Repay Payroll BV
Geplaatst: 27 feb 2008 12:37
Hallo alles is oke
Sorry, maar hier klopt iets niet. Alleen een proeftijd kan van de ene op de andere dag eindigen. En een proeftijd duurt maximaal 2 maanden.Ik was reeds vanaf Oktober j.l. in dienst geweest bij Repay Payroll. Ik was werkzaam in een kledingwinkel.
Repay Payroll houdt in dat je overgaat naar een drie maanden contract. Maar let op: het contract kan ten alle tijden worden opgezegd!
Mijn contract zou nog lopen tot 1 April, maar 7 Februari kreeg ik te horen dat ik de volgende dag niet meer hoefde te komen.
Dit zonder enige geldige reden!
In het contract staat in artikel 7, dat ze de eerste 52 weken niet verplicht zijn tot loondoorbetaling. Dus het contract kan ten alle tijden worden opgezegd, je bent in principe dus gewoon een uitzendkracht!
En wat is hier mis mee? Een werkgever valt tegenwoordig toch al om van de regeltjes en wetten. Als een werknemer zijn werk naar behoren uitvoert, hoeft hij toch ook niet bang te zijn voor ontslag? En mocht ontslag onvermijdelijk zijn, zal de werkgever dit toch uitvoeren, of hij nu zelf wel of niet de weg van CWI etc. moet bewandelen. Sterker nog een payroller heeft de verplichting om ander werk te zoeken. Ik ben het eens met het feit dat voor een werkgever de drempel lager ligt, maar zoals gezegd een goede arbeidskracht laat een werkgever niet schieten, dus tot dusver geen probleem, toch?Wat je zegt over ontslagbescherming klopt, maar daar zit juist mij bezwaar. Doordat het risico bij de payroller ligt en de payroller voor ander werk moet zorgen, is de drempel voor de opdrachtgever (het bedrijf waar de werkzaamheden worden verricht) zeer laag om te ontslaan. Ze hoeven niet naar het CWI of kantonrechter, geen vergoedingen en een legitieme reden hoeven ze niet te hebben. Dat werkt willekeur in de hand. Dat de payroller vervolgens verplicht is om de werknemer aan nieuw werk te helpen daar koopt de werknemer niets voor: Hij moet weer helemaal opnieuw beginnen en maar afwachten waar hij terecht komt.
Wat CAO betreft: Klopt, de arbeidsvoorwaarden voor een payroller kunnen exact zo ingericht worden als "eigen" personeel. In de praktijk gebeurt dit echter weinig. In de meeste gevallen geldt voor payrollers de standaard regeling bij ziekte, wat inhoudt dat de eerste ziektedag voor rekening van de werknemer is. Dit weten weinig werknemers. Het kan natuurlijk wel anders, maar het gebeurt niet altijd.
Dit geldt ook voor het pensioen. De meeste pensioenfondsen bieden een tot op zekere hoogte gegarandeerd pensioen. De meeste payroll-pensioenfondsen bieden een pensioenfonds volgens het Amerikaanse systeem van beschikbare premies, die worden belegd. Het is maar afwachten wat je krijgt als je met pensioen gaat. De payroller kan in sommige gevallen deelname regelen in het pensioenfonds van de opdrachtgever, maar dat is duurder. Daarom gebeurt het lang niet altijd. En het kan ook niet altijd.
Dit geldt alleen bij payrollondernemingen die de ABU Cao volgen op basis van uitzendbureaus. U bent niet gecharmeerd van deze manier van werken kan ik uit uw teksten opmaken! "En terecht" en u bent zelfs ook niet de enige die dit constateert. (bv. in Den Haag weten ze dat ook). Dat is dus niet de manier waarop het hoort, maar zoals in elke branche is er altijd kaf tussen het koren.Een andere niet onbelangrijke factor zijn regels t.a.v. tijdelijke contracten. De wet zegt: Na 3 tijdelijke contracten vast dienstverband. In CAO's kan daar van af geweken worden. In bedrijfscao's gebeurt dit weinig, die volgen de wettelijke standaard. Bij payrolling kan er sprake zijn van 12 tijdelijke contracten! Werknemers kunnen tijden lang aan het lijntje worden gehouden zonder enige zekerheid.
