LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco voorschotten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
tjha

Eneco voorschotten

Ongelezen bericht door tjha »

Hallo allemaal,

ik ben een paar maanden druk bezig geweest waardoor mijn administratie is vergeten. Nu stuurt Eneco, mijn netbeheerder, een incassobureau achter mij aan. Allereerst voor een jaarafrekening die op geschatte meterstanden is gebaseerd (waar ik hen reeds over geinformeerd heb maar toch schijnt het niet bij ze door te dringen) en ten tweede over een aantal voorschotten. De 62,00 die dit incassobureau in rekening brengt bedragen ruim 45% van de hoofdsom en zijn daardoor in conflict met "Rapport Voorwerk II".

Mijn eerste vraag is, een voorschot is toch een vrijwillige aanbetaling? Mijn tweede vraag is, wanneer de meterstanden aan mijn leverancier doorgeef moet dit toch automatisch doorgegeven aan- en verwerkt worden door mijn netbeheerder? Of zit ik hier fout?

Ze zijn trouwens erg snel met het incassobureau namelijk twee weken na het verlopen van de betalingstermijn zonder dat ze ooit een herinnering hebben verstuurd.

S@ski@

Re: Eneco voorschotten

Ongelezen bericht door S@ski@ »

Een voorschot is geen vrijwillige aanbetaling. Energiebedrijven hebben dit gewoo in een voorwaarden staan. Daarnaast is het natuurlijk logisch dat je gedurende het jaar alvast betaalt, omdat je ook al energie afneemt.

Daarnaast is het niet vanzelfsprekend dat de netbeheerder standen overneemt die jij aan de leverancier doorgeeft. Dit gebeurt eigenlijk alleen bij een verhuizing, niet bij een jaarafrekening, Uiteindelijk stelt de netbeheerder de standen en het bijbehorende verbruik vast. Je krijgt normaal gesproken ook een kaartje van je netbeheerder met de oproep je standen voor de jaarafrekening door te geven. Als je dit niet doet, dan zal de netbeheerder standen gaan schatten.

tjha

Ik heb een kaartje van mijn leverancier ontvangen echter niet van mijn netbeheerder. Is dit de normale gang van zaken?

diamondvoodoo

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Ik heb een kaartje van mijn leverancier ontvangen echter niet van mijn netbeheerder. Is dit de normale gang van zaken?
Ja.
Het wil weleens zo zijn dat het van beide komt wanneer netbeheer en leverancier gescheiden zijn.

diamondvoodoo

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

En verder: automatische incasso is ideaal. Kan je je eigen administratie OOK in de gaten houden en nooit vergeten. En mocht het mis gaan kan je het bij de bank altijd storneren.

S@ski@

Ongelezen bericht door S@ski@ »

Quote:

Ja.
Het wil weleens zo zijn dat het van beide komt wanneer netbeheer en leverancier gescheiden zijn.
Dit is niet de normale gang van zaken.... je krijgt het kaartje altijd van je netbeheerder. En soms ook van je leverancier als deze gescheiden zijn. Maar je moet je standen altijd door geven aan de netbeheerder, anders gaan zij schatten, zoals je gemerkt hebt.

tjha

@ diamondvoodoo, dat is het inderdaad maar ik heb het vertrouwen niet in bepaalde nutsbedrijven om ze gewoonweg af te laten schrijven. Als het fout gaat ben je bij ze soms maanden zoet om het terug te krijgen. Ik gun ze die rente niet.

@ de rest,

bedankt voor de reacties, ik ga maar eens het laatste deel betalen en tegen de "buitengerechtelijke kosten" aanschoppen omdat die veel te hoog zijn.

Gesloten