Pagina 1 van 2
spilt level airco
Geplaatst: 20 mar 2008 11:46
door manja925
ik heb in septemeber 2005 een split level airco ( motor buiten, unit binnen ) gekocht van het merk MONZA bij automaterialen Heutz
voor de slaapkamer, deze airco is vermoedelijk geïmporteerd door
Heutz ( er is een EC conformiteitsverkaring bij de airco geleverd ) zelf.
Deze airco heb profesioneel laten installeren.
De garantieperiode was 1 jaar.
Nu is de airco defect,( rood lampje brandt niet meer, en alle functies
zijn uitgevallen )
Ik heb hulp ingeroepen van degene die de airco geïnstalleerd heeft
en deze man zegt dat vermoedelijk de printplaat kapot is.
Hierna heb ik kontakt opgenomen met Heuz, en het probleem voorgelegd, met de vraag om een nieuwe printplaat ( uiteraard was ik bereid deze te betalen de garantie is tenslotte voorbij ), ik zou hierover teruggebeld worden ivm met Chinees nieuwjaar !!
Na 5 keer gebeld te hebben met Heutz kreeg ik de mededelling dat
de fabrikant failliet is, en dat ik dus niet hoefde te rekenen op een
nieuwe printplaat, en dus ook geen reserveonderdelen voor mijn airco
Mijn vraag is : Kan dat zomaar, natuurlijk is de garantie 1 jaar, maar
het zou betekenen dat de aico helemaal afgebroken moet worden
zowel buiten als binnen met alle financiële gevolgen.
Je koopt tenslotte geen airco voor een jaar,
Re: spilt level airco
Geplaatst: 20 mar 2008 14:19
door Dirkie
Kan dat zomaar
In grote lijnen stelt U dus de vraag "Kan de leverancier zomaar failliet gaan". Het antwoord is helaas voor U "Ja, dat kan".
U kunt proberen om tot een vorm van coulance regeling te komen met Heutz (= leverancier) maar ook die is niet verantwoordelijk voor het faillissement van Monza (= fabrikant).
Je koopt tenslotte geen airco voor een jaar
Inderdaad, maar waarschijnlijk dacht de fabrikant ook niet, dat zij in een jaar failliet zouden zijn.
Misschien een tip. Vraag eens aan Heutz, de installateur of zoek eens in de Gouden Gids naar een electronica specialist. Misschien kan die het geheel wel repareren. Ik ben maar een leek op dit gebied, maar als een apparaat van het ene op het andere moment niet meer werkt, denk ik aan een voeding probleem of een kapotte zekering.
Re: spilt level airco
Geplaatst: 20 mar 2008 14:51
door manja925
bedankt voor je reactie,
ik heb de printplaat zelf gedemonteerd en naar een electronicazaak gebracht om door te laten meten, de betreffende zaak moest een tekening hebben van de printplaat, en die heb ik dus niet, zekeringen en diodes waren goed ( ik heb hier zelf helemaal geen verstand, dus ga ik er vanuit dat de electronicazaak haar werk goed verricht heeft. )
Natuurlijk kan een fabrikant failliet gaan, maar als importeur, zou je toch zeggen dat je op zijn minst enkele reserve-onderdelen op de plank zou hebben liggen, zeker als het betreffende bedrijf uit China
( dat denk ik, tenminste ) komt.
Afgezien van dat, bestaat er niet zoiets dat je van een apparaat een bepaalde levensduur kan verlangen, en dat niet na ruim 2 jaar het totale apparaat overbodig is, en dat je met behoorlijke dubbele kosten zit ( het demonteren en afvoeren van de "oude" airco en het opnieuw aansluiten en kopen van de nieuwe airco ), met andere woorden zou ik hier Heutz op een bepaalde manier voor aansprakelijk kunnen stellen ?
Ik was best bereid om te betalen voor de printplaat omdat de garantie verlopen was, maar nu kan ik een heel apparaat weggooien omdat een onderdeel niet meer leverbaar is, Heutz is zowel importeur als leverancier.
Ik ben benieuwd naar je reactie
Re: spilt level airco
Geplaatst: 20 mar 2008 15:34
door Toolboy
Als het mij overkomen zou zijn zou ik specialist hebben ingeschakeld.
