Pagina 1 van 4

Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 14:04
door rmul
November 2007 heeft mijn zoon bij Bart Smit een Playstation3 gekocht.
Binnen een maand ging het apparaat stuk, ik ben er mee naar Bart Smit gegaan.
Hier werd mij verteld dat ik het apparaat zelf naar Sony moest opsturen daar de garantie binnen twee weken na aankoop onder de fabrieksgarantie verviel.
Ik ging hier niet mee akkoord ik wees erop dat het apparaat bij Bart Smit gekocht was en dat zij, als leverancier, verantwoordelijk waren voor de afhandeling.
Winkelbediende is aan het bellen geslagen resultaat apparaat werd door Bart Smit ingenomen en ter reparatie opgestuurd.
Meegeleverde snoeren, stekkers en het bedieningsconsole moesten tevens worden meegestuurd, wat mij bevreemdde, behalve de als bonus geleverde spellen en het 2e bedieningsconsole.
Deze laatsten heb weer mee naar huis genomen.

Enkele weken later werd ik gebeld, de Playstation was gerepareerd.
Ik het apparaat opgehaald, thuis gekomen heeft mijn zoon hem uitgepakt, bleek een nieuwe te zijn, alleen de stekkers en het bedieningsconsole te ontbraken. Hierover direct gebeld, winkelbediende zette hakken in het zand, er werd mij medegedeeld dat ik zelf deze attributen mee naar huis had genomen. U begrijpt dat de toonzetting van het gesprek even veranderde.

Daags daarna Sony gebeld en het geval voorgelegd, Sony heeft kosteloos nieuwe snoeren en bedieningsconsole opgestuurd.
Hulde aan Sony voor deze service.
Bart Smit ruimt niet alleen zijn speelgoed op maar ook zijn klanten, wij komen er niet meer.

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 17:42
door BBCS
Ik het apparaat opgehaald, thuis gekomen heeft mijn zoon hem uitgepakt, bleek een nieuwe te zijn, alleen de stekkers en het bedieningsconsole te ontbraken.


Klopt, de producten dienen dan altijd zonder kabels en atributen naar de fabrikant gestuurd te worden. Dit is heel gebruikelijk.

Bij jouw ligt de fout bij Bart Smit.
Hier werd mij verteld dat ik het apparaat zelf naar Sony moest opsturen daar de garantie binnen twee weken na aankoop onder de fabrieksgarantie verviel.
Oei, wel heel gemakkelijk gedacht, maar je hebt wettelijk gezien bij de winkelier net zo lange garantie als de fabrieksgarantie.
Bart Smit gaat hierin in de overtreding.
Ik ging hier niet mee akkoord ik wees erop dat het apparaat bij Bart Smit gekocht was en dat zij, als leverancier, verantwoordelijk waren voor de afhandeling.
Heel goed gedacht en gehandeld.
Daags daarna Sony gebeld en het geval voorgelegd, Sony heeft kosteloos nieuwe snoeren en bedieningsconsole opgestuurd.
Hulde aan Sony voor deze service.


Inderdaad mooie service, vooral omdat Sony het niet verplicht is.

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 18:29
door Geoffrey
Bart Smit heeft er een handje van om mensen direct door te sturen naar de fabrikant. Ga hier niet mee akkoord: Bart Smit heeft ook uw geld, dus moeten zij zorgen voor een goede afhandeling van uw klacht!

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 21:56
door L.V
pure onzin !!

lees de achter kant eens van je bon !
ik werk zelf in een bart smit winkel en wij zijn verplicht om bij verkoop te zeggen dat er 2 weken garantie van bart smit op zit en daarna gaat de garantie via de leverancier
en als je daar niet mee ens bent moet je dat doen tijdens de verkoop en niet achteraf lopen te zeuren !

als je daar klachten over hebt dan moet je bij hoofdkantoor zijn
het personeel doet alleen maar wat hen op gedragen wordt !

je hebt geen poot op te staan als je klachten daar op hebt
en trouwens wees blij dat die filiaal het wel heeft terug genomen want normaal is het ten strengste verboden om het in te nemen .

dus nogmaals lees je bon eens !!

