LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
mindhunter
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2008 17:00

Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door mindhunter »

Hallo allemaal,

Ongeveer 1,2 jaar geleden hebben wij na een tijdje sparen een computer bij Azerty gekocht. Zelf samengesteld en door Azerty het Moederbord, CPU, Ram en Videokaart laten installeren om garantie problemen te voorkomen.

Meteen vanaf het begin al problemen mee gehad.. Windows vista draaide niet goed ivm de bios. Na deze 3 keer geflashed te hebben terwijl de doos zei dat ie Vista Ready was eindelijk aan de praat gekregen. Hij heeft altijd met een stroom probleem gewerkt: Zodra er spanning op de voeding werd gezet gaat hij uit zichzelf aan, draait 2 seconden en valt weer uit, Dit herhaalt zich totdat ik de voeding uitzet.

Maar niet veel aandacht aan besteed omdat er grotere problemen waren. De waterkoeling was er namelijk mee gestopt. Na een hoop gepraat ect. ons geld ervoor terug gehad. Aangezien de computer voor een Eigen bedrijf gebruikt word en het erg druk was hebben we kunnen leven met het stroom probleem, maar ongeveer 1 maand geleden melding van gemaakt. RMA aangevraag moederbord opgestuurd en terug gekregen met de boodschap dat er niks aan de hand was.

2e keer heel het systeem opgestuurd en weer precies hetzelfde terug gehad.. Probleem is er nog steeds.

Laten testen door Vobis en die constateren het probleem OOK.

3e keer opgestuurd en moederbord vervangen.. Pak hem thuis uit, zet er spanning op en wat denk je? PRECIES hetzelfde probleem.

Met ze aan de telefoon geweest en ze blijven volhouden dat het aan de locatie ligt. Wij de computer overal meezeulen en het probleem doet zich over voor.

Ik ben ten einde raad en heb gedreigd er een zaak van te maken als ze het niet oplossen, maar dat lijkt ze niet af te schrikken..

Mijn vraag:

Alles valt nog onder de garantie, ze hebben hem zelfs nog 2 keer uit en in elkaar gezet en goed bevonden. In feite blijft het probleem zich voordoen en andere computerzaken constateren het probleem ook.

STA IK IN MIJN RECHT?

Bvd,

Mindhunter

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, wanneer je een product weer stuk krijg kun je koop per direct ontbinden.

Als ik zou behandeld zou worden zou ik niet meer met de zaak te maken willen hebben.

mindhunter
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2008 17:00

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door mindhunter »

Dat wil ik ook niet meer, maar ik krijg steeds een snotneus aan de telefoon die mij probeert te vertellen dat het probleem bij mij ligt..

Ik heb zelf erg veel verstand van computers, maar niet zo zeer van de wet. Ik heb de computer meerdere malen ZELF getest en ook door een onpartijdige partij laten testen die dit voor mij op papier heeft gezet en als het nodig is wil getuigen. Ik vraag me alleen af of ik ook de tientallen euro's terug kan vragen ivm het testen, het versturen, de inkomsten die verloren zijn gegaan door het leveren van een wanproduct en de huur kosten van een laptop van mijn zoon.

mindhunter
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2008 17:00

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door mindhunter »

Ze hadden me tevens beloofd te bellen vandaag.. Ongeveer 30 min geleden zijn ze gesloten.. Ik denk dat ik maandag maar is een afspraak ga maken met de rechtsbijstand want dit kan toch niet

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door jor »

Zet je verhaal ook op de shopsurvey van tweakers.net, daar worden ze helemaal niet blij van en helpt vaak de zaken wat beter te regelen.

http://tweakers.net/shopreview/6703/aze ... dware.html

mindhunter
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2008 17:00

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door mindhunter »

Ga ik morgenochtend meteen doen!,

Bedankt voor de tip Jor

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door djmaze »

De waterkoeling was er namelijk mee gestopt.
computer voor een Eigen bedrijf gebruikt word
Als bedrijf moet je een computer die stabiel is en zonder te veel poespas. Waarom had dat ding dan waterkoeling?
Als de waterkoeling lekt heb je een groot probleem in je bedrijf.

Ik zou haast vragen of je moederbord met overklok capaciteiten hebt gekocht (Asus, G-Bit), maar dan zou de verkoper je helemaal verkeerd hebben ingelicht.

