Recent is de woningbouw vereniging ter inspectie gekomen, vanwege het feit dat de bewoners van 1 hoog hadden geklaagd over schimmel in hun badkamer. Uiteindelijk is de bouwtechnicus tot de conclusie gekomen dat de oorzaak van het probleem in de ontluchtingskoker moet zitten, en wel de rioleringsbuis die op mijn verdieping de koker versmald. Zij staan erop dat ik het probleem verhelp door mijn badkamer open te breken en de riolering te verplaatsen. De WC zal dan op een andere plek geplaatst moeten worden.
Mocht ik overtuigd zijn van het gelijk van de bouwtechnicus, dan zou ik accoord gaan met het verbouwen van mijn badkamer. Dit is echter niet direct het geval omdat:
- de buis neemt een beperkt gedeelte van de koker in beslag. De door de koker lopende separate ontluchtingskanalen kunnen de riolering met gemak passeren.
- de buren van de begane grond hebben geen klachten van schimmel
- de ontluchtingskoker is sowieso niet meer functioneel omdat er geen doorgang naar het dak bestaat. De doorgang op zolder is ooit afgebroken.
Hierover heb ik contact gehad met vereniging Eigen Huis. Zij adviseren mij om juridisch advies in te winnen. Ze hebben geen idee waar ik de conclusie van de bouwtechnicus zou kunnen laten controleren en zo mogelijk weerleggen.
Is er iemand die hier kijk op heeft? Of weet iemand een aannemer of bouwtechnicus met verstand van ventilatie kanalen?