LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] laptop hp garantie wie helpt

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
renelly
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2003 22:53

laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door renelly »

Hallo
We hebben op 9-02-2008 een hp 9770 ed gekocht bij Mediamarkt.
op 14-02 gaat hij stuk (wil na een update niet meer opstarten)ik heb de helpdesk van hp gebelt en ze zeiden een hardwarefout en ze kwamen hem wel ophalen.verder hebben ze niets gezegt.op 15-02 is hij idd opgehaald door UPS. Na 3 weken maar eens gebeld of hij al klaar was en helaas nog niet klaar (wachten op onderdelen)een week later maar weer gebeld en de onderdelen waren binnen.Dus ik denk nou nog een paar dagen en ik heb hem weer terug...Helaas geen laptop.Weer een week later Weer gebeld en Je raad het al ze zitten te wachten op onderdelen?????En dit ging zo maar door.Nu na 6 weken eindelijk mijn laptop terug en vol spanning opgestart en ja hoor hij doet het nog niet.Hij start op en na 1 minuut of zo sluit hij ook weer af (Vanzelf)En start weer op en sluit weer af enz enz enz.Ik denk nu maar naar de Mediamart om dan maar een nieuwe te vragen omdat het toestel ondeugtelijk blijkt.Mediamarkt zegt doodleuk Tja had u hem maar niet op moeten laten halen door HP..En daarmee heb ik blijkbaar mijn rechten verspeeld op een nieuw toestel??
Ze bieden wel aan om het toestel in te nemen ter reparatie.
Mijn vraag is WAT NU TE DOEN?Wie Heeft raad voor mij.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 05 Apr 2008 10:29 door renelly


--------------------------------------------------------------------------------

Hallo
We hebben op 9-02-2008 een hp 9770 ed gekocht bij Mediamarkt.
op 14-02 gaat hij stuk
Op zich denk ik dat het verstandiger was geweest om gelijk naar de mediamarkt te gaan, na 5 dagen dus. Nu is het 6 weken later en of de mediamarkt hem nu nog moet omruilen zou ik helaas niet weten. Stuur een brief naar de betreffende mediamarkt en leg je probleem voor.

Mvg Jor.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Normaal zou dit een situatie zijn waarbinnen je de overeenkomst kon ontbinden, mits je naar de winkelier was gegaan.

Gebreken moet je spoedig melden aan de verkopende partij, maar om de consument te beschermen mogen rechter een spoedige termijn niet korter maken dan twee maanden. Hierdoor ben je nog net niet te laat, maar ik zou gezien de omstandigheden er een aangetekende brief van maken.

De wet geeft de consument in beginsel het recht om te kiezen tussen herstel of vervanging, tenzij dit onmogelijk is of buiten verhouding op een ander recht. Stel bijvoorbeeld voor dat een reparatie een fractie zou kosten en de fabrikant dit over het hoofd hadden gezien. En bij een laptop is die kans toch wel redelijk aanwezig. Maar je kunt altijd proberen om een brief te sturen en dan een verwijzing te maken naar artikel 7:21 BW. Om vervolgens aan hun te vragen om aan te geven wat de kosten van herstel zouden zijn.

renelly
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2003 22:53

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door renelly »

Mediamark is wel gewoon bereid om de laptop op te sturen voor reparatie dus daarin blijven ze niet in gebreke. er is een itc-er van mediamarkt bij geweest en die zegt dat het een softwarefout is(windows zit in een zogeheten loop???) en die heeft HP gebeld.HP stuurd nu een Recovery dvd om de windows opnieuw te kunnen installeren.
dus afwachten maar.
Ik zit er alleen nog wel een beetje met de vraag kan ik nu de garantie temijn afmaken bij mediamarkt of moet in nu iedere keer (wat ik niet hoop natuurlijk) rechtstreeks naar hp.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Van uit een wettelijk oogpunt is het 't verstandigste om het product aan te bieden aan de winkelier waar je het product hebt gekocht.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door BBCS »

Helaas geen laptop.Weer een week later Weer gebeld en Je raad het al ze zitten te wachten op onderdelen?????
Veel mensen willen dat niet geloven, maar het klopt inderdaad:

Wachten op onderdelen.

Dat is echt geen smoes.

Je krijgt bij aanschaf van een product 3 soorten garanties: De wettelijke garantie, de garantie van de fabrikant en de garantie van de winkelier.
Door gelijk naar de fabrikant te gaan heb je in principe de garantie van de winkel verspeeld.

