LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Word ik genaaid? (studieverzekering voor mijn dochter)

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
nl-x

Word ik genaaid? (studieverzekering voor mijn dochter)

Ongelezen bericht door nl-x »

Ik heb dik acht jaar terug een soort van studieverzekering afgesloten voor mijn dochter, die toen net geboren was. Ik heb totaal geen verstand van zaken en heb mijn vertrouwen in een tussenpersoon gelegd. De tussenpersoon had ook mijn autoverzekering en imboedelverzekering geregeld, dus ik dacht hem wel te kunnen vertrouwen.

De tussenpersoon beloofde gouden bergen, maar zei dat als dingen echt slecht gaan, ik nog altijd mijn inleg terug zou zien. Zolang ik maar niet in de eerste 5 jaar de boel zou afbreken, omdat er dan iets van een boete zou zijn.

Vorig jaar, toen ik verhuisde, had ik nattigheid gevoeld over mijn tussenpersoon. Ik wou namelijk van imboedelverzekering switchen, maar het bleek dat mijn tussenpersoon mij een verzekering aansmeerde met 5 jaars perioden, en dat net een maand eerder een nieuwe 5 jaren ingingen! De verzekering kon ik volgens Nationale Nederlanden ook voor maar 1 jaars perioden afsluiten, en dat zou geen cent duurder zijn geweest! Dus blijkbaar ben ik iets te naief geweest met deze tussenpersoon en had ik alle kleine lettertjes goed moeten doorlezen ipv op zijn woorden af te gaan.

Vandaag kreeg ik weer een jaaropgaaf van de spaar/studie/levensverzekering (hoe moet ik het noemen?), en voor het eerst besloot ik het ding eens door te nemen. Mijn eerste angst van dat ik niet zou begrijpen wat er in staat bleek ongegrond. Mijn tweede angst, dat dingen slechter gaan dan gedacht, bleek dat niet...

Sterker nog, dingen gaan blijkbaar zo slecht, dat ik niet eens mijn inleg overhoud... En daar schrik ik enorm van. Ik heb vast nog een heleboel papieren in mijn archief liggen ergens, maar ik heb natuurlijk nergens zwart op wit de mondelinge bewering van de tussenpersoon, dat mijn inleg gegarandeerd zou zijn.

Maar toch snap ik het niet helemaal... Want waarom heb ik eigenlijk mijn geld verloren?
Ik heb sinds oktober 1999 ieder kwartaal 300 gulden (136,13 euro) ingelegd. Hiervan werden participaties MIX-FONDS ingekocht. Maar nu zie ik in mijn overzicht dat er ook kosten gemaakt worden en gerekend. Iets van 20 euro per kwartaal.
Als ik op de site van Nationale Nederlanden (daar loopt mijn verzekering) kijk, dan ziet het er niet zo slecht uit voor het MIX-FONDS. De sinds 1999 is de MIX-FONDS langzaam gestegen van 8,37 en bereikte in 2006 10,20 euro. Waarbij de grootste sprong naar de 10,20 euro pas in 2006 is gemaakt. ALS ik het goed begrijp, heb ik tot die tijd dus goedkoop ingekocht... In 2007 en 2008 is de waarde blijven steken rond de 10,40 en kan het zijn dat ik in die periode duurder heb ingekocht dan wat het nu waard is...

Hoe kan het dan zijn dat mijn polis nu minder waard is dan mijn inleg?! Op 1 maart 2008 heb ik denk ik wel 4500 euro aan premies betaald. Maar toch is op 1 maart de waarde van mijn verzekering maar 4075 euro... Niks geen mooie winst dus, maar dik verlies...

Ik heb gebeld met Nationale Nederlanden, maar zij zeggen dat ik mijn inleg wel terug kan krijgen... Maar dan moet mijn dochter eerst komen te overlijden :s. (Ik vroeg dit niet eens!)

Ik heb mijn tussenpersoon nog niet gebeld.
Het liefst zou ik alle jaaropgaven van de afgelopen 8 jaren opnieuw krijgen omdat ik alles wil kunnen narekenen, maar ik weet niet of ik dit kan vragen. Op de jaaropgaaf van dit jaar staat iig dat dit soort opgaven maar 1x verstrekt worden.

