LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Fortis Bank (met ABN Amro) heeft het momenteel moeilijk. De bank heeft te maken met inzakkende beurskoersen, problemen met het bestuur en mogelijk met grotere solvabiliteitsproblemen dan vermoed. Inmiddels heeft de AFM aangekondigd de interne gang van zaken bij Fortis in de gaten te houden en mogelijk over te gaan tot een diepgaand onderzoek. Wie durft er momenteel nog bankieren bij deze bank. Is het wellicht zinvol om geld weg te halen bij Fortis voordat er een 'run op de bank' komt' (met wachtrijen voor lege geldautomaten)?

http://www.telegraaf.nl/feed/anpafx/ANP ... html?p=3,1

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door axasjaak »

De stabiliteit van het monetaire systeem laat eenvoudigweg niet toe dat een grote boom als Fortis omvalt , en in zijn val enkele grote bomen zou meenemen.
Het zou mij niet verbazen als een consortium van De Belgische en Nederlandsche Bank , gecombineerd met eventueel ING en RABO , steunmaatregelen neemt om FORTIS overeind te houden.
Dit consortium laat zich hiervoor dan wel vorstelijk belonen.
Een massale run op de FORTIS kassen zie ik dan ook niet gebeuren.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Het zou mij niet verbazen als een consortium van De Belgische en Nederlandsche Bank , gecombineerd met eventueel ING en RABO , steunmaatregelen neemt om FORTIS overeind te houden.
De centrale banken van Nederland en Belgie hebben geen keus. Of ING en Rabobank bij zullen dragen lijkt mij twijfelachtig. Dit ook omdat door deze ontwikkelingen hun concurrentie kleiner zal worden en omdat elke steunoperatie kapitaal vereist (en de markt om kapitaal aan te trekken wordt voor alle banken flink duurder).

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Volgens Fortis wordt er geen geld van de rekeningen gehaald.

http://www.fd.nl/csFdArtikelen/BTN-BPO/ ... n_geld_weg

Waarom dit bericht de wereld in wordt geholpen is mij niet duidelijk. Vraag me eerlijk gezegd ook af of dit veel extra vertrouwen bij Fortis klanten zal gaan oproepen.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Ik overweeg aandelen Fortis te kopen. Nog maar 8,84. Dat is een koopje. :wink:

Hebben alle ex-aandeelhouders van ABN AMRO alsnog goed verdiend aan hun voormalige aandelen ABN en de huidige aandeelhouders, tja dat krijg je met je hebberigheid.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Als je het jaarverslag van vorig jaar er eens bij haalt dan zie je dat deze bank er nog niet zo slecht voor staat. Misschien een te grote broek aangetrokken om ABN AMRO te kopen, aan de andere kant: als de financiële wereld niet zo in de problemen was gekomen, was dit voor Fortis geen enkel probleem geweest.

Vergeet daarbij ook niet dat Fortis veel kapitaal in vastgoed en grond heeft zitten: het is de grootste particuliere grondbezitter van ons land. Genoeg onderpand en eens met de voorgaande posters dat de Belgische en Nederlandse overheid echt niet zullen toestaan dat deze bank om zal vallen (als die angst er al zou zijn).

Ik heb nog maar wat aandelen Fortis bijgekocht (a 8,18 euro). Leuk rendement. Da's nog eens een beursversneller om maar met Fortis eigen productnamen te spreken ;-)

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

HILVERSUM - Bijna 40 procent van de Nederlanders maakt zich zorgen over de toekomst van Fortis na het negatieve nieuws rond de bankverzekeraar.

Dat blijkt uit onderzoek van Team Vier in opdracht van televisieprogramma RTL Nieuws onder zeshonderd mens

Eén op de drie Nederlanders heeft zorgen over de financiële situatie van de Nederlands-Belgische bank. Twee op de vijf van de ondervraagden volgt het nieuws rond Fortis met meer dan normale aandacht. Toch weet 34 procent niet dat ABN Amro is overgenomen door onder meer Fortis.

Een ruime meerderheid (84 procent) van de Nederlanders heeft volgens het onderzoek nog wel vertrouwen in andere Nederlandse banken. Bijna 90 procent denkt niet dat de spaarrekening gevaar loopt.

