LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eveneens opzeggingsproblemen

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
BasKoopmans

Eveneens opzeggingsproblemen

Ongelezen bericht door BasKoopmans »

hallo,

Sinds 2006 ben ik lid van David Lloyd in Rotterdam, Ik ben het contract toendertijd aangegaan op 30 mei, en heb de rest van het jaar naar tevredenheid gebruik gemaakt van de faciliteiten.

Begin 2007 echter moest ik van baan wisselen, en de combinatie van het (fysiek) zware werk en de fitness kon ik niet aan. Ik ben daardoor gestopt met de fitness.
Bij het opzeggen kreeg ik aan de balie te horen dat ik een formulier moest inleveren en dat dit minstens een maand voor de verlenging van het contract ingeleverd moest zijn. Helaas zat ik toen al over de verlengingsdatum heen, dus weer een jaar wachten.

Begin _dit_ jaar heb ik dus wederom een uitschrijfformulier ingediend. Bij deze kreeg ik echter een brief dat deze te vroeg (?!) ingeleverd was en dat ze deze niet konden behandelen.

Ik vind dit een erg vreemde regeling, maargoed.

Nu het leukste:
Op 25 mei kreeg ik een brief van ze dat de AV gewijzigd werd, en dat als ik het er mee eens was, ik niks hoefde te doen. Ik ben het er echter totaal niet mee eens, en het is bovendien een mooi aangrijppunt om mijn contract stop te zetten, dus ik ben naar de website van ze gegaan (dezelfde dag nog!) en heb aangegeven dat ik niet akkoord ga met de nieuwe voorwaarden, en dat ik het contract wil stopzetten.

De 29e mei krijg ik een brief terug, dat ze begrepen hebben dat ik niet akkoord ga met de nieuwe AV, maar ondertussen plakken ze mooi nog wel even een jaar vast aan mijn contract!

Er staat letterlijk in de brief:
U gaat niet akkoord met de nieuwe voorwaarden, maar we kunnen uw contract niet laten doorlopen op de oude voorwaarden, dus wordt uw contract per 30 mei 2009 beeindigd
Ik ben dus absoluut niet van plan om nog een jaar te gaan betalen voor iets waar ik geen gebruik van maak, waar ik al meerdere malen heb geprobeerd om vanaf te komen, en waarbij zelfs bij een nieuwe AV (waarbij de opzegtermijn niet zou mogen gelden, toch?), er alsnog vrolijk een jaar aan mijn al zo dure abbo wordt geplakt.

Mijn plannen
Ik ben van plan om een brief (aangetekend) te sturen naar de David Lloyd vestiging, met daarin de mededeling dat ik het contract per 30 mei 2008 als afgesloten beschouw (of eventueel met inachtneming van 1 maand opzegtermijn vanaf dagtekening, dat is ook goed), gezien het feit dat ik op tijd heb aangegeven dat ik niet akkoord ga met _hun_ nieuwe AV. Bovendien ben ik van plan een Opzegging Machtiging Automatisch Incasso te halen bij het postkantoor, en die mee te sturen, zodat ze meteen weten dat het menens is.

Zijn dit _goede_ plannen? Of kan ik beter een andere weg volgen. (Goed) Advies wordt zeer gewaardeerd!

kanovaarder

Re: Eveneens opzeggingsproblemen

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Onredelijk bezwarend beding

Er zijn meerdere rechtbankuitspraken waarbij Algemene voorwaarden door een bedrijf gehanteerd door de rechtbank veroordeeld is zijnde onredelijk bezwarend voor de consument.
Zelfs uitspraken waarbij toch de consument had getekend voor die voorwaarden.

Al die zaken over sportscholen lezend (waarbij ik al eens eerder uitgaf dat deze ontstaan zijn vanuit een niet frisse geschiedenis) denk ik dat men zou kunnen wijzen op die onredelijk bezwarende voorwaarden in hun AV.

Bovendien, alles schriftelijk bij die gasten! En aangetekend met bericht van ontvangst.
Sportscholen raken brieven nogaleens kwijt!!