Heel simpel een werkegever loopt nu eenmaal risico's met zijn onderneming en dus ook met zijn personeel. Iedereen probeert risico's te vermijden in het leven en al zeker in de zakelijke wereld. Wanneer een ondernemer start en hij moet personeel aan gaan nemen, kan hij zelf alles uitzoeken (welke accountant, salarisadminstratie, CAO voorwaarden, jaarlijkse wijzigingen aangaande CAO en Wet, risico's lopen bij ziekte, reintergratietraject, verzuimbegeleiding, evt contact CWI, UWV, Belastingdients, etc.) of hij geeft het aan 1 bedrijf uit handen en hij legt zijn risico's ergens anders neer. Ook werkgevers die dit allemaal al geregeld hebben constateren bij de optelsom; wat kost payrollen, en wat kost het mij nu (adminstratie, ziekteverzuimverzekering, eigen productieve uren die ik in mijn personeel moet stoppen) dat ze iets meer moeten betalen, maar geen risico's meer hebben. En voor wat betreft het personeel? Voor hun verandert niks alleen dat er een betrouwbare werkgever (op papier) ontstaat die ervoor zorgt dat ze volledig volgens de juiste manier beloond worden en dat alle rechten en plichten op de juiste manier worden toegepast. Vaak zijn er ook nog collectieve kortingen voor verzekeringen waarvan ze gebruik kunnen maken. En bij ontslag kan beter een gespecialiseerd payroll bedrijf op zoek gaan naar een nieuwe baan, dan een werkegever die daar geen tijd voor heeft.Den123, tot slot een vraag: Als het inderdaad zo is dat het voor de werknemer helemaal niet uitmaakt of hij in rechtstreeks in dienst is bij de werkgever of werkt via payrolling, waarom bestaat payrolling dan?
Loonadministratie kan ook los uitbesteed worden en is goedkoper dan payrolling. Met payrolling wordt echter ook het juridisch werkgeverschap overgenomen. Waarom is een bedrijf bereid om hiervoor extra te betalen als het volgens jouw betoog geen "probleem" is?
Dat is echt te simpel gesteld. Want als het inderdaad een kwestie is van goed je best doen omdat een werkgever een goede arbeidskracht niet laat schieten, dan kunnen we toch ook de hele ontslagbescherming schrappen?En wat is hier mis mee? Een werkgever valt tegenwoordig toch al om van de regeltjes en wetten. Als een werknemer zijn werk naar behoren uitvoert, hoeft hij toch ook niet bang te zijn voor ontslag? En mocht ontslag onvermijdelijk zijn, zal de werkgever dit toch uitvoeren, of hij nu zelf wel of niet de weg van CWI etc. moet bewandelen. Sterker nog een payroller heeft de verplichting om ander werk te zoeken. Ik ben het eens met het feit dat voor een werkgever de drempel lager ligt, maar zoals gezegd een goede arbeidskracht laat een werkgever niet schieten, dus tot dusver geen probleem, toch?
Klopt, maar ik heb nergens in mijn betoog gezegd dat payroll bedrijven zich niet aan de regels houden of er een puinhoop van maken. Je hebt een aantal slechte, maar de meesten zullen het prima doen. Alleen dat maakt nog niet dat het voor de werknemer goed is. Ik ben er namelijk op tegen dat payrolling wettelijk is toegestaan en pleit voor een verbod.
Zoals bij vele bedrijven, worden er instanties opgericht (BOVAG, FOCWA)die ervoor zorgen dat in dit geval payrollbedrijven zich daarbij aansluiten zodat wetten en regels worden en blijven gehanteerd, hiermee bedoel ik alle rechten en plichten, opgebouwde dienstjaren, cao voorwaarden en pensioenfondsen. Zoals eerder aangegeven doet HairPay dat.
