Pagina 1 van 1

Importeur geeft geen garantie op dure fabrieksradionavigatie

Geplaatst: 06 feb 2008 11:32
door marcel1973
Ik ben sinds 1/2 jaar eigenaar van een 1/2 jaar oude auto. Die heb ik gekocht via een autohandelaar (geen merkdealer) en heeft een duitse achtergrond.

Na de koop blijkt de autoradionavigatie van (1340 euro) het niet te doen. Ik ben al sinds de koop aan het soebatten met de merkdealer over de garantie. Apparaat regeert niet op cd's en dus ook niet op de navigatie software. Komt er in het kort op neer dat ik nu door hen geadviseerd wordt om te zoeken naar een duitse dealer omdat die radio verder niet in nederland geleverd wordt.

De importeur (=automerk)zegt er niet bij dat via de nederlandse website dezelfde radio nog steeds te bestellen is (1340 euro). En ik ben van mening dat zij dus wel deze radio leveren en dus ook de garantie moeten geven op de defecte radio.

Ik sta op de vooravond van het aanschrijven van de importeur en te dreigen met mijn rechtsbijstands verzekering. maar vraag me af of dit nodig is. Ik heb tenslotte recht op 3 jaar europeesche garantie en dus ook via hen.

De garage waar ik de auto in de eerste plaats gekocht heb is geen merkdealer en hij heeft dus ook geen toegang tot dit netwerk. Ook hij liep tegen deze barriere aan. De rede dat ik deze garage nog niet verantwoordelijk houd voor dit geval is omdat hij me behoorlijk goed heeft geholpen met allerrlei andere problemen met deze auto.

In tegen stelling tot de merkdealer die me iedere keer van het kastje naar de muur stuurde, geen garanties gaf (omdat er iemand anders aan de auto had gesleuteld).

Ik krijg
- A het gevoel dat dit dealernetwerk zich gesloten houd voor mij omdat
ik de auto niet bij hen heb gekocht.
- B dat zij de garantievoorwaarden anders uitleggen door b
ovenstaande reden en het feit dat de auto niet uit Nederland komt
maar oorspronkelijk uit Duitsland. Maar dit heeft via de europeesche
garantie niets te maken met elkaar.


Wat kan ik het beste doen met dit probleem?

Groeten,

Marcel

ps ik heb om discreet te blijven niet de namen en merken willen noemen van de betrokken partijen.

Re: Importeur geeft geen garantie op dure fabrieksradionavigatie

Geplaatst: 06 feb 2008 23:49
door BBCS
Simpel, de autohandelaar dient het op te lossen.

Indirect heb je wel met die voorschakels te maken, maar direct niet.

Een ander punt is dat als die autohandelaar in Duitsland gevestigd is, dat je dan niks met het Nederlands recht te maken hebt, maar met het Duitse recht.

Een ander ding:

Die autoradionavigatie, is dat van een merk? Zo ja, dan dient de autohandelaar gewoon met dat merk contact op te nemen.

Re: Importeur geeft geen garantie op dure fabrieksradionavigatie

Geplaatst: 07 feb 2008 00:52
door alfatrion
Wat je rechten zijn hangt af van het geval. Wat de autohandelaar heeft gemeld over de auto? Wat heb jij er zelf aan ontdenkt? Dit zou eventueel aanleiding kunnen gegeven om je te beroepen op dwaling.

Bij dwaling is spraken van onjuiste voorstelling van zaken die tot stand komt door onjuiste inlichting van de wederpartij (de auto verkeert in goede staat, terwijl de radio defect is), ongeoorloofd zwijgen van de wederpartij (hij wist dat de radio defect was maar heeft dat niet gemeld) of wederzijdse dwaling (hij dacht ook dat de radio goed was). Er is geen spraken van dwaling als de verkoper het gebrek niet kende noch behoefte te kennen (details).
Ik ben sinds 1/2 jaar eigenaar van een 1/2 jaar oude auto. Die heb ik gekocht via een autohandelaar (geen merkdealer) en heeft een duitse achtergrond.
Met andere woorden de auto was nieuw toen je hem kocht?

De Europese garantie van twee jaar gaat ergens anders over dan waar jij aan denkt. Dat houd in dat je twee jaar lang de verkoper kan aanspreken wanneer je kunt bewijzen dat het product niet aan de overeenkomst beantwoorden. De Nederland heeft dit uitgebreid naar de levensverwachting c.q. gemiddelde levensduur.

Als je kunt bewijzen dat de auto niet aan de overeenkomst beantwoorden hebt je recht op aflevering van het ontbreken, kosteloos herstel of kosteloos vervanging, mits mogelijk en niet buiten verhouding op je andere rechten. In dit geval betekent dat je kunt kiezen tussen herstel of vervanging van de radio. (De hele auto vervangen is buiten verhouding.)

Je hebt ook een recht op ontbinding of prijsmindering maar dat recht speelt pas als de herstel en vervanging niet mogelijk is of de verkoper zich niet aan zijn verantwoordelijkheden hield. Daar is m.i. wel spraken van.