Ik snap niet zo goed wat ik nu moet. Hebben jullie advies voor mij?

wevera

Re: Word ik genaaid? (studieverzekering voor mijn dochter)

Ongelezen bericht door wevera »

Beste nl-x
Mijn advies is om via internet de site www.woekerpolisclaim.nl en www.verliespolis.nl goed door te nemen en vooral hun berichten over hun rechtzaak tegen Nationale Nederlanden (N.N.).

Wellicht kan dat voor jou aanleiding zijn om je bij een van deze stichtingen aan te sluiten, of bij beiden. De waarheid gebied te zeggen dat woekerpolisclaim het verst is met hun rechtszaak tegen N.N.

Ik kan niet beoordelen of je tussenpersoon alle blaam treft. Mijn inschatting is dat veel tussenpersonen zelf belazerd zijn of zich te gemakkelijk hebben laten belazeren, gelokt door hoge provisies. Veel tussenpersonen hebben niet geweten hoe de kostenstuctuur van een beleggingsverzekering, vooral in combinatie met een overlijdingsrisicoverzekering, is opgebouwd.
Sommigen weten het nu nog niet. Over PRF-kosten (Performance Related Fee-kosten) weet niemand iets terwijl die kosten in de goede beleggingsjaren het hoogst zijn van alle kostenposten. Dit staat ook niet op de overzichten die we in Maart hebben gehad.

Van alle verzekeraars heef N.N. het vogens mij nog het meest bont gemaakt. De netto-winst van N.N. over 2007 was 9.2 miljard euro, dus kun je nagaan. Een groot deel van hun zgn. kosten is voor een verzekeraar zuivere winst en zeker de PRF-kosten.

In jouw geval zou ik het wel weten, nl. aansluiten bij woekerpolisclaim. Maar je moet dit voor jezelf bepalen.
Succes ermee, Arie Wever

nl-x

Ik weet niet of 20 euro kosten van de 136 premie weinig, veel of woeker te noemen is.
Maar wat ik vooral niet weet is of het altijd 20 euro is geweest in het verleden, of dat het toen meer was.

Ik heb dus eigenlijk de vorige jaaropgaven nodig. Maar ik weet niet of ik die mag 'opeisen'. Hebben jullie daar advies over?

Gerborgh

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Je kan bij de verzekeraar een overzicht opvragen van alle tot op heden in rekening gebrachte kosten ten laste van de gedane inleg. Dan weet je precies hoeveel er is gebruikt om op te bouwen en hoeveel er is gebruikt voor overlijdensrisicopremie, premie voor aanvullende dekkingen en aan kosten in rekening is gebracht.

Op basis van de ingelegde bedragen kan je je dan ook een beeld vormen over het rendement op de werkelijk belegde gelden.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Vermoedelijk zijn die 20 euro voor een groot deel afhankelijk van de waarde van de polis, en zal dat bedrag dus in het verleden iets lager zijn geweest. Maar daarnaast heb je te maken met de hoge eerste kosten van zo'n polis, die in de eerste 5 jaar van de verzekering worden verrekend. Dat zal een grote impact hebben op de waarde van je polis. En vandaar dat de adviseur waarschijnlijk ook adviseerde om niet in die eerste jaren te stoppen.

Als je nu te maken hebt met 20 euro per kwartaal aan totale kosten, dan zit daar waarschijnlijk een deel aankoopkosten in voor de fondsen (dus afhaneklijk van je kwartaalinleg) en een deel kosten afhankelijk van de waarde van je polis. Als er bv. 5 euro aankoopkosten zijn, dan heb je nog 15 euro beheer- en administratiekosten. Op jaarbasis zo'n 60 euro op een saldo van zo'n 4000 euro, dus ongeveer anderhalf procent. Vergeleken met veel andere (woeker)polissen valt dit mee, maar het is natuurlijk meer dan niets.