Hou er ook rekening mee dat die sportscholen over het algemeen beschikken over uitstekende advocaten zoals het de onderwereld betaamd.
Immers, zij hebben het meest te maken (gehad) met de rechtspraak!

Grootvader

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Begin _dit_ jaar heb ik dus wederom een uitschrijfformulier ingediend. Bij deze kreeg ik echter een brief dat deze te vroeg (?!) ingeleverd was en dat ze deze niet konden behandelen.
sowieso is dit onzin en hoef je daar niet mee akkoord te gaan !
Meld in je brief dat je opzegt per einde contractdatum met inachtneming van je maand opzegtermijn en daarmee heb je aan je plicht voldaan ( doe dit wel altijd aangetekend met ontvangstbevestiging ).
Op 25 mei kreeg ik een brief van ze dat de AV gewijzigd werd
Ik neem aan dat je hiermee 25 april bedoeld ?
De 29e mei krijg ik een brief terug, dat ze begrepen hebben dat ik niet akkoord ga met de nieuwe AV, maar ondertussen plakken ze mooi nog wel even een jaar vast aan mijn contract!
Hier wederom april ?
Dit mag dus niet !!! Bij een wijziging van de AV heb je het recht om binnen een maand per direct het contract op te zeggen.
Stuur ze dus een aangetekende brief ( met ontvangstbevestiging ) dat je niet akkoord gaat met de AV-wijziging en dat de sportschool 2 keuzes heeft:

1) voortzetting van het huidige contract met daarbij geldend de oude AV ( en meteen een opzegging meesturen )
2) Beeindiging van het contract per direkt

m.vr.gr.

angel1978

sekuijper

Ongelezen bericht door sekuijper »

ik heb exact hetzelfde probleem met David Lloyd Rotterdam,

Mijn abonnement loopt 31 mei af, volgens David Lloyd was ik 2 dagen te laat met opzeggen waardoor mijn abonnement nu doorloopt tot 31 mei 2009. Naar mijn idee was ik wel op tijd met opzeggen.
Ook sport ik nu met een studentenabonnement en sinds kort ben ik geen student meer. Ik kan niet meer aantonen dat ik student ben en volgens David Lloyd geeft dit hen het recht om mijn abonnement met minstens 20 euro per maand te verhogen. Hier heb ik sowieso niet voor getekend en ga hier hoe dan ook niet mee akkoord.

25 april kreeg ik de brief met verandering van AV. dit lijkt mij een goede reden om per direct mijn abonnement stop te laten zetten. Ik beschouw mijn abonnement vanaf 31 mei 2008 als afgesloten.
Zij gaan hier echter ook niet mee akkoord en mijn abonnement blijft doorlopen tot 31 mei 2009

Ik heb het zwaar geschoten met David Lloyd en heb zojuist de Intrekking machtiging bij David Lloyd langs gebracht.

Misschien is het verstandig om onze krachten te bundelen??

BasKoopmans

sowieso is dit onzin en hoef je daar niet mee akkoord te gaan !
Meld in je brief dat je opzegt per einde contractdatum met inachtneming van je maand opzegtermijn en daarmee heb je aan je plicht voldaan ( doe dit wel altijd aangetekend met ontvangstbevestiging ).
Jah dit klinkt inderdaad ongeveer als wat ik van plan was... Per direct zal wel niet gaan.
Ik neem aan dat je hiermee 25 april bedoeld ?
Mijn excuses, dat moest inderdaad april zijn :oops:
Hier wederom april ?
Dit mag dus niet !!! Bij een wijziging van de AV heb je het recht om binnen een maand per direct het contract op te zeggen.
Stuur ze dus een aangetekende brief ( met ontvangstbevestiging ) dat je niet akkoord gaat met de AV-wijziging en dat de sportschool 2 keuzes heeft:

1) voortzetting van het huidige contract met daarbij geldend de oude AV ( en meteen een opzegging meesturen )
2) Beeindiging van het contract per direkt
Yup, weer april.

