Geldclaim bij TV die het maar 4 jaar doet? Zoek naar regels.
Geplaatst: 11 mar 2008 09:23
Dag allemaal,
Mijn schoonouders hebben een TV van Philips met een defecte beeldbuis. Aangezien de beeldbuis niet meer als onderdeel gemaakt wordt, hebben zij er niets meer aan. De TV heeft het 4 jaar gedaan.
Nu kan ik mij van een uitzending van heel lang geleden herinneren dat als een product beduidend korter meegaat dan de te verwachten (dwz de gebruikelijke of gemiddelde) levensduur (bij een TV toch wel 10 jaar lijkt me), je van de fabrikant een geldbedrag kunt terugclaimen. De hoogte van het bedrag wordt dan bepaald door van de oorspronkelijke aanschafprijs een bedrag af te halen dat evenredig is met de termijn tot nu toe. In ons geval zou Philips dus 60% van de aanschafprijs moeten betalen.
De reactie van Philips is, dat zij (na zelf de TV te hebben onderzocht, waarvoor zijn onderzoekskosten in rekening zullen brengen) eventueel misschien een nieuwe Philips TV met korting zullen aanbieden.
Nu is dit al de 3e TV van Philips op rij die mijn schoonouders hebben gekocht en met de andere 2 was ook al van alles mis. Zij willen dus liever niet weer opnieuw geld investeren in dit merk.
Mijn vraag is nu of er ergens wettelijk is geregeld hoe dit werkt en of er rechtsgrond bestaat om een echte claim in te dienen en dus niet afhankelijk te zijn van de "goedheid" van Philips om ons korting te geven op een nieuwe Philips TV.
Elke reactie wordt zeer gewaardeerd.
Groeten,
Sipke.
Mijn schoonouders hebben een TV van Philips met een defecte beeldbuis. Aangezien de beeldbuis niet meer als onderdeel gemaakt wordt, hebben zij er niets meer aan. De TV heeft het 4 jaar gedaan.
Nu kan ik mij van een uitzending van heel lang geleden herinneren dat als een product beduidend korter meegaat dan de te verwachten (dwz de gebruikelijke of gemiddelde) levensduur (bij een TV toch wel 10 jaar lijkt me), je van de fabrikant een geldbedrag kunt terugclaimen. De hoogte van het bedrag wordt dan bepaald door van de oorspronkelijke aanschafprijs een bedrag af te halen dat evenredig is met de termijn tot nu toe. In ons geval zou Philips dus 60% van de aanschafprijs moeten betalen.
De reactie van Philips is, dat zij (na zelf de TV te hebben onderzocht, waarvoor zijn onderzoekskosten in rekening zullen brengen) eventueel misschien een nieuwe Philips TV met korting zullen aanbieden.
Nu is dit al de 3e TV van Philips op rij die mijn schoonouders hebben gekocht en met de andere 2 was ook al van alles mis. Zij willen dus liever niet weer opnieuw geld investeren in dit merk.
Mijn vraag is nu of er ergens wettelijk is geregeld hoe dit werkt en of er rechtsgrond bestaat om een echte claim in te dienen en dus niet afhankelijk te zijn van de "goedheid" van Philips om ons korting te geven op een nieuwe Philips TV.
Elke reactie wordt zeer gewaardeerd.
Groeten,
Sipke.