overeenkomst formulier dan was het goed maar dat doen ze niet.

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 19 jan 2008 14:35
door puma73
Ik ben het niet met je eens alfatrion,
Daarmee zijn ze nog niet van toepassing op de overeenkomst.

Als ze een van de links zouden geven die naar een specefieke (je hoeft als klant natuurlijk niet zelf te bedenken welke voorwaarden van toepassing zijn) voorwaarden zouden gegeven bij het overeenkomst formulier dan was het goed maar dat doen ze niet.
TS stelt zijn abo te hebben gesloten bij wanadoo, inmiddels is wanadoo overgenomen door orange met een nieuwe AV.

TS had middels dit bericht via zijn mailbox, voorzien van een kink naar de nieuwe AV, kennis kunnen nemen van de nieuwe AV en hier al dan niet op te reageren.

Door niet te reageren heeft hij zich akkoord verklaard met de nieuwe AV.

Hier is overigens niet alleen een mail, maar ook een brief verstuurd met daarin een verwijzing op de website waar e.e.a te lezen is.

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 19 jan 2008 16:00
door alfatrion
Waar ben je het precies niet mee eens?

De gebruiker van algemene voorwaarden kan deze ook deponeren bij de kamer van koophandel. Maar dat ze daar opvraag zijn betekent nog niet dat ze zomaar op iedere overeenkomst van toepassing zijn. Dat geld ook met algemene voorwaarden op de website.


De wetgever heeft in art 6:233 BW bepaald dat de gebruiker van de algemene voorwaarden een informatie plicht heeft en geeft in 6:234 BW aan op welke manier de gebruiker daar aan voldoet.
a. hetzij de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij ter hand heeft gesteld,
Bijvoorbeeld de overeenkomst staan op de achter kant van de overeenkomst.
b. hetzij, indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, voor de totstandkoming van de overeenkomst aan de wederpartij heeft bekend gemaakt dat de voorwaarden bij hem ter inzage liggen of bij een door hem opgegeven Kamer van Koophandel en Fabrieken of een griffie van een gerecht zijn gedeponeerd, alsmede dat zij op verzoek zullen worden toegezonden,
Bij het sluiten van een overeenkomst in de winkel het natuurlijk wel redelijkewijs mogelijk om de algemene voorwaarden op schrift te geven, dus mag je niet volstaan met een verwijzing onder aan de algemene voorwaarden. En als je per brief meld dat ze zijn veranderd dan is het een kleine moeite om de algemene voorwaarden mee sturen.

Het komt erg vaak voor dat er op overeenkomsten die in de winkel worden gesloten onderaan de algemene voorwaarden van toepassing worden verklaart, maar tijdens rechtzaken verliezen deze winkels dat altijd. Zie bijvoorbeeld de rechtzaak met Rialto LJN (AW4154) of KPN Mobiel.
c. hetzij, indien de overeenkomst langs elektronische weg tot stand komt, de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij langs elektronische weg ter beschikking heeft gesteld op een zodanige wijze dat deze door hem kunnen worden opgeslagen en voor hem toegankelijk zijn ten behoeve van latere kennisneming of
Via de elektronische weg komt daarbij als eis dat de algemene voorwaarden op te slaan was. En als er dan bedrijven zijn zoals Orange, Planet Internet of Otto die een popup aanbieden dan halen zij deze eis niet.

Je bericht van 19 Jan 2008 14:16 roep je eigenlijk "ja maar als de klant goed had gezocht dan..." maar dat lijkt me geen sterk verweer.
, indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, voor de totstandkoming van de overeenkomst aan de wederpartij heeft bekend gemaakt waar van de voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen, alsmede dat zij op verzoek langs elektronische weg of op andere wijze zullen worden toegezonden.
Als dat dan toch echt niet mogelijk is dan mag je er naar verwijzen.

Voor een website geld dat het wel redelijkewijs mogelijk is om een link naar de algemene voorwaarde te geven voor dat de overeenkomst definitief gesloten is. Op de link met de rechter muisknop klikken en dan opslaan zeggen. Geen gesodemiter met IFrames, popups, word of PDF bestanden gewoon HTML of Plain text.

Anders dan een popup is een namelijk link wel op te slaan.
TS stelt zijn abo te hebben gesloten bij wanadoo, inmiddels is wanadoo overgenomen door orange met een nieuwe AV.
Dat heb ik iemand anders dan de TS zien beweren.
TS had middels dit bericht via zijn mailbox, voorzien van een link naar de nieuwe AV, kennis kunnen nemen van de nieuwe AV en hier al dan niet op te reageren.
Als ik de wetstekst lees is dat geoorloofd mits de link op te slaan is. Al vind ik het zelf eigenlijk onvoldoende omdat het een kleine moeite was om de algemene voorwaarden zelf in een bijlage mee te sturen.