Daarnaast heb je recht op schade vergoeding. Bijvoorbeeld de aanschaf kosten van de radio, transport kosten, telefoontjes aan de verkoper, ect.

De minimale handelsgarantie bedraagt 6 maanden en daarmee komt een omkering van de bewijslast. Daarbij heb je minimaal twee maanden de tijd om gebreken te melden nadat je deze ontdekte. Dus 8 maanden (net iets minder) na de aankoop kun je nog melden dat een gebrek net op het einde van garantie een gebrek hebt ontdekt.

Jouw overeenkomst is in Nederland gesloten, dus de Nederlandse wet is van toepassing. Bovendien zijn de 6 maanden en twee jaar termijn Europese termijnen die dus in heel Europa gelden.
Wat kan ik het beste doen met dit probleem?
Schrijf je verkoper een aantekende brief waarin je hem een laatste mogelijkheid om er voor te zorgen dat het product aan de overeenkomst beantwoord. Op consuwijzer.nl kun je wel een voorbeeld brief vinden.
In tegen stelling tot de merkdealer die me iedere keer van het kastje naar de muur stuurde, geen garanties gaf (omdat er iemand anders aan de auto had gesleuteld).
Dat mogen ze alleen doen als jij de merkdealer niet de gene is die het product aan jou heeft verkocht. In het andere geval is dat een verboden beding.
De garage waar ik de auto in de eerste plaats gekocht heb is geen merkdealer en hij heeft dus ook geen toegang tot dit netwerk. Ook hij liep tegen deze barriere aan. De rede dat ik deze garage nog niet verantwoordelijk houd voor dit geval is omdat hij me behoorlijk goed heeft geholpen met allerrlei andere problemen met deze auto.
Misschien zou je kunnen overeenkomen dat hij je een bepaald bedrag terug betaald vanwege de defecte radio.

Re: Importeur geeft geen garantie op dure fabrieksradionavigatie

Geplaatst: 07 feb 2008 11:03
door marcel1973
Auto is niet door mij in Duitsland gekocht maar heeft een duitse oorsprong. Ik heb hem gewoon op nederlands kenteken gekocht bij de autohandelaar.

Verder ben ik nu een brief aan het opstellen richting de importeur (heeft hoofd dealerschap van het automerk) aangezien de dealer in mijn regio via hen bot vangt betreffende deze auto. Ik zou 3 jaar garantie hebben op deze auto (fabrieksgarantie) en hoop nog zeker aanspraak te kunnen maken op 2 jaar. Binnen deze garantie zou ook de radio navigatie moeten vallen mijnsinziens.

Ik heb gesproken met de fabriekant van de radionavigatie. Het probleem is dat dit een OEM product is dus de verplichtingen van garanties e.d. liggen niet meer bij hen maar bij de autofabrikant die deze radio af fabriek in de auto's leverd. Ik heb een nette sociale brief geschreven waarin in hoop dat zij inzien dat ik graag mijn auto via het reguliere circuit wil laten onderhouden en waarbij ik hoop dat zij deze radionavigatie binnen de gestelde fabrieksgarantie kunnen laten nakijken.

Als ik een optelsom maak van de in teschatte kosten dan wordt bij reparatiekosten tussen de 0 en 200 euro de radio zonder bericht gerepareerd zonder bericht. En alles boven de 200 euro wordt terug gekoppeld. Daarnaast moet ik ook nog 200 euro voor de navigatie software betalen. Ben ik dus met een beetje pech al 400 euro verder.

Een systeem van Pioneer met lcd-scherm wat velemalen mooier is dan het systeem waar ik nu over praat kost 1500 euro (de mijne was dus 1340) dus uiteindelijk hoop ik dat ze met een aanbod komen waarbij ik met enige bijtelling (afschrijving van een jaar) kan upgraden naar die Pioneer. Maar met een beetje pech wijzen ze me de deur en blijf ik zitten met het probleem.

Dan is mijn optie om zelf de reparatiekosten op me te nemen.

De autohandelaar heeft me een 2e hands fabrieksradio/cd-speler mee gegeven als alternatief. Dit vind ik in alle redelijkheid wel best als vangnetje maar ik ga toch voor een algehele oplossing via de merkimporteur.

Ik zal in dit forum mijn bevindingen blijven posten.

Bedankt voor de reacties.

Re: Importeur geeft geen garantie op dure fabrieksradionavigatie

Geplaatst: 07 feb 2008 11:45
door alfatrion
Een 2e hands radio/cd-speler vind ik helemaal geen redelijk alternatief zonder daarnaast een prijs mindering.

Het is leuk en aardig dat jij dit nu zelf probeert op te lossen, maar ik zou dat gewoon door de verkoper laten doen. Uiteindelijk is het zijn verantwoordelijkheid. Hij heeft er toch ook aan verdiend?

Re: Importeur geeft geen garantie op dure fabrieksradionavigatie

Geplaatst: 07 feb 2008 11:53
door BBCS
Het is leuk en aardig dat jij dit nu zelf probeert op te lossen, maar ik zou dat gewoon door de verkoper laten doen. Uiteindelijk is het zijn verantwoordelijkheid.
Gossie, je was me net voor. :wink:

Ik ben van mening dat dit soort zaken de taak van de verkopende partij is.

