LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie acer laptop.
Garantie acer laptop.
Ik heb vorig jaar in maart een laptop gekocht van maar liefst 1000 euro. Nu is 3 week geleden het moeder board kapot gegaan. Kosten van de reparatie zijn rond de 400 a 500 euro. Als student is dit een beejte te veel voor mij. Acer zegt dat er maar 1 jaar garantie op zit. Maar ik heb in andere topics gelezen dat dit volgens de EU 2 jaar is en dat dit ook in Nederland geldt. Zo ja, hoe kan ik dan aan mijn garantie komen? Als ik naar de klantenservice van acer bel dan wordt er gezegd dat er maar 1 jaar garantie op zit.
P.S. Koop Nooit een acer! Ik hoor van veel mensen dat de laptop die zij gekocht hebben het na 1 of 2 jaar begeeft. Het is een slecht bedrijf. Het gaat ze puur om de winst. Klant tevredenheid maakt ze niks uit.
P.S. Koop Nooit een acer! Ik hoor van veel mensen dat de laptop die zij gekocht hebben het na 1 of 2 jaar begeeft. Het is een slecht bedrijf. Het gaat ze puur om de winst. Klant tevredenheid maakt ze niks uit.
Re: Garantie acer laptop.
Als je veel mensen kent die ook problemen hebben waarom koop je dan zo'n apparaat?
Of ken je deze mensen net pas nadat jij de storing kreeg?
De garantie is in Nederland 1 jaar!!! De eu heeft veel mindere regelingen dan nederland.. Redelijke reparatieprijs in jou geval zou zijn 125-165 euro.
Dat is ongeveer 1 derde van de economische levensduur. Precies genomen is je laptop 14 maanden oud en zou jij dus 14/36 e deel van de reparatie moeten betalen.
Dit gebeurd overigens ook bij HP, Compaq, Packard Bell, Asus enz. De service na de garantie en de coulance zal je via je aankoopadres moeten afdwingen, want je verkoper blijft het aanspreekpunt. Stel ze anders per (aangetekende) brief voor dat je 14/36e deel wilt betalen.
Succes gewenst,
Deejay
Of ken je deze mensen net pas nadat jij de storing kreeg?
De garantie is in Nederland 1 jaar!!! De eu heeft veel mindere regelingen dan nederland.. Redelijke reparatieprijs in jou geval zou zijn 125-165 euro.
Dat is ongeveer 1 derde van de economische levensduur. Precies genomen is je laptop 14 maanden oud en zou jij dus 14/36 e deel van de reparatie moeten betalen.
Dit gebeurd overigens ook bij HP, Compaq, Packard Bell, Asus enz. De service na de garantie en de coulance zal je via je aankoopadres moeten afdwingen, want je verkoper blijft het aanspreekpunt. Stel ze anders per (aangetekende) brief voor dat je 14/36e deel wilt betalen.
Succes gewenst,
Deejay
1 jaar garantie is inderdaad 1 jaar garantie.
Volgens de Nederlandse wetgeving hoef je dan niet voor alle kosten zelf te betalen maar wel 14/36 deel moet je zelf betalen.
Een ander punt is als je zelf rechtstreeks naar Acer bent gegaan dien je gewoon alle kosten zelf te betalen, dit omdat de fabrikanten naar de consumenten toe niet aan het consumentenrecht hoeven te houden.
Als ik jouw was zou ik maar heel snel naar de winkelier gaan en dit via hem laten lopen. Je hebt hier 2 maanden de tijd voor vanaf het moment dat het probleem ontstond. Je hebt dus nog iets meer als een maand hiervoor de tijd.
Volgens de Nederlandse wetgeving hoef je dan niet voor alle kosten zelf te betalen maar wel 14/36 deel moet je zelf betalen.
Een ander punt is als je zelf rechtstreeks naar Acer bent gegaan dien je gewoon alle kosten zelf te betalen, dit omdat de fabrikanten naar de consumenten toe niet aan het consumentenrecht hoeven te houden.
Als ik jouw was zou ik maar heel snel naar de winkelier gaan en dit via hem laten lopen. Je hebt hier 2 maanden de tijd voor vanaf het moment dat het probleem ontstond. Je hebt dus nog iets meer als een maand hiervoor de tijd.