Nog een tweede punt waardoor je waarde lager kan zijn dan gepland is als er overlijdensrisico is afgedekt. Als er een bepaald bedrag hoger dan het saldo van de beleggingen wordt uitgekeerd bij overlijden, dan moet je daarvoor premie betalen. Soms is dit verzekerde bedrag ook 'vermomd' als premievrijstelling bij overlijden. In jou geval zou ik mij kunnen voorstellen dat er een bedrag van 10.000 euro gegarandeerd is bij overlijden, en dat dus het gat van 6.000 tussen die 10.000 en je 4000 beleggingswaarde met een verzekering afgedekt is. Dat wordt dan ook betaald uit je beleggingssaldo.

wevera

Als je vanaf 0ktober 1999 een spaarrekening had geopend met 4% rente en een jaarlijkse inleg van € 544,52 dan had er in oktober 2007 ruim € 5000 op die spaarekening gestaan. Je hebt dus t.o.v. zo'n eenvoudige spaarekening € 1000 verloren.

€ 80 aan kosten van een jaarlijkse inleg van € 544 is 14,6%. Dit is veel te hoog. Op die manier wordt een belegginsverzekering met een gem. historisch rendement van 8% nooit rendabel. Rendabel wil zeggen dat die beleggingsverzekering een resultaat scoort dat beter is dan het rentepercentage van 4% van een eenvoudige spaarrekening. Voor mij is dat een blangrijk criterium of een beleggingsverzekering wel of niet een woekerpolis is. (niet het enige)

Waarom zou je een ingewikkelde beleggingsverzekering afsluiten als simpel sparen een beter resultaat geeft?

Maar wat echt wezenlijk is, los staand van de getalletjes, wat waren je eigen doelstellingen toen je in oktober 1999 deze verzekering hebt afgesloten. Zoals je aangeeft was dat voor je toen pasgeboren dochter om haar in de toekomst financieel "onafhankelijker " te kunnen laten studeren. Een nobel streven.
Maar het lijkt erop dat je er ook een overlijdingsrisicoverzekering bij hebt afgesloten. Is dat ook werkelijk zo en was dat ook je bedoeling? Of heeft je tussenpersoon, namens je verzekeraar N.N., iets voor jouw geregeld waarvan je niets wist en dat ook niet je bedoeling was.....

Natuurlijk is het zinvol om de kosten over de jaren 1999-2006 bij N.N. op te vragen. Om precies te weten waarom het resultaat zo slecht is, is dat nodig. Ik probeer dat vanaf 2 april bij een andere verzekeraar maar ik heb nog steeds geen duidelijk antwoord. Ik krijg zelfs geen duidelijkheid over de kostenberekening over 2007.
Weet jij wat er precies achter die € 80 aan kosten zit. Heb je daar duidelijkheid over?

Ik hoop in elk geval dat je meer succes hebt dan ik.
Met vriendelijke groet, Arie Wever
In elk geval veel succes ermee

kweenie

Arie, twee puntjes. Ten eerste houd je geen rekening met vermogensrendementsheffing. Dit beperkt voor veel mensen het jaarrendement en dus het saldo na 8 jaar. Dat zal iets in de richting van de 250 euro zijn.

Ten tweede reken je de kosten als percentage van de inleg in plaats van als percentage van de waarde. Even ter vergelijking, als je het op een spaarrekening had gezet en volgens jouw berekening zou het saldo dan 5000 euro zijn, dan zou je daar nu eventueel 60 euro vrh over moeten betalen. Volgens jou redenering is dat 11% van de inleg en dus ook veel te hoog om een goed resultaat te krijgen.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Waarom zou je een ingewikkelde beleggingsverzekering afsluiten als simpel sparen een beter resultaat geeft?
Misschien omdat het in de jaren 90 door de verzekeraars werd voorgespiegeld als "aantrekkelijker dan sparen" vanwege het hogere rendement? De beurs was destijds beter dan de spaarrente, fiscaal gezien was het aantrekkelijk (want "belastingvrij" op einddatum) en over de kosten werd met geen woord gerept.
Bovendien is deze hele "markt" min of meer gecreëerd door de overheid zelf omdat vanaf de jaren 90 allerlei sociale voorzieningen zijn afgebouwd en mensen gestimuleerd werden om zelf een appeltje voor de dorst opzij te zetten.
Waarom zouden er anders zo vreselijk veel van dit soort polissen aan de man/vrouw gebracht zijn?
"Als" heel veel mensen destijds van de hoed en de rand hadden geweten dan ben ik er van overtuigd dat er niet zoveel van dit soort polissen in omloop waren gekomen.

wevera

Bij mijn voorgaande reactie heb ik geen rekening gehouden met de vermogensrendementsheffing bij sparen. In box 3 geldt er een heffingsvrije voet van € 20000 per persoon. Voor een echtpaar met een gezamelijk belastbaar inkomen van € 40000. Wanneer ik mijn beleggingsverzekeringsrekening omzet in een spaarrekening heb ik geen probleem met de vrh omdat ik ver beneden de heffingsvrije voet blijf. Ik ben er vanuit gegaan dat dat ook geldt voor dhr. nl-x.