Als het zoiets als een Intel moerdebord is, dan lijkt het me sterk dat het daar aan ligt.
Die dingen zijn namelijk gemaakt voor stabiliteit en niet voor gamers.

Kan je de specificaties misschien posten? Ben namelijk wel geinteresseerd wat er onder de kap zit.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Tja de wet. Er zijn verschillende bronnen die je zelf zou kunnen lezen.

http://blog.iusmentis.com/tag/conformiteit

http://www.consuwijzer.nl

http://www.consumentenautoriteit.nl/cabedrijven/

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html
(lees met name 6, 6a, 17, 18, 21, 22, 24)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door BBCS »

@mindhunter:

Als ik het zo lees, lijkt het wel alsof de voeding te weinig vermogen heeft.
Het kan ook zijn dat er een te goedkope voeding in zit, dus dat de 12V lijnen te weinig vermogen kunnen leveren.
Dan gaat inderdaad de voeding clippen, waardoor de computer soms moeilijk opstart en spontaan kan uitvallen.

Een ander aspect wat ik niet begrijp is dat er een waterkoeling in zit.
Totaal onverstandig voor een normale computer.
De processor, videokaart en geheugen kan zo wel goed gekoeld worden, echter zullen de componenten rondom de processor te weinig gekoeld worden, waardoor deze te warm worden, waardoor de processor een onstabiele voeding krijgt, waardoor deze ook weer kan gaan clippen.

Mijn advies:

Pleur die waterkoeling eruit en vervang die door goede luchtkoelingen.
Vervang ook maar de voeding door een exemplaar die stabieler is en zeker ook van betere kwaliteit.
Ik heb zelf zeer goede ervaringen met voedingen van Chieftech.

En garantie:
Tja, als de verkopende partij de onderdelen heeft uitgezocht, dan kun je hem wijzen op minder goede adviezen en hem verantwoordelijk stellen voor de foute samenstelling.
Echter als je zelf die computer hebt samengesteld en dat de verkopende partij alleen die onderdelen geleverd heeft en deze in de systeemkast heeft gebouwd, ben ik van mening dat je dan de verkopende partij niet verantwoordelijk kunt houden voor de keuze van foutieve componenten. Dat is dan jouw eigen verantwoordelijkheid.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door puma73 »

Echter als je zelf die computer hebt samengesteld en dat de verkopende partij alleen die onderdelen geleverd heeft en deze in de systeemkast heeft gebouwd, ben ik van mening dat je dan de verkopende partij niet verantwoordelijk kunt houden voor de keuze van foutieve componenten. Dat is dan jouw eigen verantwoordelijkheid.
Jouw mening is hier van nul of gener waarde, jij bent een gefrustreerd klein zelfstandig winkeliertje die keer op keer weer probeert de rechten van de CONSUMENT te ondermijnen met meningen die kant noch wal raken.

TS kan het beste de adviesen van alfatrion opvolgen.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Echter als je zelf die computer hebt samengesteld en dat de verkopende partij alleen die onderdelen geleverd heeft en deze in de systeemkast heeft gebouwd, ben ik van mening dat je dan de verkopende partij niet verantwoordelijk kunt houden voor de keuze van foutieve componenten.
Dat werkt natuurlijk niet zo. Als ik een jas ga kopen kies ik deze uit en als er achteraf iets aan blijkt te mankeren dan kan ik verhaal gaan halen bij de winkelier. Dat ik de jas heb uitgekozen heeft doet daar niets aan af.

Ook als de onderdelen zelf niet ondeugdelijk zijn (daar ga je wel erg gemakkelijk van uit) dan nog werkt dat niet niet zo. Er zou dan namelijk spraken zijn van dwaling. Dat is een onjuiste voorstelling van zaken die o.a. veroorzaakt kan worden door ongeoorloofd zwijgen van de wederpartij. Het gaat hier om een professionele winkel en zij hadden, in dat geval, behoren te weten dat de onderdelen niet samen gaan en daar de koper voor te waarschuwen. Bij dwaling wordt de overeenkomst vernietigd, wat in houd dat de koper het volledige bedrag terug moet krijgen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 08 jun 2008 02:03, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door BBCS »

Jouw mening is hier van nul of gener waarde, jij bent een gefrustreerd klein zelfstandig winkeliertje die keer op keer weer probeert de rechten van de CONSUMENT te ondermijnen met meningen die kant noch wal raken.
Jij bent echt gek!