De winkelier kan zich daarbij beroepen dat het product ongeoorloofd door een derde is gerepareerd en dat daarmee de garantie van de winkel verspeeld is.
En dat die derde partij toevallig de fabrikant is, doet er niet toe.
Ik denk nu maar naar de Mediamart om dan maar een nieuwe te vragen omdat het toestel ondeugtelijk blijkt.
Is nogal brutaal en onbeschofd, maar dat is mijn mening.
op 14-02 gaat hij stuk (wil na een update niet meer opstarten)
Windows toevallig opnieuw geïnstalleerd???

Wat ook nog vaak voorkomt is dat het MBR (Master Boot Record) van de harde schijf beschadigd raakt. Vaak door de computer uit te zetten, terwijl de harde schijf nog bezig was met schrijfactiviteiten.

Dit soort schades vallen nooit onder de garantie.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door alfatrion »

De winkelier kan zich daarbij beroepen dat het product ongeoorloofd door een derde is gerepareerd en dat daarmee de garantie van de winkel verspeeld is.
En dat die derde partij toevallig de fabrikant is, doet er niet toe.
Waar baseer je deze uitspraak op?
Wat ook nog vaak voorkomt is dat het MBR (Master Boot Record) van de harde schijf beschadigd raakt. Vaak door de computer uit te zetten, terwijl de harde schijf nog bezig was met schrijfactiviteiten.

Dit soort schades vallen nooit onder de garantie.
Het MBR bevat de partitie tabellen, bootstrapping code (die gelezen wordt tijdens het opstarten) en een identificatie code. Deze informatie wordt slechts zeer zelden weggeschreven op de schijf.

De uitzet knop geeft een signaal naar het besturingssysteem dat vervolgens de computer uitzet. daarmee is gegarandeerd dat er niet geschreven wordt op het moment dat computer echt uit gaat. Dat behoor jij toch te weten.

Dan blijft een stroomstoring over. Deze vallen onder het begrip 'normaal gebruik', omdat de bouwers hier in alle redelijkheid vooraf rekening mee kunnen houden. En een koper mag er van uitgaan dat een computer die eigenschappen bezit die voor normaal gebruik nodig zijn. Het mag niet zo zijn dat een computer onbruikbaar wordt als gevolg van een stroomstoring. Ik heb er al meerdere gehad en kan je zeggen dat mijn computer daar niet onder heeft geleden.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door BBCS »

Dan blijft een stroomstoring over. Deze vallen onder het begrip 'normaal gebruik', omdat de bouwers hier in alle redelijkheid vooraf rekening mee kunnen houden. En een koper mag er van uitgaan dat een computer die eigenschappen bezit die voor normaal gebruik nodig zijn. Het mag niet zo zijn dat een computer onbruikbaar wordt als gevolg van een stroomstoring. Ik heb er al meerdere gehad en kan je zeggen dat mijn computer daar niet onder heeft geleden.
Soms wel.

Zelfs een virus kan dat veroorzaken.

Als je aan het downloaden bent (dus er vinden harde schijf activiteiten plaats) en de computer wordt opeens gestopt (door de stekker eruit te trekken bijvoorbeeld) dan is het wel zo dat de MBR wel schade op heeft gelopen en dat de computer dan niet meer op wilt starten.

Bij een laptop kan een stroomstoring in het algmeen geen kwaad, omdat een laptop een accu heeft, en mits dat de accu niet aan het einde van zijn latijn is, moet dat geen problemen opleveren.

Echter is dat bij de TS niet het geval.
Door het installeren van een update is de laptop van slag.

Als het een update was van Windows (dus van Microsoft) dan is het niet de verantwoordelijkheid van de verkopende partij, maar de verantwoordelijkheid van Microsoft.

De reden?

Je koopt niet het programma, maar je betaald voor het gebruik ervan.
Dus het programma is niet de eigendom van de computereigenaar, maar blijft eigendom van Microsoft.

Dat is het verschil.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
De winkelier kan zich daarbij beroepen dat het product ongeoorloofd door een derde is gerepareerd en dat daarmee de garantie van de winkel verspeeld is.
En dat die derde partij toevallig de fabrikant is, doet er niet toe.

Waar baseer je deze uitspraak op?
bedoel je dit:
De winkelier kan zich daarbij beroepen dat het product ongeoorloofd door een derde is gerepareerd en dat daarmee de garantie van de winkel verspeeld is.
of dit:
En dat die derde partij toevallig de fabrikant is, doet er niet toe.
???


Even vanuit gaand:
De winkelier kan zich daarbij beroepen dat het product ongeoorloofd door een derde is gerepareerd en dat daarmee de garantie van de winkel verspeeld is.
De degene die een garantie verstrekt, mag hieraan ook eisen stellen.

