Pagina 1 van 1
Onterechte Rabobank melding
Geplaatst: 21 jan 2008 09:27
door mbaa
Ik heb toen ik een rekening aanvroeg bij de rabobank bewust geen krediet gewild, dus zorg er normaliter voor dat er altijd voldoende geld op de rekening staat. Betaal al mijn nota's op de rabobank en daarna gaat de rest naar de DSB waar je er tenslotte rente over krijgt.
Er werd automatisch geincasseerd (de enige incasso die ik vergeten was) ten tijde dat er te weinig op stond en ik ruim 3 weken op vakantie was, dus ik ben iets het rood in gegaan. Dit ging om €23,25 (geen wereldschokkend bedrag dus voor een rekening waar maandelijks voldoende op binnen komt), ik stond blijkbaar 12 dagen in het rood voor mijn salaris weer is gestort.
In die 12 dagen heeft de Rabobank twee brieven gestuurd met het verzoek de roodstand aan te vullen binnen een x aantal dagen. Ondanks dat in de brieven stond dat er indien niet voor een bepaalde datum gestort zou zijn er een blokkade op kwam, hebben ze meteen een blokkade voor automatische incasso's erop gezet.
Vreemd genoeg was op de dagtekening van de eerste brief mijn salaris alweer gestort (natuurlijk ook voldoende saldo ten tijde van de tweede brief) en was er van een roodstand dus al geen sprake meer. Maar toch die blokkade op de automatische incasso's gezet, waardoor ik terug kwam en er een zooi was onstaan. Op zich geen ramp, de bedrijven die niet konde incasseren stuurden een brief met acceptgiro met nieuwe vervaldatum en geen man overboord dus.
Maar het ergste; ze hebben ook de auto incasso van paypal teruggeboekt waarbij de rabo aangegeven heeft dat dit een ongeldig bankrekeningnummer is (???), dit kost me 23 euro bij paypal (kosten terugboeking ongeldig rekeningnummer) en Paypal heeft mijn rekeningnummer ook gedeactiveerd omdat ze nu denken dat het geen bestaand nummer meer is.
Ik kan het zelf niet kan heractiveren en de rabobank (call center) zegt niets te kunnen doen om dit recht te zetten bij paypal. Ik kan dus mijn primaire bankrekening niet meer op paypal gebruiken en het kost me geld. Kan ik deze kosten declareren bij de rabobank? Ze hebben ten onrechte gemeld dat mijn rekeningnummer niet juist was tenslotte.
Het is een grote bende geworden voor die 12 dagen €23,25 in de min te staan. Tot op heden is ook de blokkade nog niet opgeheven. Ik was woest, dan hadden ze die incasso moeten weigeren en had het bedrijf me zelf wel aangeschreven zodat ik het handmatig over kon maken. Is dit nou normaal voor een bank waar je notabene 7,25 per kwartaal voor betaald? Heb nu een aantal malen gebeld, maar krijg alleen het call center aan de lijn, doorverbinden lukt niet want ze zijn constant bezet, dus word er steeds weer een call aangemaak met de belofte dat ik terug gebeld word, maar ik hoor gewoon niets meer.
Wat is een betere bank om naar over te stappen, want dit accepteer ik natuurlijk nooit. Heb nog nooit in het rood gestaan en ik ga een keer voor zo'n bedrag het rood in en alle auto incasso's worden bevroren alsof je een crimineel bent. Stuitend.
Re: Onterechte Rabobank melding
Geplaatst: 21 jan 2008 12:13
door mbaa
Update:
Net dan eindelijk gesproken met iemand van de Rabobank - weer niet met iemand van het kantoor waar ze mijn bankzaken berhartigen, dus deze dame kon nagenoeg nergens antwoord opgeven en moet het weer verder uitzoeken. De blokkade laten ze er gewoon opstaan, er kan dus minimaal 4 weken niet automatisch geincasseerd worden, volslagen gestoord. Tevens doen ze helemaal niets aan de verkeerde gegevens die ze paypal hebben doorgegeven hebben dus ik kan niet eens mijn geld van mijn paypal rekening op de rabobank meer zetten. Dit is niet te geloven. Ik stap meteen over naar een andere bank, alles is beter dan dit.
Re: Onterechte Rabobank melding
Geplaatst: 21 jan 2008 21:31
door bolleke
Ik geloof het verhaal niet zo en ik zal motiveren waarom.
Als je over je limiet heen gaat(ook is deze 0 euro, dus geen limiet) dan krijg je een nette brief van de Rabobank met daarin gemeld dat je een roodstand hebt en dat deze situatie niet wenselijk is. Indien u een krediet limiet wenst dan kunnen de adviseurs u van dienst zijn. U wordt verzocht de roodstand op te heffen binnen 4 weken nadat je over je limiet heen bent gegaan.
