LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afwijzingen

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
T27875

afwijzingen

Ongelezen bericht door T27875 »

Het voorlopig koopcontract van mijn huis is getekend op 5 maart jl. De datum van de ontbindende voorwaarden was 31 maart. De koper heeft om uitstel gevraagd omdat hij de financiering niet rondkreeg voor die datum. Uitstel is geleverd en wel voor 10 dagen.
Nu heeft hij wel een aanbod gekregen via een aanbevolen advieseur, maar heeft hij een minimaal bedrag aan eigen middelen nodig. Voorals nog wil de verstrekker met hem in zee gaan. Echter heeft hij die middelen niet, zegt hij. Wat kan ik hieraan doen? Nu kan hij shoppen voor twee afwijzigingen, uitsteldatum is vrijdag as. Mijn vragen zijn:
- tellen de eerste afwijzingen ook mee als afwijzing door 2 of meer instellingen? Of moeten de afwijzingen dateren van na 31 maart?
- mag hij een beroep doen op de ontbindende voorwaarden ook al weet ik dat hij een financiering kan krijgen?

Is er iemand op dit forum die mij hier antwoord op kan geven?

Immo

Re: afwijzingen

Ongelezen bericht door Immo »

Afhankelijk van welke voorwaarden er in de getekende koopovereenkomst staan. U heeft de koper opschorting van de voorwaarden toegestaan, de geldende regel in de overeenkomst is alleen opgeschort. Als de koper twee schriftelijke (? meestal staat dit in de koopovereenkomst) afwijzingen overlegt is de koop ontbonden. Deze twee afwijzingen blijven juridisch gelden bij verlenging van de ontbindende voorwaarden.

Als u weet dat hij een financiering kan krijgen en hij overlegt toch twee afwijzingen, dan heeft de koper zich gehouden aan wat u met hem of haar in de koopovereenkomst vastgelegd hebt, en kan hij de koop ontbinden.
Wel moet hij geen financiering kunnen krijgen voor het bedrag inclusief kosten koper (overdrachtsbelansting, notariskosten, kadaster). Dus hij mag geen afwijzingen overleggen betreffende een bedrag groter dan de koopsom inclusief kosten koper.
Voldoet hij niet aan de voorwaarden en overlegt hij niet de afwijzingen voor het genoemde bedrag, dan kunt u hem houden aan de koop of de koop ontbinden en het boetebeding inroepen.

T27875

Bedankt voor de snelle reactie.

Dan rijst de volgende vraag: welke zin heeft het om uitstel te geven als de eerste afwijzingen ook meetellen? Hoe kan hij bewijzen dat hij in de tien dagen nog zijn best gedaan heeft om een financiering te kunnen regelen?

En voor watde financiering betreft: Hij kan wel een financiering krijgen voor het bedrag genoemd in de overeenkomst, maar accepteert die waarschijnlijk (?) niet omdat hij eigen middelen moet hebben. Instelling is bereid verder te gaan en te kijken hoe het geregeld kan worden.

Ik heb liever dat het huis gewoon verkocht wordt, wil geen boetebeding of wat dan ook. Hij heeft nog tot vrijdag en mij is niet bekend of hij het aanbod afslaat.
Maar als het werkelijk zo is dat de twee eerder aangegeven afwijzingen na tien dagen nog tellen, dan heeft het geen zin om ooit uitstel te verlenen, dat betekent voor mij dat degene verder niet naar oplossingen heeft gezocht.

Immo

Ongelezen bericht door Immo »

Blijkbaar hebt u door uitstel te verlenen ook te kennen gegeven dat hij na twee afwijzingen toch de kans krijgt om alsnog voor 11 april een financiering te verkrijgen, u geeft al aan dat het de prioriteit voor u is om met de beoogde koper tot een oplossing te komen. Mocht de koper het weer niet rondkrijgen, dan blijft mijns inziens de eis uit de koopovereenkomst in stand, dat de koper een schriftelijke afwijzing moet overleggen. Doet hij dat niet dan zit hij er in principe aan vast en kunt u nakoming eisen, danwel boetebeding inroepen en/of kunt u op zoek naar een andere koper. U bepaalt zelf of u de koper hieraan wilt houden of dat u hem wederom de kans wil geven om het een en ander met zijn financier te regelen. Wel moet u oppassen dat u niet te lang aan het lijntje gehouden wordt, in de tijd die voorbijgaat met wachten op de finaciering van uw huidige koper, staat het huis niet meer in de verkoop en zullen eventuele andere gegadigden afhaken en andere opties voorrang verlenen.

T27875

Ik zal sowieso geen uitstel meer verlenen en al helemaal niet als "oude" afwijzingen mee tellen voor het ontbinden.
Ik was hiervan niet op de hoogte anders had ik geen uitstel verleend, er zijn meer geinteresseerden.
Ik wacht gewoon af wat hij vrijdag doet en dan houdt het op voor mij.

Gesloten