Het hele systeem spoort gewoon niet.. Je betaalt 1000 euro voor een laptop en dan krijg je dit.. Ook nog gaan investeren in een product waarvan je geneens weet hoe lang deze het nog doet na de reparatie. Toch hebben bedrijven als acer bedrijfsresultaten waar je ziek van wordt. Kanloos stuk voor stuk
Toch even een opmerking:Je betaalt 1000 euro voor een laptop en dan krijg je dit.
Als een laptop duurder is, dan wilt dat niet automatisch zeggen dat de levensduur ook langer is.
Bij de consumentenelectronica betekent een hogere prijs meer mogelijkheden en zeker geen langere levensduur.
Dus als je van Acer de goedkoopste en de duurste laptop neemt, dan kun je van die duurste geen langere levensduur van verwachten als van die goedkoopste. De levensduur is gewoon gelijk.
@menno-v,
De twee jaar termijn gaat over non-conformiteit. Nederland is de aansprakelijkheid van de winkelier niet beperkt door een dergelijke termijn, waardoor het in de praktijk er op neer komt dat je gedurende de gemiddelde levensduur van een product wettelijke rechten hebt. De gemiddelde levensduur licht voor computers gemiddeld op 6 jaar. Dit kun je verder onderscheiden door te kijken naar de levensduur van computers van de zelfde kwaliteit.
Je moet dan wel kunnen bewijzen dat het product niet die eigenschappen bevat die er van had mogen verwachten. Als je daar in slaagt kun je een beroep doen op art. 7:21 lid 2 BW waarin staat omschreven dat er geen kosten in rekening mogen worden gebracht. Dit is recent nog bevestigd in het Quelle arrest, waarin vergoedingen waar Deejay en BBCS over spreken verboden zijn. Lees hierover meer in: Reparatiekosten verboden bij een consumentenkoop.
Let inderdaad wel op dat je zo spoedig mogelijk de winkelier van de gebreken op de hoogte brengt.
De twee jaar termijn gaat over non-conformiteit. Nederland is de aansprakelijkheid van de winkelier niet beperkt door een dergelijke termijn, waardoor het in de praktijk er op neer komt dat je gedurende de gemiddelde levensduur van een product wettelijke rechten hebt. De gemiddelde levensduur licht voor computers gemiddeld op 6 jaar. Dit kun je verder onderscheiden door te kijken naar de levensduur van computers van de zelfde kwaliteit.
Je moet dan wel kunnen bewijzen dat het product niet die eigenschappen bevat die er van had mogen verwachten. Als je daar in slaagt kun je een beroep doen op art. 7:21 lid 2 BW waarin staat omschreven dat er geen kosten in rekening mogen worden gebracht. Dit is recent nog bevestigd in het Quelle arrest, waarin vergoedingen waar Deejay en BBCS over spreken verboden zijn. Lees hierover meer in: Reparatiekosten verboden bij een consumentenkoop.
Let inderdaad wel op dat je zo spoedig mogelijk de winkelier van de gebreken op de hoogte brengt.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 01 jun 2008 00:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Dit is recent nog bevestigd in het Quelly arrest, waarin vergoedingen waar Deejay en BBCS over spreken verboden zijn. Lees hierover meer in: Reparatiekosten verboden bij een consumentenkoop.
Dat arrest mag het dan wel verbieden, maar daarmee wordt wel het hoofd van de winkelier in de strop geduwd. Maarja, daar zijn jullie toch doof voor. Jammer.
De meeste winkeliers houden zich niet aan die idiote regels, puur omdat het anders niet te betalen is.
En voor de juristen en regelbedenkers die van mening zijn dat de consument totaal niet beperkt mag worden en op voorhand de winkelier als oplichters beschouwen, heb ik geen respect voor en ook niet van diens meningen en verzonnen regels.
De meeste mensen vinden dergelijke regels absurd volstrekt krankzinnig.
De industrie (fabrikanten en winkelieren) hebben deze periode op 3 jaar gesteld en daar moet naar geluisterd worden.De gemiddelde levensduur licht voor computers gemiddeld op 6 jaar. Dit kun je verder onderscheiden door te kijken naar de levensduur van computers van de zelfde kwaliteit.
Sterker nog: De meeste fabrikanten geven heel duidelijk aan dat ze de goede werking van een product niet goed kunnen garanderen na het verstrijken van de garantieperiode.
En ook daar is men weer doof voor.