Slechts 2 procent houdt rekening met een faillissement van een bank.


http://www.nu.nl/news/1664158/30/%27Vee ... is%27.html

Marc01
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 mar 2005 12:29

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door Marc01 »

ff wachten nog met kopen straks is die net als world online € 0,30

hahahahahahahaha, tja een stuk goud onder je bed is toch beter he.

faas1
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 okt 2007 17:42

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door faas1 »

Door de huidige omstandigheden op de markt is de overname van ABN AMRO voor Fortis waarschijnlijk te groot en ligt hij duidelijk zwaar op de maag.

Fortis en ABN AMRO zijn nog steeds twee aparte banken op dit moment die beide nog voldoende stabiel zijn en waarschijnlijk ook nog steeds winstgevend. Zoals de nieuwe topman van Fortis al aangaf: men moet niet alleen naar de beurskoers kijken. Natuurlijk is deze heel belangrijk maar het bedrijf haalt buiten de beurs ook kapitaal binnen van klanten.

Ik denk dat het nog steeds veilig is om te bankieren bij zowel Fortis als ABN AMRO. Vergeet niet dat Fortis naast een bank ook 1 van de grootste verzekeraars is van Nederland. Ook hier verdient Fortis maandelijks miljoenen mee.

Of het kapitaal wat ABN AMRO nu binnenhaalt direct door Fortis kan worden gebruikt daar ben ik wel benieuwd naar. Op dit moment zullen meer mensen kiezen voor ABN AMRO dan voor Fortis, omdat de naam Fortis heel erg slecht in het nieuws is geweest de afgelopen tijd en het aandeel eerder deze week flinke klappen heeft gehad. Gelukkig voor het bedrijf is dit aandeel toch weer aardig bijgetrokken.

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Ik denk dat het nog steeds veilig is om te bankieren bij zowel Fortis als ABN AMRO.
goh, belangrijk om te weten; ik ben helemaal gerustgesteld!

faas1
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 okt 2007 17:42

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door faas1 »

@ marco polo,

Dit is volgens mij een forum waar bijna alleen maar met meningen wordt gewerkt en kennis. Dus reageer voortaan gewoon even normaal of reageer gewoon niet! Jouw inbreng aan dit onderwerp levert helemaal niets op!

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Als je het jaarverslag van vorig jaar er eens bij haalt dan zie je dat deze bank er nog niet zo slecht voor staat. Misschien een te grote broek aangetrokken om ABN AMRO te kopen, aan de andere kant: als de financiële wereld niet zo in de problemen was gekomen, was dit voor Fortis geen enkel probleem geweest.

Inmiddels zijn de problemen voor Fortis zo groot geworden, dat het slechts nog een kwestie van tijd lijkt voordat er een 'run op de bank' gaat plaatsvinden of een overname. Volgens deze analyse zijn er 5 opties om te overleven als bank
http://www.z24.nl/analyse/artikel_31778.z24

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door Noble »

De stabiliteit van het monetaire systeem laat eenvoudigweg niet toe dat een grote boom als Fortis omvalt , en in zijn val enkele grote bomen zou meenemen.

Dat is een leuke DROOM..... maar NIET waar...

De hele crisis is gebaseerd op "vertrouwen" dat er dus NIET is bij de banken onderling...

Waarom niet????

gewoon, omdat liegen en bedriegen bij die banken schijnbaar de gewoonste zaak van de wereld is...

Vandaag zegt een bank... neuuuu, we hebben bijna geen belang in. xxxx en over 3 dagen moeten ze openbaar maken dat ze DIK VET gelogen hebben...

dat GROTE banken niet om kunnen ( mogen??????) vallens is NIET juist....

veel banken zijn GROOT geworden door..... jawel RISICOVOLLE... verplichtingen / verkopen.../onderbrengen.

Je eigen geld spreiden heeft als voordeel dat je niet je hele vermogen in één klap ziet inzakken...

maar heeft als nádeel... je kans op een "zak-door-zijn-hoeven" bank is GROTER...

wat is wijsheid??? gewoon simpel..

