LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat als de winkel er niet meer is?
Wat als de winkel er niet meer is?
Garantie, zo heb ik mij laten vertellen, krijg je bij het verkooppunt. Als etr iets stuk is oid en het valt binnen de garantie, dan moet je hiermee naar de plaats waar je je product hebt aangeschaft. Tegenwoordig heb je echter zeer veel webwinkels en kleine winkeltjes zonder voorraad. Je kunt dan wel vaak je product daar ophalen, maar een echte winkel is het niet.
Het zou me niets verbazen als die winkeltjes vaak slechts een paar jaar bestaan en vervolgens opgeheven worden of failliet gaan. Ik vraag me daarom af wat je moet doen als je een defect product hebt, maar niet bij het verkooppunt terecht kunt, omdat deze er simpelweg niet meer is.
Het zou me niets verbazen als die winkeltjes vaak slechts een paar jaar bestaan en vervolgens opgeheven worden of failliet gaan. Ik vraag me daarom af wat je moet doen als je een defect product hebt, maar niet bij het verkooppunt terecht kunt, omdat deze er simpelweg niet meer is.
Re: Wat als de winkel er niet meer is?
Met dank aan de Kassasite van de vara.
http://kassa.vara.nl/portal?_li=y&_scr= ... er=3239644
Voor het hele artikel over garantie op de website van Kassa zieWat gebeurt er met het recht op een goed product als de winkel failliet gaat?
Helaas kan de winkelier, de contractpartij niet meer worden aangesproken op diens verantwoordelijkheid na een faillissement.
De consument kan het bij de fabrikant proberen, alleen mag die zijn eigen garantietermijn hanteren met beperkingen.
http://kassa.vara.nl/portal?_li=y&_scr= ... er=3239644
Daar hoef je geen zorgen over te maken.Tegenwoordig heb je echter zeer veel webwinkels en kleine winkeltjes zonder voorraad. Je kunt dan wel vaak je product daar ophalen, maar een echte winkel is het niet.
Als dat bedrijf netjes ingeschreven staat bij de KvK en een BTW nummer heeft, dan heb je gewoon de dezelfde rechten als een normale winkel.
Dus bij een bedrijfje dat geen toonzaal heeft (een winkel) heb je gewoon de dezelfde rechten als bij een normale winkel.
Dat slaat echt nergens op. En is ook onzin.Tegenwoordig heb je echter zeer veel webwinkels en kleine winkeltjes zonder voorraad. Je kunt dan wel vaak je product daar ophalen, maar een echte winkel is het niet.
Het zou me niets verbazen als die winkeltjes vaak slechts een paar jaar bestaan en vervolgens opgeheven worden
Waarom zou een kleine winkeltje zonder voorraad slechts een paar jaar bestaan?
En waarom zou die vervolgens opgeheven worden?
Waarom zou die dan failliet gaan?
Laat ik je dit zeggen dat de kans dat een grote winkelketen failliet gaat net zo groot is als dat kleine winkeltje waar jij zo minachtend over doet.
Het is tegenwoordig het tegenovergestelde:
Een grote voorraad is pas onverstandig. De prijzen dalen zo snel dat een grote voorraad meestal pure verlies betekent.
Het heeft geen zin om een grote voorraad te hebben.
Daarnaast wilt het niet automatisch zeggen dat je bij een winkel die een grote voorraad heeft meer zekerheid hebt en betere kwaliteit hebt als bij een winkeltje die bijna geen voorraad heeft.
-
Het woord garantie valt en de vaste hap is weer aanwezig
Nou nou, er voelt iemand zich aangevallen zie ik...
Waarom ik denk dat die winkeltjes snel failliet gaan, is omdat er op deze manier heel veel prijsvechters zijn. Kijk maar eens op Internet rond. De één biedt het nog goedkoper aan dan de ander. Ze concureren elkaar gewoon weg.
En ik doe helemaal niet minachtend, dat maak jij er van. Ik weet ook wel dat ik dezelfde rechten heb bij een webwinkel als bij een gewone, maar die kleintjes zitten vaak niet bij een branche aangesloten (trust me, I checked). Het nadeel daarvan is dat je dus nergens aan kunt komen als de winkel zelf weg of failliet is.
Je bent helemaal niet op mijn eigenlijke vraag ingegaan. Dit was wat je moet doen met een kapot product als de winkel waar je het gekocht hebt niet meer werkt?
Waarom ik denk dat die winkeltjes snel failliet gaan, is omdat er op deze manier heel veel prijsvechters zijn. Kijk maar eens op Internet rond. De één biedt het nog goedkoper aan dan de ander. Ze concureren elkaar gewoon weg.
En ik doe helemaal niet minachtend, dat maak jij er van. Ik weet ook wel dat ik dezelfde rechten heb bij een webwinkel als bij een gewone, maar die kleintjes zitten vaak niet bij een branche aangesloten (trust me, I checked). Het nadeel daarvan is dat je dus nergens aan kunt komen als de winkel zelf weg of failliet is.
