LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afzuigkanaal

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
330

Afzuigkanaal

Ongelezen bericht door 330 »

Ik heb voor mijn nieuwbouwwoning gekozen voor een loze afvoerkanaal tbv een afzuigkap met motor. Maar ik las net pas de meer en minderwerklijst door en sta nu pas bij stil, dat er duidelijk erbij staat dat de kanaal wordt doorgetrokken naar het dak. En dat deze maar max 300m3/h aankan. Neem je een grotere capaciteit afzuig, dan wordt het geluid harder en zal het geluid toenemen door de kanaal heen.

Ik realiseer nu pas dat bijna geen enkele afzuig maar 300m3 heeft, ja zo'n cassette model van 20jaar geleden. Een beetje afzuig begint al bij 400-500. Terwijl ik een kookeiland wil en de eilandschouwen had bekeken zit ik op 600-800m3 met een minimale afvoer diameter van 12 maar 15 aanbevolen.

Wat nu?? Ik ga de aannemer bellen en vragen om duidelijkheid en of evt. de optie gecancelled kan worden. Kan ik als reden aanvoeren dat de capaciteit van de kanaal helemaal niet overeenkomt met het gemiddelde aanbod van de afzuigkappen?

Als ik een gat in de gevel laat maken, aan welke eisen moet ik voldoen? Ik heb gelezen dat je officieel eigenlijk een vergunning voor lichte verbouwing moet gaan aanvragen bij de gemeente. Iemand hier ervaringen ermee?

zelfstandigste

Re: Afzuigkanaal

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Bel of mail eens naar www.wavedesign.nl of www.itho.nl hier kunnen zij u alles vertellen over afzuigmogelijkheden/capaciteit en wetgeving.

330

Ik heb inmiddels contact gehad met de aannemer. Als antwoord kreeg ik dat er 'gewoon' een afzuigkap kan aangesloten worden met een grotere capaciteit, het geluid zal alleen toenemen. Gezien dat we niet de hele dag aan het koken zijn moet dit geen probleem zijn.

Ik had nogmaals gereageerd met informatie die ik op internet heb gevonden dat vrijwel alle merken 12,5 cm hebben en eigenlijk 15 aanbevelen. Een pijp met een diameter van 15cm kan 1100m3/h aan, dus als ik terugreken die 300m3 op de optielijst heeft die maar een diameter van 10cm? Of zelfs een vlakke kanaal. Fijn, ik zei alleen geluidtoename betekent dat de afvoer niet groot genoeg voor de capaciteit.

Nu snap ik het niet, we moeten 1050,- betalen voor de optionele kanaal, onze keuken is 3,5 bij 5,7meter. En dan wordt er een kanaal gebruikt die maar 300m3 aankan? Is het niet de formule 3,5 x 5,7 x 2,6 hoogte x factor 15 = 778,05 m3/h moet nemen qua afzuigcapaciteit?

Ik was vanavond even bij Ikea wezen kijken, de kleinste afzuigkap van 60cm die daar stond had al 380m3, hoe kan je in godsnaam dan een optionele kanaal aanbieden van maar 300 voor een 51m3 keuken?

Wie weet raad wat ik hiermee kan doen richting aannemer?

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Tja, als er ECHT niets aan te doen is kan je een wasemkap met een vermogen van 350/450m3 ophangen. Zo´n ding heeft altijd 3 standen en de 2e stand ("normaalstand") is dan om en nabij de 300m3!

Aan te raden is het dan wel om de buis van rond 125mm zo laat mogelijk (tegen het gat in de wand/het plafond) te verkleinen naar de rond 100mm.

Het is niet de beste oplossing maar als 't niet anders kan.....

Bullyleo

Ongelezen bericht door Bullyleo »

Recirculatiekap misschien? :lol:

retsok

Ongelezen bericht door retsok »

Een pijp met een diameter van 15cm kan 1100m3/h aan
Ik weet niet hoe je aan deze informatie komt, maar die is nergens op gebaseerd.
Als je 1100 m3/h door een kanaal van Ø 150 mm. perst heb je een luchtsnelheid van 17 m/sec. dat is extreem hoog en absoluut niet haalbaar met welke afzuigkap dan ook.