Dus als je bij mij iets zou kopen en in de garantieperiode ga je niet ermee naar mij toe maar wel naar bijvoorbeeld Mycom, dan kun je die reparatie die daar heeft plaatsgevonden niet bij mij gaan verhalen.

Als ik garantie geef, dan mag ik daar beperkingen op zetten. Dus dat de garantieclaims alleen via mij verlopen en anders verspeel je het recht op garantie.

En dat is gewoon logisch en terecht.

Echter als je bij een winkelier geen gehoor krijgt op een garantieclaim, dan is er wel de mogelijkheid om de reparatie door een derde uit te laten voeren en dat de factuur dan naar de verkopende partij gestuurd wordt. Echter is dit alleen als de verkopende partij niet thuisgeeft.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door puma73 »

Dit wordt weer een oeverloze discussie omdat bbcs het toch beter (denkt) te weten.

Daarnaast geeft hij met zijn antwoorden blijkt van een behoorlijke minachting jegens de rechten die de consument heeft.

Juist voor dit soort figuren is er consumentenbescherming.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door BBCS »

Daarnaast geeft hij met zijn antwoorden blijkt van een behoorlijke minachting jegens de rechten die de consument heeft.


Dat is helemaal niet waar, en dat weet je donders goed.

Als jij denkt dat jij altijd het recht hebt op garantie, ook al laat je het door een andere partij repareren, dan heb jij het goed mis.

Als jij een garantieclaim door iemand anders dan de verkopende partij of zonder toestemming van de verkopende partij laat oplossen, dan verspeel je altijd het recht op de garantie van de verkopende partij.

Dat heeft helemaal niets met minachting te maken van het consumentenrecht.
Dit wordt weer een oeverloze discussie omdat bbcs het toch beter (denkt) te weten.

Daarnaast geeft hij met zijn antwoorden blijkt van een behoorlijke minachting jegens de rechten die de consument heeft.

Juist voor dit soort figuren is er consumentenbescherming.
De consument moet juist beschermt worden tegen lieden zoals jij die altijd maar lopen te zwetsen dat de consument recht op heeft waar ze recht op denken te hebben en dat de consument geen beperking heeft qua consumentenrecht.

Consumentenrecht is niet iets wat jij denkt waar jij recht op hebt.

En laat ik het zo zeggen:

De consument heeft veel minder rechten dan jij steeds beweerd.

De consument heeft tuurlijk rechten, maar ook plichten. En de consument kan wel degelijk zijn rechten verspelen.

Het enige wat jij steeds zegt is dat de consument die rechten heeft die de consument denkt te hebben en dat de consument geen plichten heeft en dat de consument al zeker nooit zijn rechten kan verspelen.

Even ontopic:
Als de oorzaak van de problemen van de TS een virus is, dan heeft de TS helemaal geen recht op garantie. Ook niet als de oorzaak spyware is.

De TS heeft een update gedaan en toen was de laptop van slag.

Het oordeel van de technische dienst van HP deel ik in deze niet, omdat een updateprobleem geen hardwarefout kan veroorzaken.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door puma73 »

Even ontopic:
Als de oorzaak van de problemen van de TS een virus is, dan heeft de TS helemaal geen recht op garantie. Ook niet als de oorzaak spyware is.

De TS heeft een update gedaan en toen was de laptop van slag.

Het oordeel van de technische dienst van HP deel ik in deze niet, omdat een updateprobleem geen hardwarefout kan veroorzaken.
Dit is dus precies wat ik bedoel. Complete minachting voor de consument en elke keer in welk topic dan ook niet bestaande regels weten op te hoesten waardoor het LIJKT of de consument geen recht heeft of het recht heeft verspeelt of de van toepassing zijnde wetteksten wegwuiven met niet terzake doende argumenten.

renelly
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2003 22:53

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door renelly »

Ik heb nattuurlijk altijd 2 jaar garantie via HP
En mijn vraag was niet bedoeld om onderling ruzie te gaan zitten maken.
Nog even in het kort...mijn laptop 6 dagen oud is opgehaald door HP wou na update van Vista niet meer opstarten 6 weken weggeweest teruggekomen wil nu wel opstarten maar sluit meteen ook weer af en start dan vanzelf weer op enz enz.
dus er is niets uitgezet..ook geen stroomstoring gewoon domme pech denk ik.
Ik wacht de Recovery dvd af en is hij dan nog niet goed laat ik hem gewoon weer ophalen door HP..EINDE PROBLEEM..
Als ik hem door Mediamarkt laat opsturen dan ben ik hem ook 5 tot 6 weken kwijt dus lood om oud ijzer denk ik dan maar..
Bedankt voor jullie reacties ik ben er in ieder geval uit wat te doen..
Greetz

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door BBCS »

@renelly:

Wat voor update was het precies?