Feit blijft wel dat er mensen zijn waarvoor geld dat zij bij het sluiten van de AV niet redelijkewijs kunnen opslaan omdat ze dit in een popup te zien krijgen.
Hier is overigens niet alleen een mail, maar ook een brief verstuurd met daarin een verwijzing op de website waar e.e.a te lezen is.
En dat mag dus weer niet. Bij de brief moeten de algemene voorwaarden ook meegestuurd worden, omdat dit redelijke wijs mogelijk is.

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 19 jan 2008 16:11
door ronald g
Het schijnt dat vraagsteller een apart mail adres heeft voor AAMANINGEN!!! vaag toch. Factuur online wordt door providers enkel gedaan op het standaard e mailadres. simpel.

Tip, staat op elke factuur betaal optijd voorkom ongemak en extra kosten.

Ronald.

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 19 jan 2008 19:21
door jaywalker
@ alfatrion, iemand die geen popup's kan opslaan verdient geen internet en geen pc, dan moet ie lekker een xbox of playstation kopen........

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 21 jan 2008 13:36
door jakobs
hallo,


uiteraard was het niet slim om de av niet door te lezen toen orange wannadoo overnam.[ik heb daarover idd een brief gehad maar over ''verplichte'' mail echt niets gelezen dan wel zo begrepen]
ik had bij wannadoo echt totaal geen een keer problemen gehad.
je kon communicatie-middelen veranderen wanneer dat nodig was.
ik ging er vanuit dat het bij orange ook zo was, dom idd, maar uiteindelijk werd ik wel gewoon aan het lijntje gehouden.
ik werd destijds telefonisch benaderd met de boodschap dat er niets in mijn contract/av zou veranderen, zelfs de snelheid zou omhoog gaan,en dan voor 5 euro minder abonnements kosten.

enkele maanden geleden is het begonnen na een verandering in loon, en daarmee de betalingen. ik kreeg ineens een brief [waarom kan het dan wel schriftelijk vraag ik mij af] te betalen binnen 7 dagen xx euro.
daarbij stond de boodschap: we hebben u per email een aanmaning gestuurd enz enz.

de eerste keer dat dit gebeurde direct gebeld[meerdere malen..]: ik heb geen aanmaning gehad, toen kreeg ik te horen dat ik die op mn orange mail heb ontvangen.
ik antwoorde met :die heb ik nog nooit gebruikt, kan ik mn mail veranderen in mn eigen e-mail. met als antwoord: dat kan, [
daarom is dit zo vreemd]
die telefoon operator zou notitie van mn vraag maken en mn email daadwerkelijk toevoegen waar ik mn aanmaningen op kon ontvangen als dat nodig was.
helaas heb ik daar dus geen bewijs van.
dit is de tweede keer en weer weet ik van niets [weer de aanmaning naar de orange mail gestuurd] en heb 10 min aan de telefoon gehangen om te horen dat die andere meneer dus helemaal niets heeft genoteerd van ons vorige gesprek a la 10 min, heel fijn dus
!! vergeet niet, 10 min bellen is al gauw 5 euro !! ook niet echt klantvriendelijk als je het mij vraagt.

daarbij heb ik meerdere malen gevraagd om een schriftelijke bevestiging van mn orange email met mn paswoord [want die weet ik niet eens]

is er tegenwoordig nog wel sprake van ''service'' ? als je elke keer een andere operator aan de telefoon krijgt, die dan ook nog es dingen zegt waar hij/zij echt geen macht tot heeft ,en alleen de klant naar de mond praat.
je voelt je bedondert en je hebt geen poot om op te staan.
de betalingen heb je aan te voldoen, simpel. maar het kan toch niet zo zijn dat er geen ruimte meer is om de klanten tegemoet te komen in simpele dingen als bijv een andere email : ipv orange.nl gewoon hotmail.com, of een schriftelijke bevestiging van mn email-naam + adres.
het is jammer dat de klanteservice er alleen maar is om informatie [behalve dan mn orange adres] te verstrekken en niet om daadwerkelijk ''service'' te verlenen om de klant tegemoet te komen .


mvg

Re: orange betalingen/aanmaningen

Geplaatst: 21 jan 2008 22:30
door KPN
Wat ik even kwijt wil:

De herinneringskosten van Orange Mobiel zijn ook niet mals.

7 dagen te laat betalen = 15 Euro boete!

Een beetje uitvreterig vind ik dat wel, ook al moet je dan op tijd betalen.