LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] veel mensen betalen te hoge heffing

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
AJK
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jan 2008 12:47

veel mensen betalen te hoge heffing

Ongelezen bericht door AJK »

Het valt mij op dat veel mensen niet op de hoogte zijn van het feit dat, als ze alleenstaand zijn, teveel aan lozingsheffing betalen.

Standaard wordt een huishouden aangeslagen voor 3 i.e., en een alleenstaande behoort te worden aangeslagen voor 1 i.e.. Maar dat moet wel eerst worden aangevraagd bij het betreffende waterschap.

Scheelt toch weer zo'n €90 à €100 op jaarbasis en je hoeft er bijna niets voor te doen.

qwerty2007
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 okt 2007 13:06

Re: veel mensen betalen te hoge heffing

Ongelezen bericht door qwerty2007 »

Tja is gewoon meegenomen voor ze als de betalende mensen dit niet weten.
Hartstikke bedankt voor deze tip!

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: veel mensen betalen te hoge heffing

Ongelezen bericht door priewjet »

Even een kleine nuance: je moet alleenWONEND zijn. Een alleenstaande kan natuurlijk best alleenwonend zijn, maar heeft er niet per definitie recht op. Bijvoorbeeld een alleenstaande moeder die samen met een kind op hetzelfde adres woont. Die betaalt dus gewoon het volle pond omdat ze niet alleenwonend is.

AJK
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jan 2008 12:47

Re: veel mensen betalen te hoge heffing

Ongelezen bericht door AJK »

klopt! als ik het me goed herinner is de juiste term 1 persoons huishouden.

Daarnaast ben ik ook nog bezig om de lozingsheffing van onze gezamelijke aansluiting terug te vorderen. De aansluiting wordt niet gebruikt en er is ook geen lozingspunt aanwezig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: veel mensen betalen te hoge heffing

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat laatste zal waarschijnlijk niet gaan. Of je wel of niet een lozingspunt hebt is daarvoor namelijk niet relevant, alleen of je een aparte (kadastrale) eenheid hebt.

Ik heb het zelf jaren gehad dat ik voor mijn schuur ook van alles moest betalen, omdat dat een apart kadastraal nummer had.

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: veel mensen betalen te hoge heffing

Ongelezen bericht door priewjet »

Daarnaast ben ik ook nog bezig om de lozingsheffing van onze gezamelijke aansluiting terug te vorderen. De aansluiting wordt niet gebruikt en er is ook geen lozingspunt aanwezig.
Lozingsheffing van onze gezamenlijke aansluiting: dat kan ik niet vatten. Hoe het technisch allemaal in elkaar zit, is ook niet van belang. Als je namelijk met twee of meer woningen via dezelfde aansluiting op het riool loost, betaal je toch voor elke woning afzonderlijk. Dat is zo bij de verontreinigingsheffing en bij het rioolrecht van de gemeente. In een flatgebouw betalen ook alle bewoners afzonderlijk.

De aansluiting wordt niet gebruikt. Hoe raak je dan je afvalwater kwijt?

Wat je onder lozingspunt verstaat, begrijp ik ook niet. Is dat misschien een afvoerpijp waarmee je in een sloot of een vaart loost?
Of je wel of niet een lozingspunt hebt is daarvoor namelijk niet relevant, alleen of je een aparte (kadastrale) eenheid hebt.

Ik heb het zelf jaren gehad dat ik voor mijn schuur ook van alles moest betalen, omdat dat een apart kadastraal nummer had.
Dan heb je het over andere belastingen, dus op deze vraag is je, op zich overigens juiste, stelling niet van toepassing.

Gesloten