Wabeke aanbeveling: erg mager
Geplaatst: 04 mar 2008 10:42
zie onderstaand persbericht dat ik op internet tegenkwam. 3,5% is inderdaad te mager, er zit veel meer in het vat! En daar gaan we dan ook voor!
PERSBERICHT
'LANGE, HETE ZOMER VOOR BELEGGINGSVERZEKERINGEN…'
Aanbeveling Ombudsman springplank voor klachten van polishouders
Stichting Woekerpolis Claim (WPC) en Vereniging Consument & Geldzaken (VCG) kunnen zich vinden in de kritiek van de Ombudsman Financiële Dienstverlening op de aanbieders van beleggingsverzekeringen in de Aanbeveling die hij vandaag publiceert. De Ombudsman bevestigt hierin dat verzekeraars onvoldoende informatie hebben verstrekt over de hoogte en wijze van inhouding van kosten en risicopremies, zaken die volgens hem van groot belang zijn voor de werking en kwaliteit van het product. WPC en VCG vinden de door de Ombudsman voorgestelde vergoeding echter volstrekt ontoereikend. Naar verwachting zal ruim 70% van de polishouders geen enkele vergoeding krijgen, terwijl de groep die wel iets krijgt het veelal moet doen met slechts een paar honderd euro per polis, een bedrag dat bovendien vaak pas over vele jaren wordt uitbetaald. De belangenorganisaties verwachten dat veel polishouders hiermee geen genoegen zullen nemen en dat het aantal klachten en claims hierdoor verder zal toenemen. WPC en VCG blijven overleg voeren met verzekeraars over een aanvullende compensatieregeling maar zetten de lopende proefprocessen voorlopig door om de rechtszekerheid te bevorderen.
De Aanbeveling staat verzekeraars toe om binnen de lopende verzekeringen maximaal 3,5% per jaar aan kosten te onttrekken aan de poliswaarde. Deze 'kostenafslag' is bijna het dubbele van de kosten die volgens eigen onderzoek van de branche worden ingehouden op gewone beleggingsfondsen en zouden zelfs het drievoudige zijn van de kosten op een effectenrekening. Omdat de meeste polissen - soms maar nipt - onder 3,5% blijven betekent dit dat op de grote meerderheid van de polissen geen enkele terugbetaling plaatsvindt. De Ombudsman verwijst in zijn aanbeveling ook naar de risico's die voortvloeien uit de wijze van kosteninhouding, maar doet geen voorstel voor compensatie van de extra verliezen die hieruit kunnen voortvloeien. Bij dalende beurskoersen worden vaak meer beleggingen verkocht om kosten te voldoen dan waarvan in de offerte is uitgegaan. Hierdoor kan het aantal beleggingsunits op de einddatum, en daarmee ook het eindkapitaal, veel lager uitvallen. De kosteninhouding 'kannibaliseert' dan op het belegde vermogen. Vooral cliënten die een koopsom of extra bedrag hebben gestort bovenop hun maandpremie lopen hiermee extra risico. Hieronder zijn veel huiseigenaren die een beleggingsverzekering hebben afgesloten om hun hypotheek af te lossen.
"We kunnen ons in de diagnose die de Ombudsman stelt nog wel vinden, maar de door hem voorgestelde behandeling is ontoereikend." zegt Jeroen Wendelgelst, voorzitter van WPC. "Je moet je voorstellen dat je met 2 kwalen bij de dokter komt. Voor de eerste kwaal, de hoogte van de kosten, geeft de dokter je een aspirientje waardoor de pijn wel iets minder wordt, maar niet overgaat. De tweede kwaal, het interen op je vermogen door de wijze van kosteninhouding, wordt zelfs helemaal niet behandeld."
Alle polishouders zullen vóór 1 april 2008 van hun verzekeraar een waardeoverzicht ontvangen waaruit blijkt welke kosten en risicopremies het afgelopen jaar zijn ingehouden. Dit zal veel polishouders opnieuw alarmeren waardoor het aantal klachten en claims de komende maanden vermoedelijk verder zal toenemen. Er dient snel een aanvullende compensatieregeling te komen, anders wordt het een lange, hete zomer voor de aanbieders van beleggingsverzekeringen.
WPC is opgericht op 16 november 2006 als onafhankelijke belangenorganisatie voor consumenten met een beleggingsverzekering. WPC streeft naar een collectieve compensatieregeling voor polishouders. Hiertoe voert WPC besprekingen met verzekeraars en direct betrokken instanties en worden sinds juli 2007 enkele proefprocessen gevoerd. Daarnaast verleent WPC ondersteuning aan polishouders via de website www.woekerpolisclaim.nl door informatieverstrekking, modelbrieven en rekenmodules. VCG is een onafhankelijke consumentenorganisatie, opgericht in 1994. VCG steunt de acties van WPC en treedt op als mede-eiser in de proefprocessen.
