LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IJslandse Landsbanki

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
fuego
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2008 22:22

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door fuego »

Mijn ervaringen zijn tot nu toe positief. Opgebouwde rente is goed te volgen, en aanmelden verliep ook soepel.

Fuego

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Zijn er al meer mensen met ervaringen met deze bank?
Graag hoor ik wat meer praktijkervaringen.
Tot op heden erg positieve ervaringen met Icesave. Aanmeldprocedure zeer snel en zeer efficient. De informatie die men geeft is ook erg goed (er is onder meer te zien hoeveel rente men heeft op gebouwd). Verder hebben klanten de mogelijkheid om hun spaarrekening een naam te geven en om zelf extra rekeningnummers toe te voegen aan de bestaande spaarrekening. Dat laatste kan handig zijn wanneer men b.v. spaart voor specifieke doelen (ieder doel een eigen rekeningnummer). Ook positief is de manier waarop Icesave met de klant communiceert. Zo werden klanten bij een recente renteverhoging daarvan per e-mail op de hoogte gesteld. Naast de hoge rentevergoeding maakt ook dat de Icesave spaarrekening naar mijn idee een van de betere spaarprodukten op de Nederlandse markt.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Wim2007 »

De bestuursvoorzitter van BinckBank, Thierry Schaap, stelt dat spaarders een groter risico nemen door hun geld neer te zetten bij IJslandse banken dan bij Nederlandse banken. De chief executive officer wijst erop dat 'de solvabiliteitsratio van IJslandse banken erg slecht is', maar dat particulieren daar niet genoeg kennis over hebben.

Er is volgens Schaap echter 'voldoende informatie beschikbaar over de slechte staat van het IJslandse bankwezen'.

Een vreemde opmerking van een bestuursvoorzitter van een bank die geen creditrating heeft. Verder is het ook goed om op te merken dat de zg Core Tier 1 ratio van Landsbanki momenteel zo'n 8,8% bedraagt. Bij Fortis ligt deze op zo'n 8,5% en bij ING Bank op ongeveer 8,3%.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Shine »

axasjaak:
Beste Shine ,
Niet zo ongeduldig , deze bank is er nog te kort om van ervaringen te kunnen spreken .........
Weet ik. Deed het omdat ik wilde voorkomen dat dit topic en mijn vraag zou gaan verzanden in een discussie tgv de 3 eerdere reacties (bangmakerij, binkbank etc)
Snapst? ;-)

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Voor iedereen die nog steeds het idee heeft dat Landsbanki een bank is die op het punt staat om in te storten: ze maakten in het tweede kwartaal van 2008 meer dan € 100 miljoen winst.

http://www.landsbanki.is/english/invest ... 59&y=0&p=1

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Voor iedereen die nog steeds het idee heeft dat Landsbanki een bank is die op het punt staat om in te storten: ze maakten in het tweede kwartaal van 2008 meer dan € 100 miljoen winst.
Zit dan niet zoveel groei in lijkt het als de totale jaarwinst over 2007 456miljoen euro bedroeg :!: :?:

Blijft natuurlijk maar een klein spelertje als je ziet dat bijvoorbeeld de Rabo vorig jaar over de hele Rabo Groep een winst van ruim 2,6 miljard heeft gerealiseerd.
(mede dankzij onze acceptatie van de lage spaarrentes natuurlijk :lol: )

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door axasjaak »

Dit item gaat ook over de ervaringen met Icesave.
Bij het openen van een rekening wordt één tegenrekening geregistreerd.
Afboekingen van de spaarrekening gaan uitsluitend naar deze tegenrekening.
Voor de veiligheid is dit uitstekend.
De eerste inleg dient ook van deze tegenrekening overgeboekt te worden ,
ook dat is correct.
Het nadeel is echter dat Icesave alleen van deze tegenrekening bedragen accepteert.
Bedragen , afkomstig van een andere bankrekening , worden teruggestort.
Dat ondervind ik als lastig in de praktijk.

agter
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2006 16:16

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door agter »

Begrijp dat Icesave binnekort ook met wat langere deposito's op de NL-markt komt.
Verwacht dat de rente voor 12 mnd vast dan 1% hoger is dan de 5,25% die ze nu geven.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Begrijp dat Icesave binnekort ook met wat langere deposito's op de NL-markt komt.
Verwacht dat de rente voor 12 mnd vast dan 1% hoger is dan de 5,25% die ze nu geven.
Het verschil tussen de spaarrekening en de deposito in het Verenigd Koninkrijk is 0,76%. Het is niet ondenkbaar dat een deposito hier richting de 5,9-6,0% gaat. Uiteraard is dat speculatie.

juuldijk
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jun 2007 12:07

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door juuldijk »

Icesave valt onder de garantieregeling van IJsland, maar zijn blijken geen geld te hebben!! Ze beschikken over slechts 67 miljoen Euro. Zie artikel: http://www.renteplaza.com/renteplaza_we ... ns&id=9005

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Wim2007 »

cesave valt onder de garantieregeling van IJsland, maar zijn blijken geen geld te hebben!! Ze beschikken over slechts 67 miljoen Euro.
De solvabiliteit van Landsbanki is volstrekt vergelijkbaar met die van Nederlandse banken. Vreemd genoeg ook ziet men in Nederland problemen waar ze niet zijn. In Scandinavie ziet men de veronderstelde problemen in het geheel niet.
http://www.icenews.is/index.php/2008/06 ... dic-banks/

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door axasjaak »

Zowel Argenta als Icesafe zijn niet opgenomen in de RenteMeter van de site Van Spaarbank Veranderen.nl.
Ter info volgt hieronder hun toelichting :

Zoals in de rechter kolom op de Sparenpagina staat aangegeven, worden IceSave en Argenta niet
op de Sparenpagina vermeld, ondanks hun hoge rentes. Evenmin als op
www.vanspaarbankveranderen.nl.
Wij krijgen hier veel vragen over.