Jouw rekensommetje met een ventilatievoud van 15 is ook een beetje aan de hoge kant. Het bouwbesluit spreekt van 0,9 dm3/sec. (= 3,24 m3/h) per m2 vloeroppervlak met een minimum van 21 dm3/sec (= 75,6 m3/h) Hier mag je het oppervlak van de woonkamer waarschijnlijk nog bij optellen, maar dit is afhankelijk van de plattegrond. Dit is allemaal puur theorie en in de praktijk te weinig. Als je boven je kookeiland ca. 400 m3/h afzuigt is dat niet slecht.

Wat betreft die 300 m3/h die de aannemer opgeeft: Waarschijnlijk krijg je een kanaal van Ø 150 mm. en rekent de aannemer met een maximale luchtsnelheid van 5 m/sec. wat vrij normaal is. Een hogere luchtsnelheid en dus een hoger debiet (m3/h) is wel mogelijk, maar dit heeft inderdaad wat meer geluid tot gevolg.

Hoeveel er straks werkelijk afgezogen wordt als jij je afzuigkap op het kanaal hebt aangesloten is afhankelijk van een aantal factoren:
- de opvoerhoogte van de afzuigkap
- de weerstand van het kanaal (afhankelijk van o.a. diameter, lengte, aantal bochten enz.)

Als een fabrikant zegt dat zijn afzuigkap 500 M3/h kan doen, betekend dit: 500 m3/h vrijzuigend (dus zonder kanaal) Zodra je er een meter buis op zet is het al minder. In de praktijk zal er meestal een kanaal van ca. 4 meter met 2 bochten en een gevelrooster op worden aangesloten. Dan is al bijna de helft van de capaciteit verdwenen.
In jouw geval gaat het kanaal naar het dak waardoor hij nog wel een stuk langer zal zijn. (ik gok ca. 8 a 10 meter) Hou er dan maar rekening mee dat je misschien maar ca. 40% over houdt. Wil je 400 m3/h overhouden moet je dus een afzuigkap kopen met een vrijzuigend debiet van 1000 m3/h. Dit is uiteraard maar een grove schatting.

330

Bedankt voor je gedetailleerde uitleg. Ik heb de informatie van de Siemens site gevonden. Nu lees ik weer andere dingen op deze site.

Ik wacht nogsteeds op antwoord van de aannemer. Ik wil in iedergeval weten hoezichtbaar de kanaal wordt door de verdiepingen heen. Wordt er een koof gemaakt of loopt het kanaal tussen de muren door? En wat is de diameter van het gebruikte kanaal inderdaad.

Jouw bereking van de vrijzuigend capaciteit heb ik nog nooit geweten. Ik pakte gewoon een directe vergelijking met de capaciteit van de afzuigkap en de 300m3/h die de aannemer aangaf. Dus daarom vond ik het magertjes en niet tevreden met hun antwoord van dat ik simpelweg een afzuig kan aansluiten met een hogere capaciteit en dat slechts het geluid zal toenemen. En inderdaad maak ik me ook zorgen om de lengte en bochten van het kanaal.

Ik wacht wel af op de reactie van de aannemer.

Ik hoop niet dat ik zo'n kleine buis krijgt:
Een gladde ronde buis heeft in ventilatiesystemen nog altijd de voorkeur, maar er zijn tegenwoordig speciale platte rechthoekige buizen die zeker niet slechter zijn, weinig ruimte innemen en ook weinig weerstand geven. Daarvoor wordt gerekend met equivalente waarden. Zo is een platte buis van 100 x 300 mm equivalent aan rond 150 mm. In de keukenbranche wordt wel gewerkt met 90 x 220, en equivalent voor 125 mm rond. In veel nieuwbouwwoningen zijn in de plafonds platte kanalen gestort van 80 x 170 mm en dat is gelijkwaardig aan een diameter van 100 mm.
Bron: http://www.qumedia.nl/main.php?page=nie ... 33&lang=NL

Gesloten