Pagina 1 van 5

ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 28 apr 2008 22:09
door jor
Een interessant stukje over garantie dat sommige niet leuk vinden om te horen.

http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=84347&mxp=105

De klant heeft altijd recht op een goed product, ook zonder garantiebewijs of na afloop van de garantietermijn.
De verkoper is het aanspreekpunt voor klachten over een bij hem gekocht product.
Klant en verkoper moeten na de garantieperiode samen nagaan wat de oorzaak is van een klacht. Is het apparaat deugdelijk? Heeft de klant het goed gebruikt en wat is de gemiddelde levensduur? Dat laatste kan worden nagevraagd bij de importeur of fabrikant.
Bij een ondeugdelijk product heeft de klant recht op kosteloos herstel of kosteloze vervanging (dus ook geen voorrij- of herstelkosten)
Bij verkeerd gebruik of na verstrijken van de gemiddelde levensduur zijn de kosten voor herstel of vervanging voor de klant.
Als het lastig is om vast te stellen of een ouder product ondeugdelijk is, kunnen de herstel- of vervangingskosten worden verdeeld

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 30 apr 2008 12:31
door BBCS
De klant heeft altijd recht op een goed product, ook zonder garantiebewijs of na afloop van de garantietermijn.


Dit betekent dat de verkopende partij verplicht is om het probleem op te lossen.
Dit betekent dus NIET automatisch dat dit kosteloos moet gebeuren.

De verkoper is het aanspreekpunt voor klachten over een bij hem gekocht product.
Zo logisch als wat. Maar de consumenten gaan ook vaak zonder medeweten van de verkopende partij zelf naar de fabrikant. En als er dan problemen ontstaan, kan de consument niet terugvallen op de verkopende partij. Als er dan schade ontstaat kan de consument deze niet verhalen op de verkopende partij.
De zaak is dan tussen de consument en de fabrikant, de verkopende partij is hier dan totaal geen partij (al hebben sommige mensen daar een totale andere mening over.)
Klant en verkoper moeten na de garantieperiode samen nagaan wat de oorzaak is van een klacht. Is het apparaat deugdelijk? Heeft de klant het goed gebruikt en wat is de gemiddelde levensduur? Dat laatste kan worden nagevraagd bij de importeur of fabrikant.


Hierin zit dus een hele grote discussiepunt.
De winkelieren en de fabrikanten hebben hierin een totale andere mening op dan de consumenten.
En wanneer is iets ondeugelijk?
Bij een ondeugdelijk product heeft de klant recht op kosteloos herstel of kosteloze vervanging (dus ook geen voorrij- of herstelkosten)



Bij verkeerd gebruik of na verstrijken van de gemiddelde levensduur zijn de kosten voor herstel of vervanging voor de klant.
Als het lastig is om vast te stellen of een ouder product ondeugdelijk is, kunnen de herstel- of vervangingskosten worden verdeeld
Sommige consumentenorganisaties en ook sommige consumentenwetskenners zeggen dat de consument altijd op een ondeugelijk product kunnen terugvallen als een product buiten hun schuld kapot is gegaan.

Echter zijn er wel een aantal punten:

- vaak wordt normale slijtage hierin niet meegenomen.
- ook wordt hierbij vaak vergeten de intensiteit van het gebruik.
- de wet heeft de aansprakelijkheid van de verkopende partij beperkt tot de economische levensduur (verwachte levensduur), dus niet gedurende de technische levensduur.

Dus als de verwachte levensduur van een product 3 jaar is, kan de consument onmogelijk aanspraken maken op een ondeugelijk product als het product ouder is dan 3 jaar.


Bij veel producten liggen de economische levensduur en de technische levensduur gelijk, echter bij veel producten ook weer niet.

Bij veel producten liggen de verwachte levensduur en de technische levensduur gelijk, echter voor veel producten ook weer niet.

Dus kan het zomaar gebeuren dat de technische levensduur op 10 jaar ligt, maar dat de economische levensduur maar op 3 jaar ligt.

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 30 apr 2008 12:44
door puma73
Het woord garantie valt en wie schiet er onmiddelijk in de aanval?

BBCS

ga jij BW 7 Titel eens goed bestuderen, er zijn vast wel schriftelijke cursussen in consumenten recht.

Daarna mag je meepraten.

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 02 mei 2008 10:41
door BBCS
Het woord garantie valt en wie schiet er onmiddelijk in de aanval?

BBCS

ga jij BW 7 Titel eens goed bestuderen, er zijn vast wel schriftelijke cursussen in consumenten recht.

Daarna mag je meepraten.
Omdat die consumentenbescherming niet deugd.

Begrijp me niet verkeerd, tegen bescherming van de consument is niets op tegen, maar men is nu echt sterk aan het overdrijven.