Ik ga inderdaad een aangetekende brief naar die mensen sturen met daarin de mededeling dat ik (met inachtneming van 1 maand opzegtermijn) onmiddelijk mijn abbonnement opzeg, vanwege voorgenoemde reden: een wijziging in de AV is dus (zoals ik dacht, maar niet zeker wist) reden tot onmiddelijke ontbinding van een overeenkomst, mocht de klant het er niet mee eens zijn. Prachtig, dit is wat ik nodig had. :)
Misschien is het verstandig om onze krachten te bundelen??
Dat kan verstandig zijn: kan ik ergens aan contactgegevens komen?

Bedankt voor de reacties!

BasKoopmans

Ik heb een reactie gekregen op de brief die ik gestuurd had op 7 mei, waarin ik aangaf niet akkoord te gaan met een jaar verlenging. Ik zal een stukje uit de brief hier neerzetten, want ik heb er een vraag over:
Op 26 april heeft u via de website aangegeven niet akkooord te gaan met de nieuwe lidmaatschapsvoorwaarden. Derhalve zullen wij uw lidmaatschap voortzetten onder de voorwaarden waaronder u zich heeft ingeschreven en uw lidmaatschap zal na 1 juni 2008 niet meer automatisch verlengd worden. De einddatum van uw lopende contract op het moment van in werking treden van de nieuwe lidmaatschapsvoorwaarden is 30 april 2009 en niet zoals u stelt 30 april 2008.

Daar David Lloyd Sports & Health Clubs haar klanten de mogelijkheid biedt de nieuwe voorwaarden niet te accepteren en het lidmaatschap voort te zetten onder de oude voorwaarden is het veranderen van de lidmaatschapsvoorwaarden geen grond om het lidmaatschap per direct te beeindigen.
Wat ze hier in mijn ogen zeggen is: we willen onze AV wijzigen, maar dat geeft u de mogelijkheid om direct op te zeggen, dus geven wij u een (onredelijk) alternatief zodat dat niet meer kan.

let wel: het klopt dat op de datum van de wijziging zelf (1 juni 2008) het contract voor tot en met 30 april 2009 al is ingegaan. Ik heb echter al aangegeven dat ik dat niet wil _voor_ dat het nieuwe contract sowieso in zou gaan. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat een bedrijf zomaar met zijn AV kan gaan zitten rommelen zonder dat ik als klant daar iets tegen kan doen.

dan een vraag: klopt die laatste alinea inderdaad? is het zo dat het bieden van keuzemogelijkheid het recht om het contract te ontbinden vernietigt? En zelfs als de keuze die ik volgens hen moet maken degene is waarmee ik zeg dat ik het niet eens ben met hun nieuwe AV?

Ik ben een beetje in de war over wat er nou precies wel en niet klopt aan hun (en mijn) redenering, dus advies zou zeer op prijs gesteld worden.

(mocht het wenselijk zijn dan kan ik de brief in zijn geheel posten.)

BasKoopmans

Hmm heeft niemand een idee?

Op zich moet het toch kloppen dat ik ze kan sommeren mijn contract nietig te verklaren? Ik heb een maand voordat mijn oude contract afliep al aangegeven (middels de waarschuwing AV-wijziging) dat ik niet wil dat ze mijn contract nogmaals verlengen.

De datum waarop de wijziging ingaat mag dan toch niet uitmaken?

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik zou ze op deze brief wijzen. Ze bevestigen dat je op tijd hebt opgezegd. Dat zij dat op dat moment niet in behamdeling willen nemen, is jouw probleem niet.[/url]

sekuijper

Ongelezen bericht door sekuijper »

inmiddels mijn problemen ook niet opgelost, ze hebben wel mijn abonnement verhoogd van 47 p.m. naar 59,50 p.m.

Ik heb het probleem uit handen gegeven aan een advocatenkantoor, waarschijnlijk lukt het hen wel om hier iets mee te doen.

Gesloten