Deze brief is een zgn KBF brief.
Na die periode van 4 weken, stel dat je nog rood staat dan wordt er een blokkade op de rekening gezet. Dez code wordt bij de Rabobank een U coder genoemd. Hierop volgt weer een KBF brief met een iet wat dringende tekst.
Dit proces gaat zo door totdat je je roodstand hebt aangezuiverd. Of in de worse case een negatieve BKR melding en incasso.
Dan nog over het contact met de Rabobank, het kan kloppen dat je niet meteen een medewerker krijgt van je eigen lokale bank maar iemand van een callcenter de zgn TOPvang. Deze screenen de vragen en zetten je desgewenst door met je juiste afdeling( als je eigen bank een grote lokale stadbank is) of gelijk met je lokale bank. Via
www.rabobank.nl kan je inloggen en dan zie je sowieso de gegevens van je lokale bank. Daarin staan ook in de meeste gevallen de rechtstreekse telefoonnummers van de lokale vestigingen. Jen kan dys makkelijk contact krijgen met je bank. Anders kan je ook langsrijden bij je lokale bank en via clientenadvies aan de balie je rekening laten deblokkeren.
Dus er zijn zat mogelijkheden om contact te krijgen, je blokkade op te heffen en alles weer tot het oude te maken.
Ik praat uit eigen ervaring dat als je een blokkade hebt en je saldo is toereikend(binnen limiet) dat je weer gelijk(na contact met de bank, wat ook in de KBF brieven staat genoemd) gedeblokkeerd wordt.
Dus ik durf te beweren dat jou verhaal niet klopt of.....dat er meer speelt dan dat je hier weergeeft.
Re: Onterechte Rabobank melding
Geplaatst: 21 jan 2008 21:48
door mbaa
Dan geloof je het niet, ook prima.
Ik kwam thuis en had twee brieven in 12 dagen ontvangen, dat is alles wat ik ooit ontvangen heb en dit gaat over 1 keer een kleine debetstand van in alle jaren dat ik er klant ben geweest. Er komt verder iedere maand een ruim bedrag binnen, ik sta nooit rood, nog geen euro. Mijn vermoeden is dan ook dat er op deze manier een krediet aan je opgedrongen word. Alleen het feit dat de automatische incasso blokkade pas na 4 weken opgeheven word sterkt mij in dit vermoeden. Er werd mij telefonisch verteld dat deze blokkade nooit handmatig word verwijderd en pas verwijderd word na 4 weken als iemand in de plus staat, mijn opmerking dat ik altijd in de plus stond en dit makkelijk na te kijken was maakte niets uit want dit gebeurde allemaal automatisch, aldus de dame van de commerciele binnendienst Boskoop (dus nog steeds niet mijn kantoor te Gouda gesproken)
Verder is het schandalig dat je steeds de belofte krijgt dat je terug gebeld word en er word gewoon niet gebeld tot bijna een week nadat je voor het eerst contact hebt opgenomen met iemand die verontschuldigend alleen maar stamelt dat ze alleen kan zien wat in haar scherm staat, laat dan iemand terug bellen die meer weet. Het rechtstreekse nummer van je bank gebruiken heb ik gedaan maar je word dan toch doorgesluisd naar een callcenter. Ze 'proberen' door te verbinden maar miraculeus lukt dit nooit en krijg je een terugbel afspraak (die vervolgens niet nagekomen word).
Langsrijden word lastig als je zelf ook een baan hebt en dus tijdens kantooruren er niet bent.
Het beste voor mij is gewoon een andere bank te kiezen als betaalrekening, heb aangegeven het niet eens te zijn met de gang van zaken en omgang met klanten daar en gezegd dat ik mijn salaris ergens anders laat storten, ze hebben toch nog steeds die blokkade erop dus de o0verstap nu vergt niet meer werk dan daar blijven ... ik ga een dezer dagen wel even even langs de ABN, lijkt me stukken veiliger dan nog langer bij de Rabobank te blijven.
Re: Onterechte Rabobank melding
Geplaatst: 21 jan 2008 22:00
door kiz
Het verhaal van mbaa klopt wél.
Op het moment dat de brief wordt verstuurd is je rekening geblokkeerd voor alle automatische incasso's, en PRECIES een maand later wordt naar het saldo gekeken. Of er toevallig in de tussentijd salaris o.i.d. wordt gestort is niet van belang, daar kijkt de Rabo niet naar. Ik heb namelijk dezelfde ervaring; men kan mij "van dienst" zijn met een dure kredietlimiet, en let wel, de Rabo hanteert een minimum limiet van 1000 euro.
Overigens, ik werd hier ook niet geloofd.