Want een consumentenbescherming die er vanuit het begin al vanuitgaat dat de winkelier een oplichter is, neem ik niet serieus en heb ik al helemaal geen respect voor.

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 02 mei 2008 11:45
door puma73
De consumenten bescherming is uitstekend geregeld, veel winkeliers kennen de regelingen niet of proberen met allerlei smoezen onder hun wettelijke verplichting vandaan te komem lees hier en bij kassa.

Ronduit schandalig hoe sommigen zich gedragen.

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 02 mei 2008 11:50
door BBCS
De consumenten bescherming is uitstekend geregeld, veel winkeliers kennen de regelingen niet of proberen met allerlei smoezen onder hun wettelijke verplichting vandaan te komem lees hier en bij kassa.

Ronduit schandalig hoe sommigen zich gedragen.
Die consumentenbescherming waar jij het over hebt die er gelijk vanuit gaat dat de winkelier de boel bedonderd, heb ik geen respect voor en zal ik ook niet naleven.

Het gaat er niet om of de winkeliers die regels wel of niet kennen, het gaat er om dat die zogenaamde regels de winkelier op voorhand al als crimineel bestempeld.

Wanneer dringt dat in jouw botte hersens door?

Zal wel nooit.


De meeste winkeliers leven degelijke regels niet na, en ze hebben gelijk.

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 02 mei 2008 22:51
door alfatrion
BBCS schreef:Dit betekent dat de verkopende partij verplicht is om het probleem op te lossen.
Dit betekent dus NIET automatisch dat dit kosteloos moet gebeuren.
Heeft jou moeder je niet geleerd dat je niet mag liegen? Sinds het Qulle arrest is het duidelijk dat dit inhoud dat het KOSTELOOS moet gebeuren. Dit wist jij op 25 april al. Het zou je ook sieren als je eens ophield om die onzin over economische vs technische levensduur niet meer uit te kramen.

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 03 mei 2008 03:48
door jor
Kosteloos herstel
Verkopers passen de regels niet goed toe, stelt de toezichthouder. Ze verwijzen klanten bijvoorbeeld door naar de fabrikant, terwijl ze zelf altijd het aanspreekpunt zijn. Tijdens maar ook na de garantieperiode. "Zij dienen de klacht op te lossen, waarbij alles draait om het achterhalen van de oorzaak", legt de Consumentenauroteit uit. "Bij een ondeugdelijk product is het uitgangspunt dat de consument recht heeft op kosteloos herstel of kosteloze omruiling."
BBCS probeert als ondernemer altijd zich te verbergen achter de economische/technische waarden.Ik zou persoonlijk niet graag bij hem kopen al zal hij mij ook wel niet als klant willen. :wink:

Mvg Jor.

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 03 mei 2008 08:07
door BBCS
Kosteloos herstel
Verkopers passen de regels niet goed toe, stelt de toezichthouder. Ze verwijzen klanten bijvoorbeeld door naar de fabrikant, terwijl ze zelf altijd het aanspreekpunt zijn. Tijdens maar ook na de garantieperiode. "Zij dienen de klacht op te lossen, waarbij alles draait om het achterhalen van de oorzaak", legt de Consumentenauroteit uit. "Bij een ondeugdelijk product is het uitgangspunt dat de consument recht heeft op kosteloos herstel of kosteloze omruiling."
Dat de winkelier de consument niet naar de fabrikant behoort door te verwijzen is logisch.

Maar wie bepaald dan of een product ondeugelijk is?
En tot welke termijn.

Kijk, als een laptop na 8 jaar kapot gaat en dat de consument dan kosteloos een nieuwe mag en kan gaan eisen omdat de laptop ondeugelijk is, gaat veel te ver.

Weet je hoe ik dit zie?

Sommige mensen willen levenslange garantie en eisen dit ook.
Niet goedschiks, dan kwaadschiks.

Gewoon te bezopen voor woorden.

Eerst willen ze alles zo goedkoop mogelijk en schreeuwen van de daken dat alles veel te duur is.
Nu eisen ze ook nog levenslange garantie.

Ik doe niet meer mee met dit hypocriete gedoe.

Zoals ik al eerder aangaf zijn de zaken al lang niet meer gebaseerd op de uitspraken van de winkelier (terwijl dat in de wetboeken wel zo is).

En ik durf te wedden dat of een product ondeugelijk is of niet, zeker niet door de fabrikant bepaald wordt of gebaseerd op de uitspraken van de winkelier, maar gebaseerd zal zijn op de verwachtingen of de mening van de consument.

De winkelier is er toch altijd op uit om de boel te belazeren?

Schei toch uit!


Tuurlijk zitten er onder de winkeliers lieden die de boel willen belazeren, maar die zitten ook tussen de consumenten. De rotte appels wel te verstaan.
Maar betekend dat dan dat alle winkeliers de boel willen belazeren of dat alle consumenten krankzinnige gedachte hebben?
Tuurlijk niet.