Van deze split airco`s zijn er velen op de markt.
Een vakman op dat gebied kan u zeker melden onder welke namen deze airco nog meer op de markt is.
T
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 09:01
door manja925
Hoi Tooboy, bedankt voor je reactie, omdat Heutz importeur is van de airco zijn ze alleen onder de naam Monza verkocht, het probleem is
gewoon dat de printplaat voor 99,9 % zeker de boosdoener is, en dat Heutz deze niet kan leveren, en ik dus met een airco zit die in principe naar de milieustraat kan.
En de daarbij behorende vraag was, heeft een leverancier cq importeur
geen verplichting om bepaalde bv.semi wettelijke verantwoordelijkheid te nemen als het gaat om deugdelijkheid ook als de garantieperiode verstreken is. Je gaat toch uit van een bepaalde levensduur van een
airco, zeker als je zoveel moeite moet doen om hem te ( laten )
plaatsen, (er zitten nu gaten in de muur voor de doorvoer van de leidingen enz. ) Het is geen huishoudelijk appraat die gemakkelijk vervangen kan worden, er zijn behoorlijke kosten mee gemoeid
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 09:06
door BBCS
probleem is
gewoon dat de printplaat voor 99,9 % zeker de boosdoener is, en dat Heutz deze niet kan leveren, en ik dus met een airco zit die in principe naar de milieustraat kan.
En de daarbij behorende vraag was, heeft een leverancier cq importeur
geen verplichting om bepaalde bv.semi wettelijke verantwoordelijkheid te nemen als het gaat om deugdelijkheid ook als de garantieperiode verstreken is. Je gaat toch uit van een bepaalde levensduur van een
airco, zeker als je zoveel moeite moet doen om hem te ( laten )
plaatsen, (er zitten nu gaten in de muur voor de doorvoer van de leidingen enz. ) Het is geen huishoudelijk appraat die gemakkelijk vervangen kan worden, er zijn behoorlijke kosten mee gemoeid
In beginsel heeft de verkopende partij die verantwoordelijkheid wel.
Echter is het wel zo dat als er geen onderdelen meer leverbaar zijn (en dat kan) dan is het wel heel moeilijk voor de verkopende partij om het defect te verhelpen.
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 09:43
door manja925
Bedankt voor je reactie, dus een importeur is niet verplicht om wettelijk een bepaald aantal onderdelen op voorraad te houden ? ( omdat Heutz voor de airco een europese goedkeuring heeft aangevraagd en ook ontvangen het zg conformiteitsverklaring, deze is weliswaar voor de veiligheid maar betekend tevens dat zij de officiele importeur van het
apparaat zijn )
Ik hoef bij Heutz niet te rekenen op coulance of een korting voor de kosten, zij stellen zich op het standpunt dat de garantieperiode voorbij is en daarmee ook hun verantwoordelijkheid, terwijl mijn standpunt cq vraag is, bestaat er zoiets als een regeling als de garantie reeds
verlopen is, jemag toch rederlijkerwijs ervan uitgaan dat een airco een langere levensduur heeft als ruim 2 jaar ( ik vergelijk het maar met een auto, daar is de garantie bv 1 jaar maar als er iets defect is kan het vervangen worden, je moet dan bepaalde kosten betalen maar het wordt
opgelost, je hoeft je auto niet naar de sloperij te brengen )
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 09:56
door BBCS
dus een importeur is niet verplicht om wettelijk een bepaald aantal onderdelen op voorraad te houden ?
Helaas voor jouw, maar dat hoeft dus niet.
Je zou dan ook kunnen zeggen dat de verkopende partij dan ook reserveonderdelen op voorraad zou moeten hebben.
In de praktijk werkt het zo:
Als een verkoper onderdelen nodig heeft, dan worden deze bij de fabrikant of een onderdelenleverancier besteld.
Er zijn dus bedrijven die reparatieonderdelen verkopen.
Echter worden deze onderdelen bij de fabrikant besteld en geleverd.
De meest gangbare en verkochte onderdelen worden wel op voorraad gehouden, maar de specifieke onderdelen niet. Die worden dan bij de fabrikant besteld.
