Hallo,
Ik heb een Waerdye Hypotheek Plan uit 1999, maar nooit een bijsluiter bij gekregen? Ik heb er nooit een gezien en heb altijd alles bewaard.
Helaas heb ik toevallig vorig jaar wel allerlei reclamebrochures weggedaan die we kregen in de periode van het afsluiten van onze hypotheek.....toen ik nog nietsvermoedend dacht dat ik geen woekerpolis had, wat stom!
Ik zou nog dolgraag willen lezen wat daarin stond over kosten...of er percentages mbt premie in stonden vermeld, ik heb nl. alleen een offerte met termen als 'deel van de premie is voor kosten voor ....' en verder de polis uit 1999, toen ik e.e.a. overzette naar de hypotheek. Stomste wat ik ooit heb gedaan.
Als iemand me hieraan kan helpen, heel graag!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gezocht: brochure+fin.bijsluiter Waerdye Hypotheekplan 1999
Re: Gezocht: brochure+fin.bijsluiter Waerdye Hypotheekplan 1999
De wet op de financiele bijsluiter is in 2002 ingevoerd. Daarvoor waren verzekeraars niet verplicht om een financiele bijsluiter bij te voegen als ze een beleggingsverzekering verkochten.
Voor zover ik weet hebben alle beleggingsverzekeringsproducten die voor 2000 in de markt zijn gezet geen financiele bijsluiter gehad.
Mijn verzekeraar heeft mij schriftelijk medegedeeld dat zij geen verantwoordelijkheid wenst te nemen voor het gebrek aan informatie over de door mij gekochte polis, in 1995, omdat in die jaren daarvoor geen wetgeving bestond.
Ik moet de tussenpersoon daarvoor verantwoordelijk stellen of mijzelf. Kortom het maakt een verzekeraar helemaal niks uit of er wel of niet een financiele bijsluiter bijzat. Als deze er niet bijzat is dat jouw zaak en als deze er wel bijzat dan heb je hem niet goed gelezen.
Met vr. groet Arie Wever
Voor zover ik weet hebben alle beleggingsverzekeringsproducten die voor 2000 in de markt zijn gezet geen financiele bijsluiter gehad.
Mijn verzekeraar heeft mij schriftelijk medegedeeld dat zij geen verantwoordelijkheid wenst te nemen voor het gebrek aan informatie over de door mij gekochte polis, in 1995, omdat in die jaren daarvoor geen wetgeving bestond.
Ik moet de tussenpersoon daarvoor verantwoordelijk stellen of mijzelf. Kortom het maakt een verzekeraar helemaal niks uit of er wel of niet een financiele bijsluiter bijzat. Als deze er niet bijzat is dat jouw zaak en als deze er wel bijzat dan heb je hem niet goed gelezen.
Met vr. groet Arie Wever
Dank je voor je reactie.
Wat een krankzinnige wereld...
Wat een krankzinnige wereld...
Ook ik heb in 1999 een Waardye hypotheek afgesloten, mij werd verteld dat wanneer ik het ASR Mix fonds zou nemen ik de garantie zou hebben dat mijn hypotheek € 90000,= na de looptijd gedekt zou zijn. Ook de levensverzekering zou dit bedrag uitkeren, dit bleek echter de helft te zijn. Iemand ook deze ervaring ?
Arie,Mijn verzekeraar heeft mij schriftelijk medegedeeld dat zij geen verantwoordelijkheid wenst te nemen voor het gebrek aan informatie over de door mij gekochte polis, in 1995, omdat in die jaren daarvoor geen wetgeving bestond.
De stelling van je verzekeraar dat er geen wetgeving bestond vóór de datum van een 1995 afgesloten beleggingsverzekering, lijkt mij onzin.
De eerste RIAV is ingevoerd per 1 juni 1994. Deze eerste RIAV is inderdaad vrij vaag over een verplichte informatieverstrekking over de kosten. Deze (eerste) RIAV vloeit voort uit een Europese Richtlijn die wel degelijk mede bedoeld was om de verzekeringsnemers informatie te verschaffen over wezenlijke elementen van hun verzekering. Bij een evaluatie van de eerse versie van de RIAV in 1997 constateerde ook de overheidstoezichthouder, de Pensioen-en Verzekeraarskamer ook deze zwakte in de eerste RIAV en om deze reden kwam er in 1998 een tweede versie. Bij de evaluatie door de PVK wees deze toezichthouders er expliciet op dat verzekeraars mogelijk dwalingsclaims boven het hoofd hangen bij onvoldoende informatie over de kostenstructuur.
Bovendien- nog belangrijker- geldt (geheel los van de publiekrechtelijke regels) in het gewone burgerlijke recht dat er een informatieplicht rust op de aanbiedende partij over wezenlijke elementen van de aangeboden overeenkomst. Dit geldt al tientallen jaren. Bij gebreke van informatieverschaffing is er, in beginsel sprake van dwaling. Zie tal van arresten van de Hoge Raad vanaf het arrest Baris/Riezenkamp uit november 1957.
Verzekeraars weten heel goed dat hen in potentie dwalingsclaims boven het hoofd hangen, vandaar dat ze tot 2010 wachten met het verzenden van informatie over de compensatieregelingen. Tegen die tijd zijn dwalingsclaim mogelijk inmiddels verjaard.