En wat we zeker niet moeten doen is naar Europa luisteren.
Die heeft de winkelier vogelvrij verklaard en gaat zelfs de rotte appels onder de consumenten beschermen.

Ik vind het best dat men gaat kijken hoe men de consument beter kan gaan beschermen, maar dan moet men wel naar de gehele keten kijken. Van fabrikant tot consument. En niet alleen vanaf de winkelier tot de consument. Want dan breng je de winkelier in de grootste problemen. De kleine winkelier is dan ten dode opgeschreven en de regels zijn gebaseerd voor die zeer grote ketens.

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 03 mei 2008 11:12
door jor
Informatieloket Consuwijzer heeft vorig jaar een groot aantal klachten binnengekregen over conformiteit en garantie op elektronica. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn ook weer achthonderd meldingen binnengekomen uit de sectoren elektronica, witgoed/huishoudelijke apparaten en computerwinkels/telefoonbedrijven. <<Volgens de Consumentenautoriteit gaat het "opvallend vaak" om laptops en defecte computeronderdelen.>>
Het laat aan duidelijkheid allemaal niets te wensen over, of je moet BBCS als nickname hebben natuurlijk.Juist jij zou best een beetje mogen dimmen gezien de onmogelijk algemene voorwaarden die lange tijd op jou site stonden.Ik weet dat je ze veranderd hebt, maar toch.

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 03 mei 2008 11:30
door BBCS
Informatieloket Consuwijzer heeft vorig jaar een groot aantal klachten binnengekregen over conformiteit en garantie op elektronica. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn ook weer achthonderd meldingen binnengekomen uit de sectoren elektronica, witgoed/huishoudelijke apparaten en computerwinkels/telefoonbedrijven.
Als die klachten gebaseerd zijn op de uitspraken van de fabrikanten/winkelieren hoor je mij niet.

Als die klachten op iets anders gebaseerd zijn en ook dat die conformiteit niet gebaseerd zijn op de uitspraken van de verkopende partij, dan luister ik al niet meer.

Volgens de wetsregels is er pas sprake van nonconformiteit en garantie als deze anders worden nageleeft dan wat er in het koopcontract staat.

De non-conformiteit is dus niet gebaseerd op de mening of verwachting van de consument, en daar mag dus nu wel rechten aan ontleent worden. Dus niet volgens de wetsboeken.

En wat dus voor onmogelijk gehouden was, is dus nu werkelijkheid geworden.

De consument krijgt nu het recht op gratis reparatie of vervanging gedurende de technische levensduur.

En wat is de mening van Europa?

De winkelier verdient toch meer dan genoeg, die moet dat maar gemakkelijk kunnen bekostigen.

Europa is gek, geschift!

Juist jij zou best een beetje mogen dimmen gezien de onmogelijk algemene voorwaarden die lange tijd op jou site stonden.Ik weet dat je ze veranderd hebt, maar toch.
Die AV was voor 5 jaar geleden gewoon bij de rechtbank gedeponeerd door Vobis (daar heb ik die AV vandaan) en toen was er niks mis mee.

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 03 mei 2008 14:51
door puma73
Als die klachten op iets anders gebaseerd zijn en ook dat die conformiteit niet gebaseerd zijn op de uitspraken van de verkopende partij, dan luister ik al niet meer.

Volgens de wetsregels is er pas sprake van nonconformiteit en garantie als deze anders worden nageleeft dan wat er in het koopcontract staat.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

Hier staat non conformiteit omschreven, subtiel anders dan jij formuleert.
De non-conformiteit is dus niet gebaseerd op de mening of verwachting van de consument, en daar mag dus nu wel rechten aan ontleent worden. Dus niet volgens de wetsboeken.
Dus wel, zie mijn verwijzing

en daarnaast kan onderstaande wetsartikel meegenomen worden.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

Dus je ziet bbcs alles staat keurig netjes omschreven in het BW.

Bovendien is dit al ontelbare keren op dit forum aan jou uitgelegd maar jij luistert niet en verzint iedere keer weer allerlei onzinnige regeltjes, economische, technische en andere levensduren. Vervolgens wordt door jou de software van stal gehaald om aan te geven dat er toch echt veel meer zaken meespelen die de garantieduur beperken.

Als ik vandaag een computer koop, was die gisteren al veroudert omdat de technische ontwikkelingn snel gaan tegenwoordig. Maar dat wil niet zeggen dat daarmee ook de garantie veroudert of het recht p BW7 : 17 jo BW 7 : 21 verandert of op enige andere bij consumenten wetgeving vastgelegde RECHTEN van de consument spontaan verandert.

Jij bent diegene die hier continue door allerlei verzinsels de consument probeert te vertellen dat het anders is dan in het BW titel 7, mogelijk zelfs een paar artikelen in BW 6 en via de eurpeese regels aangeven over het consumentenrecht.