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 22:12
door Geoffrey
Ziedaar... de service van Bart Smit. :roll:

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 22:16
door L.V
maar het is gewoon zo
ik heb het eens een keer uitgezocht voor een klant die wou weten waarom dat geregeld was

de regeling is gemaakt door de fabriekant zelf en niet door bart smit alleen
de fabriekant wil de verdere garantie hebben
daar kunnen wij nix aan veranderen
de klant moet zelf goed opletten wat er staat op de bon of wat er eventueel gezegt wordt op dat moment

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 22:47
door smitje
De kapotte playstation kan je binnen het garantietermijn zelf GRATIS opsturen naar Sony Nederland en je heb dan vele malen sneller een nieuwe of gerepareerde playstation in huis dan wanneer je het de winkel laat opsturen.

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 22:49
door Big-V
Beste L.V.,

zo werkt het natuurlijk niet.

Een toelichting lijkt me overbodig.

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 22:51
door L.V
nouja zo werkt het wel bij alle filaals van bart smit
en bij meerdere winkels
als klanten zelf niet opletten eigen schuld dikke bult

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 22:54
door BBCS
ik werk zelf in een bart smit winkel en wij zijn verplicht om bij verkoop te zeggen dat er 2 weken garantie van bart smit op zit en daarna gaat de garantie via de leverancier
De winkelier is verplicht om minimaal de dezelfde garantie te geven als de fabrikant.

Hoelang mag de garantie van de winkelier zijn?

Gelijk of langer dan van de fabrikant.

Dus wat Bart Smit doet, mag dus niet.

Zal een mooie zijn.

Als ik een laptop of een printer verkoop dat ik dan maar 2 weken garantie geef en als daarna die zaken kapot gaan dat ik dan tegen de klanten zeg dat ze maar zelf met de fabrikant contact op nemen.
Geen klant die dat zou pikken (en terecht).

Daarnaast is de winkelier voor de consument ten aller tijden het aanspreekpunt. Ook als een product opgestuurd wordt naar de fabrikant, blijft de winkelier het aanspreekpunt voor de consument.

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 22:55
door Big-V
Bij aanschaf van een product gaat u een koopovereenkomst aan met de verkoper. Die is degene die u een deugdelijk product moet leveren; hij mag u bij een slecht (ondeugdelijk) product niet doorverwijzen naar de fabrikant. De verkoper moetzelf voor een oplossing zorgen.

Bron: Consuwijzer

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 22:58
door L.V
ja nou zo werkt het nou eenmaal bij ons zo
als ze mensen er niet mee ens zijn moeten ze het product niet kopen
bonnen lezen dat moeten jullie doen maja altijd van die betweters die lopen te klagen op forums terwijl ze weten dat ze toch geen gelijk hebben maar toch via zo'n forum hun gelijk proberen te krijgen

mesnen weten waar ze aan toe zijn tijdens de verkoop als ze er niet mee eens zijn moeten ze het product niet kopen

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 23:04
door Big-V
Ik heb je net toch een link gegeven? Als Bart Smit werkelijk op deze manier handelen, is dat in strijd met de wet.
Ik geef die link niet voor niks; misschien is het verstandig om eerst even te lezen voor je reageert.

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 23:06
door L.V
nou dan had bart smit al lang een rechtzaak gehad
bart smit werkt al 40 jaar zo dus nix strafbaars aan

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 23:09
door Big-V
Je hebt echt een enorme plaat voor je kop. Sorry dat ik het zeg, maar je zou wel iets kritischer naar je eigen bedrijf mogen kijken.
Denk je nu echt dat een willekeurige consument een rechtszaak zou beginnen om een ganzenbord of een stel barbiepoppen?
Het feit dat Bart Smit ermee wegkomt, wil nog niet zeggen dat het is toegestaan.
Wat meer interesse voor het consumentenrecht zou geen kwaad kunnen als je in een winkel werkt.