Stel je het volgende eens voor:

Een consument gaat naar een winkelier toe en die consument heeft zelf de benodigde onderdelen bij elkaar gezocht.
Als de winkelier dan deze onderdelen los levert en de consument bouwd dan zelf die computer, dan is de winkelier niet verantwoordelijk of aansprakelijk als de computer niet functioneerd.
Daarnaast werken veel consumenten die zelf hun computer bouwen totaal NIET ESD veilig, daar is dan ook weer de winkelier niet verantwoordelijk voor.

De meeste winkeliers assembleren voor de consument, dit om te voorkomen dat de onderdelen verkeerd worden gemonteerd en ook dat statische electriciteit geen schade aan de onderdelen kan veroorzaken.

Dat de verschillende onderdelen niet met elkaar samen werken is niet de verantwoordelijkheid van de winkelier.

Een andere situatie:

Als de winkelier voor de consument de computer samensteld en deze ook dan assembleerd, dan is de winkelier wel verantwoordelijk dat alle componenten goed moeten samenwerken en dat de keuze van de componenten voor de verwantwoordelijkheid ligt van de winkelier.

Wat ik zelf doe:

Als een klant bij mij komt voor een nieuwe computer, dan zal ik die computer zelf samenstellen, samen met de klant.
De computer assembleer ik ook zelf.

Als de klant zelf zijn computer heeft samengesteld en ik ben van mening dat er bij die componentenkeuze fouten zijn gemaakt, dan zal ik de klant daarop wijzen.
Als de klant geen veranderingen wilt, zal ik die computer dan ook niet leveren, omdat ik dan de goede werking niet kan garanderen.

Als de klant de computer zelf wilt assembleren, zal ik in ieder geval aangeven dat die klant dan gewoon op alle losse onderdelen de normale garantie volgens de fabrikanten heeft, maar dat hij geen aanspraak kan maken op de garantie als hij de computer verkeerd assembleerd en ook geen aanspraak kan maken op de garantie als blijkt dat statische electriciteit schade veroorzaakt heeft.
Die klant kan dan geen aanspraak maken op de garantie op de gehele computer, maar alleen op de losse componenten.

Wilt die klant dan op zekerheid spelen, dan zal ik de keuze van de onderdelen bekijken of het wel goed is en zal ik de computer zelf assembleren. Dan kan die klant aanpraak maken op de gehele computer.
Echter als je zelf die computer hebt samengesteld en dat de verkopende partij alleen die onderdelen geleverd heeft en deze in de systeemkast heeft gebouwd, ben ik van mening dat je dan de verkopende partij niet verantwoordelijk kunt houden voor de keuze van foutieve componenten. Dat is dan jouw eigen verantwoordelijkheid.
Dus met deze uitspraak is het niet zo dat ik maling heb aan het consumentenrecht.

Ik ben van mening dat als de consument zelf fouten maakt bij het samenstellen, dat de winkelier dan niet de prijs ervan hoeft te betalen.

Als een klant zijn computer zelf samensteld en aan mij vraagt of ik deze wilt assembleren en het blijkt dat die klant fouten heeft gemaakt en dat hij bij zijn standpunt blijft, dan zal ik die computer zeker niet assembleren en ook niet de gevraagde onderdelen leveren.
Jouw mening is hier van nul of gener waarde, jij bent een gefrustreerd klein zelfstandig winkeliertje die keer op keer weer probeert de rechten van de CONSUMENT te ondermijnen met meningen die kant noch wal raken.
Helemaal niet. Als die consument zelf fouten maakt in de keuze van de onderdelen, kan het nooit zo zijn dat hij de schade ervan bij de winkelier kan verhalen.

Dat heeft niks te maken met het ondermijnen van de rechten van de consument (jij geeft weer de consument meer rechten dan die consument op dat moment heeft) maar met gerechtigheid en eerlijkheid.
TS kan het beste de adviesen van alfatrion opvolgen.
Zo zou ik het niet kunnen zeggen.

Op dit moment is het niet duidelijk wie die computer heeft samengesteld en of de winkelier daarin heeft meegeholpen.

