LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn levensverzekering is een woekerpolis

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Don Carlos

Mijn levensverzekering is een woekerpolis

Ongelezen bericht door Don Carlos »

Ik ben in de problemen gekomen met mijn financiën, doordat ik in eerste instantie mijn huurtoeslag moet terugbetalen aan de belasting. Ik heb toen samen met mijn moeder de administratie doorgenomen. Toen zag ze een hoge premie van Delta Lloyd op m'n afschrift staan. Dat is van een levensverzekering waar zeer hoge kosten aan verbonden zijn. Ik dacht dat het geen woekerpolis zou zijn maar mijn vader heb het bekeken en hij zei tegen mij dat het wel zo is vanwege die zeer hoge kosten die er aan vast kleven. Het water staat mij echt werkelijk tot aan mijn lippen. Voor mij is het echt twee voor twaalf en ik loop aardig wat overbodige abonnementen de deur uit te doen om maar zo veel mogelijk geld over te houden. Dat begint al aardig te lukken denk ik, maar of het werkelijk zo is, is maar de vraag. Ik zit wel met angst en beven of het wel goed blijft gaan.
Laatst gewijzigd door Don Carlos op 21 jun 2008 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Re: Mijn levensverzekering is een woekerpolis

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij spelen er twee dingen. Je hebt wellicht een woekerpolis en je hebt moeite om rond te komen.

Los van of het een woekerpolis is of niet (dat is zo zonder de nodige extra informatie niet te zeggen) is het wellicht mogelijk om je polis premievrij te maken of om de jaarlijkse stortingen te verlagen. De mogelijkheden hangen daarbij af van het soort polis en hoe lang je polis loopt. Maar vaak moet je de polis minstens 15 jaar laten lopen en mag de minimale premie niet lager zijn danm 1/10 deel van de hoogste premie. Wellicht kun je dus de jaarlijkse premie verlagen om zo wat financiele ruimte te krijgen.

Maar hiervoor zou je beter langs je financieel adviseur kunnen gaan (of diegene bij wie je de polis hebt afgesloten). Die kan je dan meteen uitleggen welke kosten er zijn en of daar ook iets extra's tegenover staat. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een premie betaalt voor een overlijdensrisicoverzekering. Dat zijn dan niet kosten die zomaar in het niets verdwijnen, maar dat is een verzekeringspremie, net als dat je voor bijvoorbeeld je ziektekosten een verzekering hebt. Dus maar eerst een afspraak met de adviseur maken, denk ik.

Don Carlos

De kosten van die polis is bij elkaar 714 euro aan kosten. Mijn vader zegt dat dat veel te hoog is. De premie is 200 euro die is ook hoog. Mijn vader is met die polis naar m'n assurantieadviseur van mijn inboedelverzekering gegaan en die heeft gezegt dat een premie van 200 euro zelfs verboden is om te vragen. Dus Delta Lloyd is zelfs onwettig bezig. Het mag gewoon niet wat ze doen. Mijn assurantieadviseur heef een brief naar Delta Lloyd gestuurd om het stop te zetten of premie vrij te maken. Dat is zo'n beetje in April geweest tot nu toe heb ik van Delta Lloyd nog niets gehoord. Het is het Financieel Vrijheids Plan van die verzekeringsmaatschappij. Van Avero/Achmea heb ik ook zoiets maar die heb ik al premievrij kunnen maken.

Gerborgh

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Mijn vader is met die polis naar m'n assurantieadviseur van mijn inboedelverzekering gegaan en die heeft gezegt dat een premie van 200 euro zelfs verboden is om te vragen. Dus Delta Lloyd is zelfs onwettig bezig. Het mag gewoon niet wat ze doen.
Een levensverzekering is een eenzijdige overeenkomst. Niet de verzekeraar maar jij als verzekeringnemer bepaald dus welke premie je wil betalen. Dat Delta Lloyd onwettig bezig is, is dus onzin.

Wat ik denk dat je tussenpersoon bedoeld is dat de verzekering niet past binnen jou situatie en dat de adviseur die deze verzekering aan jou heeft verkocht mogelijk de zorgplicht heeft overschreden. Of dat ook zo is, is moeilijk te bepalen met de informatie die je geeft. Juist als je het financieel wat zwaarder hebt, kan het verstandig zijn om geld aan de kant te zetten om te sparen voor later. Of dat nu je pensioen, een eigen woning of misschien de studiekosten voor de kinderen zijn maakt daarbij niet uit. Ik sluit me graag aan bij Kweenie: ga een praten met een financieel adviseur (neem je vader dan mee als hij verstand van zaken heeft) om je financiële situatie eens goed op papier te zetten. Dan weet je waar je aan toe bent en of deze manier van vermogenopbouwen bij je past of niet.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor een goed oordeel over je verzekering is het in elk geval verstandig om op een rijtje te hebben:
je maandelijkse/jaarlijke betalingen
je opgebouwde waarde
de looptijd en afsluitdatum van de poilis
welke (aanvullende) verzekeringen er in het pronduct zitten, zoals overlijdensrisico of arbeidsnongeschiktheid, en wat de premie daavoor is.
Wellicht kun je deze informatie met ons delen?