VERTROUW NOOIT EEN BANK....

zeggen ze AAAAA ???? kijk dan GOED om je heen..


weltetrusten..... :wink:

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door sprokkel »

Dat is nu wel heel actueel, dus graag uw reactie op het sparen bij Fortis.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik overweeg aandelen Fortis te kopen. Nog maar 8,84. Dat is een koopje
Nou Vencodropje, nu staat Fortis op 4,17. Slechte inschatting heb je dus gemaakt.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door Noble »

3,96 één maal... andermaal....

wie gaat met de rit mee onhoog????

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Het is maar net hoe je de "knipoog emotion icon" die erbij stond bekijkt. Nooit aandelen Fortis gekocht. Wel wil ik refereren aan de aandeelhouders van Fortis die in hun hebberigheid de goedkeuring hebben gegeven aan de aankoop van ABN AMRO (die feitelijk door Hedge funds in de etalage was gezet).

Wet echt triest is dat de kleine aandeelhouder van Fortis (wat volgens mij een echt volksaandeel is in Belgie) de echte dupe is en dat de grote Hedge funds (en ook Rijkman Groenink) feitelijk één van de grote aanstichters zijn (en er wellicht nog goed mee wegkomen ook in allerlei bonus regelingen).
En ook onze pensioenfondsen zijn schuldig omdat ze hun aandelen hebben uitgeleend aan de Hedgefunds waardoor zij short konden gaan en vervolgens een mijn hebben gelegd onder de dekkingsgraad van de belegde pensioenpremies (wederom van de gewone man).

Ik beleg overigens wel en ben vandaag niet echt blij. En ik ben niet iemand die short gaat of put-opties koopt.

flabbergasted
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:06

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door flabbergasted »

3,96... hmmm....
spannend, wat zullen ze morgen doen?

Maarreh...en de kosten? Ik lees over verkoopkosten straks, provisie hier en provisie daar, en bewaarloon, en fondsbeheerkosten, enz....
Voordat ik ooit nog vrijwillig 1 cent aan Fortis geef, wil ik dat wel eerst even uitpluizen...dus wat voor koersstijging er minstens moet zijn voordat ik al mijn kosten heb terugverdiend op het moment dat ik de aandelen weer verkoop

heeft iemand een idee waar ik die info zou kunnen vinden,
want een bank bellen, ha ha....nee laamaar....

cyberfly
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2008 15:14

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door cyberfly »

:( door de kapitaalinjecties van 11,2 mlrd. Euro van de Nederlandse en Belgische overheid is Fortis nu wel ver uit de ergste problemen.
De verkregen bezittingen ABN Amro (aankoop 24 millard euro)moet zij zien te verkopen; echter met heel veel verlies ; waarschijnlijk zo'n 14 milliard waarmee Fortis flink in haar eigen vermogen zal teruglopen en in de toekomst met hogere financieringskosten te kampen gaat krijgen hetgeen een lagere winst op levert. Daarnaast wil Fortis niet vitale onderdelen verkopen maar is iemand bereid een behoorlijke prijs te betalen voor die onderdelen? Daarbovenop delen de Nederlandse en Belgische overheid onevenredig meer in die lagere winst (zij zijn 49% aandeelhouder maar door de gekozen constructie delen zij voor 60-70% van de winst,een onrechtvaardig besluit waarmee de huidige aandeelhouders -waar ik gelukkig niet toe behoor-, onevenredig nog eens extra benadeeld worden en waarna het restant van de winst overblijft voor die huidige aandeelhouders.
Dit is de reden dat het aandeel ook vandaag nog zo'n smak maakt en hevig in koers zakt. Even terzijde: de Societe Generale heeft haar Koopadvies voor een minder solide bank als ING bijgesteld naar Houden omdat het huidige bankklimaat doet vermoeden dat er nog meer kapitaal afgeschreven gaat worden bij diverse banken. Bijkomende onzekerheid is dat het erop gaat lijken dat de Amerikaanse overheid geen degelijk reddingsplan door het parlement gaat krijgen waarmee de kans op een wereldwijde recessie enorm toeneemt. Daarnaast krijgen alle banken als bedrijfstak het moelijk omdat er onderling een enorm wantrouwen heerst en de ontstane krapte op de geldmarkt het de banken moelijker zal maken in de toekomst om goede resultaten te boeken en de stijgende lijn van de afgelopen jaren voort te zetten. Ook zijn gezien het ontstane klimaat renteverhogingen niet uit te sluiten waarmee de kredietcrisis alsmaar wurgender wordt. dan ooit. Zojuist is bekend geworden dat ING afziet van haar plannen ABN AMRO te kopen.