Dat er fouten gemaakt zijn is duidelijk, maar op dit moment is er te weinig bekend om zeker alle schuld bij de winkelier te leggen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door BBCS »

Ook als de onderdelen zelf niet ondeugdelijk (daar ga je wel erg gemakkelijk van uit) dan nog werkt dat niet niet zo. Er zou dan namelijk spraken zijn van dwaling. Dat is een onjuiste voorstelling van zaken die o.a. veroorzaakt kan worden door ongeoorloofd zwijgen van de wederpartij. Het gaat hier om een professionele winkel en zij hadden, in dat geval, behoren te weten dat de onderdelen niet samen gaan en daar de koper voor te waarschuwen. Bij dwaling wordt de overeenkomst vernietigd, wat in houd dat de koper het volledige bedrag terug moet krijgen.
En als nu die winkelier die klant nu wel erover geïnformeerd heeft en dit ook schriftelijk bevestigd heeft?

Tuurlijk ben ik het met je eens dat als die winkelier zijn mond gehouden heeft en gewoon gedaan heeft waar die klant om gevraagd heeft, gewoon vervolgd kan worden.

Uit mijn eigen ervaring kan ik je zeggen dat de meeste klanten waarderen dat je meedenkt en ook adviezen erover geeft.
Ik waarschuw de klanten dan ook als de samenstelling die ze gedaan hebben fouten bevatten.

Echter is er een hele kleine groep klanten die dat niet waarderen en toch vragen of ik ze dan die onderdelen wil leveren.
En dan doe ik dat niet.

Zoals ik al eerder aangaf, denk ik dat de voeding een probleem heeft of dat de voeding te zwak is geweest.
Als het gehele systeem goed wordt getest en blijkt dat het systeem goed functioneerd als er een zwaardere voeding in wordt gezet, dan kan de TS gewoon aanspraak maken op de garantie.

Een ander aspect is dat er gebruik gemaakt is van een waterkoeling.
Ik heb ook aangegeven dat het behoorlijk onverstandig is, omdat je bij een normale computer hier geen voordeel mee behaald.

Ik kan me nog herinneren dat men hier een test mee heeft gedaan en toen bleek dat de electronische onderdelen rond de processor niet gekoeld werden, waarna deze onderdelen zo rond de 375 werden.
Deze onderdelen worden normaal gesproken gekoeld door de ventilator die op het koelblok van de processor zit.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zelf samengesteld en door Azerty het Moederbord, CPU, Ram en Videokaart laten installeren om garantie problemen te voorkomen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door BBCS »

Zelf samengesteld en door Azerty het Moederbord, CPU, Ram en Videokaart laten installeren om garantie problemen te voorkomen.
Dan is het duidelijk:

Azerty heeft dus gekozen om die onderdelen te installeren, om te voorkomen dat die onderdelen verkeerd geïnstalleerd worden en ook dat bij het assembleren ESD veilig gewerkt wordt, zodat voorkomen wordt dat statische electriciteit schade kan veroorzaken aan de gevoelige onderdelen.

Dus Azerty is dan niet verantwoordelijk voor de onderdeelkeuze, die verantwoordelijkheid ligt dan bij de TS.

Een probleem kan ook ontstaan als na montage van het moederbord, geheugen, processor en de videokaart, de klant zelf de optische stations, de harde schijven en de overige onderdelen gaat inbouwen.

Moet deze schade dan ook op de verkopende partij verhaald worden?

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 08 Jun 2008 01:04 door alfatrion

Quote:
Zelf samengesteld en door Azerty het Moederbord, CPU, Ram en Videokaart laten installeren om garantie problemen te voorkomen.


Naar boven
BBCS leest gewoon de berichten niet en gaat bij het woord garantie af als een dolle stier en verziekt elk topic met ellenlange berichten om zijn ongelijk te verhullen.