Als je kijkt bij die airco, dan heeft niemand die printplaten op voorraad, maar als die printplaat dan vervangen zou moeten worden, dan wordt deze bij de fabrikant besteld en normaal gesproken levert de fabrikant die dan ook.
Nu is dat door de failliete fabrikant niet mogelijk, dus kan die printplaat niet vervangen worden.
Zo'n printplaat is niks anders dan dat de diverse electronische onderdelen met elkaar verbonden worden.
Zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Printplaat voor de complete uitleg.
Dus zonder een technische tekening van die schakeling kan een electronicamonteur niet zo gek veel beginnen. Dus hij heeft dat schema en de tekening nodig om te weten hoe die electronische schakeling in elkaar zit en dan kan hij daarmee de storing gaan opsporen.
Ontbreken die tekeningen en schema's, dan is het onbegonnen werk.
Ik hoef bij Heutz niet te rekenen op coulance of een korting voor de kosten, zij stellen zich op het standpunt dat de garantieperiode voorbij is en daarmee ook hun verantwoordelijkheid, terwijl mijn standpunt cq vraag is, bestaat er zoiets als een regeling als de garantie reeds
verlopen is, jemag toch rederlijkerwijs ervan uitgaan dat een airco een langere levensduur heeft als ruim 2 jaar ( ik vergelijk het maar met een auto, daar is de garantie bv 1 jaar maar als er iets defect is kan het vervangen worden, je moet dan bepaalde kosten betalen maar het wordt
opgelost, je hoeft je auto niet naar de sloperij te brengen )
Jouw eis is dat de verkopende partij het probleem oplost door middel van reparatie.
Dat is nu wel heel lastig.
Je kunt de verkopende partij niet dwingen om een reparatie uit te voeren als hij geen onderdelen of technische tekeningen kan krijgen.
Dat heeft niets te maken met de verantwoordelijkheden.
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 10:28
door manja925
bedankt voor je reactie, uit jouw antwoord kan ik afleiden dat Heutz volledig in haar recht staat, om haar verantwoordelijkheden.
Ik kan begrijpen dat een fabrikant failliet gaat, en dat er daarmee
weg afgesloten is voor reserve onderdelen ( alhoewel ik vind dat als je zaken doet met een land als China, je altijd reserve onderdelen zou moeten hebben, maar dat is persoonlijk )
Maar om totaal je verantwoordelijkheden af te schuiven, zo van
garantie is voorbij dus dit is niet meer mijn probleem vind ik ook wel heel ver gaan, ik krijg totaal geen medewerking ( niet financieel maar ook niet meedenkend ) dus zit ik toch opgescheept met vrij hoge kosten, niet alleen qua aanscaf van een nieuwe airco maar ook de
demontage en montage.
Dus wettelijk is hier niets aan te doen ? ( er bestaat niet zoiets als een ongeschreven "vervolggarantie" voor de deugedelijkheid van een bepaald apparaat en de verantwoordelijkheid van de desbetreffende leverancier cq importeur
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 10:43
door BBCS
Dus wettelijk is hier niets aan te doen ? ( er bestaat niet zoiets als een ongeschreven "vervolggarantie" voor de deugedelijkheid van een bepaald apparaat en de verantwoordelijkheid van de desbetreffende leverancier cq importeur
Je geeft aan dat de leveranciers altijd reserve onderdelen op voorraad moeten hebben.
Hier zitten 2 kanten aan:
Ten eerste de positieve:
Je kunt als consument zijnde altijd verzekerd zijn van de benodigde onderdelen. Dus reparatie is dan altijd mogelijk.
De negatieve kant:
Doordat er zo ontzettend veel apparatuur is, zijn er ook dito reserveonderdelen nodig.
Echter komt het vaak voor dat een onderdeel maar 1 keer per jaar of 1 keer per 4 jaar nodig is.
Ik ben zelf ook een detaillist en ik heb ook een paar jaar terug wat onderdelen op voorraad genomen waarbij de gedachte was dat als een klant erom vraagt dat ik die gelijk kon leveren. Die onderdelen heb ik nog steeds op voorraad en niemand die erom vraagt.