Hier begaat men een zeer grove fout:Het Hof stelt voorop dat de winkelier de plicht heeft om een product te leveren dat werkt gedurende een bepaalde tijd, de economische levensduur. En als dat niet blijkt te kloppen, dan heb je als consument recht op vervanging of herstel (7:21 BW) van het product, tenzij dat onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
Waar men het over heeft is dat de winkelier gedurende een bepaalde periode de goede werking garandeerd en als binnen die periode problemen zijn, dat dan de consument recht heeft op gratis reparatie of vervanging.
Het probleem is (zoals ik al eerder aangaf) dat de meeste fabrikanten de goede werking van de producten na het verlopen van de fabrieksgarantie niet meer kunnen garanderen, dus kan de winkelier dat ook niet meer.
De gemiddelde levensduur is voor computers 3 jaar en niet 6 jaar.
De technische levensduur is wel 6 tot 8 jaar, maar de gemiddelde levensduur is toch echt 3 jaar. De fabrikanten spreken helemaal niet over de gemiddelde levensduur van 6 jaar, dat maken jullie ervan.
Kan wel wezen, maar in de rest van Europa is die periode maar 2 jaar en in Nederland is deze periode gedurende de economische levensduur (gemiddelde levensduur). Dus zijn de winkeliers in Nederland met die regels gedupeerd.In Nederland hebben we op dit moment de regel dat je bij een reparatie of vervanging na 4 van de 10 jaar 4/10e van het reparatiebedrag betaalt. Je krijgt er daardoor immers 4 jaar ‘bij’. De juridische rechtvaardiging hiervoor is dat je door de reparatie meer ‘genot’ van je product hebt dan je mocht verwachten. En als je meer krijgt, dan zul je moeten bijbetalen.
Deze regel heeft het Hof dus nu een halt toegeroepen. Herstel of vervanging moet “kosteloos” zijn, zo staat in de Europese richtlijn (1999/44/EG) waar dit allemaal op gebaseerd is. En kosteloos betekent ook echt kosteloos. De winkelier mag dus op geen enkele manier geld vragen wanneer de consument zijn recht op herstel of vervanging komt uitoefenen.
Maarja, daar zijn jullie ook weer doof voor.
bbcs,
Er is hier jouw al vaker het advies gegeven om de problemen die jij als winkelier hebt met het consumentenrecht via jouw brancheorganisatie aan te kaarten.
Op dit moment ben jij iedere keer weer bezig om mensen die hun recht zoeken op het verkeerde been te zetten.
Alfatrion heeft in dit geval de juiste voorzet gegeven. Dus menno-v volg het advies van alfatrion op en doe met dit advies je voordeel.
bbcs is een gefrustreerde winkelier die hier consumenten op het verkeerde spoor probeert te zetten omdat het consumentenrecht in zijn ogen krom is.
Het consumentenrecht is er om consumenten te beschermen tegen winkeliers/detaillisten die het niet zo nauw nemen met de rechten van de consument. En daarvan zijn er nog legio in Nederland
Er is hier jouw al vaker het advies gegeven om de problemen die jij als winkelier hebt met het consumentenrecht via jouw brancheorganisatie aan te kaarten.
Op dit moment ben jij iedere keer weer bezig om mensen die hun recht zoeken op het verkeerde been te zetten.
Alfatrion heeft in dit geval de juiste voorzet gegeven. Dus menno-v volg het advies van alfatrion op en doe met dit advies je voordeel.
bbcs is een gefrustreerde winkelier die hier consumenten op het verkeerde spoor probeert te zetten omdat het consumentenrecht in zijn ogen krom is.
Het consumentenrecht is er om consumenten te beschermen tegen winkeliers/detaillisten die het niet zo nauw nemen met de rechten van de consument. En daarvan zijn er nog legio in Nederland
Huh? Waar staat dat? Dat de fabrikanten en winkeliers duidelijk aangeven dat ze de goede werking na de garantieperiode niet kunnen garanderen? En nog belangrijker, dat de levensduur van een PC maar drie jaar is? Dus waar moet naar geluisterd worden? Ik geloof hier niks van.Geplaatst op 30 Mei 2008 20:57 door BBCS
De industrie (fabrikanten en winkelieren) hebben deze periode op 3 jaar gesteld en daar moet naar geluisterd worden.
Sterker nog: De meeste fabrikanten geven heel duidelijk aan dat ze de goede werking van een product niet goed kunnen garanderen na het verstrijken van de garantieperiode.
