Pagina 1 van 2
Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 10 mei 2008 22:04
door jason1963
Mijn jaarafrekening van 2007 was zo hoog dat ik bijna €1.900,- moest bijbetalen. En dit in een woning die al meer dan een jaar leeg staat i.v.m. verkoop.
De vermoedelijke reden is mijns inziens, de electra- en gasmeter zijn in mei dat jaar vervangen, dat die standen foutief zijn genoteerd. Wat ook blijkt uit de standen van de nieuwe meters, die nog steeds op bijna niets staan.
Er word in dat huis nagenoeg niets verbruikt, alleen wat in de winter, daar ik dan de kachel een beetje aan zet.
Bellen dus met Nuon. Daar word mij verteld dat men de meterstand kan corrigeren, zodat ik niet hoef bijtebetalen, maar dan komt dat volgend jaar terug. Nou daar schiet ik wat mee op.
In een ander gesprek word mij een betalings regeling voorgesteld, hoezo, denken ze dat ik ga betalen.
Nou dan maar brieven schrijven, maar nooit antwoord gekregen.En als ik bel waarom ik geen antwoord krijg, zegt men glashard, wij hebben van u geen brieven.
Dan sturen we maar een aangetekende brief en wat schets mijn verbazing, ANTWOORD, nou ja antwoord, een brief met de mededeling dat mijn brief is ontvangen èn dat ik vóór 21 april een reactie kan verwachten.
Tot op de dag van vandaag(10 mei) heb ik nog steeds geen antwoord gekregen.
Wel kreeg ik al die tijd herrinerringen, aanmaningen en gisteren zelfs een brief van een gerechtsdeurwaarder.
Is er iemand die al eens met dit bijltje heeft gehakt, want ik weet echt niet wat ik hier mee moet.
Met de NUON communiceren lukt niet, dus wat moet ik dan??
M.V.G
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 10 mei 2008 23:11
door Ali Bensalah
--onzinnige bijdrage vewijderd

--
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 11 mei 2008 08:02
door Shine
Daar word mij verteld dat men de meterstand kan corrigeren, zodat ik niet hoef bijtebetalen, maar dan komt dat volgend jaar terug. Nou daar schiet ik wat mee op.
Dit stuk begrijp ik niet.
Men kan gewoon die meterstand(en) corrigeren. Na correctie komt dat niet volgend jaar terug.
Advies: Hernieuwd bellen en duidelijk aangeven dat u een KLACHT hebt.
(de correctie wordt niet uitgevoerd, geen antwoord op uw schrijven gehad) U krijgt dan iemand van desbetreffende afdeling waarmee u de zaak kunt oplossen.
Nuon kan gewoon een correctie uitvoeren van de begin- en eindstanden.
Pak uw volgende spullen erbij:
Jaarafrekening 2006-2007 (hopenlijk zijn daar de standen -vooral eindstand- niet geschat.)
Vraag:
Van wanneer tot wanneer loopt uw jaarafrekening precies?
En wanneer zijn uw meters precies vervangen?
De meterstanden gebruikt op deze jaarafrekening, zijn dat geschatte of doorgegeven standen?
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 11 mei 2008 11:46
door jason1963
de jaar afrekening loopt van
4 okt 2006 tot 22 mei 2007 voor de oude meters -electra 8951 kwh en gas 206 m3
23 mei tot 11 nov 2007 voor de nieuwe meters - electra 5 kwh en 1 kwh
en gas45 m3
oude meterstanden zijn waarschijnlijk door de monteur door gegeven en de nieuwe meterstande heb ik zelf doorgegeven.
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 11 mei 2008 12:55
door Shine
Graag even duidelijker:
Periode 4 oktober 2006 - 22 mei 2007:
Gas: Beginstand (?) Eindstand (?)
Elektra: Beginstand (?) Eindstand (?)
Periode 23 mei 2007 - 11 november 2007
Gas: Beginstand (?) Eindstand (?)
Elektra: Beginstand (?) Eindstand (?)
