LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] looptijd verzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
AJK
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jan 2008 12:47

looptijd verzekering

Ongelezen bericht door AJK »

Een particuliere verzekering kun je vaak eenvoudig opzeggen, ook al is de looptijd nog niet verstreken.

Maar hoe zit dat met een bedrijfsmatige verzekering? Ik heb net gesprek gehad met verzekeringsadviseur en hij geeft aan dat we de gehele periode uit moeten zitten.

Voor de volledigheid: we hebben met onze VvE van ons appartement een CASCO-verzekering tegen brand, storm etc. welke loopt tot 2011. Bij de oprichting van de VvE is er gekozen voor een "bedrijfs"verkering omdat dit voordeliger was. Ik kom er niet helemaal uit wat dit precies inhoudt, dit speelt voor dat ik hier woonde.

Moeten we de gehele looptijd uitzitten of kunnen we redelijk eenvoudig overstappen?

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: looptijd verzekering

Ongelezen bericht door vladja »

Wat is de ingangsdatum van de verzekering? Ik bedoel niet de jaarlijkse datum dat er betaald moet worden?

Vladja

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: looptijd verzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Je zult de hele looptijd moeten uitzitten, net als bij andere contracten. Ook bij particuliere verzekeringen heb je overigens polissen met een looptijd van bv. 5 jaar. Die moet je ook gewoon uitzitten. heeft dus weinig met particulier of bedrijf te maken, al zal het bij bedrijven misschien vaker voorkomen dat de looptijd van een polis langer dan een jaar is.

Enige manier om er 'onderuit' te kunnen komen is als de voorwaarden zouden wijzigen.

Let ook goed op wanneer je moet opzeggen. Dat je niet net een maand te laat opzegt of zo, want dan zit je er weer voor bv. 5 jaar aan vast...

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: looptijd verzekering

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hi AJK,

Als ik het goed begrijp heb je een appartement en deze is via de VVE verzekerd.
Vraag van mijn kant; is het jou deelname aan deze polis die je wilt beeindigen, of wil de VVE de polis beeindigen?

Succes!

Jack

AJK
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jan 2008 12:47

Re: looptijd verzekering

Ongelezen bericht door AJK »

@vladja
De ingangsdatum zal ergens in 2001 liggen. De looptijd is 10 jaar, de verzekering loopt af in 2011.

@Jack747
Ik wil weten of je kunt overstappen met de verzekering om prijzen te vergelijken en eventueel over stappen naar een andere maatschappij. Het is een verzekering afgesloten door de VvE die wettelijk verplicht is, dus mijn deelname als individu beëindigen is niet mogelijk.

Als we kunnen overstappen wil ik bij andere maatschappijen prijzen aanvragen. Maar als ik het goed begrijp zit de VvE er aan vast tot 2011, en heeft het geen nut om nu een prijsvergelijk te doen.

Ben zelf, als particulier, paar jaar geleden overgestapt van Interpolis naar Fortis ASR. Dit ging probleemloos.

rednax
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 dec 2005 14:01

Re: looptijd verzekering

Ongelezen bericht door rednax »

Je zit er inderdaad tot 2011 aan vast.

Op basis van het nieuw verzekeringsrecht zijn landurige contracten (zoals deze met een looptijd van 120 maanden) na ieder verloop van 5 jaren opzegbaar.

In de praktijk betekent dit derhalve dat je nooit langer dan 5 jaar aan een bedrijfsmatige verzekering vastzit.

Overigens kan hier van afgeweken worden (langer), dit moet dan wel uitdrukkelijk overeengekomen zijn, maar in de praktijk komt het niet voor.

Gesloten