Autobedrijf Van Hulst uit Oss
Geplaatst: 19 feb 2008 12:21
Wij hebben in juli 2007 een auto gekocht bij RDW autobedrijf Van Hulst aan de Berghemseweg in Oss. De vraagprijs van deze auto was € 3.950.
We maakten een proefrit samen met de heer Van Hulst in de desbetreffende auto en constateerden alle drie een vieze muffe geur uit de luchtfilters. Van Hulst zei dat dit de airco was die lang niet gebruikt was. Even flink doorblazen was het advies en dan was het weg.
Voor de proefrit constateerden we al een paar parkeerdeukjes aan de zijkant van de auto. Deze zouden gemaakt worden en er zou een APK verricht worden. De auto was behoorlijk smerig aan de binnen- en buitenkant, maar als we hem schoon wilden hebben dan zouden de kosten voor ons zijn. Hier gingen we mee akkoord…stom achteraf maar we waren blij dat we na een lange zoektocht eindelijk een auto naar onze zin gevonden hadden en een doekje en stofzuiger kan iedereen hanteren.
Een paar dagen later haalden mijn vriend en mijn vader de auto op. We betaalden een bedrag van € 3.950, maar Van Hulst maakte een bon van € 3.300, om de reparatiekosten van de deukjes en de APK te kunnen boeken. We zochten hier niet direct iets achter. Wij hadden dus twee bonnen, een reserveringsbon van € 3.950 en een bon op datum van afhaal van € 3.300.
Gedurende de week werd ik steeds misselijker in de auto. Wij belden Van Hulst meerdere malen op de volgende weken op om te overleggen, maar hij wimpelde dat weg. Hij zou op vakantie gaan en daarna moesten we maar verder zien. Vervolgens zijn we voor de zekerheid maar naar een dealer van het merk gegaan en die ontdekte een lekke kachelradiateur en een kapot spruitstuk. Gevaarlijke stoffen konden zo de auto inkomen. Dit gebrek kon gerepareerd worden, maar dan zou het hele dashboard open moeten en dat laaide de kosten flink op. Wij belden Van Hulst, maar gaf het APK-bedrijf de schuld. Hij wilde uiteindelijk alleen maar bemiddelen in de kosten die wij zouden moeten betalen bij het door hem uitgekozen bedrijf, maar de kosten zouden voor ons blijven. Betalen voor iets waar hij (bewust of onbewust?) over had gelogen, daar gingen wij natuurlijk niet mee akkoord.
Wij gingen advies inwinnen bij een advocaat. Volgens deze advocaat stonden wij, ondanks dat Van Hulst geen BOVAG-garantie geeft, in ons recht, omdat een product volgens het consumentenrecht naar verhouding met de prijs moet voldoen en bovendien mogen er geen gebreken zijn waarover de klant niet is ingelicht. De reparatie van de auto na zo’n korte tijd stond niet in contrast met de aanschafwaarde van de auto. Wij stelden Van Hulst diverse mogelijkheden voor, maar hij wilde hier niets van weten. Later ook via de advocaat, maar ook via deze weg kregen we geen mogelijkheid aangeboden. Inmiddels had hij ook een advocaat in de arm genomen en die beweerde doodleuk dat wij niets anders hadden aangeboden dan alleen dat Van Hulst de auto zou terugkopen voor de prijs van € 3.950. Wat niet waar is, want zelfs onze advocaat heeft zwart-op-wit meerdere mogelijkheden aangeboden. Ik zou u graag de kinderlijke brieven laten zien die deze advocaat aan ons gestuurd heeft…
Om een nog langer verhaal kort te maken: de zaak is uiteindelijk in februari 2008 voor de rechter gekomen. Die oordeelde verbazingwekkend in het voordeel van Van Hulst. Redenen hiervoor waren dat: wij als leek dienden te weten dat de kachelradiateur stuk was , zelfs als de autoverkoper zegt dat het de airco is die doorgeblazen dient te worden. Ondanks dat alle vragen aan Van Hulst werden beantwoord met een “dat kan ik me niet meer herinneren” en niet eens werden ontkent door hem werd ook daar aan voorbij gegaan.
Dat Van Hulst totaal alle voorstellen tot dan toe had genegeerd werd ook niet meegenomen. Ook niet dat hij gebreken verborgen had gehouden. Vreemd was dat het bedrijf tevens op de naam van zijn vrouw staat, maar deze is er constant buiten gehouden en was ook niet aanwezig. Omdat de rechter geen getuige wilde horen (mijn vader) voor het bedrag wat wij betaald hebben, moet Van Hulst ons € 3.300 betalen en daarmee is de zaak afgerond volgens de rechter. Helaas hadden we dit bedrag contant betaald. We zouden dus voor de rechter op een andere manier moeten bewijzen wat wij betaald hebben, maar een getuige zou pas in Hoger Beroep gehoord worden. Een getuige die de advocaat van Van Hulst bovendien uit de rechtzaal verwijderd wilde hebben, omdat dit de zaak zou kunnen schaden. In een openbare zitting is dat niet mogelijk…Goed zo, advocaatje!!!