Plaats een * achter de stand indien niet zelf opgenomen.
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 11 mei 2008 22:19
door jason1963
Hier even duidelijker:
Periode 4 oktober 2006 - 22 mei 2007:
Gas: Beginstand (25.878)* Eindstand (26.810)*
Elektra: Beginstand (78.102)* Eindstand (87.053)*
Periode 23 mei 2007 - 11 november 2007
Gas: Beginstand (0)* Eindstand (45)
Elektra: I Beginstand (0)* Eindstand (5)
II Beginstand (0)* Eindstand (1)
Plaats een * achter de stand indien niet zelf opgenomen.
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 12 mei 2008 09:59
door Shine
Ik zie dat de standen, m.u.v. de meest recente stand allemaal geschat zijn!
Verder verbaasd me iets.
Waarom is de eindstand, wat welbeschouwd een tussenstand is, tg van de meteraanspassing geschat? Als er een meteraanpassing gedaan wordt, dan wordt altijd de actuele stand genoteerd waarop de aanpassing plaatsvindt en is deze ook bekend bij de netbeheerder.
Periode 4 oktober 2006 - 22 mei 2007:
Gas: Beginstand (25.878)* Eindstand (26.810)*
Elektra: Beginstand (78.102)* Eindstand (87.053)*
Sinds wanneer staat de woning leeg en welk maandbedrag betaalde u over betreffende perioden?
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 12 mei 2008 16:04
door jason1963
die zijn niet geschat, u vraagt mij een * te zetten als ik hem niet zelf heb opgenomen, dat heeft de meteropnemer of degene die de meter verving gedaan er is nooit geschat!!!!!!
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 12 mei 2008 19:57
door Shine
Excuses, ik was hier vrees ik niet duidelijk genoeg in.
* niet zelf opgenomen, bedoelde ik totaal geen opgenomen stand maar een geschatte.
Goed alle standen zijn dus opgenomen. Hetzij door uzelf, hetzij door de meteropnemer.
Uw jaarafrekening loopt steeds van oktober/november tot november.
Gedurende het jaar 2007 is er een meteraanpassing gedaan. Te weten in mei.
Over deze periode, 4 okt 2006 tot 22 mei 2007 gaat het nu.
Er laat zich een exorbitant verbruik voor E zien.
Ruim 8951 KwH.
Het is me even onduidelijk sinds wanneer uw woning leeg en te koop staat. Maar tenzij u er een energievretende hobbie op na hebt gehouden, kan gevoeglijk aangenomen worden dat deze stand verre van plausible is.
Jammer is dat uzelf niet de tussenstand hebt genoteerd toen de meter werd vervangen. Maar dat terzijde.
Ik weet niet hoe lang u op dit adres hebt gewoond, waardoor er een redelijk inzicht is te verkrijgen van uw gemiddeld verbruik op dat adres. Wellicht kunt u ditzelf ok nog achterhalen a.d.h van uw oude jaarafrekeningen?
Ook adviseer ik u eens contact op te nemen met de netbeheerder (Continuon?) en bij hun dit giga E verbruik aan te kaarten. Opvallend is trouwens ook dat de meter'opnemer' destijds geen kik heeft gegeven, want u zit met dit verbruik ver boven het verbruiksgemiddelde van de doorsnee huis/tuin consument. Bij hem hadden de alarmbellen al moeten gaan rinkelen.
Misschien kan de netbeheerder nog de betreffende meterstanden van de gewisselde meter acherhalen.
Het verbruik van G acht ik het wel plausible. Omdat dit verbuik precies over de hoogtij dagen is van een G verbruik. Normaliter smeert zich het G verbruik uit over een heel jaar, maar nu zie je het samengeperst over de periode herfst en winter en een klein beetje lente.
Het is ontzettend slordig hoe de Nuon met uw verhaal omgaat. Omdat hier duidelijk iets aan de hand is, had men de automatisch gegeneerde herinneringen, aanmaningen tijdelijk moeten blokkeren, zolang als dat het onderzoek, deze case, in behandeling is.