wevera

Ongelezen bericht door wevera »

Beste Don Carlos
Via www.verliespolis.nl , de site van de stichting verliespolis kun je zelf zien of je wel of niet te maken hebt met een beleggingsverzekering/woekerpolis. (via "heb ik een woekerpolis"?,aanklikken "hier" kun je de lijst van producten van Delta Lioyd, die beleggingsverzekeringen/woekerpolisssen zijn te zien krijgen, na aanklikken van producten).
Het Financieel Vrijheidsplan staat daar aangegeven als een beleggingsverzekering/woekerpolis. Dus het vermoeden dat dit een woekerpolis is, is waar.

Dit hoeft nog geen ramp te zijn , niet elke woekerpolis is een verliepolis.
De premie is € 200. Hoeveel is dit per jaar? € 200 per jaar is weinig voor een beleggingsverzekering. Premiebetaling is een acute uitgave daar heb je nu problemen mee concludeer ik uit je bericht.
Ik neem aan dat de kosten van € 714 wel per jaar zijn. € 714 aan zuivere kosten alleen voor de beleggingsverzekering is erg hoog, maar die betaal je niet, dus geen acute uitgaven op dit moment , die verminderen het rendement voor de toekomst, dat is erg genoeg.
Om het goed te kunnen beoordelen moet je er voor zorgen dat je weet wat de totale inleg is tot nu toe en wat de huidige waarde van de polis is. Hierbij moeten eventuele premiebetalingen voor ingebouwde andere verzekeringen, dan de beleggingsverzekering, zijn verrekend.
Dus ga praten met je verzekeringsadviseur en beslis daarna of premieverlaging/ stoppen met premiebetaling zinvol is. Neem bij het gesprek iemand mee die jouw vertrouwen heeft, bijv. een van je ouders.
Wat dit betreft sluit ik mij bij de vorige reacties aan.

Wat volgens mij ook zinvol is, is dat je de stuitingsbrief van verliespolis down-loadt en opstuurt naar je verzekeraar. De stuitingsbrief van de stichting verliespolis kun je down-loaden en gebruiken zonder dat je je bij deze stichting hoeft aan te sluiten. Mocht er een keer een juridische uitspraak komen over deze zgn. woekerpolissen dan kun je daarvan dan eventueel profiteren. Zonder stuitingsbrief verjaart een eventuele schadeclaim vrij snel.
Het gebruik maken van de klacht/stuitingsbrief van de stichting woekerpolis is pas mogelijk als je deelnemer wordt van die stichting. (Kost € 25.)
Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever

Don Carlos

Het is 200 Euro per maand, zo'n 2400 Euro per jaar dat is best wel een hoop geld. Dat kon ik wel kwijt maar door financiële problemen niet meer te betalen. Dat komt door die huurtoeslag die ik helemaal moet terugbetalen. Meer dan 1200 Euro dus ik kan die 200 Euro premie niet meer betalen en ik ben het aan het stopzetten, maar nog niets van gehoord tot nu toe. 714 Euro aan kosten dat is per jaar.

wevera

€ 200 per maand aan premie betalen is teveel als je betalingsproblemen hebt. Dus de premie moet omlaag.
Tegelijkertijd is de opmerking van Geborgh wezenlijk. Nl. dat als je het financieel zwaar hebt dat het dan juist erg prettig is om wat geld achter de hand hebt.
Je woekerpolis heeft een bepaalde waarde. Je hebt dan toch ergens op een achterplankje nog wat geld liggen. Die waarde moet je zoveel mogelijk intact laten. Dus niet zomaar wegflikkeren deze woekerpolis.

Hoe doe je dat?.
Hoe oud is deze polis? Als deze ouder is dan 15 jaar dan is afkopen een mogelijkheid. Maar heb je al dat geld, want dan heeft deze polis een hoge waarde, wel nodig. Dan is dat achterplankje leeg.
Als je polis nog maar een paar jaar oud is, is er nog weinig waarde en kost afkopen veel geld. Dus dan maar de premie verlagen tot € 50 per maand of helemaal premievrij waarbij de polis blijft bestaan.
De beslissing die je moet nemen hangt ook af van je totale inleg en de huidige poliswaarde. Is dat negatief en waarom?