Het ging er mij om, om aan te geven dat je met een inleg van € 544 elk jaar, min € 80 elk jaar en een rendement van 8% elk jaar, dat dan de waardeontwikkeling van de beleggingspolis erg tegenvalt.
Ik heb het nog eens nagerekend. Netto € 464 elk jaar inleggen met een rendement van 8%. Beginnen in 1999 en eindigen in 2007. De eindwaarde is dan € 4900. Dit is meer dan de totale inleg maar minder dan € 544 inleggen voor een spaarrekening met 4% rente. (daarna wordt het anders)

De waarde van de polis, eind 2007, van nl-x was rond € 4000. Er is dus nog iets anders aan de hand dan alleen het verrekenen van € 80 aan kosten. Maar wat?

Het is mogelijk dat de verzekeraar N.N. zelf niet goed kan beleggen en de 8% rendement voor haar clienten niet kan scoren. Dit acht ik niet waarschijnlijk. N.N. heeft geld zat om goede beleggers in te huren. Goede beleggers halen een historisch rendement van 12%.

Wellicht is er aan deze beleggingsverzekering een ander product gekoppeld bijv. zoals al gezegd, een overlijdingsrisico-verzekering waarvoor premie wordt verrekend. Maar dit is vreemd, gezien het doel van de verzekering, het krijgen van financiering voor studie van een nog jonge dochter.

Het is ook nog mogelijk dar er nog een andere categorie "verborgen kosten"is nl. de "echt verborgen kosten". Dit lijkt raar. Maar waarom is het zo moelijk om de kostenstructuur van de woekerpolissen boven water te krijgen? Het rapport over het onderzoek van minister Bos is weer uitgesteld voor minimaal 2 weken. Waarom?

Beste nl-x. Het lijkt mij zeer verstandig om je tussenpersoon kritische vragen te stellen, schriftelijk of mondelijk, over de samenstelling van deze verzekering. Vrag ook de kostenverrekening in alle jaren op bij N.N. en dien een klacht in bij N.N.
Deze beleggingsverzekering is een echte verliespolis. En mijn advies blijft: wordt deelnemer van de stichting woekerpolisclaim, maak gebruik van hun model klacht/stuitingsbriefbrief. En wellicht kun je later profiteren van een uitspsraak in de rechtzaak die woekerpolisclaim voert tegen N.N. De € 25 die dat kost is mijns inziens niet teveel.

Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever

kweenie

Arie, bij zulke studiepolissen is er vaak juist wél een overlijdensdekking. De producten werden vaak kort na de geboorte aangeprijsd om ervoor te zorgen dat je kind later altijd zou kunnen studeren, ook als je zelf zou overlijden. (Net als dat er dan vaak begravenispolissen worden verkocht; men weet wel ongeveer hoe het sentiment van veel nieuwe ouders is...)

En voor professionele beleggers is gemiddeld 12% per jaar niet realistisch. Dat zit eerder rond 8% per jaar. En vaak wordt er voor zo'n polis ook niet de meest offensieve mix gekozen.

Bovendien moet je niet kijken naar het historisch fondsrendement, maar naar hoe de aandelen het in de afgelopen 8 jaar hebben gedaan, en hoe het fonds waarin belegd is het heeft gedaan. Als je kijkt maar de benchmarks voor beleggingen, dan zie je dat de koers van bv. msci world eind 2007 ongeveer even hoog is als eind 1999, en dat je voor benchmarks voor Nederlandse aandelen ergens rond de 2% uitkomt.