Naast het bellen van de netbeheerder, adviseer ik wederom met de leverancier te bellen en direct aan te geven dat u een klacht hebt. (zoals ik ook al eerder schreef)
Houd er rekening mee dat er een andere afdeling verantwoordelijk was/is voor de correcte afhandeling van de door u ingestuurde brief en niet de callcenteragent die u morgen aan de telefoon krijgt.
De callcenteragent is verplicht (als u duidelijk aangeeft een klacht te hebben!) om u door te verbinden met de klachtenafdeling, die vervolgens uw zaak in behandeling gaat nemen.
Ik ben benieuwd hoe uw zaak afloopt en wens u bijzonder veel sterkte.
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 12 mei 2008 20:39
door jason1963
dat is het eerste wat ik morgen ga doen, nóg maar eens bellen.
ik zal u op de hoogte houden.
bvd
mvg
ps de woning staat al te koop (leeg)vanaf begin 2006
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 16 mei 2008 00:35
door Shine
Benieuwd,....... en hoe is het telefoongesprek gegaan?
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 16 mei 2008 21:23
door jason1963
****, sorry helemaal vergeten.
ik heb gebeld en kreeg nog een grote bek ook.
meneer als u het er niet mee eens bent is dat uw zorg, de oude meter is er niet meer en de bewijslast ligt bij u.
en dat er op uw brieven niet word gereageerd , dat is wel zo, er is na de aangetekende brief telefonisch contact met u geweest dat er een correctie word uitgevoerd.
nou die reactie en correctie waren in december 2007, de aangetekende brief van april2008, vreemd allemaal.dit was een correctie van de nieuwe meters van 20kwh naar 5 kwh
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 17 mei 2008 09:21
door Shine
Hm, hier word ik niet vrolijk van.
Dan adviseer ik andere stappen te nemen. Inschakelen van de geschillen commissie.
Wat betreft die bewijslast.
Hebt u een mooi historisch verbruik van dit pand gedurende uw wonen op dit adres?
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 17 mei 2008 20:49
door jason1963
ik heb verder geen historie, ik heb er nooit gewoond.
de woning was van mijn overleden vader.
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 18 mei 2008 23:32
door Shine
Welke afdeling bij de Nuon heb je gesproken?
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 19 mei 2008 12:05
door Henri42
Nuon heeft een redelijke klachten afhandeling, verder kan menvia een inhoudsberekening en een isolatieberekenng het werkelijk verbruiknauwkeurig berekenen.
een gesprek beleggen

Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 19 mei 2008 16:33
door jason1963
klachten service
gesprek beleggen??? met wie?? aan de telefoon krijg ik al niet eens een normaal antwoord.
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 19 mei 2008 23:03
door Shine
Omdat het de woning van je overleden vader betreft (staan de contracten nog op zijn naam??)
heb je dan eigenlijk wel ooit iemand van de aparte afdeling 'nabestaanden' van de Nuon gesproken?
Die is er namelijk.
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 20 mei 2008 00:13
door jason1963
nee alles staat al een tijdje op mijn naam.
men heeft nu gezegd dat er binnen 10 dgn contact met mij word opgenomen, nou ik ben benieuwd
Re: Veel te hoge jaarafrekening NUON 2007!
Geplaatst: 26 jun 2008 21:52
door jason1963
Nou heb ik het helemaal voor elkaar, heb 2 weken terug de klacht ingediend bij de geschillencommisie. Maar nog niets van vernomen.
Van de nuon en de deurwaardert hoorde ik ook niets meer.
Tot vandaag, er lag een kaartje in de bus dat men aan de deur was geweest om de rekening innen of ik werd afgsloten.
Ik gebeld, met de vraag afsluiten??
Ja zeker wij sluiten u af waar u nu woont.
Niet op het adres waar het geschil dient, kan dat zomaar????
Ik word helemaal gek van die lui, ik ga ook meteen een andere leverancier zoeken, want dit is te gek voor woorden. maar ja welke leverancier deugt er wel.