LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ingebreke stelling

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
MAC2000

Ingebreke stelling

Ongelezen bericht door MAC2000 »

Hallo!

Ik zit in een beetje vreemde situatie. Ik heb een huis gekocht waarvan de akte morgen passeert bij de notaris. Dit is een dag voor de datum die in de koopovereenkomst vermeld staat. Nu is het volgende het geval.

Enige tijd nadat de koopovereenkomst getekend was werd ik gebeld door de verkopende partij of het een probleem zou zijn eerder te passeren dan in de koopovereenkomst vermeld staat. Aangezien ik hier niet direct antwoord op kon geven heb ik de volgende dag terug gebeld na overleg met mijn tussenpersoon. Ik heb toen gezegd dat we het gingen proberen.

Uiteindelijk is deze vervroegde datum toch niet gelukt en hebben we gekozen voor de datum die in de koopovereenkomst vastgelegd is (of in dit geval officieel een dag eerder, maar dat maakt niet veel uit). Nu wil de verkopende partij mij in gebreke stellen en mij een boete laten betalen voor de twee- en-een-halve week die we nu later passeren dan zij hadden gewild. Nu dus mijn vraag:

Is dit juridisch gezien mogelijk?
Mijns inziens is de datum die in de koopovereenkomst vermeld is bindend, maar ik heb inmiddels begrepen dat de verkopende partij alles op alles gaat zetten om mij toch de boete te laten betalen. En aangezien ik geen juridisch wonder ben... Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?

Alvast dank voor jullie reacties!

Bosjesman

Re: Ingebreke stelling

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Waarschijnlijk staat in de koopovereenkomst, passeren per X datum, tenzij partijen gezamenljk anders overeenkomen. En dat zijn jullie niet, dus zij hebben helemaal geen grond om de boete te eisen. Je hebt een tussenpersoon, die kan je wel adviseren, maar volgens mij kun je de verkoper lekker laten blazen, ze hebben niets. Misschien is het handig om de notaris even te bellen om het precies na te vragen?

hypotheekadviseurs

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Geen probleem. Tegenpartij heeft geen enkele kans.

Partijen moeten gezamenlijk instemmen met een vroegere datum.

Maar dat had je hypotheekadviseur ook kunnen vertellen. Is deze hypotheek je adviseur of een iemand die alleen maar zijn hypotheken aan de man wil brengen????

Een beetje hypotheekadviseur had je dit antwoord gelijk geweten!

MAC2000

Ongelezen bericht door MAC2000 »

Dank voor jullie reacties! Mijn adviseur had dit ook al gezegd, maar de tegenpartij deed ontzettend moeilijk. Bleven mij én mijn adviseur lastig vallen met telefoontjes en mailtjes (op een hele vervelende manier) en ze bestookten de notaris ook met mailtjes. Vandaar dat ik even begon te twijfelen en graag ook de mening van anderen wilde. Ben uiteindelijk met lood in mijn schoenen naar de notaris gegaan omdat de adviseur van de tegenpartij mij de avond ervoor belde dat ik dat nog wel even heel dik op mijn brood zou krijgen tijdens het passeren van de akte en dat er misschien zelfs wel niet gepasseerd zou worden als ik niet in zou stemmen daar ter plekke. Uiteindelijk waren ze er zelf niet eens bij en hebben ze iemand gemachtigd, dus het viel allemaal mee. Maar wat kunnen mensen vervelend doen zeg!

Maar nogmaals dank voor jullie reacties, ik ben inmiddels lekker aan het klussen in mijn nieuwe huisje!

Groetjes,

Sandra.

brenda229

Ongelezen bericht door brenda229 »

wat een gedoe.
Als ze niet hadden willen passeren hadden ze wat mij betreft het huis mogen houden en had ik ze in gebreken gesteld.
pffffffffffff

ik hoop dat je nog wel blij bent met jullie woning en dat jullie er veel plezier gaan wonen.
poets ze er maar eerst lekker weg :lol:

Gesloten