ABN AMRO is het kroonjuweel van de Nederlandse bankwereld met veruit de beste expertise op het gebied van effecten zowel voor particulieren als bedrijven die een beursgang overwegen haar wereldwijde dekking van kantoren en uniek door de daaraan gehangen zgn. Trade desk waarmee ondernemers ovwer de gehele wereld in staat worden gesteld hun handel wereldwijd te verkopen.(Dit verklaart het torenhoge bod van het consortium ;RBS,BANCO DE SANTANDER EN FORTIS welke laatste bank zichzelf daarmee bijna de nek omdraaide). Die Nederlandse regering is juist uit het oog verloren dat DE Bank zoals ABN-AMRO zich zelf graag noemde juist een van DE motoren is van de Ned.- wereldeconomie nu dreigt weg te glippen en in handen komt van een ieder die er een kruimel geld voor over heeft. Over VOC-mentaliteit gesproken :!: (Zeeuws meisje mentaliteit?)
De aandelen Fortis (en vele andere) zijn nu zo weinig waard dat mijn advies luidt niet verkopen maar bewaren als u zich dat financieel kunt veroorloven. In betere tijden -vooropgesteld dat de crisis tempert en ga daar van uit want anders gaat een brood ook gewoon 1 milliard euro kosten- maar denk dan aan langer dan 7 jaar -komt de koers van Fortis er weer volledig bovenop want vergeet niet dat deze Belgisch/Nederlandse bank en verzekeraar (Amev) eigenlijk op het punt stond een der krachtigste consortia van Europa te worden, Fortis doet nu noodgedwongen een ferme stap terug maar zal zeker weer voorwaarts willen en gaan.
Tenslotte iedere bank is optimaal bereikbaar op de afdeling effecten en als u hiermee gelijk doorverbonden wordt als U naar het hoofdkantoor in uw regio belt kan men u ook gelijk de kosten meedelen. Op Alex.nl en de site van Binck bank treft u kostenvergelijkingen van diverse banken aan. (N.B.:verkoop van te kleine porties levert hogere kosten op.)
meer weten? Kijk dan www.fd.nl en www.beurs.nl voor betrouwbare info.
Tenslotte wil ik iedere - ook kleinere - belegger er op wijzen dat gedurende de laatste 300 jaar aandelenbeleggingen in de betere goed presterende bedrijven (dat zijn die zonder luchtbellen) het beste (-soms zelfs meer dan 3000% in 30 jaar tijd -) gepresteerd hebben boven alle andere soort beleggingen. OK er zijn ups an downs; maar kijk b.v. naar AH; eerst het best presterende aandeel van Nederland; enkele jaren geleden verguisd en nu weer gewild. Binnenkort.....................?



T
Laatst gewijzigd door cyberfly op 30 sep 2008 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Wie durft nog bij Fortis te bankieren?

Ongelezen bericht door Noble »

@ flabbergasted
Maarreh...en de kosten? Ik lees over verkoopkosten straks, provisie hier en provisie daar, en bewaarloon, en fondsbeheerkosten, enz....
Voordat ik ooit nog vrijwillig 1 cent aan Fortis geef, wil ik dat wel eerst even uitpluizen...dus wat voor koersstijging er minstens moet zijn voordat ik al mijn kosten heb terugverdiend op het moment dat ik de aandelen weer verkoop

heeft iemand een idee waar ik die info zou kunnen vinden,
want een bank bellen, ha ha....nee laamaar....

Daar je naar mijn idee een "nieuwkomer" bent, kan je het beste naar : BINCKBANK.


suc6

Gesloten