Onze kosten zijn ondertussen hoog opgelopen. De reparatie van de radiateur en spruitstuk (€ 1100,-), de advocaatkosten (voorschot € 1700 + € 2000), vervangend vervoer (€ ?, diverse), treinkaartjes naar de rechtbank in Den Bosch voor 2 personen en bovendien moeten we zelf de auto weer terugbrengen naar Oss (90 km retour) voor de terugweg vervangend vervoer regelen dus met twee auto’s rijden en krijgen we € 650 minder terug dan het eigenlijke aankoopbedrag!!! Van Hulst wil de auto dan ook nog inspecteren want hij beweert dat het allemaal de schuld is van ons rijgedrag. U kent ons natuurlijk niet, maar al onze auto’s uit het verleden houden wij in een zo goed als mogelijke staat, wij rijden normaal en we plegen regelmatig onderhoud. Hoger beroep kan zin hebben, maar als we weer zo’n rechter treffen, zouden we misschien ook nog gerechtskosten van Van Hulst moeten betalen. Sowieso zouden onze eigen kosten nog verder oplopen en we zouden nog niet van deze ramp op 4 wielen af zijn tot die tijd.
Nota Bene: in de tussenperiode is de benzinetank lek gegaan (zo wordt tanken wel heel duur..!) en ook is de remvloeistofslang lek, verder zijn er nog meer gebreken aan de auto ontstaan terwijl er niet meer dat 2000 km mee gereden is. Een regelmatig bezoek van een ANWB monteur was dan ook het gevolg. We hebben dus amper met de auto kunnen rijden en ondertussen wel wegenbelasting en verzekering betaald. We willen iedereen waarschuwen voor deze manier van werken en wij horen graag uw ervaringen met dit autobedrijf. Kijk ook uit voor demente verkopers met een beperkte geheugencapaciteit, want een ‘dat kan ik mij niet meer herinneren’ is in de rechtbank tegenwoordig ook een argument.
Bovendien: hij staat momenteel te koop op Autotrader voor een bedrag van € 3750,- een donkerblauwe PEUGEOT 306 XT 1.6 BREAK uit 1999. U weet nu wat er mis mee is!
We maakten een proefrit samen met de heer Van Hulst in de desbetreffende auto en constateerden alle drie een vieze muffe geur uit de luchtfilters. Van Hulst zei dat dit de airco was die lang niet gebruikt was. Even flink doorblazen was het advies en dan was het weg.
Voor de proefrit constateerden we al een paar parkeerdeukjes aan de zijkant van de auto. Deze zouden gemaakt worden en er zou een APK verricht worden. De auto was behoorlijk smerig aan de binnen- en buitenkant, maar als we hem schoon wilden hebben dan zouden de kosten voor ons zijn. Hier gingen we mee akkoord…stom achteraf maar we waren blij dat we na een lange zoektocht eindelijk een auto naar onze zin gevonden hadden en een doekje en stofzuiger kan iedereen hanteren.
Een paar dagen later haalden mijn vriend en mijn vader de auto op. We betaalden een bedrag van € 3.950, maar Van Hulst maakte een bon van € 3.300, om de reparatiekosten van de deukjes en de APK te kunnen boeken. We zochten hier niet direct iets achter. Wij hadden dus twee bonnen, een reserveringsbon van € 3.950 en een bon op datum van afhaal van € 3.300.
Gedurende de week werd ik steeds misselijker in de auto. Wij belden Van Hulst meerdere malen op de volgende weken op om te overleggen, maar hij wimpelde dat weg. Hij zou op vakantie gaan en daarna moesten we maar verder zien. Vervolgens zijn we voor de zekerheid maar naar een dealer van het merk gegaan en die ontdekte een lekke kachelradiateur en een kapot spruitstuk. Gevaarlijke stoffen konden zo de auto inkomen. Dit gebrek kon gerepareerd worden, maar dan zou het hele dashboard open moeten en dat laaide de kosten flink op. Wij belden Van Hulst, maar gaf het APK-bedrijf de schuld. Hij wilde uiteindelijk alleen maar bemiddelen in de kosten die wij zouden moeten betalen bij het door hem uitgekozen bedrijf, maar de kosten zouden voor ons blijven. Betalen voor iets waar hij (bewust of onbewust?) over had gelogen, daar gingen wij natuurlijk niet mee akkoord.