Re: Onterechte Rabobank melding
Geplaatst: 21 jan 2008 22:07
door mbaa
Kiz, ik begon al het vermoeden te krijgen dat de Rabobank op deze manier je een krediet wilt opdringen omdat ik: a) voldoende per maand op mijn rekening binnen krijg: b) nooit rood sta. Ze grijpen dit gewoon aan om er wat extra inkomsten uit te krijgen, er werd wel degelijk meteen een blokkade opgezet die er pas na 4 weken afgaat, dat gaf de dame nog eerlijk toe ook.
Ik denk dat de Rabobank de plank misslaat want ik zeg meteen op en ga naar een andere bank, dus ze zijn in ieder geval mijn maandelijkse inkomsten kwijt daar.
Heb overigens zo'n vermoeden dat Bolleke van het Rabobank propoganda team is

Re: Onterechte Rabobank melding
Geplaatst: 21 jan 2008 22:18
door bolleke
@mbaa,
Rara gang van zaken. Ik ken de situatie aldaar. Rabobank Gouwestreek, want daar valt Gouda nu onder sinds de fusie op 1-1-2008 van de Rabobanken, Zevenhuizen-moerkapelle, gouda, boskoop ik meen ook Reeuwijk Nieuwerkerk en Waddinxveen.
Anyway de procedure die ik aangaf klopt echt. Wat kiz aangeeft zou verklaren waarom je twee brieven in 12 dagen hebt gehad. de 1e is de standaard automatisch brief en de 2e een commerciele verkoopbrief van uit de binnendienst.
Maar wat ik raar vind is dat iemand uit Boskoop tegen jou zegt dat pas na 4 weken de blokkade eraf gaat.
Eerlijk waar ik spreek echt uit eigen ervaringen dat met een telefoontje je blokkade kan opheffen. Ze kunnen in Siebel kijken(CRM systeem) echter is de info niet update maar max 24 uur oud. Daarnaast kunnen ze in COF kijken en dit is een actueel systeem realtime.
Ik begrijp je gevoel hoor laat dat duidelijk zijn. Dus waag eens een telefoontje aan of ipv langs te rijden bij de ABN rijd dan bij de Rabo langs( sorry klein inkoppertje)
Re: Onterechte Rabobank melding
Geplaatst: 21 jan 2008 22:20
door bolleke
hahaha ik ben niet van het Rabo propagandateam. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel bij Rabo heb gewerkt. Ik ken veel interne systemen maar het bankwezen is niet mijn ding en ik werk bij een verzekeringsmaatschappij.

Re: Onterechte Rabobank melding
Geplaatst: 21 jan 2008 22:29
door mbaa
@Bolleke
De dame van de commerciele binnendienst begon inderdaad over niet alles te kunnen zien in haar scherm door een of andere fusie. Het was enorm vreemd want op het moment dat de brief verzonden werd, bleek dat 2 dagen erna inderdaad al een blokkade op mijn rekening stond (tijd van terugboeking paypal geld), in tegenstelling tot wat de brief aangaf. De blokkade word gewoon niet verwijderd, na 4 weken gaat dit automatisch werd mij verteld. Ze sprak zichzelf ook tegen hiermee, want in eerste instantie zei ze dat er gebeld diende te worden als de debetstand opgeheven was, dit zou ook in de brief staan (die zag ik pas toen ik terug was en er allang geen debetstand meer was) maar daarna zei ze weer dat ze dit nooit handmatig verwijderde en dat dit een geautomatiseerd proces was. Allemaal tegenstrijdigheden.
Ik was perplex, er komt namelijk ruim 3000 euro per maand op mijn rekening binnen, ik sta nooit rood, dus om dan een blokkade erop te zetten lijkt me te debiel voor woorden. Als ik een inkomen van 1000 euro zou hebben en 300 euro per maand het rood in zou gaan kan ik het me nog voorstellen voorstellen, maar nu sloeg het nergens op, het ging om 12 dagen.
De rabobank heeft me nu al voldoende gekost (23 euro paypal kosten omdat ze een onterechte melding van niet geldig rekening nummer hebben geplaatst wat ze weigeren te corrigeren) en enorm veel moeite door alles wat normaliter automatisch gaat nu handmatig over te moeten maken, dus ik neem mijn bankzaken ergens anders mee naartoe. Ik betaal geen periodieke kosten voor zoiets.
Telefoontje gaat dus niet, dat probeer ik al een week en het beste wat ik eruit krijg is een 'u word terug gebeld' ( je gaat nu automatisch naar een callcenter) wat vervolgens niet gebeurd. Ik heb uit nood zelfs maar mijn paypal nu aan de DSB gekoppeld omdat mijn rabobank acct daar gedeactibveerd is, de rabo het weigert op te lossen en ik hem niet meer kan toevoegen.
