Dit is recent nog bevestigd in het Quelly arrest, waarin vergoedingen waar Deejay en BBCS over spreken verboden zijn. Lees hierover meer in: Reparatiekosten verboden bij een consumentenkoop.
Dat arrest mag het dan wel verbieden, maar daarmee wordt wel het hoofd van de winkelier in de strop geduwd. Maarja, daar zijn jullie toch doof voor. Jammer.
De meeste winkeliers houden zich niet aan die idiote regels, puur omdat het anders niet te betalen is.
En voor de juristen en regelbedenkers die van mening zijn dat de consument totaal niet beperkt mag worden en op voorhand de winkelier als oplichters beschouwen, heb ik geen respect voor en ook niet van diens meningen en verzonnen regels.
De meeste mensen vinden dergelijke regels absurd volstrekt krankzinnig.
De gemiddelde levensduur licht voor computers gemiddeld op 6 jaar. Dit kun je verder onderscheiden door te kijken naar de levensduur van computers van de zelfde kwaliteit.
De industrie (fabrikanten en winkelieren) hebben deze periode op 3 jaar gesteld en daar moet naar geluisterd worden.
Sterker nog: De meeste fabrikanten geven heel duidelijk aan dat ze de goede werking van een product niet goed kunnen garanderen na het verstrijken van de garantieperiode.
En ook daar is men weer doof voor.
Het Hof stelt voorop dat de winkelier de plicht heeft om een product te leveren dat werkt gedurende een bepaalde tijd, de economische levensduur. En als dat niet blijkt te kloppen, dan heb je als consument recht op vervanging of herstel (7:21 BW) van het product, tenzij dat onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
Hier begaat men een zeer grove fout:
Waar men het over heeft is dat de winkelier gedurende een bepaalde periode de goede werking garandeerd en als binnen die periode problemen zijn, dat dan de consument recht heeft op gratis reparatie of vervanging.
Het probleem is (zoals ik al eerder aangaf) dat de meeste fabrikanten de goede werking van de producten na het verlopen van de fabrieksgarantie niet meer kunnen garanderen, dus kan de winkelier dat ook niet meer.
De gemiddelde levensduur is voor computers 3 jaar en niet 6 jaar.
De technische levensduur is wel 6 tot 8 jaar, maar de gemiddelde levensduur is toch echt 3 jaar. De fabrikanten spreken helemaal niet over de gemiddelde levensduur van 6 jaar, dat maken jullie ervan.
In Nederland hebben we op dit moment de regel dat je bij een reparatie of vervanging na 4 van de 10 jaar 4/10e van het reparatiebedrag betaalt. Je krijgt er daardoor immers 4 jaar ‘bij’. De juridische rechtvaardiging hiervoor is dat je door de reparatie meer ‘genot’ van je product hebt dan je mocht verwachten. En als je meer krijgt, dan zul je moeten bijbetalen.
Deze regel heeft het Hof dus nu een halt toegeroepen. Herstel of vervanging moet “kosteloos” zijn, zo staat in de Europese richtlijn (1999/44/EG) waar dit allemaal op gebaseerd is. En kosteloos betekent ook echt kosteloos. De winkelier mag dus op geen enkele manier geld vragen wanneer de consument zijn recht op herstel of vervanging komt uitoefenen.
Kan wel wezen, maar in de rest van Europa is die periode maar 2 jaar en in Nederland is deze periode gedurende de economische levensduur (gemiddelde levensduur). Dus zijn de winkeliers in Nederland met die regels gedupeerd.
Maarja, daar zijn jullie ook weer doof voor.