Toch maar een afspraak maken met je tussenperoon denk ik, tezamen met een van je ouders.

Verder is het belangrijk om je verzekeraar op de hoogte te brengen per aangetekende brief, met handtekening retour en er in zetten dat je binnen 14 dagen antwoord eist. Je kunt er in zetten dat je het zeer onfatsoenlijk vind dat je nog geen antwoord hebt gehad op je brief van april.
Je kunt veschillende alternatieven noemen en vragen welke invloed dat heeft op de poliswaarde en dit vergelijken met de totale inleg. bijv.
- polis beeindigen met de afkoopwaarde.
- premieverlagen naar € 50 per maand, wat wordt dan de poliswaarde?
- premie-vrij maken en wat wordt dan de poliswaarde?

Succes ermee, Arie Wever

amosfantasia

Ongelezen bericht door amosfantasia »

Ook ben ik voor het jaar 2000 beetgenomen ,door de tussenpersoon van de verzekeringsmaatschappij met 2 woekerpolissen .
Meneer is hier 2 x aan de deur geweest .
Ik wou niet en wou niet .Hij heeft het toch voor elkaar gekregen .

Ben nu aangesloten bij stichting Woekerpolis .
Daar krijg je toch per PC de nieuwsberichten van .

Kost een kleine bijdrage pj .
Helaas .Dan maar .

Hoop dat dit euvel opgelost wordt .
FORTIS is de naam .

Maandelijks nogsteeds veel inleggeld .

wevera

Hoie Amosfantasia,
Het lijkt mij erg verstandig om aangesloten te zijn bij de stichting woekerpolisclaim als je polishouder bent van 2 woekerpolissen van Fortis.
Als je aangesloten bent bij woekerpolisclaim kun je ook gebruik maken van hun model klacht/stuitingsbrief. Heb je deze al opgestuurd naar Fortis?
Het is belangrijk om dit te doen want dan blijft het in de toekomst mogelijk gebruik te maken van eventuele gunstige juridische uitspraken die deze stichting weet te verkrijgen.
M.b.v. deze modelbrief kun je ook vragen naar een specificatie van alle kosten over de gehele looptijd van de polis, per jaar uitgesplitst. Zo'n kostenoverzicht geeft een goed beeld van de ongunstige effecten van de kostenberekening op de waardeontwikkeling van de polis, in vergelijking tot de jaarlijkse inleg en de waarde van de polis aan het einde van elk jaar.
Daarop kun je Fortis zelf ook aanspreken.
Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever

amosfantasia

ja ,daar ben ik bij aangesloten .Helaas krijg ik de vb brieven niet open .Heb het al op verschillende PC geprobeerd .

Misschien heb jij een tip wat te doen .Correspondentie doet Woekerpolis niet .

Ik krijg de vb brief echt de PC niet uit .
Hoop nog te horen Groetjes,Amos

wevera

Beste Amos
Als je de €29 hebt betaald, en de verdere aanmelding vanuit je eigen pc. hebt uitgevoerd, heb je enkele dagen later, via die p.c en je eigen mailadres, een bevestiging van aanmelding ontvangen van woekerpolisclaim.
In deze bevestiging staat je "unieke registratienummer" en je inloggegevens, nl. je emailadres en je wachtwoord.
Via de site www.woekerpolisclaim.nl kun je inloggen, met dit emailadres en het wachtwoord, op de eigen besloten ruimte van deze website.
In deze eigen besloten ruimte kun je, onder meer, je polisgegevens invullen en de modelbrieven verzekeraar downloaden en die ergens opslaan op je eigen p.c. Daarna kun je die brieven naar eigen wens bewerken, uitprinten en opsturen naar de verzekeraar.
Via www.verliespolis.nl kun je een stuitingsbrief downloaden en opsturen naar je verzekeraar. Deze stuitingsbrief van de stichting verliespolis is veel korter/beperkter dan de klacht/stuitingsbrief van woekerpolisclaim maar je kunt deze gebruiken zonder lid te worden van verliespolis. Dat is goedkoper.
Verjaring van een eventuele schadevergoedingsregeling is dan voorlopig niet mogelijk.
Succes ermee. groetjes , Arie wever

amosfantasia

Ik had hem ingevuld,maar printer werkt niet .Dat is het probleem .
Weet niet ofdat ik deze ook per PC kan doorsturen naar de Foris .Weg=weg .Dank voor je ghulp Gr Amos

Gesloten