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door alfatrion »

De degene die een garantie verstrekt, mag hieraan ook eisen stellen.
Heb jij die voorwaarden dan ingelezen? Trouwens, deze voorwaarden mogen niet onredelijk bezwarend zijn voor de wederpartij. Een beding dat de eigenaar van een product een straf geeft, in de vorm van een ontzegging ergens van, op het moment dat hij het product laat herstellen is onredelijk bezwarend.
Dus als je bij mij iets zou kopen en in de garantieperiode ga je niet ermee naar mij toe maar wel naar bijvoorbeeld Mycom, dan kun je die reparatie die daar heeft plaatsgevonden niet bij mij gaan verhalen.
Jij had het niet over het verhalen van kosten maar vervallen van een garantie. En er zit een groot verschil tussen die twee.
Als je aan het downloaden bent (dus er vinden harde schijf activiteiten plaats) en de computer wordt opeens gestopt (door de stekker eruit te trekken bijvoorbeeld) dan is het wel zo dat de MBR wel schade op heeft gelopen en dat de computer dan niet meer op wilt starten.
Je weet blijkbaar niet waar het over hebt. Het MBR is slechts 512 Byte groot. Tijdens een download wordt er helemaal niks weggegeven naar het MBR.
Je koopt niet het programma, maar je betaald voor het gebruik ervan. Dus het programma is niet de eigendom van de computereigenaar, maar blijft eigendom van Microsoft.
Dat valt nog maar te bezien. Er zijn twee vormen van eigendom. Het eigendom op een werk blijft doorgaans bij de gene die de auteursrechten heeft, maar het eigendom op een zaak wordt overgedragen. Het burgerlijk wetboek gaat over het laatste.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
Je koopt niet het programma, maar je betaald voor het gebruik ervan. Dus het programma is niet de eigendom van de computereigenaar, maar blijft eigendom van Microsoft.

Dat valt nog maar te bezien. Er zijn twee vormen van eigendom. Het eigendom op een werk blijft doorgaans bij de gene die de auteursrechten heeft, maar het eigendom op een zaak wordt overgedragen. Het burgerlijk wetboek gaat over het laatste.
Als je een licentie van Windows koopt of van Office, dan koop je het product niet, maar je betaald om er gebruik van te mogen maken.
Dus de overdracht van het eigendom op een zaak is hier niet van toepassing, omdat de software niet jouw eigendom wordt bij aanschaf van een licentie.

Daarom zijn de updates ook gratis.
Als je wel voor het product zelf zou betalen, dan moet je ook voor de updates gaan betalen.

renelly
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2003 22:53

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door renelly »

heren bedankt

greetz

bowien2
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mei 2008 17:08

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door bowien2 »

Zeg alfatrion, zorg je wel dat de info die je hier verstrekt klopt? De consument heeft geen recht op herstel of vervanging, maar heeft recht op herstel en indien dat niet mogelijk is op vervanging, is dat ook niet mogelijk dan kan de klant de koop laten ontbinden. Dit allemaal echter wel binnen de garantieperiode.

Ik heb je al vaker dingen zien beweren die niet kloppen (zie de acer laptop die 3 keer ter repair was gegaan). Je hebt geen recht op ontbinding van de koop buiten de garantieperiode. Je hebt dan recht op een repair. De prijs van de repair hangt af van hoe oud het app is dat je ter repair aanbiedt. Zit je op de helft van de levensduur dan betaal je ook de helft aan reparatiekosten. Zit je op 3/4 dan betaal je 3/4 van de repair kosten etc.

BBCs, ga zo door! Bij jou heb ik het gevoel dat je precies weet waar je over praat. Volgens mij doe je hetzelfde werk als ik, maar dan bij de concullega.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door puma73 »

zeker winkelier/detaillist?

BW 7 Titel 1.

consument wordt vaker bedondert door winkelier detaillist dan de consument denkt.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bowien zorg er eerst even zelf voor dat de informatie die jezelf verstrekt klopt :!: Bovendien doe je er verstandig aan om als je andere terecht gaat wijzen je er voor zorgt dat je ook naar bonnen wijst :!: :!: Ik heb je elders al van repliek gediend waar het gaat over het recht op herstel, vervanging of ontbinding. Dit recht heeft de koper ook buiten de garantie periode. Wat betreft de kosten, deze mogen conform 7:21 lid 2 BW niet in rekening worden gebracht aan de consument. Dit blijkt ook uit het, op 17 april j.l. uitgekomen, Quelle-arrest.

Gesloten