Wij gingen advies inwinnen bij een advocaat. Volgens deze advocaat stonden wij, ondanks dat Van Hulst geen BOVAG-garantie geeft, in ons recht, omdat een product volgens het consumentenrecht naar verhouding met de prijs moet voldoen en bovendien mogen er geen gebreken zijn waarover de klant niet is ingelicht. De reparatie van de auto na zo’n korte tijd stond niet in contrast met de aanschafwaarde van de auto. Wij stelden Van Hulst diverse mogelijkheden voor, maar hij wilde hier niets van weten. Later ook via de advocaat, maar ook via deze weg kregen we geen mogelijkheid aangeboden. Inmiddels had hij ook een advocaat in de arm genomen en die beweerde doodleuk dat wij niets anders hadden aangeboden dan alleen dat Van Hulst de auto zou terugkopen voor de prijs van € 3.950. Wat niet waar is, want zelfs onze advocaat heeft zwart-op-wit meerdere mogelijkheden aangeboden. Ik zou u graag de kinderlijke brieven laten zien die deze advocaat aan ons gestuurd heeft…
Om een nog langer verhaal kort te maken: de zaak is uiteindelijk in februari 2008 voor de rechter gekomen. Die oordeelde verbazingwekkend in het voordeel van Van Hulst. Redenen hiervoor waren dat: wij als leek dienden te weten dat de kachelradiateur stuk was , zelfs als de autoverkoper zegt dat het de airco is die doorgeblazen dient te worden. Ondanks dat alle vragen aan Van Hulst werden beantwoord met een “dat kan ik me niet meer herinneren” en niet eens werden ontkent door hem werd ook daar aan voorbij gegaan.
Dat Van Hulst totaal alle voorstellen tot dan toe had genegeerd werd ook niet meegenomen. Ook niet dat hij gebreken verborgen had gehouden. Vreemd was dat het bedrijf tevens op de naam van zijn vrouw staat, maar deze is er constant buiten gehouden en was ook niet aanwezig. Omdat de rechter geen getuige wilde horen (mijn vader) voor het bedrag wat wij betaald hebben, moet Van Hulst ons € 3.300 betalen en daarmee is de zaak afgerond volgens de rechter. Helaas hadden we dit bedrag contant betaald. We zouden dus voor de rechter op een andere manier moeten bewijzen wat wij betaald hebben, maar een getuige zou pas in Hoger Beroep gehoord worden. Een getuige die de advocaat van Van Hulst bovendien uit de rechtzaal verwijderd wilde hebben, omdat dit de zaak zou kunnen schaden. In een openbare zitting is dat niet mogelijk…Goed zo, advocaatje!!!
Onze kosten zijn ondertussen hoog opgelopen. De reparatie van de radiateur en spruitstuk (€ 1100,-), de advocaatkosten (voorschot € 1700 + € 2000), vervangend vervoer (€ ?, diverse), treinkaartjes naar de rechtbank in Den Bosch voor 2 personen en bovendien moeten we zelf de auto weer terugbrengen naar Oss (90 km retour) voor de terugweg vervangend vervoer regelen dus met twee auto’s rijden en krijgen we € 650 minder terug dan het eigenlijke aankoopbedrag!!! Van Hulst wil de auto dan ook nog inspecteren want hij beweert dat het allemaal de schuld is van ons rijgedrag. U kent ons natuurlijk niet, maar al onze auto’s uit het verleden houden wij in een zo goed als mogelijke staat, wij rijden normaal en we plegen regelmatig onderhoud. Hoger beroep kan zin hebben, maar als we weer zo’n rechter treffen, zouden we misschien ook nog gerechtskosten van Van Hulst moeten betalen. Sowieso zouden onze eigen kosten nog verder oplopen en we zouden nog niet van deze ramp op 4 wielen af zijn tot die tijd.
Nota Bene: in de tussenperiode is de benzinetank lek gegaan (zo wordt tanken wel heel duur..!) en ook is de remvloeistofslang lek, verder zijn er nog meer gebreken aan de auto ontstaan terwijl er niet meer dat 2000 km mee gereden is. Een regelmatig bezoek van een ANWB monteur was dan ook het gevolg. We hebben dus amper met de auto kunnen rijden en ondertussen wel wegenbelasting en verzekering betaald. We willen iedereen waarschuwen voor deze manier van werken en wij horen graag uw ervaringen met dit autobedrijf. Kijk ook uit voor demente verkopers met een beperkte geheugencapaciteit, want een ‘dat kan ik mij niet meer herinneren’ is in de rechtbank tegenwoordig ook een argument.
Bovendien: hij staat momenteel te koop op Autotrader voor een bedrag van € 3750,- een donkerblauwe PEUGEOT 306 XT 1.6 BREAK uit 1999. U weet nu wat er mis mee is!