LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe weet ik of goede DBC is gedeclareerd?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Cascas
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 okt 2005 11:24

Hoe weet ik of goede DBC is gedeclareerd?

Ongelezen bericht door Cascas »

Ik krijg een rekening van mijn verzekeraar, of ik maar even het hele eigen risico wil betalen.
Voor:
Poliklinische bezoek bij specialist. Duurde - afgezien van 1½ uur 'gebruik van wachtkamer' - zo'n 2 minuten.
Specialist: "Ja dat is inderdaad een <kwaal>. gaat u maar weer naar huis."
Rekening van ziekenhuis aan verzekeraar is €470 voor onder andere dagopname, anaesthesist en nog zo wat.
DBC 05110014700111.

Mijn verzekeraar zegt: Nota's van ziekenhuizen worden gewoon altijd betaald. Die gaan wij niet controleren.

WIE controleert er dan wèl wat ziekenhuizen 'schrijven' om hun exploitatie rond te krijgen????
:?: :evil:

coño
Berichten: 140
Lid geworden op: 08 feb 2008 21:26

Re: Hoe weet ik of goede DBC is gedeclareerd?

Ongelezen bericht door coño »

Heb jij dat nu pas door? De bouwfraude wist ook iedereen al jaren maar er werd niets tegen gedaan. Is hetzelfde met doctors en tandartsen.

cvginkel
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:47

Re: Hoe weet ik of goede DBC is gedeclareerd?

Ongelezen bericht door cvginkel »

Normaalgesproken kan deze DBC niet gevalideerd en dus gefactureerd zijn, want er is alleen een poliklinisch consult geregistreerd. Daar zou de software voor moeten zorgen.

Dat het toch gebeurd is kan komen doordat:
- de software niet goed is (ingesteld)
- de specialist heeft besloten om ook maar een dagbehandeling + verrichting in te voeren, waardoor de DBC wel geldig wordt.
- er een verwisseling heeft plaatsgevonden van persoon/dbc. Verkeerde registratie dus.

Ik zou contact opnemen met het ziekenhuis. Kan via de klachtenfunctionaris of bedrijfseconomische dienst. Het ziekenhuis kan dan de DBC crediteren en dan de juiste nogmaals opvoeren.

Daarnaast controleren zorgverzekeraars vaak eens per jaar of er geen onterechte DBC's gedeclareerd zijn (dubbele dbcs ed), maar de zorgverzekeraar kan natuurlijk niet inhoudelijk bekijken of de DBC wel juist was.

Cascas
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 okt 2005 11:24

Re: Hoe weet ik of goede DBC is gedeclareerd?

Ongelezen bericht door Cascas »

cvginkel
Dank voor - kennelijk - ter zake kundige reactie. Hiermee ga ik nog eens aan het werk.
de klachtenfunctionaris of bedrijfseconomische dienst
Zijn dit 'officiele' functies waarnaar ik kan vragen?
Want mijn vorige informatie-pogingen hebben nogal wat kastje-muur en doorverbinden gekost.
Zowat elk intern nummer van de administratie heb ik toen gehad, en even zo vaak mijn verhaal moeten vertellen :wink:

Mathilde D.
Berichten: 2159
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Hoe weet ik of goede DBC is gedeclareerd?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Dit zijn geen echte officiele functies. De klachtenfunctionaris heet in sommige ziekenhuizen ook "patientenservice".
Wat betreft de administratie moet je ook de juiste afdeling hebben. Dat is ook verschillend per ziekenhuis. Ik weet in ieder geval van het UMCU, die een speciale afdeling heeft die tbv zorgverzekeraars dbc-declaraties nacheckt.

Ook bij de zorgverzekeraar is misschien iemand te vinden die geinteresseerd is. Bijvoorbeeld de "afdeling schadelastbeperking (ohra)", of de ombudsman (defriesland)van de zorgverzekeraar.

Voor eenmalige consulten zijn een jaar geleden aparte, goedkopere dbc's ingevoerd. Houd er wel rekening mee dat als je in het verleden bij dezelfde specialist geweest bent, dat dit dan een vervolgconsult kan zijn. Hoewel de dbc al berekend is, mag het ziekenhuis m.i., als je in hetzelfde jaar nog een keer komt bij dezelfde specialist voor dezelfde klacht, niet ene nieuwe dbc rekenen. Via de tariefapplicatie van de nza (http://ctg.bit-ic.nl/Nzatarieven/top.do kan de dbc opgezocht worden.
P.S. de dbc heeft d eomschrijving: 05110014700111 Reguliere zorg / / Frozen shoulder / Conservatief poliklinisch Poliklinisch onderzoek of behandeling

Cascas
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 okt 2005 11:24

Re: Hoe weet ik of goede DBC is gedeclareerd?

Ongelezen bericht door Cascas »

Mathilde,
Dat "frozen shoulder" is het inderdaad. Maar hoe heb je dat in hemelsnaam gevonden????
Ik was op http://ctg.bit-ic.nl/Nzatarieven/top.do
Snel zoeken: ik kan maar 6 cijfers invullen.
Van mijn verrichtingnummer of bonnummer krijg ik "deze decl.code bestaat niet"
Bij uitgebreid zoeken staat vast al "03" als begin DBC ingevuld.
Mijne: begint 05

J.Langras
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2008 15:24

Re: Hoe weet ik of goede DBC is gedeclareerd?

Ongelezen bericht door J.Langras »

Beste Cascas,

Een zogenoemde DBC moet voordat hij gedeclareerd kan worden gevalideerd worden. Valideren betekent dat de verrichtingen volgens CTG richtlijnen afgehandeld dienen te zijn en passen in de te declareren DBC. In jouw voorbeeld heeft alleen een diagnose plaatsgevonden en de daadwerkelijke behandeling niet. Deze kan dan alleen als poliklinisch eerste consult worden gevalideerd en gedeclareerd. Hier staat volgens mijn een vast bedrag voor van +/- 65,- euro. In jouw geval lijkt direct de gehele behandeling gedeclareerd te zijn. Fraude dus.
Aangeven bij verzekeraar zou ik doen. De zorgverzekeraars zijn wel degelijk met het venomeen fraude bezig op dit moment.

Succes Jos

Mathilde D.
Berichten: 2159
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Hoe weet ik of goede DBC is gedeclareerd?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Bij uitgebreid zoeken staat vast al "03" als begin DBC ingevuld.
Mijne: begint 05
Bij uitgebreid zoeken moet je na de 03 de hele dbc, die begint met 05, invullen. Daarna "anders" aanvinken.

Je hebt gelijk, deze tarief-applicatie is heel onduidelijk. Er staat te weinig uitleg bij. Ik raad je aan om de NZA-informatielijn te bellen(0900-7707070) om dit te melden (of een email [email protected] sturen). Immers deze applicatie is (ook) voor de burger bedoeld, maar hij is èn onvindbaar (alleen te vinden via de home-pagina en daarna keuze zorgaanbieder) èn heel onduidelijk.

Gesloten