Het antwoord is: op onze pagina´s staan alleen banken die VOLLEDIG onder het Nederlandse
Depositogarantiestelsel vallen.
IceSave en Argenta vallen voor de eerste € 20.000 NIET onder de Nederlandse regeling, maar
onder de IJslandse resp. Belgische regeling. De tweede € 20.000 (dus de bedragen tussen €
20.000 en € 40.000) vallen wel onder de Nederlandse regeling en zijn voor 90% gedekt.
Indien deze twee banken in (mogelijk ernstige) financiële problemen komen, dan moet dus in
het buitenland aanspraak gemaakt worden op de eerste € 20.000 die op de spaarrekening staat.

Aangezien onduidelijk is via welke weg dit aangevraagd moet worden (een Nederlandse curator?)
en hoe lang het allemaal gaat duren, hebben wij besloten deze banken niet op te nemen.
Voor ons staat veiligheid van het spaargeld voorop. Als niet duidelijk is, hoe spaarders –
bij onverhoopte problemen – en op welke termijn weer over hun geld kunnen beschikken, lijkt
sparen bij dit soort banken ons niet aan te raden, zeker niet in het huidige klimaat van
financiële crisis en onzekerheid.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door rvkeuken »

Ben benieuwd hoe veilig Icesave nu is, de top is vervangen door overheidspersoneel en ze staan onder curatele van de overheid.

Verder in de volkskrant een artikel over dat als ijsland een volledige garantie geeft op de spaartegoeden van ijslandse banken, de overheid daar wrschnlk bankroet zou gaan.

Rare tijden in ieder geval....

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Landsbanki, de tweede grootste bank van IJsland, komt in overheidshanden. Daarmee is een nieuwe dominosteen in het financiële landschap door de kredietcrisis omgevallen. Vorige week werd Glitnirbank, een andere IJslandse bank, al genationaliseerd.

De directie van de bank is de laan uitgestuurd. Volgens de IJslandse centrale bank zou Rusland een kredietlijn van 4 miljard euro klaar hebben om de failliete bank te herfinancieren.

Vanmorgen kregen 300.000 Britten al te horen dat ze geen geld van hun internetrekeningen bij Icesave, de internetbank van Landsbanki, konden afhalen.

Eerder had de eerste minister Haarde van het eiland al verklaard dat er van overheidswege volledige spaargarantie is. De activiteiten, kantoren, call centers en internetoperaties van Landsbanki worden gewoon verdergezet. De handel in het aandeel op de beurs van Reykjavik is inmiddels wel opgeschort, in afwachting van verdere details.

ankiep
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2008 14:10

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door ankiep »

Ik probeer al een uur om op de inlogpagina van het Online bankieren van Icesave te komen, maar de webpagina komt niet op mijn scherm. Als ik probeer te bellen met de klantenservice krijg ik een ingesprek toon...
Dit voelt niet goed... ik kan niet bij mijn geld...

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door four-eyes »

Poeh, dat klinkt niet best. Heb vanmorgen al mijn geld bij IceSave weggehaald. Kreeg nog een bevestiging. Nu maar hopen dat het op de giro terecht komt en niet halverwege blijft steken.

perdu
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 jul 2008 14:19

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door perdu »

Ook NIBC hard op zoek naar spaargeld.

Het Financieele Dagblad | 10-09-2008 08:52

De Haagse zakenbank NIBC gaat de Nederlandse spaarmarkt aanboren om zijn activiteiten te financieren. Zonder deze initiatieven zou de bank erg afhankelijk worden van leningen bij de Europese Centrale Bank (ECB). Eerder werd bekend dat NIBC dit jaar voor euro 6,7 mrd aan leningen moet aflossen. Door de kredietcrisis is een oorlog om het spaargeld losgebarsten. NIBC zet een internetspaarrekening in de markt met dezelfde hoge vergoeding als Icesave: 5,25%. Daarnaast zijn er termijndeposito's die, afhankelijk van de looptijd, tussen de 5,5 en 6% opleveren.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Tja, dan kan Bos de garantieregeling wel omhoog doen naar 100.000 euro maar als je dan nog niet bij je geld kan...

Dan maar liever naar de enige Staatsbank (ABN AMRO/Fortis) die we in Nederland hebben, misschien niet de hoogste rente maar wel de zekerheid dat je bij je geld kan.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door gravedigger »

'
four-eyes


Geplaatst op 04 Jul 2008 21:58 door four-eyes


--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb gisteren een spaarrekening geopend bij Landsbanki. Ik heb er alle vertrouwen in.
The times they are a chanching :)

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door four-eyes »

changing bedoel je. Tja, was te optimistisch.

Gesloten