Pagina 1 van 1

garantie Targa

Geplaatst: 28 apr 2008 20:52
door jaapbotke
Op 25-10-2007 heb ik een labtop met een scherm van 15,4 inch type 1524 gekocht bij een filiaal van Lidl Bij aankoop werd aangegeven over de garantie op de site van Lidl het volgende aangegeven (ik citeer):
“36 maanden garantie incl.hotline
Wij schrijven SERVICE met hoofdletters (15 maanden garantie op de accu)”
Voor mij een mede een reden om juist deze Targa laptop aan te schaffen.

De laptop functioneerde eerst naar tevredenheid. Half maart brak het pennetje in de aansluiting van de voeding in de labtop. Het pennetje brak af toen de voeding werd aangesloten. Ik heb op17 maart 2008 met de Hotline van Targa contact opgenomen op. De medewerker heb ik de zaak uitgelegd, maar kennelijk begreep hij mij niet want hij gaf aan dat ik het zelf even zou proberen te repareren en hij stuurde alvast een nieuwe accu. Na een enkele poging om te repareren kwam ik er al gauw achter dat ik het niet zelf kon repareren. Diezelfde dag weer gebeld met een andere medewerker. Het gesprek met deze geïrriteerde medewerker van Targa liep niet goed en wij hebben vervolgens het gesprek afgebroken. De volgende dag op 18 maart 2008 heb ik weer gebeld met de hotline. Medewerker gaf aan dat hij er niet zeker van was of dit onder de garantie zou vallen en dat Targa mogelijk een kostenopgaaf zou doen omdat dit een fout zou zijn die bijna niet voorkomt!. Ik heb toen aangegeven dat ik het hier niet mee eens was omdat dergelijke reparaties naar mijn idee wel onder de garantiebepalingen vallen. De laptop was normaal gebruikt en na zo’n korte tijd van gebruik mag zoiets niet kapot gaan.

Vervolgens kreeg ik een brief waarin stond aangegeven dat indien ik €204,68 zou betalen de laptop zou worden gerepareerd. Indien ik zou besluiten niet te laten repareren zou mij dat € 25 kosten. Hiervan was niets gezegd tijdens het telefoongesprek. Er stond in de brief niets vermeld over het al of niet vallen onder de garantie.

Ik heb daarover wederom telefonisch contact gezocht met de Hotline van Targa. Medewerker kan mij niet overtuigen dat dit niet onder garantie zou vallen. Men gaat opnieuw intern in beraad.

Vrijdag 18 april 2008 werd ik gebeld door de klantensevice van de Targa van. Deze gaf wederom aan dat de reparatie niet onder de garantie zou vallen want ik zou het vernield kunnen hebben. Ik heb aangegeven dat het onmogelijk is dat wij het pennetje kapot hebben gemaakt omdat je een dergelijk stekkertje slechts op één wijze in de laptop kan steken.

Ik heb vervolgens een brief geschreven naar de Targa en krijg het volgende antwoord "niet door een defect veroorzaakt is welke reeds bij aankoop aanwezig was of door een materiaalfout in een verbouwde component?!? De oorzaak voor het defect ligt hier bij een uiterlijke inwerking. ...Dergelijke defecten worden niet binnen de garantieregeling kostenloos hersteld" Echter men kan niet aangeven dat ik het stekkertje verkeerd gebruikt zou hebben (kan niet met de beste wil van de wereld niet)

Ik kan nu niets terugvinden over de gestelde Garantie met hoofdletters! De wijze waarop de brief van Targa is opgesteld is gewoon arrogant. Heeft iemand ook dergelijke ervaringen met Targa?

Re: garantie Targa

Geplaatst: 01 mei 2008 21:50
door alfatrion
Stuur zo spoedig mogelijk een (vanwege de tijd) aangetekende brief naar de verkoper (het hoofdkantoor) bij wie u het product heeft verkocht. Let op u heeft hiervoor in beginsel slechts twee maanden de tijd. Dit is de partij die met de wettelijke plicht is belast om de problemen. Een voorbeeld brief kunt u vinden op de consuwijzer.

Stuur ook een brief naar de fabrikant. Die hoeft niet aangetekend verstuur te worden. Hierin geeft u aan dat u van mening bent de onderzoekskosten niet hoeft te betalen omdat de prijs hiervan niet van te voren is aangegeven. U heeft geen overeenkomst gesloten danwel is er spraken van een onjuiste voorstelling van zaken en daarom beroept u zich op dwaling. Dit houd in dat de overeenkomst vernietigt word als deze toch bestaat.

Zet in de brief naar beide dat er een omkering van de bewijslast van kracht is omdat het product binnen de garantie defect is gegaan. M.a.w de garantie is van toepassing TENZIJ zij kunnen aantonen dat u het u te verwijten is.

Ik denk alleen dat u naar de rechter moet om de fabrikant te overtuigen.