Dat is dus weggegooid kapitaal.
Ik ben dus ook van dat idee afgestapt.
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 10:47
door BBCS
Maar om totaal je verantwoordelijkheden af te schuiven, zo van
garantie is voorbij dus dit is niet meer mijn probleem vind ik ook wel heel ver gaan, ik krijg totaal geen medewerking ( niet financieel maar ook niet meedenkend ) dus zit ik toch opgescheept met vrij hoge kosten, niet alleen qua aanscaf van een nieuwe airco maar ook de
demontage en montage.
Dit heeft ook weer 2 kanten:
Als je een zakelijke gebruiker bent, dan heb je pech en dan zijn de regels juist nageleefd.
Ben je een particuliere gebruiker (ook wel consument genoemd), dan heb je wel rechten.
Er zijn dan 3 mogelijkheden:
1. Het product wordt gerepareerd (is nu onmogelijk)
2. Het product wordt geheel vervangen.
3. De koop wordt ongedaan gemaakt.
Aangezien optie 1 niet mogelijk is, blijven optie 2 en 3 over.
Let er wel op dat je dan ook het gebruikte tijdsduur aan mee moet betalen. Dus dat er een bepaald percentage voor je eigen rekening komt.
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 10:54
door Toolboy
Hoi daar.
Wat ik bedoelde is dat het merk monza waarschijnlijk ook onder andere namen op de nederlandsche markt is.
Ik zou toch een airco expert inschakelen.
Wat is het type nr van de monza.
groet Tim
(Pm me maar effe)
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 11:05
door manja925
Hoi BBCS, dank voor je antwoord
Ik begrijp jouw standpunt, jij bent detaillist maar Heutz importeerde
en verkocht de airco's zelf, dat is een wezenlijk verschil.
Verder krijg ik totaal geen medewerking voor geen enkele optie
( geen tegemoetkoming, geen ondersteuning ) dus sta je als
consument met je rug tegen de muur.
Het zegt natuurlijk veel over klantvriendelijkheid van het betreffende bedrijf maar daar ben ik niet mee geholpen.
Volgens consuwijzer moeten er volgens Europese richtlijnen veel langere garanties op apparaten zitten, maar hoe krijg je het voor elkaar om een bedrijf te "dwingen" om haar verantwoordelijkheden te nemen, als
diverse telefoongesprekken ( die heel correct gevoerd zijn ) niet
tot het gewenste resultaat leiden.
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 11:18
door BBCS
Volgens consuwijzer moeten er volgens Europese richtlijnen veel langere garanties op apparaten zitten, maar hoe krijg je het voor elkaar om een bedrijf te "dwingen" om haar verantwoordelijkheden te nemen, als
diverse telefoongesprekken ( die heel correct gevoerd zijn ) niet
tot het gewenste resultaat leiden.
Die 2 jaar handelsgarantie van de Europese richtlijn is in de Nederlandse wetgeving niet overgenomen, omdat die ook in de Nederlandse wetgeving een beperking vormt.
Kijk, in de Europese richtlijn is de verkopende partij maar 2 jaar verantwoordelijk voor het product, in de Nederlanse wetgeving is de verkopende partij gedurende de economische (gemiddelde) levensduur.
Dus in de Nederlandse wetgeving is de consument beter beschermd dan in de Europese richtlijn.
Dus daarom mag er in Nederland geen beroep worden gedaan op die 2 jaar handelsgarantie.
Er zit een groot verschil tussen de handelsgarantie en de wettelijke garantie.
Als op een product bijvoorbeeld 3 jaar wettelijke garantie zit, dan betekent dat niet dat je in die periode automatisch recht hebt op gratis reparatie of vervanging. Daar gaat die wettelijke garantie niet over.
Die naam wettelijke garantie is eigenlijk totaal verkeerd. Wettelijke rechten en regels zou een betere benaming zijn.
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 11:42
door manja925
Hallo Toolboy,
het typenummer van de airco is :
(H2) SPLIT AIRCO ( MONZA) alfacode EL011140 ( 12000BTU)
aankoopdatum : 24-9-2005
Dat is eigenlijk alles wat er op de factuur staat, misschien dat jij er iets
mee kan
het zou natuurlijk wel mooi zijn
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 11:53
door BBCS
Ik heb op de site van Heutz gekeken, en ze hebben de airco's niet meer in hun assortiment zitten.