Re: Onterechte Rabobank melding
Geplaatst: 21 jan 2008 22:45
door bolleke
mooi waardeloos dat er dus geen service geboden word. En een netto inkomen van 3000 is niet iets waar ze naar kijken. Terwijl dit een zeer net inkomen is. Tja jammer dat deze lokale fusie bank zich zo laat kennen.
Succes met het de overstap.
Re: Onterechte Rabobank melding
Geplaatst: 21 jan 2008 22:54
door mbaa
Wat ik gewoon niet begrijp is waarom ze dan niet gewoon alleen incasso's uitvoeren indien er voldoende saldo is, zet er dan standaard zo'n blokkade op en zet die op 10 euro ofzo, indien het saldo minder is dan 10 euro, geen automatische incasso's. Klaar.
Kan me zelfs nog voorstellen dat ze de rekening voor automatische incasso's blokkeren als je het rood ingaat, en zelfs dat ze geen uitzondering maken voor iemand die maar 1 keer rood staat tegen iemand die vaak rood staat, zal best een geautomatiseerd proces zijn, ik heb tenslotte geen krediet en hoor dus niet rood te staan. Had ik alle begrip voor gehad, maar dat deze blokkade zolang blijft staan terwijl de debetstand allang weg is/nooit voorkomt en ik alles handmatig over moet maken is in mijn optiek te gek voor woorden en voor mij een reden over te stappen.
Het is en blijft een bank waar je je geld renteloos parkeert en daar nog periodieke kosten voor betaald ook, dan ga je niet zo met klanten om.
Re: Onterechte Rabobank melding
Geplaatst: 22 jan 2008 06:44
door verkeersleider
vraag anders eens of ze een tib van je rekening kunnen halen. Een totale incasso blokkade. Wij bij de ABN kunnen dat zelf gewoon op kantoor. Kwestie van 30 sec werk. Dus TIB is het woord
Re: Onterechte Rabobank melding
Geplaatst: 23 jan 2008 19:16
door mbaa
Berdankt voor de tip, zal het morgen eens proberen. Vermoed dat ik weinig kans maak want ze spreken zichzelf tegen daar. Volgens de rabobank medewerkster moest er gebeld worden als de debetstand opgeheven was en stond dit ook in de brief, maar dit staat dan weer haaks op het verhaal over de 4 weken dat de blokkade erop blijft want wat heeft ze bellen dan voor zin?
Afiijn, heb inmiddels mijn nieuwe nummer al aan de incasserende bedrijven doorgegeven (abn) en denk dat ik einde van de maand mijn rabo rekening maar opzeg, lijkt me een stuk veiliger.
Re: Onterechte Rabobank melding
Geplaatst: 28 mar 2008 14:55
door kleinekiek
kan nog veel gekker hoor heb nooit problemen gehad bij de rabo blijf altijd binnen mijn limiet tot enige tijd geleden baas op vakantie ging en was "vergeten"loon over te maken erg vervelend zeker als het loon gelijk loopt met al de vaste lasten ging dus ver over limiet heen en het zou nog 2 weken duren voordat baas terugkwam vervelend maar ja niets aan te doen rabo had alle bedragen terug gehaald tot de rekening weer binnen de limiet stond heb ook de standaard brief gekregen voor het eerst mijn vriendin krijg ze standaard elke maand maar dat terzeide
maar wat bleek ze hadden de rekening geblokt inmiddels was loon gestort en kon er weer geincaseerd worden maar dat ging niet meer omdat ie geblokt was ik met de bank gebeld en ik kreeg een niet alleraardgste mervr aan de lijn die mij ging vertellen hoe ik mij geld uitmoes geven ben ik niet op ingegaan maar aan het eind van het gesprek vroeg ik of die blokade eraf kon toen zei zei: nou ik doe dat niet bel over een maand of twee drie maar terug om het nog eens te proberen
zo daar sta je dan omdat ik toch graag automatisch wil betalen ben ik naar abn gegaan en rek geopend en aan alle bedrijven wijzigingen doorgegeven nou werkt het ene bedrijf sneller als de andere maar ja alle incasso die terugdesraaid was door de rabo heb ik allemaal betaald bij de abn wat schets mijn verbazing gister weer brief ontv van rabo limiet overschreden ik dach hoe kan dat nou ik kijken op internet is op een of andere manier de blokade er weer af gehaald en ik denk dat bedrijven het een paar keer proberen en er was weer af af af jeetje hoe krijg ik iemand in de war als zij tegen mij zegt probeer het over 2a3 maanden maar weer dat is dan mei dan ga ik daar ook van uit snap het niet
p.s mijn vriendin krijg elke maand deze brief maar is nog nooit geblokt