LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Computerland heeft zeer onduidelijke garantieafhandeling.

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
J*

Computerland heeft zeer onduidelijke garantieafhandeling.

Ongelezen bericht door J* »

1.5 jaar geleden bij Computerland product aangeschaft van Sweex.
Sweex geeft 3 jaar garantie op hun producten.
Op de internetsite van Computerland staat als je een product van Sweex aanklikt, en dan het kopje garantie: standaard volledige Sweex garantie.Je mag dan als consument verwachten dat Computerland deze volledige Sweex garantie ook netjes afhandeld zoals vermeldt op de site.
Nee dus, je krijgt dus in tegenstelling wat er op de internetsite staat alleen 1 jaar winkelgarantie. Voor het na 1 jaar afhandelen van de garantie, vragen ze 25 euro afhandelingskosten!
Zet dan niet op de internetsite: Volledige sweex garantie!!!!
Zeer onduidelijk en klantonvriendelijk.[/b]

Moppentappers

Re: Computerland heeft zeer onduidelijke garantieafhandeling.

Ongelezen bericht door Moppentappers »

is dat dan niet volgens de regels van sweex oid?
het was overigens wel te verwachten, sweex is niet echt bepaald een kwaliteits merk, een keer een cardreader open moeten maken omdat het kaartje in het apparaatje geschoten was, met een beetje testen was je er wel achter gekomen dat dat ook anders kon
maargoed, je kan natuurlijk gewoon zeggen dat volledige sweex garantie volledig is, en ze horen die garantie gewoon te geven

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De wet staat het niet toe dat winkels aan consumenten afhandel kosten in rekening brengen.

Bij non-conformiteit moet de winkel zorg dragen voor kosteloos herstel of vervanging en als het product binnen de fabrieksgarantie stuk gaat wordt vermoed dat het product non-conform is

J*

Ook Sweex geeft dus niet thuis!
Sweex zegt ga voor de afhandeling van de garantie naar de winkel waar u het produkt heeft gekocht.In eerste instantie juist natuurlijk , maar zo kun je wel honderd jaar garantie geven als toch niemand het afhandeld!Koop dus nooit iets van Sweex en NOOIT bij Computerland!!!

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

De wet staat het niet toe dat winkels aan consumenten afhandel kosten in rekening brengen.

Bij non-conformiteit moet de winkel zorg dragen voor kosteloos herstel of vervanging en als het product binnen de fabrieksgarantie stuk gaat wordt vermoed dat het product non-conform is
Zo gemakkelijk kun je dat niet zeggen.

Ik weet dat de fabrikant een x periode garantie geeft.

De winkel geeft een y periode garantie.

Het komt wel eens voor dat als de winkel een y periode garantie geeft, dat de fabrikant die y periode dan ook als garantieperiode gaat hanteren.

Dan kun je wel hoog of laag springen, maar de fabrieksgarantie is dan echt toch die y periode en niet die x periode.

Dit komt vaker voor.
Het is niet een constructie waar ik het mee eens ben, maar dat terzijde.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

BBCS

Wanneer leer jij het een keer, consumentenrecht is geen spelletje.

consumentenrecht is in het leven geroepen om de consument te beschermen tegen malafide winkeliers.

Gezien het verzinnen van je eigen regels m.b.t. het consumentenrecht BW 7 titel 1 en de europese richtlijn val jij voor mij in de categorie malafide winkeliers.

Malafide winkeliers proberen met allerlei smoezen excuses en andere uitvluchten de consument van hun rechten volgens BW 7 titel 1 en de europese richtlijn te ontnemen.

alfatrion

BBCS,

Wat je wilt zeggen is mij niet helemaal duidelijk. Ik beweer het volgende:

1. Binnen de handelsgarantie (hetzij fabrieksgarantie hetzij garantie van de winkeliers) wordt vermoed dat een product niet aan de overeenkomst beantwoord. Dat houd dus in dat de winkelier het product kosteloos moet herstellen of vervanging tenzij hij kan aantonen dat het product wel aan de overeenkomst beantwoorde.