Of ik moet het verkeerd hebben.
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 12:27
door manja925
Hoi BBCS,
nee heb ik ook gezien, die verkopen ze alleen in de zomer
Ze verkopen heel veel onder de naam Monza vernamelijk electrisch gereedschap ( ik vermoed dat ze het electrisch gereedschap onder dezelfde voorwaarden als de airco importeren, en ze dan de naam Monza geven )
Uiteraard heb ik eerst internet helemaal uitgeplozen voordat ik deze
post zette, maar daar kwam, jammer genoeg ook niets uit.
Op de printplaat of alle onderdelen staat geen enkele aanduiding die zou kunnen verwijzen naar een fabrikant of dat airco's onder een andere naam of ander land geleverd zouden kunnen zijn.
Dus ik ben totaal afhankelijk van Heutz, en ik heb al verteld hoe bereidwillig die zijn,
Dus als ik wettelijk gezien ook heel zwak sta, dan moet ik er toch veel geld tegenaan gooien ( dit komt over de 1500 euro ) plus alle ellende die je ervan hebt, en dat voor iets wat ruim 2 jaar oud/jong is
Het vervelende is gewoon dat er weer nieuwe gaten geboord moeten worden, nieuwe stellage waar de motor op moet komen staan enz.
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 12:55
door bot321
Hai daar.
Probeer dit eens.
http://www.nimatec.nl
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 20:53
door alfatrion
Ik heb hulp ingeroepen van degene die de airco geïnstalleerd heeft en deze man zegt dat vermoedelijk de printplaat kapot is. Hierna heb ik kontakt opgenomen met Heuz, en het probleem voorgelegd, met de vraag om een nieuwe printplaat ( uiteraard was ik bereid deze te betalen de garantie is tenslotte voorbij )
Dat laatste is niet logisch. Afgaande op het geen wat de monteur heeft verklaart, heeft de winkelier mogelijk niet geleverd wat hij had moeten leveren: een deugdelijk product. De kosten van de print plaat komen dan volledig voor rekening van de winkelier. Het is hooguit redelijk om een vergoeding te betalen als herstel voor een langere levensduur zou zorgen.
Wat je zou moeten doen is het product laten onderzoeken en als blijkt dat het product inderdaad niet deugdelijk is kun je binnen een spoedige tijd (minimaal twee maanden) je melden bij de de winkelier.
Als herstel niet mogelijk is omdat een print plaat niet kan worden aangeleverd, dan is vervanging waarscheinlijk ook niet mogelijk, dus blijft ontbinding over. Dat houd in dat je de aankoopsom terug krijgt minus een vergoeding voor het gebruik.
BBCS schreef:Volgens consuwijzer moeten er volgens Europese richtlijnen veel langere garanties op apparaten zitten, maar hoe krijg je het voor elkaar om een bedrijf te "dwingen" om haar verantwoordelijkheden te nemen, als diverse telefoongesprekken ( die heel correct gevoerd zijn ) niet tot het gewenste resultaat leiden.
Die 2 jaar handelsgarantie van de Europese richtlijn is in de Nederlandse wetgeving niet overgenomen, omdat die ook in de Nederlandse wetgeving een beperking vormt.
Die twee jaar heeft geen betrekking op handelsgarantie maar op de wettelijke garantie (non-conformiteit). Volgens de Nederlandse wet kun je de winkelier gedurende de gehele gemiddelde levensduur aansprakelijk stellen als het product op aflevering ondeugdelijk was. En daarom vormt die twee jaar termijn een beperking.
Re: spilt level airco
Geplaatst: 21 mar 2008 20:57
door BBCS
Die twee jaar heeft geen betrekking op handelsgarantie maar op de wettelijke garantie (non-conformiteit). Volgens de Nederlandse wet kun je de winkelier gedurende de gehele gemiddelde levensduur aansprakelijk stellen als het product op aflevering ondeugdelijk was. En daarom vormt die twee jaar termijn een beperking.
Dat zeg ik!
Gamma!