BBCS schreef
Echter als je zelf die computer hebt samengesteld en dat de verkopende partij alleen die onderdelen geleverd heeft en deze in de systeemkast heeft gebouwd, ben ik van mening dat je dan de verkopende partij niet verantwoordelijk kunt houden voor de keuze van foutieve componenten. Dat is dan jouw eigen verantwoordelijkheid
Het niet goed lezen van berichten van topic-starters is 1 van de vele fouten van BBCS, zou veel onnodige berichtjes van hem voorkomen als hij dat wel deed!
Geplaatst op 06 Jun 2008 16:09 door mindhunter


--------------------------------------------------------------------------------

Hallo allemaal,

Ongeveer 1,2 jaar geleden hebben wij na een tijdje sparen een computer bij Azerty gekocht. Zelf samengesteld en door Azerty het Moederbord, CPU, Ram en Videokaart laten installeren om garantie problemen te voorkomen.
In zijn eerste zin vermelde topic-starter dit namelijk al.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Alfa schreef:Ook als de onderdelen zelf niet ondeugdelijk zijn (daar ga je wel erg gemakkelijk van uit) dan nog werkt dat niet niet zo. Er zou dan namelijk spraken zijn van dwaling. Dat is een onjuiste voorstelling van zaken die o.a. veroorzaakt kan worden door ongeoorloofd zwijgen van de wederpartij. Het gaat hier om een professionele winkel en zij hadden, in dat geval, behoren te weten dat de onderdelen niet samen gaan en daar de koper voor te waarschuwen. Bij dwaling wordt de overeenkomst vernietigd, wat in houd dat de koper het volledige bedrag terug moet krijgen.
BBCS schreef:Dus Azerty is dan niet verantwoordelijk voor de onderdeelkeuze, die verantwoordelijkheid ligt dan bij de TS.
Nee, de verkoper is verantwoordelijk voor de onderdeelkeuze omdat de winkelier wist dat de onderdelen met elkaar gebruikt zouden worden, behoort als professionele partij te weten welke onderdelen wel en niet met elkaar samen gaan en had daar dan informatie over moeten geven waarop deze overeenkomst niet gesloten was.
art. 6:228 lid 2 BW schreef:Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar indien de wederpartij in verband met hetgeen zij omtrent de dwaling wist of behoorde te weten, de dwalende had behoren in te lichten

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door BBCS »

Nee, de verkoper is verantwoordelijk voor de onderdeelkeuze omdat de winkelier wist dat de onderdelen met elkaar gebruikt zouden worden, behoort als professionele partij te weten welke onderdelen wel en niet met elkaar samen gaan en had daar dan informatie over moeten geven waarop deze overeenkomst niet gesloten was.


We weten niet of de verkopende partij dat wel of niet aangegeven heeft en hoe het in het koopcontract vermeldt staat.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom beweer je dan zo stellig dat het duidelijk is dat de verantwoordelijkheid niet bij de verkoper licht, als jij niet weet of de verkoper dat heeft gemeld?

Je wekt sterk de indruk dat je een kruistocht voert tegen de consument door dat je aan non-conformiteit en dwaling voorbij loopt.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door BBCS »

Je wekt sterk de indruk dat je een kruistocht voert tegen de consument door dat je aan non-conformiteit en dwaling voorbij loopt.
Heel simpel:

De verkopende partij heeft die computer niet samengesteld, dat heeft de kopende partij zelf gedaan.

De opdracht was:

Lever de losse onderdelen en monteer het moederbord samen met de processor, geheugen en de videokaart in de systeemkast.

Dus heeft de kopende partij garantie op de losse onderdelen, niet op de gehele computer. De kopende partij heeft namelijk geen complete computer gekocht, maar allemaal losse onderdelen.

Dus als de computer niet functioneerd omdat de diverse onderdelen niet samenwerken, dan kan men zich niet beroepen op de non-conformiteit de overeenkomst, omdat men zich dan beroept op het feit dat de computer niet conform de overeenkomst is.
Men heeft helemaal geen computer gekocht, maar diverse losse onderdelen.

Het komt vaak voor dat mensen die zelf hun computer bouwen hun onderdelen via verschillende leveranciers betrekken.

Bij alle torenbehuizingen bij Azerty zitten standaard geen voedingen (behalve de desktopmodel). Deze dient dan apart gekocht te worden.

Om dan de verkopende partij te vervolgen van dwaling en non-conformiteit gaat te ver.

Het is simpel:
Als de consument zelf zijn computer bouwd, is hij daar volledig zelf verantwoordelijk voor.
Als de consument de verkopende partij opdracht geeft om een complete computersysteem af te leveren (dus ook volledig te assembleren en te installeren) dan alleen is de winkelier aansprakelijk en verantwoordelijk voor de gehele computer.

Gesloten