Tuurlijk heb je als koper indirect wel te maken met de voorschakels, maar de verkopende partij is ten aller tijden het aanspreekpunt en hij dient dan ook dergelijke zaken te regelen.

Niet JIJ moet dergelijke brieven sturen, maar dit dient de verkopende partij te doen.

Re: Importeur geeft geen garantie op dure fabrieksradionavigatie

Geplaatst: 07 feb 2008 22:54
door Mr. Floppy
Marcel doelt hier op de Europeesche fabrieksgarantie van de auto. (niet over de Europeesche richtlijn voor consumentenkoop)
Volgens mij is dit voor de meeste automerken in heel Europa geldig bij alle officiele dealers.
Deze garantie is volgens mij ook overdraagbaar op de nieuwe eigenaar.
Ga gewoon eens langs een andere dealer; misschien dat ze je daar wel helpen.

Re: Importeur geeft geen garantie op dure fabrieksradionavigatie

Geplaatst: 07 feb 2008 23:06
door alfatrion
Dan had ik dat deel verkeert opgevat. Als de auto gekocht 2e hands is (maar ik maakte op dat dit niet zo was) zou je het beste de originele verkoper kunnen aanspreken.

Die garantie is inderdaad overdraagbaar, zelfs als in de algemene voorwaarden daar wat anders over staat. Enerzijds is een dergelijk beding uit te leggen als een verbod om iets te verkopen en anderzijds is het uit te leggen als een manier van de verkoper om onder zijn verplichtingen uit te komen. Dergelijke bedingen zijn verboden omdat deze de zwarte lijst staan. Zoek maar eens onder "Opeisen prestatie van gebruiker" en "Bevoegdheden richting derden" bij de onderstaande link.

http://www.iusmentis.com/contracten/alg ... orwaarden/

Re: Importeur geeft geen garantie op dure fabrieksradionavigatie

Geplaatst: 07 feb 2008 23:13
door BBCS
Enerzijds is een dergelijk beding uit te leggen als een verbod om iets te verkopen en anderzijds is het uit te leggen als een manier van de verkoper om onder zijn verplichtingen uit te komen. Dergelijke bedingen zijn verboden omdat deze de zwarte lijst staan.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een dergelijke regel ook in mijn AV heb staan.
En dat heeft puur te maken dat ik ten aller tijden zelf contact wil hebben met de eindgebruiker en ik het eigenlijk niet toesta dat mijn producten door "tussenhandelaren" worden doorverkocht.

Dus een dergelijke regel kan ook bij die dealer van toepassing zijn.

Re: Importeur geeft geen garantie op dure fabrieksradionavigatie

Geplaatst: 07 feb 2008 23:30
door alfatrion
Dat ben ik bekent mee. Het vervelende is alleen dat je aan een dergelijke regel niks hebt. Consumenten (en mogelijk kleine ondernemers) kunnen er dikke streep door zetten en net doen alsof je het niet hebt opgenomen. Dat doet de rechter ook. Je zou wel consumenten kunnen uitsluiten van deze regel.

Ik heb trouwens elders aangegeven wat er fout is aan de garantie voorwaarden uit jouw voorwaarden.
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=726584#726584

Re: Importeur geeft geen garantie op dure fabrieksradionavigatie

Geplaatst: 07 feb 2008 23:45
door BBCS
Ik heb trouwens elders aangegeven wat er fout is aan de garantie voorwaarden uit jouw voorwaarden.


Klopt, maar de regels die ik hanteer zijn meer om mezelf tegen de rotte appels te kunnen beschermen dan werkelijk de klanten hun rechten te beperken.
Consumenten (en mogelijk kleine ondernemers) kunnen er dikke streep door zetten en net doen alsof je het niet hebt opgenomen.


Kijk, ik mag zelf bepalen wie ik help en wie niet.
Ik mag dus klanten weigeren en ik ben niet verplicht om klanten te helpen.
Daarmee bedoel ik dus dat ik nieuwe reparaties (mits dat het geen handelsgarantieclaims of wettelijke garantie claims zijn.)

Dus ik mag wel aan Pietje leveren, maar ik mag ook weigen om aan Klaasje te leveren.

Dus daardoor mag ik ook bepalen dat mijn producten niet doorverkocht worden.
En dan heb ik het puur over wederverkopers.
Ik lever alleen aan de eindgebruiker. Of dat nu consumenten zijn of bedrijven, dat maakt niet uit.

Re: Importeur geeft geen garantie op dure fabrieksradionavigatie

Geplaatst: 07 feb 2008 23:51
door alfatrion
Als dat je bedoeling is waarom sluit je eindgebruikers dan niet uit van deze regel?

Re: Importeur geeft geen garantie op dure fabrieksradionavigatie

Geplaatst: 07 feb 2008 23:57
door BBCS
Verhip, eerlijk gezegd vergeten.

Maar nu begin ik eerlijk gezegd te twijfelen.

Ik dacht dat ik een dergelijke regel in de AV had staan, of heb ik me nu vergist? :oops:

Ik zal het nakijken.