ICT-verkopers aangepakt over garantieregels
Geplaatst: 28 apr 2008 22:09
Een interessant stukje over garantie dat sommige niet leuk vinden om te horen.
http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=84347&mxp=105
http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=84347&mxp=105
De klant heeft altijd recht op een goed product, ook zonder garantiebewijs of na afloop van de garantietermijn.
De verkoper is het aanspreekpunt voor klachten over een bij hem gekocht product.
Klant en verkoper moeten na de garantieperiode samen nagaan wat de oorzaak is van een klacht. Is het apparaat deugdelijk? Heeft de klant het goed gebruikt en wat is de gemiddelde levensduur? Dat laatste kan worden nagevraagd bij de importeur of fabrikant.
Bij een ondeugdelijk product heeft de klant recht op kosteloos herstel of kosteloze vervanging (dus ook geen voorrij- of herstelkosten)
Bij verkeerd gebruik of na verstrijken van de gemiddelde levensduur zijn de kosten voor herstel of vervanging voor de klant.
Als het lastig is om vast te stellen of een ouder product ondeugdelijk is, kunnen de herstel- of vervangingskosten worden verdeeld