2. De winkelier mag geen enkele kosten in rekening brengen voor herstel of vervanging van een product dat niet aan de overeenkomst beantwoord. Het Europees hof heeft, in het arrest Quelle, geoordeeld dat de consument geen gebruiksvergoeding hoeft te betalen in beide gevallen. Stel dus dat een digitale camera een levensverwachting heeft van 10 jaar en na 6 jaar blijkt deze ondeugdelijk te zijn, dan mag de winkelier dus niet verlangen van de consument dat deze 6/10 van de herstel- of vervangingskosten betaalt.

En nee daar kun de winkelier niet onderuit door te beweren dat de economische levensduur van digitale camera's maar 2,5 jaar is. Alle fabrikanten hebben aangegeven dat in de praktijk blijkt dat hun producten gemiddeld zo'n tien jaar maar gaan. En wat in de praktijk blijkt is wat telt.

BBCS
Contacteer:

1. Binnen de handelsgarantie (hetzij fabrieksgarantie hetzij garantie van de winkeliers) wordt vermoed dat een product niet aan de overeenkomst beantwoord. Dat houd dus in dat de winkelier het product kosteloos moet herstellen of vervanging tenzij hij kan aantonen dat het product wel aan de overeenkomst beantwoorde.

Klopt, maar wat ik wil zeggen is dat de fabrieksgarantieperiode per winkelier kan verschillen. Ligt helemaal aan de afspraken die met de winkelier gemaakt zijn.

Een voorbeeld:

Een harde schijf van Western Digital:
- heeft bij de grote OEM bouwers (zoals Dell) de garantieperiode zoals die door die bouwer is opgegeven. Dus als Dell 1 jaar garantie geeft op de computer, dan is de fabrieksgarantie ook 1 jaar.
Dergelijke schijven kunnen nooit rechtsteeks bij Western Digital worden afgehandeld, maar dienen dan bij Dell aangemeld worden.

- Een harde schijf die in de normale winkel gekocht heeft, heeft een garantieperiode van 3 jaar.

Dus als je een harde schijf hebt die in een computer van Dell zou zitten en op die computer zit maar 1 jaar garantie, dan zit er op die harde schijf maar 1 jaar fabrieksgarantie. Je kunt dan geen aanspraak maken op de standaard 3 jaar fabrieksgarantie.

Ik wil gewoon aangeven dat er verschillen in zitten.

. De winkelier mag geen enkele kosten in rekening brengen voor herstel of vervanging van een product dat niet aan de overeenkomst beantwoord. Het Europees hof heeft, in het arrest Quelle, geoordeeld dat de consument geen gebruiksvergoeding hoeft te betalen in beide gevallen. Stel dus dat een digitale camera een levensverwachting heeft van 10 jaar en na 6 jaar blijkt deze ondeugdelijk te zijn, dan mag de winkelier dus niet verlangen van de consument dat deze 6/10 van de herstel- of vervangingskosten betaalt.
Nogal flauw. Omdat de winkelier geen kosten in rekening mag brengen en de fabrikant mag de volledige kosten wel in rekening brengen.
Dit omdat de fabrikant zich niet aan de consumentenbescherming hoeft te houden, maar wel aan de overige regels.

In die regels is een heel duidelijk verschil tussen de zakelijke koper/winkelier en de partikuliere koper/winkelier.

De zakelijke koper valt niet onder de consumentenbescherming.
De regels tussen de fabrikant en de winkelier vallen onder de zakelijke kopers en niet onder de particuliere kopers.

Dus kunnen de fabrikanten roepen wat ze willen. De kosten ervan hoeven ze toch niet te betalen.

Ik vind dit niet correct. Ik vind dat de overheid die onderscheid moet weghalen. Dus altijd de consumentenbeschermingsregels.

BBCS
Contacteer:

BBCS

Wanneer leer jij het een keer, consumentenrecht is geen spelletje.

consumentenrecht is in het leven geroepen om de consument te beschermen tegen malafide winkeliers.

Gezien het verzinnen van je eigen regels m.b.t. het consumentenrecht BW 7 titel 1 en de europese richtlijn val jij voor mij in de categorie malafide winkeliers.

Malafide winkeliers proberen met allerlei smoezen excuses en andere uitvluchten de consument van hun rechten volgens BW 7 titel 1 en de europese richtlijn te ontnemen.
Waar slaat dit op? :evil: :evil: :evil:

Ik geef aan dat er bepaalde constructies bestaan en voorkomen, en gelijk beschuldig je mij ervan, terwijl ik dat helemaal niet doe.