De fabrikanten zeggen helemaal niets. Die 6 jaar is wél aangetoond.De fabrikanten spreken helemaal niet over de gemiddelde levensduur van 6 jaar, dat maken jullie ervan.
http://www.eu-energystar.org/nl/nl_015p.shtml (Met dank aan alfatrion.)
Een dergelijke uitlating zou je alleen kunnen doen als je bekent ben met het rechtssysteem van de volledige 27 landen die de EU rijk is. Dat dit het geval zou zijn lijkt mij erg onwaarschijnlijk.BBCS schreef:Kan wel wezen, maar in de rest van Europa is die periode maar 2 jaar en in Nederland is deze periode gedurende de economische levensduur (gemiddelde levensduur). Dus zijn de winkeliers in Nederland met die regels gedupeerd.
Jij bent doof voor alles wat niet in het plaatje past wat jij graag wil schetsen. Zo wijkt Nederland ook af van het regelend regresrecht uit de richtlijn in voorkeur voor een dwingend regresrecht.
@WillemV: Als je goed leest wat BBCS schrijft is dat zij de gemiddelde levensduur stellen, lees kunstmatig laag houden. Dat mag dus niet.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 31 mei 2008 03:22, 5 keer totaal gewijzigd.
Dat had ik wel begrepen. Maar is dat wel zo? Met andere woorden, waar geven ze dat duidelijk aan..?Geplaatst op 31 Mei 2008 01:33 door alfatrion
@WillemV: Als je goed leest wat BBCS schrijft is dat zij de gemiddelde levensduur stellen, lees kunstmatig laag houden. Dat mag dus niet.
Nee dat geven ze niet zo duidelijk aan. En als ze dat wel zouden doen dan staat nog niet vast dat de winkelier daar rechten aan kan ontlenen.
De koper mag namelijk verwachtingen ontwikkelen over de eigenschappen van het product aan de hand van de aard van dat product en hier mag niet in het nadeel van de consument van worden afgeweken. Art. 7:17 jo 7:6 BW. Met andere woorden aangezien de feitelijk gemiddelde levensduur zes jaar is mogen verkopers niet lasterlijk beweren dat deze maar drie jaar zou zijn.
De koper mag namelijk verwachtingen ontwikkelen over de eigenschappen van het product aan de hand van de aard van dat product en hier mag niet in het nadeel van de consument van worden afgeweken. Art. 7:17 jo 7:6 BW. Met andere woorden aangezien de feitelijk gemiddelde levensduur zes jaar is mogen verkopers niet lasterlijk beweren dat deze maar drie jaar zou zijn.
Precies. BBCS moet dus eindelijk maar eens aantonen dat de fabrikanten dit wel duidelijk met de consument communiceren. Vanuit commerciële overwegingen zullen de fabrikanten en/of winkeliers niet snel beweren dat de levensduur van hun product maar 3 jaar is.Geplaatst op 31 Mei 2008 01:49 door alfatrion
Met andere woorden aangezien de feitelijk gemiddelde levensduur zes jaar is mogen verkopers niet lasterlijk beweren dat deze maar drie jaar zou zijn.
Mischien een interessant puntje. In de geval van individueel componenten (zoals MBs dat ik vertegenwoordig) er is geen bevoegd partij in Europa dat mag vast leggen wat de technisch/economisch levensduur is. Er zijn partijen (Consumentenbond et al) dat beweert het te "weten", maar dat is allemaal krachteloos onzin. Maar goed, ik spreek alleen vanaf de fabrikants niveau.
-PS BBCS, als ik jou was ik zal aangifte doen tegen Puma voor schaduw diefstal. Hij staat altijd achter je en heeft de plek van je schaduw gepikt. Ik vind het grappig hoe de gozer moet altijd gelijk posten na dat jij heb wat gepost. Het begint komisch te woorden.
-PS BBCS, als ik jou was ik zal aangifte doen tegen Puma voor schaduw diefstal. Hij staat altijd achter je en heeft de plek van je schaduw gepikt. Ik vind het grappig hoe de gozer moet altijd gelijk posten na dat jij heb wat gepost. Het begint komisch te woorden.
Doen de fabrikanten niet, hoe vaak moet ik dat nog aangeven?BBCS moet dus eindelijk maar eens aantonen dat de fabrikanten dit wel duidelijk met de consument communiceren.
De fabrikanten communiceren met de winkeliers en de winkeliers geven dit ook weer aan de consumenten.