Nee, ik heb het over alle payroll ondernemingen.Dit geldt alleen bij payrollondernemingen die de ABU Cao volgen op basis van uitzendbureaus. U bent niet gecharmeerd van deze manier van werken kan ik uit uw teksten opmaken! "En terecht" en u bent zelfs ook niet de enige die dit constateert. (bv. in Den Haag weten ze dat ook). Dat is dus niet de manier waarop het hoort, maar zoals in elke branche is er altijd kaf tussen het koren.
Helemaal waar dat een werkgever risico's loopt. Hoort bij de bedrijfsvoering. Bij winst maken hoort risico nemen. Wel winst willen maken maar geen risico's willen accepteren is een vorm hypocriet ultra liberaal kapitalisme wat niet past in een beschaafd land. De risico's afwentelen op de werknemers (=ieder moment je baan kunnen kwijt raken en niet weten waar je daarna wordt geplaatst en opnieuw moet beginnen) is op z'n zachtst gezegd niet netjes. Over risico's heb ik hierboven al wat geschreven.Heel simpel een werkegever loopt nu eenmaal risico's met zijn onderneming en dus ook met zijn personeel. Iedereen probeert risico's te vermijden in het leven en al zeker in de zakelijke wereld. Wanneer een ondernemer start en hij moet personeel aan gaan nemen, kan hij zelf alles uitzoeken (welke accountant, salarisadminstratie, CAO voorwaarden, jaarlijkse wijzigingen aangaande CAO en Wet, risico's lopen bij ziekte, reintergratietraject, verzuimbegeleiding, evt contact CWI, UWV, Belastingdients, etc.) of hij geeft het aan 1 bedrijf uit handen en hij legt zijn risico's ergens anders neer. Ook werkgevers die dit allemaal al geregeld hebben constateren bij de optelsom; wat kost payrollen, en wat kost het mij nu (adminstratie, ziekteverzuimverzekering, eigen productieve uren die ik in mijn personeel moet stoppen) dat ze iets meer moeten betalen, maar geen risico's meer hebben.
De stelling dat er voor het personeel niets verandert is een grote leugen. Ze zijn namelijk voor altijd een tijdelijke kracht zonder ontslagbescherming. De enige "bescherming" die ze hebben is dat een payrollbedrijf moet zoeken naar een andere baan, maar die voorwaarde is flinterdun. Het is maar afwachten waar je als werknemer terecht komt, en als het niet lukt dan krijg je alsnog ontslag van je payroller. Doordat jij als werkgever ze er zo uit kunt gooien, is er voor de werkgever geen enkele rem meer om te ontslaan, en dat is een grote verandering. Als de risico's van ontslag bij de werkgever liggen, dan zal hij/zij beter zijn best doen om personeel binnen te houden, zich meer inzetten in het geval van een conflict, ziekte of simpelweg een periode van minder werkzaamheden.En voor wat betreft het personeel? Voor hun verandert niks alleen dat er een betrouwbare werkgever (op papier) ontstaat die ervoor zorgt dat ze volledig volgens de juiste manier beloond worden en dat alle rechten en plichten op de juiste manier worden toegepast. Vaak zijn er ook nog collectieve kortingen voor verzekeringen waarvan ze gebruik kunnen maken. En bij ontslag kan beter een gespecialiseerd payroll bedrijf op zoek gaan naar een nieuwe baan, dan een werkegever die daar geen tijd voor heeft.
Een 'win'-situatie voor de werkgever inderdaad.Een win-win situatie in mijn ogen. Een postief fenomeen wat voor zowel werkgever, als -nemer veel zekerheid en rust kan brengen in een onderneming.
Je zegt dat de juist feiten wel eerst op tafel moeten liggen. 100% mee eens. Als ik onwaarheden heb geschreven, noem ze dan vooral. Ik heb er bij jou in ieder geval eentje gevonden: Het stellen dat er voor de werknemer niets verandert.Ik weet niet of deze discussie moet worden voortgezet. U mag uw eigen mening hebben, maar of die marktconform is vraag ik mij af. Alle (juiste) feiten moeten wel eerst op tafel liggen voordat een mening wordt gevormd, anders krijgen mensen die dit lezen een verkeerd beeld.