Pagina 1 van 1

Oplichting Orange, of niet dan?

Geplaatst: 31 mar 2008 16:33
door Rene84
Beste lezer, graag leg ik je het volgende voor.

Wegens een verhuizing zeg ik het adsl abonnement op van Orange. Volgens de algemene voorwaarden gebeurt dit 2 dagen te laat. De opzegtermijn is 1 maand. Hierdoor zit ik nog 12 maanden aan het abonnement vast.

Omdat dit voor een ongebruikt abonnement erg zuur is, heb ik een briefje geschreven naar Orange. De reactie van Orange luidt alsvolgt:


Geachte Rene,

U ontvangt dit schrijven naar aanleiding van uw brief op 22 mei 2007. In deze brief geeft u aan het niet eens te zijn met de beslissing dat uw opzegging te laat was en dat daardoor het contract dat u bij ons heeft met 12 maanden wordt verlengd.

Uw opzegging is na de contractvervaldatum ontvangen. Daarom is uw contract verlengd. Uit coulance zullen wij uw abonnement toch per eerst volgende gelegenheid stopzetten. De bevestigingsbrieven zullen naar het adres gestuurd worden waarop het abonnement is geleverd, deze zult u dus niet op het nieuwe adres ontvangen.

Met vriendelijke groeten,

XXX
Orange Nederland Breedband B.V.


Nu krijg ik 1 jaar later op mijn verhuisadres een incassoburo op mijn dak vanwege de niet betaalde rekeningen van Orange. Blijkt dat Orange "Uit coulance zullen wij uw abonnement toch per eerst volgende gelegenheid stopzetten" nu uitlegt als het uitdienen van het jaarcontract. De herinneringen zeggen ze verstuurd te hebben naar mijn oude adres, terwijl ik per brief meerdere malen heb aangegeven vooral ook contact te onderhouden met mij via mijn nieuwe adres, omdat de post niet eeuwig doorgestuurd wordt.

Dit is voor mij pure oplichting om per brief te suggereren dat je coulant bent en vervolgens na 1 jaar een incassobureau in te huren om de kosten te verhalen.

Orange blijft trouwens bij hun standpunt dat dit helder was in hun eerste brief. Vinden jullie dat ook?

Re: Oplichting Orange, of niet dan?

Geplaatst: 31 mar 2008 17:29
door alfatrion
Oplichting pas hier niet goed, bedrog zou eerder in aanmerking komen. Maar ik zou het op een meningsverschil houden.

Taalkundig is het juist wat ze zeggen, maar volgens het Haviltex-criterium moet er gekeken worden naar de betekenis die er er redelijkerwijs aan mocht worden gegeven in de gegeven omstandigheden. En in dit geval houd dat m.i. in dat je onder de verlenging uitkomt.

Ik zou een brief schrijven naar het incasso bureau waarin je hen meld dat dat er volgens jou geen lopende overeenkomst is en dat als deze er onverhoopt toch zou zijn jij de incassokosten niet hoeft te betalen omdat jij geen laatste herinnering hebt ontvangen.

Re: Oplichting Orange, of niet dan?

Geplaatst: 31 mar 2008 19:23
door dj-my
KOOP GEEN PRODUCT VAN ORANGE!!!!!!

Ik heb op forum plaatsen ook waarschuwingen gelezen over ORANGE..
Maar toch een abonnement van ze genomen.. Internet + bellen..
het is ECHT TRAAG..

Orange bellen en het probleem bij ze neer leggen heb geen zin. GELOOF ME, je word niet geholpen..

Ik vind dit mense oplichten...

Re: Oplichting Orange, of niet dan?

Geplaatst: 31 mar 2008 21:16
door Rene84
Hoi alfatrion. Dank voor je tip mbt de Haveltex-arrest. Dit zal ik inderdaad gebruiken. Taaltechnisch denk ik dat ze nat gaan. "Coulance" duidt op schappelijkheid, "toch" is een wat onduidelijker begrip, maar geeft aan dat ze iets toch doen uit coulance, iets wat ze niet zouden hebben gedaan als ik de brief had geschreven. En in de brief vraag ik redelijkheid mbt. de opzegtermijn en de loopduur van het contract.

Maar een misverstand? Ik heb ze bij herhaling schriftelijk gevraagd met mij te communiceren via mijn nieuwe adres, omdat ik zeker wilde weten hoe het af zou lopen. Desondanks hebben ze geen herinneringen verzonden, maar het dossier laten verlopen en het daarna naar Intrum Justitia doorgestuurd. Het zou een misverstand zijn als ik ze niet schriftelijk had gevraagd mij op het juiste adres op de hoogte te houden. Het is opzet door mij in een brief me op mijn gemak te stellen met de zin "Uit coulance zullen wij uw abonnement toch per eerst volgende gelegenheid stopzetten".

Ik ben erg bang dat dit een standaardzin is in de reactie van Orange tegenover particulieren die net iets te laat zijn met het opzeggen van hun contract. Daarom maak ik er hier een punt van.

Ps. het is niet voor niks dat deze giganten worden gedwongen om hun standaard contracttijd korter te maken dan 12 maanden!

Re: Oplichting Orange, of niet dan?

Geplaatst: 01 apr 2008 20:13
door fred61
Storing bij Orange.Als je dan Orange belt om te vragen hoe het zit,wordt je van het kastje naar de muur gestuurt.We hebben nu al een stuk of 7 keer gebelt en iedere keer horen we weer een ander verhaal.
Het laatste telefoon gesprek op 1 April(geen grap)kreeg ik te horen van de technische dienst:ik ben geen god.Dus weten niet wanneer we weer internet hebben.Kan misschien nog wel weken duren.Ik zit nu al een week of 3 zonder internet.

grt fred61

Re: Oplichting Orange, of niet dan?

Geplaatst: 01 apr 2008 23:38
door alfatrion
@Rene84:

Begrijp me niet verkeert: ze hebben wel schuld. Oplichting is een type bedrog en bij bedrog moet er spraken zijn van een wilsgebrek. En daar is m.i. geen spraken van.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oplichting
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bedrog

Contract termijnen van 12 maanden of meer zijn overgens wel toegestaan.

In de algemene voorwaarden mag men geen stilzwijgende verlenging regelen van meer dan 12 maanden. En men mag alleen in de algemene voorwaarden regelen dat een overeenkomst langer duurt dan 12 maanden als men daar een goede reden voor heeft.
Dit alles mag dus wel in de overeenkomst zelf!

Re: Oplichting Orange, of niet dan?

Geplaatst: 02 apr 2008 22:26
door jaywalker
(4.2) De Overeenkomst wordt aangegaan voor een termijn van minimaal een jaar eindigend op de laatste dag van de maand waarin een jaar is verstreken, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Na afloop van deze termijn wordt de Overeenkomst van rechtswege voor een periode van telkens een jaar verlengd, tenzij de Overeenkomst door de Klant met inachtneming van een opzegtermijn van een (1) maand tegen het einde van de looptijd telefonisch of schriftelijk is opgezegd. Na verlenging is de Klant gerechtigd de Overeenkomst met inachtneming van een opzegtermijn van een (1) maand telefonisch of schriftelijk op te zeggen tegen het einde van de verlengde termijn.