Tussen de fabrikanten en winkeliers zijn richtlijnen aangegeven, ook omtrent de levensduren.
En dat heb ik ook aangegeven.
De economische levensduur (gemiddelde levensduur) is 3 jaar, de technische levensduur is 6 tot 8 jaar.Vanuit commerciële overwegingen zullen de fabrikanten en/of winkeliers niet snel beweren dat de levensduur van hun product maar 3 jaar is.
Dit zijn de cijfers waaraan de winkelieren en fabrikanten houden.
Dit zijn de feiten en ook wat er werkelijk gebeurd.
En de consumenten trekken die periodes kunstmatig omhoog om zo ook er zelf van te profiteren, en dat mag dus ook niet.@WillemV: Als je goed leest wat BBCS schrijft is dat zij de gemiddelde levensduur stellen, lees kunstmatig laag houden. Dat mag dus niet.
Hebben de diverse fabrikanten mij telefonisch gemeld.Huh? Waar staat dat? Dat de fabrikanten en winkeliers duidelijk aangeven dat ze de goede werking na de garantieperiode niet kunnen garanderen?
Die gemiddelde levensduur is hieruit bepaald door een computerblad en niet door de fabrikanten/winkelieren.De gemiddelde levensduur van een PC in de Europese Gemeenschap is ongeveer 6 jaar (bron: C't 2003/21, p. 149).
[url]bron: http://www.eu-energystar.org/nl/nl_015p.shtml[/url]
En aangezien het een maandblad is, mag er geen rechten aan ontleend worden.
Als dadelijk een sufferd roept dat een computer een gemiddelde levensduur heeft van 12 jaar, dan worden daar dan gelijk rechten aan ontleend.
Dat doen de fabrikanten en winkeliers dus wel.Vanuit commerciële overwegingen zullen de fabrikanten en/of winkeliers niet snel beweren dat de levensduur van hun product maar 3 jaar is.
BBCS zette neer
Nattuurlijk hoor, De grote fabrikanten bellen met jou om even te vertellen hoe het zit. Kom met bewijzen of houd op met je onzin.Quote:
Huh? Waar staat dat? Dat de fabrikanten en winkeliers duidelijk aangeven dat ze de goede werking na de garantieperiode niet kunnen garanderen?
<<Hebben de diverse fabrikanten mij telefonisch gemeld. >>
Nee, ik heb hun gebeld.Nattuurlijk hoor, De grote fabrikanten bellen met jou om even te vertellen hoe het zit.
Ja nou wordt ie lekker. Jij schreef zelf:Geplaatst op 02 Jun 2008 10:24 door BBCS
Doen de fabrikanten niet, hoe vaak moet ik dat nog aangeven?BBCS moet dus eindelijk maar eens aantonen dat de fabrikanten dit wel duidelijk met de consument communiceren.
Het kan niet allebei waar zijn. Of de fabrikanten geven het aan of ze doen het niet. Make up your mind.De industrie (fabrikanten en winkelieren) hebben deze periode op 3 jaar gesteld en daar moet naar geluisterd worden.
Jij kan nog steeds niet aantonen dat de fabrikanten dit met de consument communiceren. En dat is ook logisch. Er zullen weinig mensen zijn die een laptop kopen waarbij de fabrikant en/of winkelier vooraf aangeeft dat het apparaat maar 3 jaar meegaat. Pas wanneer er garantie problemen komen beginnen ze wellicht over die 3 jaar om te proberen onder hun verplichtingen uit te komen. Dan zijn ze wel te laat.
In een ander topic heb ik je al eens gevraagd of jij dit je klanten voor het sluiten van de overeenkomst meedeelt. Jij gaf vervolgens aan dat jij dat doet. Als reactie daarop heb ik geschreven dat ik dat pas geloof als jij dat duidelijk op je website zet. Het staat er nog steeds niet.
-
Dat zal hij om 2 redenen ook niet doen:
1. Hij vergooit daarmee zijn eigen handel en omzet.
2. Hij krijgt de hele branche over zich heen met de vraag waarom hij durft te beweren. Klanten van andere winkels zullen hun eigen winkelier op die uitspraak wijzen.
1. Hij vergooit daarmee zijn eigen handel en omzet.
2. Hij krijgt de hele branche over zich heen met de vraag waarom hij durft te beweren. Klanten van andere winkels zullen hun eigen winkelier op die uitspraak wijzen.