Ik eis gewoon dat jij nu je excuses aanbied en stopt met dergelijke zaken, anders ben ik genoodzaakt om verdere stappen te ondernemen.

Bij het forum van TV-Gelderland heb je dat bij mij ook geprobeerd, en daar werd je mond gelijk gesnoerd.

Jij gaat te ver en je bent tever gegaan!

jor

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 25 Apr 2008 06:07 door BBCS

Ik eis gewoon dat jij nu je excuses aanbied en stopt met dergelijke zaken, anders ben ik genoodzaakt om verdere stappen te ondernemen.
Kom op zeg!, je haalt met je reactie's vaak het bloed onder de nagels bij anderen vandaan.Je zeurende stukjes over hoe erg het voor de kleine ondernemer wel is en schildert kopers vaak af als 1 pot nat(willen het onderste uit de kan). Je verder stappen-verhaal is lachwekkend te noemen maar past bij een zeurkous.

J*

Vecht dit aub ergens anders uit!!!
Als je op de site van computerland bij een Sweex product kijkt, en je klikt daar op het tabje garantie, dan staat daar volledige Sweex garantie! Daar gaat het mij om.Dat is 3 jaar.
Zet er anders neer 1 jaar winkelgarantie!!!!
Dit noemt zich een no-nonsense computerwinkel!!!!

BBCS
Contacteer:

Vecht dit aub ergens anders uit!!!
Als je op de site van computerland bij een Sweex product kijkt, en je klikt daar op het tabje garantie, dan staat daar volledige Sweex garantie! Daar gaat het mij om.Dat is 3 jaar.
Zet er anders neer 1 jaar winkelgarantie!!!!
Dit noemt zich een no-nonsense computerwinkel!!!!
Je moet mij niet aanvallen.

Verdikkie, ik geef alleen aan wat er bij sommige concurrenten gebeurd en dat het bij de concurrenten wel eens voorkomt.

En gelijk word ik beschuldigd van dergelijke praktijken.

Wat een sufferds zeg!

Als ik aangeef dat een concurrent illegale software levert, dan word hier dus gezegd dat IK dus ook illegale software lever. En ik word dan beschuldigd dat ik illegale software lever.

Jeetje! :evil:

Zeker vanmorgen niet fris opgestaan? :cry:

alfatrion

BBCS,

Als een product goedkoper wordt aangeboden aan een winkelier dan kan daar een lagere fabrieksgarantie tegenover staan. Wat niet kan is een voorwaarde opnemen dat de fabrieksgarantie verlaagt wordt indien het product verkocht wordt in een product terwijl de prijs onverminderd even hoog is. Dus kun je niet in het algemeen stellen dat de garantie termijn van de onderdelen gelijk is aan het product. Als bij Dell iets geld als je beweerd dan heb ik daar graag een bron bij.

Mij is niet duidelijk wat dit met deze draad te maken heeft.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Bij het forum van TV-Gelderland heb je dat bij mij ook geprobeerd, en daar werd je mond gelijk gesnoerd
Niemand heeft mij daar de mond gesnoerd, maar aangezien daar alleen maar detallisten zitten en/of mensen die hier een ban hebben is daar zinnig antwoord geven water naar de zee dragen.

J*

Na nogmaals contact te hebben gehad met Sweex, heeft Sweex contact opgenomen met Computerland.Computerland heeft nu bericht gestuurd dat ik de defecte router naar de winkel kan brengen,en dan sturen zij hem op naar Sweex.
Zo hoort het ook, ik hou jullie op de hoogte.

J*

Vandaag naar Computerland geweest met de defecte router.
De router zou teruggestuurd worden naar Sweex.
ik mocht meteen een nieuwe uitzoeken!
Ondanks dat ik erg veel moeite heb moeten doen om Computerland zo ver te krijgen, toch nog naar tevredenheid van mijn kant opgelost.
Voor Computerland: Als je op je internetsite bij een produkt standaard volledige fabrieksgarantie zet, en die is 3 jaar, dan moet je gewoon zonder gezeik in de winkel die garantie afhandelen!

Gesloten