Generali Toekomstplan, hoezo toekomstplan!!!
Geplaatst: 29 mar 2008 22:35
Wij hebben een generali toekomst plan (aanvulling op pensioen) afgesloten op 1-1-2007, via mijn werkgever heeft Integra (tussenpersoon) contact met mij gezocht en de werkgever draagt bij (€ 9,88 per maand!!). Ik weet het, het was supernaief van mij om dan te denken dat het wel goed zit. Tijdens dit informatiegesprek is met geen woord gerept over de kosten alleen maar een rendement voorbeeld van 5% en 9% is berekend en die bedragen zien er aantrekkelijk uit.
Deze week mijn overzicht 2007 gehad en wat blijkt
€ 1826,00 ingelegd
-/- € 367,52 kosten verzekeringsmaatschappij
-/- € 171,33 kosten bemiddelaar
-/- € 156,64 kosten premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid
-/- € 16,21 resultaat beleggingen
Saldo na 1 jaar € 1115,18 (bijna 40% ingehouden aan kosten)
Generali moet dus wel heel veel winst maken wil ik ooit uit de kosten komen!
Op de brief staat "wij geven het advies u ervan te overtuigen dat de beleggingsfondsen waarin u heeft belegd nog aansluiten bij uw persoonlijke situatie"
Nou gezien het resultaat en de absurd hoge kosten NEE DUS.
In de brief staat dat ik dan contact met mijn verzekeringsadviseur op moet nemen t.w. Integra Consultants Hilversum.
Dus meteen telefonisch contact met hun opgenomen, met de vraag of deze kosten alleen het eerste jaar zo hoog waren. De medewerkster kon mij hier niet direct een antwoord op geven wel adviseerde zij om er vooral mee door te gaan want de historisch resultaten waren beduidend beter dan het resultaat afgelopen jaar. En ik moest vooral niet vergeten dat dit van mijn bruto loon afgaat en dat het bedrag is in verhouding niet zoveel is. Naar mijn idee is dit een koek uit eigen doos want op het moment dat het bedrag tot uitkering komt moet ik alsnog mijn lasten betalen.
Ik ben dan wel niet zo'n rekenwonder maar zelfs ik kan constateren dat ik beter mijn spaarloonregeling had kunnen handhaven (waar ik gegarandeerde rente krijg) en het overige deel bij mijn salaris had kunnen laten uitbetalen. Maar die discussie wilde de mevrouw van Integra niet aangaan.
Na en kwartiertje belde ze terug en de kosten (±40%) blijven de gehele looptijd in mijn geval dus 20 jaar, wel kon ik bezuinigen op de premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid (€ 156,64) maar de overige kosten bleven gelijk. Op mijn vraag of ik de overeenkomst middels een aangetekende brief kon beeindigen kreeg een het katige antwoord "wat denkt u wel mevrouw dat we de brieven die niet aangetekend zijn uit het raam gooien"
Nou mijn vertrouwen in dit bedrijf is minimaal dus ik investeer wel € 7,- in een aangetekende brief.
Nu is mijn vraag heeft iemand al ervaring met het opzeggen van deze polis. Zoja:
- bij wie moet ik opzeggen bij de tussenpersoon of bij generali en wat moet ik meesturen?
-Het bedrag wat na de kosten over is, is dat ook het bedrag wat ik terugkrijg en moet ik alsnog hier belasting over betalen?
Alvast bedankt,
Astrid
Deze week mijn overzicht 2007 gehad en wat blijkt
€ 1826,00 ingelegd
-/- € 367,52 kosten verzekeringsmaatschappij
-/- € 171,33 kosten bemiddelaar
-/- € 156,64 kosten premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid
-/- € 16,21 resultaat beleggingen
Saldo na 1 jaar € 1115,18 (bijna 40% ingehouden aan kosten)
Generali moet dus wel heel veel winst maken wil ik ooit uit de kosten komen!
Op de brief staat "wij geven het advies u ervan te overtuigen dat de beleggingsfondsen waarin u heeft belegd nog aansluiten bij uw persoonlijke situatie"
Nou gezien het resultaat en de absurd hoge kosten NEE DUS.
In de brief staat dat ik dan contact met mijn verzekeringsadviseur op moet nemen t.w. Integra Consultants Hilversum.
Dus meteen telefonisch contact met hun opgenomen, met de vraag of deze kosten alleen het eerste jaar zo hoog waren. De medewerkster kon mij hier niet direct een antwoord op geven wel adviseerde zij om er vooral mee door te gaan want de historisch resultaten waren beduidend beter dan het resultaat afgelopen jaar. En ik moest vooral niet vergeten dat dit van mijn bruto loon afgaat en dat het bedrag is in verhouding niet zoveel is. Naar mijn idee is dit een koek uit eigen doos want op het moment dat het bedrag tot uitkering komt moet ik alsnog mijn lasten betalen.
Ik ben dan wel niet zo'n rekenwonder maar zelfs ik kan constateren dat ik beter mijn spaarloonregeling had kunnen handhaven (waar ik gegarandeerde rente krijg) en het overige deel bij mijn salaris had kunnen laten uitbetalen. Maar die discussie wilde de mevrouw van Integra niet aangaan.
Na en kwartiertje belde ze terug en de kosten (±40%) blijven de gehele looptijd in mijn geval dus 20 jaar, wel kon ik bezuinigen op de premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid (€ 156,64) maar de overige kosten bleven gelijk. Op mijn vraag of ik de overeenkomst middels een aangetekende brief kon beeindigen kreeg een het katige antwoord "wat denkt u wel mevrouw dat we de brieven die niet aangetekend zijn uit het raam gooien"
Nou mijn vertrouwen in dit bedrijf is minimaal dus ik investeer wel € 7,- in een aangetekende brief.
Nu is mijn vraag heeft iemand al ervaring met het opzeggen van deze polis. Zoja:
- bij wie moet ik opzeggen bij de tussenpersoon of bij generali en wat moet ik meesturen?
-Het bedrag wat na de kosten over is, is dat ook het bedrag wat ik terugkrijg en moet ik alsnog hier belasting over betalen?
Alvast bedankt,
Astrid