Corendon lapt EU wetten aan laars
Geplaatst: 28 jan 2008 01:31
Het overkwam ons vorig jaar november toen we vanuit Antalya naar Brussel zouden vliegen met Corendon. Een dag voor vertrek kreeg ik een sms-je dat de vlucht gewijzigd was en dat we ipv Brussel naar Eindhoven zouden vliegen.
Gebeld met Antalya, die ons doorverwees naar Brussel, die ons vertelde te handelen in opdracht van Nederland en dat er geen ander alternatief was. Op mijn vraag hoe we dan in Brussel zouden geraken - omdat onze auto daar stond - kreeg ik als antwoord dat we dan maar de trein moesten pakken. Zij wilden geen vervoer voor ons regelen. Ik zal het verhaal niet te lang maken met de vele handelingen die we moesten verrichten om thuis te komen en de auto uit Brussel te krijgen, het gaat natuurlijk om het feit dat ze ons niet op onze eindbestemming wilden brengen.
Bij thuiskomst heb ik het e.e.a. opgezocht en in de europese wetgeving c.q. verordening EC 261/2004 staat heel expliciet dat in geval van het niet nakomen van het contract -zoals in ons geval - de totale reissom vergoed moet worden en daarbij ook een schadevergoeding van €400,-- p.p.
Echter:
Corendon BV Nederland stelt dat deze verplichtingen rusten op de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert of voornemens is uit te voeren. (Overigens liet Corendon Airlines me weten dat de vlucht gewoon heeft plaatsgevonden). En omdat zij slechts de toeroperator zijn moet de vordering naar de luchtvaartmaatschappij. Waarbij ze er tevens op wijzen dat de vlucht in Turkije heeft plaatsgevonden terwijl de vlucht met Corendon Airlines zou worden uitgevoerd. De betreffende verordering stelt dat , wil in dat geval de verordering van toepassing zijn, er sprake moet zijn van een 'communautaire luchtvaaartmaatschappij', d.w.z. een luchtvaartmaatschappij met een geldige exploitatievergunning die door een lidstaat is verleend overeenkomstig de bepalingen van verordening nr. 2407/92. De betreffende luchtvaartmaatschappij beschikt over een vergunning afgegeven door de Turkse luchtvaartautoriteiten en Turkije is nog geen lidstaat.
Ik ben van mening dat:
Corendon BV Nederland is en blijft de uiteindelijk gerechtigde. Een louter grammaticale interpretatie van Verordening (EEG) nr. 2407/92 van 23 juli 1992 en hun handelswijze druisen ten volle in tegen een teleologische strekking van de Verordening. De leiding van Corendon International Travel B.V. en de Carrier Corendon zijn dezelfde personen. Een uitleg van de strekking van de Verordening, en in het bijzonder uitleg van "Community carrier" ("communitaire luchtvaartmaatschappij") zal zich voornamelijk richten op de volgende punten;
- voornaamste zakelijke activiteiten binnen de EU
- voornaamste zakelijke activiteiten richten zich tot luchtvaart
- meerderheidsbelang in handen van EU burgers
Ingevolge "EU External Aviation Relations." Aeronews. IATA Ref. GOVAF 853. 15 April 2004 is Turkije sowieso van plan om het Acquis Communautaire te erkennen en zich daaraan te houden. Het is dus niet enkel een teleologische, maar ook nog eens een anticiperende interpretatie van de Verordening.
Echter Corendon heeft zo zijn eigen interpretatie van europese verordeningen en lijkt ze toe te passen zoals het hun het beste uitkomt. Zo zal men in Turkije waarschijnlijk met de europese wetgeving te maken krijgen omdat Turkije nog geen lidstaat is.
Overigens stellen zij dat mijn interpretatie niet correct is en dat er jurisprudentie over is. Kan iemand mij hierbij helpen?
Gebeld met Antalya, die ons doorverwees naar Brussel, die ons vertelde te handelen in opdracht van Nederland en dat er geen ander alternatief was. Op mijn vraag hoe we dan in Brussel zouden geraken - omdat onze auto daar stond - kreeg ik als antwoord dat we dan maar de trein moesten pakken. Zij wilden geen vervoer voor ons regelen. Ik zal het verhaal niet te lang maken met de vele handelingen die we moesten verrichten om thuis te komen en de auto uit Brussel te krijgen, het gaat natuurlijk om het feit dat ze ons niet op onze eindbestemming wilden brengen.
Bij thuiskomst heb ik het e.e.a. opgezocht en in de europese wetgeving c.q. verordening EC 261/2004 staat heel expliciet dat in geval van het niet nakomen van het contract -zoals in ons geval - de totale reissom vergoed moet worden en daarbij ook een schadevergoeding van €400,-- p.p.
Echter:
Corendon BV Nederland stelt dat deze verplichtingen rusten op de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert of voornemens is uit te voeren. (Overigens liet Corendon Airlines me weten dat de vlucht gewoon heeft plaatsgevonden). En omdat zij slechts de toeroperator zijn moet de vordering naar de luchtvaartmaatschappij. Waarbij ze er tevens op wijzen dat de vlucht in Turkije heeft plaatsgevonden terwijl de vlucht met Corendon Airlines zou worden uitgevoerd. De betreffende verordering stelt dat , wil in dat geval de verordering van toepassing zijn, er sprake moet zijn van een 'communautaire luchtvaaartmaatschappij', d.w.z. een luchtvaartmaatschappij met een geldige exploitatievergunning die door een lidstaat is verleend overeenkomstig de bepalingen van verordening nr. 2407/92. De betreffende luchtvaartmaatschappij beschikt over een vergunning afgegeven door de Turkse luchtvaartautoriteiten en Turkije is nog geen lidstaat.
Ik ben van mening dat:
Corendon BV Nederland is en blijft de uiteindelijk gerechtigde. Een louter grammaticale interpretatie van Verordening (EEG) nr. 2407/92 van 23 juli 1992 en hun handelswijze druisen ten volle in tegen een teleologische strekking van de Verordening. De leiding van Corendon International Travel B.V. en de Carrier Corendon zijn dezelfde personen. Een uitleg van de strekking van de Verordening, en in het bijzonder uitleg van "Community carrier" ("communitaire luchtvaartmaatschappij") zal zich voornamelijk richten op de volgende punten;
- voornaamste zakelijke activiteiten binnen de EU
- voornaamste zakelijke activiteiten richten zich tot luchtvaart
- meerderheidsbelang in handen van EU burgers
Ingevolge "EU External Aviation Relations." Aeronews. IATA Ref. GOVAF 853. 15 April 2004 is Turkije sowieso van plan om het Acquis Communautaire te erkennen en zich daaraan te houden. Het is dus niet enkel een teleologische, maar ook nog eens een anticiperende interpretatie van de Verordening.
Echter Corendon heeft zo zijn eigen interpretatie van europese verordeningen en lijkt ze toe te passen zoals het hun het beste uitkomt. Zo zal men in Turkije waarschijnlijk met de europese wetgeving te maken krijgen omdat Turkije nog geen lidstaat is.
Overigens stellen zij dat mijn interpretatie niet correct is en dat er jurisprudentie over is. Kan iemand mij hierbij helpen?