Je bent helemaal niet op mijn eigenlijke vraag ingegaan. Dit was wat je moet doen met een kapot product als de winkel waar je het gekocht hebt niet meer werkt?
zie mijn eerste antwoord
Klopt.Nou nou, er voelt iemand zich aangevallen zie ik...
en daarmee maak je als consument een hele grote fout:Waarom ik denk dat die winkeltjes snel failliet gaan, is omdat er op deze manier heel veel prijsvechters zijn. Kijk maar eens op Internet rond. De één biedt het nog goedkoper aan dan de ander. Ze concureren elkaar gewoon weg.
Je kijkt alleen naar de verkoopprijs.
Even iets:Dit was wat je moet doen met een kapot product als de winkel waar je het gekocht hebt niet meer werkt?
Bij een grote winkelketen heb je heus niet meer zekerheid.
En als een winkel er niet meer is, kun je nergens meer aankloppen voor jouw garantieclaim.
Echter heb je naast de garantie van de winkel ook garantie van de fabrikant gekregen en dan kun je proberen om die garantie bij de fabrikant te claimen.
Let wel op:
Bij de winkelie heb je recht op consumentenbescherming, bij de fabrikant heb je dat niet. Daarnaast hoeft de fabrikant niet jouw als consument verder te helpen, dus de kans is dat als je bij de fabrikant aanklopt, dat hij je kan weigeren.
gewijzigd
Laatst gewijzigd door puma73 op 18 feb 2008 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de verkopende partij zijn biezen heeft gepakt is de kopende partij de klos.
Tenzij de verkopende partij is overgenomen en wordt voortgezet.
Dan is de nieuwe eigenaar verantwoordelijk voor de lusten en lasten.
Helaas komt bovenstaande niet vaak voor.
Dus is de kopende partij meestal de klos.
T
Tenzij de verkopende partij is overgenomen en wordt voortgezet.
Dan is de nieuwe eigenaar verantwoordelijk voor de lusten en lasten.
Helaas komt bovenstaande niet vaak voor.
Dus is de kopende partij meestal de klos.
T
-
Je bent hier als detaillist op een consumentenforum te gast
En dan is detaillist zeker een duur woord voor inpakker van kapotte electronicaspullen??
BBCS,
Wat heeft TS jou misdaan dat jij op zo'n lompe onbeschofte manier reageert.
TS stelt een hele normale vraag, krijgt antwoord en wat doe jij, gaat tekeer tegen TS zonder inhoudelijk op de vraag in te gaan.
Wat heeft TS jou misdaan dat jij op zo'n lompe onbeschofte manier reageert.
TS stelt een hele normale vraag, krijgt antwoord en wat doe jij, gaat tekeer tegen TS zonder inhoudelijk op de vraag in te gaan.
Dit is weer persoonlijk aan het worden .
ik haak maar af.
Groet T
ik haak maar af.
Groet T
Dan moet je een claim neer leggen bij de curator, maar echt een goede kans om dan aanspraak te maken op je geld heb je niet. Als het product in herstel is bij de winkelier op het moment dat deze failliet gaat moet je hem een brief schrijven dat het product van jou is, zodat het niet word verkocht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Faillissement_(Nederland)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Faillissement_(Nederland)
Maar of dat dan geaccepteerd wordt weet ik niet.Als het product in herstel is bij de winkelier op het moment dat deze failliet gaat moet je hem een brief schrijven dat het product van jou is, zodat het niet word verkocht.
Je hoort wel eens dat op die producten van klanten gewoon beslag op is gelegd.
Hmm, da's ook lekker... Maar verder krijg je het als klant niet echt te horen, dat een winkel failliet is. Tenzij het een groot bedrijf is, dan staat het in de krant. Of als je het via via hoort, als de winkel in de buurt is.
Nou, ik hoop maar dat het me nooit zal overkomen, want als ik het goed begrijp kun je dan dus fluiten naar je garantie, of zelfs je product als die op dat moment in reparatie is!
Nou, ik hoop maar dat het me nooit zal overkomen, want als ik het goed begrijp kun je dan dus fluiten naar je garantie, of zelfs je product als die op dat moment in reparatie is!
Naar de winkelgarantie zeker.
Behalve als er een doorstart plaatsvind.
Behalve als er een doorstart plaatsvind.
Het product in reparatie is jouw eigendom. Een curator verkoopt jouw product niet als hij weet dat het jouw eigendom is. Zonder brief vermoeden ze dat het product het eigendom is van de winkelier omdat wettelijk geregeld is dat de houder vermoed wordt de eigenaar te zijn.Nou, ik hoop maar dat het me nooit zal overkomen, want als ik het goed begrijp kun je dan dus fluiten naar je garantie, of zelfs je product als die op dat moment in reparatie is!
Hmmm oké... dan moet je er ook nog achter zien te komen wie die curator is... Hoe moet dat dan?
Aan de winkelier vragen?
Winkel is dicht. Weg/failliet/whatever. Geen winkelier te bekennen om iets aan te vragen. En dan?