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 23:17
door L.V
ik heb geen plaat voor me kop maar ik zie het gewoon anders en in praktijk is het anders tis hoe het is

klanten weten gewoon voor die tijd wat de garantie periode is dus moeten ze daarna niet klagen

tuurlijk begrijp ik dat je baalt als je product binnen een maand kapot is maar daar kan die winkel waar het gekocht is nix aan doen het is gewoon dan een fabrieksfout of je gaat er verkeerd mee om

je vind het fout of niet maar toch het is gewoon zo daar verandert gewoon niets aan

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 23:20
door Big-V
Ze mogen wel degelijk klagen. Ze staan volledig in hun recht.
Nogmaals verwijs ik je naar de link die ik je heb gegeven. Daar staat hoe het een en ander met betrekking tot garantie is geregeld. Dit zijn dwingende regels en hier mag niet van worden afgeweken. Ook niet door Bart Smit.

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 23:22
door L.V
nouja wat je wilt ik heb mijn menig en jij die van jou de regels van bart smit gelden gewoon als de klant dat niet accepteert jammer dan maak me daar ook niet druk om wij doen gewoon ons werk

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 23:25
door Big-V
Nee, zo werkt het niet.
Er zijn bepaalde dingen die de verkoper of opsteller van een contract niet zelf mag bepalen. Deze regels gelden ook niet wanneer de koper deze bij het sluiten van de overeenkomst accepteert.

Een vergelijkbaar voorbeeld: wanneer jij een sollicitatiegesprek zou voeren met een werkgever en deze werkgever biedt je een salaris aan dat beneden het minimumloon ligt en jij accepteert het, heb je tòch recht op het minimumloon; ookal heb je met je werkgever anders afgesproken.

Volgens jouw redenering zou Bart Smit ook op de achterkant van de bon kunnen zetten dat klanten helemáál geen garantie hebben. En als ze dit per ongeluk niet lezen hebben ze dus pech gehad?
Nogmaals: zo werkt het dus niet.

Re: Bart Smit

Geplaatst: 31 jan 2008 23:38
door BBCS
Volgens jouw redenering zou Bart Smit ook op de achterkant van de bon kunnen zetten dat klanten helemáál geen garantie hebben. En als ze dit per ongeluk niet lezen hebben ze dus pech gehad?
Nogmaals: zo werkt het dus niet.
Nu komt het:

Als de klant voor of tijdens de koop niet in staat is geweest om de algemene voorwaarden te lezen, dan is die algemene voorwaarden niet van toepassing en rechtsongeldig.

Daarnaast mogen de Algemene voorwaarden geen inbreuk maken op de Nederlandse wetgeving.

Als in de Nederlandse Wetgeving zou staan dat de winkelier verplicht is om een gelijke of langere garantie te geven en Bart Smit geeft maar 2 weken garantie, dan heeft de klant ten aller tijden recht op de winkel garantieduur gelijk zijnde aan de fabrieksgarantie.

Dan kan Bart Smit wel op duizend papieren zetten en in duizend regels zetten dat de klant maar recht heeft op 2 weken garantie van Bart Smit, maar dan heeft de klant toch recht op de winkel garantietermijn gelijk zijnde aan de fabrieksgarantie.

Een voorbeeld:

Op een product zit 2 jaar fabrieksgarantie en Bart Smit geeft maar 2 weken garantie.

Wat is dan de lengte van de winkelgarantie waarop de klant recht heeft?

- 2 Weken
- of 2 jaar?

Volgens Bart Smit maar 2 weken, maar volgens het Nederlands recht 2 jaar.

Dus heeft de klant bij Bart Smit voor dat product recht op 2 jaar garantie.