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 03 mei 2008 14:59
door angel1978
Puma,

Klein detail..

De non conformiteit is inderdaad niet geent op de VERWACHTINGEN van de koper... Dat staat niet in het BW en dat suggereer je wel met je opmerking.
Het BW gaat uit van de OVEREENKOMST
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 03 mei 2008 15:07
door BBCS
De non conformiteit is inderdaad niet geent op de VERWACHTINGEN van de koper... Dat staat niet in het BW en dat suggereer je wel met je opmerking.
Het BW gaat uit van de OVEREENKOMST



Hoe verklaar je het dan dat de consument dan tegenwoordig wel mag beroepen op de non-conformiteit hun verwachtingen en meningen???

En over de garantie zelf:

Die wordt volgens de wetboeken door de winkelier bepaald.
Dus alleen in de garantieperiode heeft de consument recht op gratis reparatie of vervanging, en dan ook alleen volgens de winkelier bepaalde condities.

Zo omschrijven de wetsregels het.

Waarom kan de consument dan buiten de garantieperiode dan ook aanspraken op gratis reparatie of vervangen, terwijl de wetsregels dit uitsluiten?????

Volgens de wetsregels bepaalt alleen de winkelier de lengte van de garantieperiode. Hoe kan dan iemand anders dan die betreffende winkelier dan de garantieperiode bepalen????

Wetboek 7 is daar heel duidelijk in.
En daar moet de verkopende partij zich aan houden, maar ook de kopende partij.

En waarom moet de verkopende partij aan wetboek 7 houden en de kopende partij niet.

Wie het weet mag het antwoord geven.

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 03 mei 2008 15:13
door BBCS
Er staat nergens in wetboek 7 en ook niet in het Europese richtlijn dat de verkopende partij na het verstrijken van de garnatieperiode het product gratis moet repareren of vervangen.

En als alle winkelieren en fabrikanten aangeven dat een bepaald product 3 jaar meegaat, kan de consument zich nooit beroepen dat dat product 6 jaar mee moet gaan, omdat dat toevallig de mening is van de consumentenbond.

Als een product kapot gaat, kan een consument zich nooit beroepen op de non-conformiteit die gebaseerd is op zijn mening of verwachting.

Wat de mening van een rechter, geschillencommissie, consumentenorganisatie of een consument is, doet niet ter zaken.
Men kan zich alleen beroepen op de non-conformiteit de overeenkomst en ook nog alleen op de uitspraken en uitlatingen van de winkelier.

Dat staat zo in wetboek 7.

Dus hoe kan dan de consument zich beroepen op de non-conformiteit zijn mening of verwachting?

De enige die je precies kan zeggen wat je wel of niet van een product kunt of mag verwachten is de fabrikant en niemand anders.

Dat is de realiteit.
En nee, dat staat nergens in een wetboek. En nee, dat verzin ik zelf niet.

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 03 mei 2008 15:17
door angel1978
BBCS,

zeur eens niet zo :?
maak je punt en laat het daarbij !

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 03 mei 2008 15:27
door puma73
Wetboek 7 is daar heel duidelijk in.
En daar moet de verkopende partij zich aan houden, maar ook de kopende partij.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/26.html

Dit is de plicht van de koper, zodra hij deze verplichting heeft uigevoerd, gaan de verplichtingen van de verkopende partijen gelden.

Maar ik ga verder niet met jou hierover in discusssie bbcs, want dat levert weer pagina's vol met onzinverhalen van jou op.

Het verhaal is jou inmiddels zo vaak verteld en jij wilt toch andere regels. want de regels deugen niet etc etc,

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 03 mei 2008 15:33
door BBCS
Ik heb gezegd wat ik te zeggen had.

Een prettig weekend.

Ajuus!

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 03 mei 2008 18:34
door jor
Geplaatst op 03 Mei 2008 14:13 door BBCS

En als alle winkelieren en fabrikanten aangeven dat een bepaald product 3 jaar meegaat, kan de consument zich nooit beroepen dat dat product 6 jaar mee moet gaan.

Als een product kapot gaat, kan een consument zich nooit beroepen op de non-conformiteit die gebaseerd is op zijn mening of verwachting.

<<Wat de mening van een rechter, geschillencommissie, consumentenorganisatie of een consument is, doet niet ter zaken.>>
Niemands mening behalve die van BBCS is van belang.Ik stop maar weer met dat domme geouweh**r voor ik mijn avond bederf.

Re: ICT-verkopers aangepakt over garantieregels

Geplaatst: 03 mei 2008 18:35
door jor
Geplaatst op 03 Mei 2008 14:33 door BBCS


--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb gezegd wat ik te zeggen had.
Geen valse belofte's doen hoor.