Je zou de poliswaarde nu dus moeten vergelijken met het rendement in die 8 jaar van de fondsen waarin is belegd, en het eventueel gedekte overlijdensrisico-bedrag. Pas dan kun je zien of er (extreem) veel kosten in de polis zijn ingehouden en of het een woekerpolis is.

nl-x

Over de overlijdensrisicoverzekering:
Die lijkt niet veel te kosten. Paar euro per jaar.
En die ben ik eigenlijk bewust aangegaan. Ik wil wel dat als ik kom te overlijden, dat mijn dochter uitgekeerd krijgt.
Maar... Toen ik belde, vorige week, werd mij ineens gezegd dat MIJN DOCHTER moet overlijden, wil ik uitgekeerd krijgen :/

Ik heb NN opnieuw gebeld. Ze nemen op en zeggen daarna dat ik te laat bel. Ik moet het morgen maar weer proberen. Vorige keer toen ik (wel op tijd) had gebeld, zouden ze me terugbellen. Nu alweer anderhalve week geleden.

wevera

Beste Nl-X
Een studieverzekering, gebaseerd op een beleggingsverzekering, voor een jonge dochter in combinatie met een overlijdingsrisicoverzekering voor die dochter is volgens mij een wanproduct.
Je geeft zelf aan dat het je ging om een combinatie met een overlijdingsrisicoverzekering voor jezelf. Dit was niet jouw bedoeling.
Accepteer dit niet!
Maak een afspraak met de tussenpersoon/assurantiebedrijf die deze verzekering nu beheert voor een gesprek waarin je uitlegt wat de bedoeling was/is en eis uitleg en verbetering/reparatie van deze verzekering.
Ga, als dat mogelijk is met zijn tweeen, de moeder van je dochter.
Nogmaals orienteer je verder op de site van de stichting verliespolis en woekerpolis- claim over de voorbereiding van hun rechtzaak tegen N.N.
Laat je niet ontmoedigen, hou vast aan je eigen doelstelling.
Succes, Arie Wever

nl-x

Ik heb helaas de afgelopen tijd hier ivm alle druktes niet echt werk van kunnen maken. Nu lees ik dat een schikking met NN naderend is.

Klopt dat?
En wat moet ik doen om daar ook van te kunnen profiteren.

Graag advies van iemand die dit helder heeft. Voor mij is het allemaal zo verwarrend :evil:

wevera

Hallo nl-x
Om te kunnen "profiteren" van de schikkingsovereenkomst tussen NN en de stichtingen woekerpolisclaim en verliespolis hoef je niets te doen. Elke polishouder krijgt in de loop van 2010 van NN bericht over wat het compensatievoorstel voor die polishouder inhoudt.
Maar verwacht er niet teveel van. Het zal gaan om een klein bedrag dat pas op de uitkeringsdatum van de polis uitgekeerd zal worden tezamen met het totale uitkeringsbedrag.
Succes ermee, A.Wever

svdmeer

Ongelezen bericht door svdmeer »

Het sparen binnen een polis is in 99,9% van de gevallen VEEL duurder dan sparen via een spaarrekening. Dat is dus alleen voordelig als er een belangrijk fiscaal voordeel tegenover staat. De fiscale voordeel is flink beperkt.

Sinds 2001 vallen de (nieuwe) polissen in box 3, tenzij het voor de eigen woning of lijfrente is. Via een polis sparen voor bijvoorbeeld een studie voor de kinderen, levert geen belastingvoordeel op. Wel alle nadelen: Hoge kosten, ondoorzichtige produkten, geen zekerheid en langlopende verplichtingen. Desondanks zijn na 2001 nog vele van dit soort polissen aangeboden en verkocht. Pure oplichting m.i.
Sparen voor de kinderen? Zoek een goede spaarrekening en eventueel als aanvulling een losse overlijdensrisicoverzekering.

Sinds januari 2008, is het ook mogelijk om in box 1 (dus fiscaal voordelig) voor aflossing van de eigen woningschuld en lijfrente te sparen via een gewone spaarrekening. Het banksparen. Sparen via een polis is vandaag de dag dus in geen enkel geval nog nodig. Desondanks worden ze volop aangeboden, naar mijn idee vooral omdat het met een polis voor een klant onaantrekkelijk wordt om te vertrekken.

euromast

Ongelezen bericht door euromast »

Word ik genaaid is je vraag.

Nu lees ik dat je verzekering bij Nationale Nederlanden hebt afgesloten.

Dus is het antwoord per definitie:

JA JE BENT GENAAID

Gesloten