| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] schending privacy werkgever
-
domina1972
schending privacy werkgever
Mijn vriend werkt als bootsman/matroos bij een groot bedrijf in DenHelder. Nu had hij problemen met zijn bankpas, een nieuwe aangevraagd maar hij moest dus op 14 juli werken en de pas was nog niet binnen. Dus de pas kwam bij ons thuis en ik heb de pas inclusief de brief waar de pas aan vastzat op vrijdag 18 juli 2008 opgestuurd naar het bedrijf waar hij werkt. Zij zorgen er dan voor dat de brief bij hem aankomt. De brief is afgelopen maandag 21 juli 2008 aangekomen bij het bedrijf. De brief is ook nog steeds niet op de boot bezorgd waar hij op zit wat wel hoort te gebeuren. Dus mijn vriend belde het bedrijf om te vragen of de brief er was hierop zei de telefoniste; 'Ja de brief is aangekomen maar ik heb hem wel open gemaakt want dacht dat die voor ons was' Terwijl ik duidelijk in grote letters erop had gezet; de naam van het bedrijf en daaronder t.a.v. ... naam van mijn vriend op de ... naam van de boot. Dus ja dan lijkt me duidelijk dat de brief niet voor hen bestemd is. En toch hebben ze hem open gemaakt. Dit valt lijkt mij onder privacy-schending want er stond overduidelijk een naam bij voor wie de brief bestemd was. Wij zijn hier behoorlijk boos om...maar valt dit nu onder privacy-schending of niet en zo ja wat kunnen we hieraan doen ?
Re: schending privacy werkgever
Dit is schending van het briefgeheim. (Art. 13 van de Grondwet)
Echter kan het bijvoorbeeld zijn dat er een verordening of akkoord bestaat waarin wordt aangegeven dat ze de post open mogen maken om te voorkomen dat er foute dingen naar de boot gaan.
Gezien het feit dat deze mevrouw perongeluk iets heeft open gemaakt zal bovenstaande niet van toepassing zijn, dus schending briefgeheim,
Echter kan het bijvoorbeeld zijn dat er een verordening of akkoord bestaat waarin wordt aangegeven dat ze de post open mogen maken om te voorkomen dat er foute dingen naar de boot gaan.
Gezien het feit dat deze mevrouw perongeluk iets heeft open gemaakt zal bovenstaande niet van toepassing zijn, dus schending briefgeheim,
-
604ssb
En dan? Vervolgen? Als die dame blijft volhouden dat ze niet gezien heeft dat de post niet voor het bedrijf zelf bestemd was, maar voor een werkgever, kun je weinig doen...
Knullig is het wel, maar daar blijft het bij. Geen rechter gaat hier energie aan verspillen. En is de pas wel aangekomen?
Knullig is het wel, maar daar blijft het bij. Geen rechter gaat hier energie aan verspillen. En is de pas wel aangekomen?
Er wordt niet gevraagd of er een gerechtelijke procedure opgestart kan worden. Er wordt hier enkel gevraagd wat hier juridisch van toepassing is.
Inderdaad geen enkele rechter zal hier een procedure over hoeven.
Het is wellicht zinvol om een klacht bij de directie neer te leggne.
Inderdaad geen enkele rechter zal hier een procedure over hoeven.
Het is wellicht zinvol om een klacht bij de directie neer te leggne.
-
domina1972
Ik heb gebelt naar het bedrijf en gevraagd waarom de post open is gemaakt. Ik kreeg als antwoord dat ze alle post openmaken, toen zei ik dat het schending briefgeheim is, zoals hier boven beschreven staat, en ik vroeg ook of ze op papier hebben staan dat zij zomaar de werknemer zijn post mag openen. Daarop antwoordde ze; 'Niet dat ik weet nee' Dus ja dat is dan lekker zeg dus ze openen zomaar andermans post en ja zal zeker een klacht indienen bij de directie want wij vinden dit echt ongepast. Ze hadden dat dan wel even mogen melden vinden wij. Maar zowiezo zonder dat er notitie van is zomaar dingen openen vindt ik totaal niet kunnen maarja straks meld ik mijn klacht bij de directie en ja wat als ze er niets mee doen hebben wij dan geen poot om op te staan en moeten we maar pikken dat ze dit zomaar kunnen doen ?
-
604ssb
Een bedrijf dat zomaar post van weknemers openmaakt zonder dat te melden?
Dat kan/mag niet, tenzij de individuele werknemer daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft!
Ik zou dus inderdaad een brief naar de directie sturen en als dat niet helpt aangifte doen, al is het alleen maar om een signaal af te geven. Op mjn eerdere opmerking dat geen rechter daar aandacht vor heeft kom ik terug. Deze zaak lijkt ernstiger dan ik in eerste instantie vermoedde.
Succes en laat even weten hoe het afloopt, ik ben zeer benieuwd!
Dat kan/mag niet, tenzij de individuele werknemer daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft!
Ik zou dus inderdaad een brief naar de directie sturen en als dat niet helpt aangifte doen, al is het alleen maar om een signaal af te geven. Op mjn eerdere opmerking dat geen rechter daar aandacht vor heeft kom ik terug. Deze zaak lijkt ernstiger dan ik in eerste instantie vermoedde.
Succes en laat even weten hoe het afloopt, ik ben zeer benieuwd!
-
seagoing racer2
Beste,
Het is heel normaal dat het bedrijf alle binnenkomende post openmaakt.
De brieven worden namelijk niet naar jouw gestuurd als prive-persoon, maar als werknemer van dat bedrijf. Er is dus niks aan de hand.
De einge post die niet mag worden opengemaakt is post voor de OR, bedrijfsarts en eventueel een vertrouwenspersoon.
Meestal heeft het bedrijf hiervoor dan ook een apart postbusnummer / postcode
Het is heel normaal dat het bedrijf alle binnenkomende post openmaakt.
De brieven worden namelijk niet naar jouw gestuurd als prive-persoon, maar als werknemer van dat bedrijf. Er is dus niks aan de hand.
De einge post die niet mag worden opengemaakt is post voor de OR, bedrijfsarts en eventueel een vertrouwenspersoon.
Meestal heeft het bedrijf hiervoor dan ook een apart postbusnummer / postcode
Seagoing Racer 2 heeft helemaal gelijk. Bovendien blijkt uit de vraag zonneklaar dat de fout bij de afzender ligt. Blijkens de adressering was de de brief immers gericht aan het bedrijf en degene aan wie post is gericht, mag die ook openen. De toevoeging t.a.v. kan hoogstens dienen om de interne verspreiding van poststukken te vergemakkelijken. Op die manier worden dagelijks probleemloos honderdduizenden brieven verstuurd. En als iets een vetrouwelijk karakter heeft, dan is de toevoeging "persoonlijk" wel zo gebruikelijk.
Geen schending van briefgeheim, hoogstens ongelukkig misverstand.
Geen schending van briefgeheim, hoogstens ongelukkig misverstand.