Pagina 1 van 1

Menzis wil niet vergoeden.

Geplaatst: 30 apr 2008 20:36
door Lanro
Heb bij Menzis twee tandarts rekeningen ingedient van totaal 164,- euro, deze zijn van december 2006. Door omstandigheden in januari 2007 heb ik deze helemaal vergeten intedienen. Tot afgelopen april 2008. Nu zeggen ze dat de temijn van indiening, 12 maanden, is overschreden en ik geen vergoeding krijg. Kan en mag dit zomaar. Heb ergens iets gehoord dat je tot 3 jaar na dato nog de rekening kunt indienen. Graag een reaktie van iemand.

Re: Menzis wil niet vergoeden.

Geplaatst: 05 mei 2008 23:05
door ils
stel anders deze vraag eens op www.zorgwet.info
zij weten dat vast en zeker wel

Re: Menzis wil niet vergoeden.

Geplaatst: 06 mei 2008 12:35
door rjdrent
Je hebt gelijk. Wettelijk is er een termijn van 3 jaar na afloop van het kalenderjaar. Ze MOETEN de rekeningen dus in behandeling nemen. Zoek eens op de Kassa-site (kassa.vara.nl), daar is het een paar weken geleden behandeld.

Re: Menzis wil niet vergoeden.

Geplaatst: 11 mei 2008 19:33
door realmontreal
Klopt het is nu 3 jaar geworden ipv 2 jaar voorheen. Maar deze wijziging heeft onlangs plaatsgevonden, dus je zou je nota(s) nogmaals kunnen indienen met begeleidende brief erbij, dit is algemeen bepaald, en geen van de zorgverzekeraars in NL mag hier van afwijken.

Re: Menzis wil niet vergoeden.

Geplaatst: 12 mei 2008 18:23
door BasO
Omdat veel polisvoorwaarden ten onrechte spreken over een indieningtermijn korter dan 3 jaar, kan een consument niet weten dat hij wel degelijk gedurende drie jaar recht heeft op volledige vergoeding. Hierdoor kan de consument besluiten een rekening niet meer in te dienen, terwijl dit wel zinvol is. Ook is voor de verzekerde niet altijd duidelijk wat hij moet insturen of doen om eventuele schade bij de verzekeraar te voorkomen.

Wat is je recht als consument?
Je hebt in principe tot drie jaar de tijd een nota in te dienen. In het geval je polisvoorwaarden aangeven dat je ook andere informatie moet geven die van belang zijn om de uitkeringsplicht van de verzekeraar te kunnen beoordelen, doe je er goed aan deze tijdig te verstrekken.

Als je het niet eens bent met de beslissing tot een gedeeltelijke of geen vergoeding, kan je hiertegen altijd bezwaar maken bij je verzekeraar. Kom je er met je verzekeraar niet uit, dan kan je een bindend advies vragen aan de Stichting klachten en Geschillen Zorgverzekeringen. Ook kun je naar de rechter.

Wat staat er in het Burgerlijk Wetboek?
Artikel 7: 9.42 BW
Op grond van een dwingende bepaling is bepaald dat een verzekerde tot 3 jaar na het ontstaan van de behoefte aan zorg een vordering bij de verzekeraar mag indienen. In de praktijk betekent dit vanaf het moment dat zorg wordt afgenomen. (Een dwingende bepaling wil zeggen dat de verzekeraar hier niet ten nadele van de consument mag afwijken.)

http://www.nza.nl/consument/Actueel/ver ... claraties/