PERSBERICHT
'LANGE, HETE ZOMER VOOR BELEGGINGSVERZEKERINGEN…'
Aanbeveling Ombudsman springplank voor klachten van polishouders
Stichting Woekerpolis Claim (WPC) en Vereniging Consument & Geldzaken (VCG) kunnen zich vinden in de kritiek van de Ombudsman Financiële Dienstverlening op de aanbieders van beleggingsverzekeringen in de Aanbeveling die hij vandaag publiceert. De Ombudsman bevestigt hierin dat verzekeraars onvoldoende informatie hebben verstrekt over de hoogte en wijze van inhouding van kosten en risicopremies, zaken die volgens hem van groot belang zijn voor de werking en kwaliteit van het product. WPC en VCG vinden de door de Ombudsman voorgestelde vergoeding echter volstrekt ontoereikend. Naar verwachting zal ruim 70% van de polishouders geen enkele vergoeding krijgen, terwijl de groep die wel iets krijgt het veelal moet doen met slechts een paar honderd euro per polis, een bedrag dat bovendien vaak pas over vele jaren wordt uitbetaald. De belangenorganisaties verwachten dat veel polishouders hiermee geen genoegen zullen nemen en dat het aantal klachten en claims hierdoor verder zal toenemen. WPC en VCG blijven overleg voeren met verzekeraars over een aanvullende compensatieregeling maar zetten de lopende proefprocessen voorlopig door om de rechtszekerheid te bevorderen.
De Aanbeveling staat verzekeraars toe om binnen de lopende verzekeringen maximaal 3,5% per jaar aan kosten te onttrekken aan de poliswaarde. Deze 'kostenafslag' is bijna het dubbele van de kosten die volgens eigen onderzoek van de branche worden ingehouden op gewone beleggingsfondsen en zouden zelfs het drievoudige zijn van de kosten op een effectenrekening. Omdat de meeste polissen - soms maar nipt - onder 3,5% blijven betekent dit dat op de grote meerderheid van de polissen geen enkele terugbetaling plaatsvindt. De Ombudsman verwijst in zijn aanbeveling ook naar de risico's die voortvloeien uit de wijze van kosteninhouding, maar doet geen voorstel voor compensatie van de extra verliezen die hieruit kunnen voortvloeien. Bij dalende beurskoersen worden vaak meer beleggingen verkocht om kosten te voldoen dan waarvan in de offerte is uitgegaan. Hierdoor kan het aantal beleggingsunits op de einddatum, en daarmee ook het eindkapitaal, veel lager uitvallen. De kosteninhouding 'kannibaliseert' dan op het belegde vermogen. Vooral cliënten die een koopsom of extra bedrag hebben gestort bovenop hun maandpremie lopen hiermee extra risico. Hieronder zijn veel huiseigenaren die een beleggingsverzekering hebben afgesloten om hun hypotheek af te lossen.
"We kunnen ons in de diagnose die de Ombudsman stelt nog wel vinden, maar de door hem voorgestelde behandeling is ontoereikend." zegt Jeroen Wendelgelst, voorzitter van WPC. "Je moet je voorstellen dat je met 2 kwalen bij de dokter komt. Voor de eerste kwaal, de hoogte van de kosten, geeft de dokter je een aspirientje waardoor de pijn wel iets minder wordt, maar niet overgaat. De tweede kwaal, het interen op je vermogen door de wijze van kosteninhouding, wordt zelfs helemaal niet behandeld."
Alle polishouders zullen vóór 1 april 2008 van hun verzekeraar een waardeoverzicht ontvangen waaruit blijkt welke kosten en risicopremies het afgelopen jaar zijn ingehouden. Dit zal veel polishouders opnieuw alarmeren waardoor het aantal klachten en claims de komende maanden vermoedelijk verder zal toenemen. Er dient snel een aanvullende compensatieregeling te komen, anders wordt het een lange, hete zomer voor de aanbieders van beleggingsverzekeringen.
WPC is opgericht op 16 november 2006 als onafhankelijke belangenorganisatie voor consumenten met een beleggingsverzekering. WPC streeft naar een collectieve compensatieregeling voor polishouders. Hiertoe voert WPC besprekingen met verzekeraars en direct betrokken instanties en worden sinds juli 2007 enkele proefprocessen gevoerd. Daarnaast verleent WPC ondersteuning aan polishouders via de website www.woekerpolisclaim.nl door informatieverstrekking, modelbrieven en rekenmodules. VCG is een onafhankelijke consumentenorganisatie, opgericht in 1994. VCG steunt de acties van WPC en treedt op als mede-eiser in de proefprocessen.