Ook een paar opmerkingen mijnerzijds:
Q: Ik heb iets ontvangen dat ik niet heb besteld. Moet ik nou toch betalen?
A: Nee, als u er niet om gevraagd heeft, hoeft u het niet te betalen. Echter, een rechter zal u in een rechtzaak wellicht vragen waarom u, als u het niet wilde hebben, niet gewoon heeft teruggestuurd.
Dat mag een rechter je niet tegenwerpen als je niet om de zendingen gevraagd hebt. Die mag je gewoon houden. Met dat antwoord zal ook een rechter genoegen moeten nemen. Je bespaart jezelf wel idd. een hoop gelazer door de spullen tijdig terug te sturen.
Voorkom verwarring en stuur de sokken, onderbroeken, horloges etc gewoon terug. Overigens opereren deze bedrijven allemaal op internet (middels inschrijvingen op de website). Klanten hebben bij aankopen over het internet, volgens het Nederlands recht, 7 dagen bedenktijd voor hun aankoop. Als u dus binnen 7 dagen de artikelen retourneert, is de koop én het abonnement daarmee ongedaan gemaakt.
Allereerst is het volgens mij 8 dagen, maar dat is maar een klein detail.
Verder, ik kan me voorstellen dat je geen portokosten wil maken voor iets waar je niet om gevraagd hebt. Je kan de ongevraagde zending dus het beste in de oorspronkelijke verpakking en ongefrankeerd terugsturen, dan zal het bedrijf ook de portokosten moeten betalen. Als je echt zekerheid wil hebben kan je het beste per aangetekende brief de koopovereenkomst vernietigen, dan kunnen ze je niet tegenwerpen dat ze niks hebben ontvangen.
Q: Ik heb nooit een herinnering ontvangen en nu krijg ik ineens een brief van het incassobureau. Moet ik die incassokosten nu betalen?
A: Dit is afhankelijk van wanneer u betaalt. Hoewel het netter van het bedrijf zou zijn geweest u een herinnering en een sommatie te sturen, zijn zij dit niet verplicht. De wet heeft daarom een foefje bedacht, waar incassobureau's het liefst zo weinig mogelijk ruchtbaarheid aan geven. Een incassobureau is verplicht u een brief te sturen dat zij opdracht hebben gekregen een bepaalde factuur te gaan incasseren. Vanaf de dagtekening van de brief heeft u dan nog 10 dagen om het gehele factuurbedrag te voldoen, zonder dat u de aanvullende kosten dan nog moet betalen. U doet er dan verstandig aan het bedrag niet over te maken aan het incassobureau, maar direct aan hun opdrachtgever. Vaak zal het incassobureau u hierna toch nog benaderen om de incassokosten te voldoen. U bent dit echter niet verplicht. Overigens maakt het voor de rechter niets uit als u op vakantie was toen de brief op de deurmat viel, de brief nooit hebt gezien/geopend of als u een ander excuus heeft. Voldoet u het bedrag na die 10 dagen, bent u verplicht de incassokosten te betalen.
Er is nog een escape. Je kan namelijk ontkennen de brief te hebben ontvangen. Als je te laat aan de opdrachtgever hebt betaald, zalfs na de 10 dagen, dient het incassobureau te bewijzen dat jij die brief hebt ontvangen. Bewijs van verzending is absoluut onvoldoende. Omdat incassobureaux vrijwel altijd brieven per gewone post sturen (dus niet aangetekend), zal dat erg lasting zijn en zal jij er aan het eind van het liedje alsnog mee weg komen. De rechter zal je echter hoogstwaarschijnlijk niet meer geloven als het incassobureau meerdere brieven heeft gestuurd. Zo slecht is de Nederlandse post nu ook weer niet.
Daarbij kan je ook altijd protesteren tegen het inschakelen van een incassobureau als de te late betaling aan het bedrijf te wijten is, doordat ze je bijvoorbeeld geen factuur stuurden, of de bankrekeningen gewijzigd waren, of ze je betalingen niet verwerken of terugstortten, of je verhuizing niet hebben verwerkt.
Aan de andere kant komen zaken als een fout van jouw bank of trage (terug)betaling door de verzekeraar (o.a. bij medische kosten) voor je eigen rekening omdat dit partijen zijn die jij zelf hebt ingeschakeld. Ook als jij je nieuwe adres na een verhuizing niet hebt doorgegeven is het aan jou te wijten dat post je niet heeft bereikt. Tenzij het bedrijf met de vordering kwam aanzetten op een moment dat jij er in goed vertrouwen vanuit mocht gaan dat er niks meer openstond en daarom geen adreswijziging hebt doorgegeven.
Q: Ik heb nooit om dat incassobureau gevraagd, we hadden er best zelf uit kunnen komen. Moet ik nu echt die incassokosten betalen?
