Pagina 1 van 1
Fout in Offerte
Geplaatst: 27 mei 2008 15:12
door snarenplank
Hallo,
Ik heb onlangs een nieuwbouw huis gekocht en bij de keuken specialist langsgeweest en na een hoop keuzes een keuken besteld.
Nu blijkt bij de voor-oplevering de verkeerde afzuigkap geplaatst te zijn.
deze afzuigkap past niet goed in de keuken zo staat hij niet precies onder het gasfornuis.
Na het e.e.a. nagekeken te hebben blijkt dat er een andere afzuigkap in de offerte te staat, deze offerte heb ik wel ondertekend. Op de specialist vertrouwende dat deze de juiste code op de offerte zet.
Wat weet ik als leek nu van de codes op een dergelijke offerte?
Helaas geeft de specialist zijn fout niet toe zegt dat het zwart op wit staat met handtekening.
Op de bouwtekening is overigens wel te zien dat de voorzieningen precies passen voor de andere (bedoelde) afzuigkap.
zou ik dit in het geval dat het tot een rechtzaak komt winnen?
Re: Fout in Offerte
Geplaatst: 27 mei 2008 17:25
door pufje
Vrees van niet, want een tekening is niet bindend.
De leveranciier is in dit geval natuurlijk een zak hooi, wil deze er niet in goede harmonie uitkomen met u als klant
Re: Fout in Offerte
Geplaatst: 27 mei 2008 18:55
door rayke
zo staat hij niet precies onder het gasfornuis.
ben bang dat het een beetje beroerd afzuigt
Tekeningen zijn vaak niet bindend, teksten op overeenkomsten wel.
Het ligt anders als de leverancier ook de installatietekeningen heeft gemaakt.
Of dat er is opgemeten terwijl de aansluitpunten aanwezig waren.
In die gevallen had de leverancier kunnen zien dat er iets niet past.
Re: Fout in Offerte
Geplaatst: 27 mei 2008 19:32
door snarenplank
In die gevallen had de leverancier kunnen zien dat er iets niet past.
Ja dat is precies waar ik aan zit te denken; Ik ben de leek en hij de specialist.
Ik ben er vrij zeker van dat hij het gewoon verkeerd heeft opgeschreven, maar nu wil hij er gewoon onderuit door te zeggen dat hij heeft geleverd wat op papier staat.
Als ik het omdraai zegt de specialist in principe, ik weet dat het niet past maar jij heb getekend, dus heb ik het geplaatst.
Dat kan toch niet? Was hij dan niet verplicht om mij te melden dat het niet past?
[/quote]
Re: Fout in Offerte
Geplaatst: 28 mei 2008 15:17
door Raven001
Mocht u het voorleggen bij de rechter weet ik bijna zeker dat u het wint.
Keukenleverancier is in dit geval de man met kennis u niet.
Mocht de winkel aangesloten zijn bij het CBW zou u daar nog een klacht heen kunnen sturen en zei zullen proberen te bemiddelen echter is dit niet kosteloos.
Mvg,
Re: Fout in Offerte
Geplaatst: 28 mei 2008 17:40
door lunarsun
Ik begrijp dat de lijn fornuis - afzuigkap - aansluiting MV niet klopt hetgeen veroorzaakt wordt door een verkeerde code van de afzuigkap.
Codes zijn niet bindend. En hoewel de leverancier vaak op de tekening zet dat deze niet bindend is, is deze dat wel degelijk. Immers is het het enige onderdeel van de koopovereenkomst dat de leek op juistheid kan beoordelen. En het is goed te begrijpen dat hij wil dat e.e.a. op één lijn staat. Bovendien had de detaillist wanneer deze voorafgaand aan de levering de woning had gecontrolleerd dit euvel ontdekt.
Conclusie: de detaillist is hiervoor aansprakelijk.
Maar de weg daarnaartoe is lastig. Daarvoor heb ik nu ook te weinig gegevens. Als de keuken geleverd is via de aannemer kunt u deze aansprakelijk stellen en een redelijk som inhouden op de laatste termijn. Dat dwingt meestal redelijk wat snelheid af.
Onder andere omstandigheden is de meest effectieve route anders. Ik zie graag wat meer gegevens daarover.,
Re: Fout in Offerte
Geplaatst: 28 mei 2008 22:14
door keukenkast
Op de orderbevestiging staat een typenummer. Hoeveel moeite kan het zijn dit te vergelijken met de brochure of na te kijken op het internet?
Gewoon controleren van de opdrachtbev. scheelt veel ellende.
Re: Fout in Offerte
Geplaatst: 29 mei 2008 06:21
door 16again
Zelf eea controleren had mogelijk problemen kunnen voorkomen, echter de winkelier blijft verantwoordelijk voor fouten.
Het lijkt mij duidelijk dat het geleverde product simpelweg niet geleverd is conform de verwachting die de klant normalerwijs van het product mocht hebben. Als winkel heb je dan wat uit te leggen......
Re: Fout in Offerte
Geplaatst: 29 mei 2008 08:44
door loesjes
ik denk dat het niet zo simpel licht hoor, want wie zegt dat de verwachting van de klant klopt.
om welke twee types afzuigkappen gaat het?