A: Ja. In de Algemene Voorwaarden van een bedrijf staat bijna altijd beschreven dat een vordering bij uitblijven van betaling "uit handen wordt gegeven aan een incassobureau en dat alle daaruit voortvloeiende kosten voor rekening van de afnemer (klant) zijn". (…..) U verliest de rechtzaak waarschijnlijk. Dit geldt uiteraard niet (geheel) als u het geleverde hebt teruggezonden binnen de daarvoor geldende termijn of als er iets mis was met het geleverde.
Algemene voorwaarden mogen niet zo zijn opgesteld dat ze je effectief beletten jouw rechten als koper uit te oefenen. Als het bedrijf meerdere malen niet mee wil werken aan een oplossing, en je hebt keurig een ingebrekestelling gestuurd en/of een fatale termijn gesteld, dan kan je altijd betaling opschorten (ook binnen het redelijke) of de overeenkomst ontbinden. Dan kan het bedrijf hoog en lag springen, maar zal geen rechter te gelijk geven. Ik heb zelf een keer (bij KPN) betaling opgeschort maar deze weer hervat toen ze het problem netjes verhielpen.
Inhoudelijke verweren kan je altijd zowel aan het incassobureau als aan het bedrijf tegenwerpen. Als het incassobureau doorgaat met aanmaningen zonder op je verweren in te gaan kan je simpelweg een laatste brief sturen (met CC aan het bedrijf) met daarin de mededeling dat ze je maar moeten dagvaarden als ze het niet met je stellingen eens zijn. De meeste incassobureau’s houden het dan voor gezien tenzij er inhoudelijke tegenargumenten zijn of de vordering gewoon terecht is. Als ze dan nog doorgaan heeft het ook weinig zin om nog te reageren.
Q: Ik kan écht niet betalen. Wat nu?
A: Incassobureau's maken vooraf afspraken met hun opdrachtgever. Daarbij bespreken zij onder andere welke betalingsafspraken zij namens de opdrachtgever mogen maken. Sommige opdrachtgevers willen geen betalingsafspraken maken en eisen het hele bedrag in één keer. Daar kunt u als klant niets aan veranderen. (….).
Veel bedrijven zijn niet toegerust op betalingsregelingen en redeneren “U heeft destijds de beslissing genomen om onze goederen / diensten af te nemen en dat u nu niet meteen in één keer kan betalen is niet ons probleem. U had dat maar moeten voorzien destijds.” Het lullige is dat die redenering niet altijd opgaat. Iemand kan een onverwachte tegenvaller hebben. En in veel landen en behandelingen werken (ziektekosten)verzekeraars met restitutiesystemen, waardoor verzekerden soms duizenden euro’s moeten voorschieten. Of de verzekering betaalt traag waardoor de verzekerde zijn kosten niet kan afbetalen.
Belangrijk om te weten is hier dat een rechter een vordering van een incassobureau met incassokosten van de tafel zal vegen als de debiteur een redelijke betalingsregeling heeft aangeboden. Vervelend is dat dat niet is aan te tonen, omdat veel debiteuren een bedrijf telefonisch benaderen voor betalingsregelingen. Als het bedrijf dus telefonisch een redelijke betalingsregeling weigert kan je het beste een aangetekende brief sturen waarin je aan het telefoongesprek refereert, melding maakt van de weigering, en eventuele incassokosten bij voorbaat weigert.
Q: Een incassobureau kan mij toch helemaal niets maken?
A: Veel mensen denken dat op een incassobureau het spreekwoord "blaffende honden bijten niet" van toepassing is. Hoewel een incassobureau u in eerste instantie niet kan dwingen te betalen, hebben zij wel de mogelijkheid dit (namens hun opdrachtgever) te doen. Hiervoor starten zij een gerechtelijk traject. Dit houdt in dat zij een deurwaarder inschakelen die een vonnis bij de rechter haalt. Met dit vonnis kunnen zij -onder andere- beslag leggen op uw eigendommen, vervoersmiddelen en zelfs uw loon of huis.
Belangrijk is daarom bij de rechter altijd verweer te voeren. Veel mensen worden in incassozaken in het ongelijk gesteld door de rechter omdat ze:
- Niet komen opdagen in de overtuiging dat een simple briefje naar de rechter of een bezwaarschrift tegen de dagvaarding bij de deurwaarder voldoende is;
- In bepaalde zaken niet de juiste procesvertegenwoordiging inschakelen;
- Termijnoverschrijding, of zich op een andere wijze vergissen in de regels van het burgerlijk procesrecht;
- Op de verkeerde manier verweer voeren.
Burgerlijk procesrecht is vooral voor degenen zonder juridiche schooling erg listig en misleidend, en daarom is het altijd beter om juridische bijstand in te reopen (rechtswinkel, rechtsbijstandverzekeraar, sociaal raadslieden, etc.).
Verder sluit ik me geheel aan bij lLmz dat je maar beter kan betalen als de vordering terecht is. Mocht je het bedrag echt niet in 1 keer kunnen voldoen, prober dan tot een redelijke betalingsregeling te komen (redelijk is tenminste 40-50 euro per maand).