LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koop nooit een ACER laptop of computer

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door TheLD »

Alfatrion, ik vraag me af hoe dat onderzoek is gedaan. De term "levensduur" kent zeer veel vertalingen. In het daglicht van het onderzoek gaat het denk ik erom hoelang een systeem wordt gebruikt oftewel: the duration of satisfactory performance. In de link die je steeds plaatst gaat het ook om produktie->gebruik->recycling en het daarbij behorende energie verbruik. Dus om de levenscyclus van de pc. De levensduur van een auto is mss wel 15 jaar, maar in de 15 jaar heb je een **** load aan reparaie kosten.

Dus wat is de duur dat ik mijn systeem thuis heb staan voordat ik hem bij het grofvuil flikker of aan mijn neefje weggeef :wink:

Bij het recht op gratis herstel vervanging whatever gaat het meer om wat je kunt en mag verwachten wat een apparaat doet in die levensduur!

In dit daglicht en bv het volgende onderzoek waaruit blijkt dat er een goede kans is dat je laptoppie al binnen het jaar begint te roken: http://tech24.blogspot.com/2006/11/lapt ... -test.html zal er toch geen rechter in Nederland zijn die zegt dat je mag verwachten dat binnen die levensduur een systeem zonder reparaties moet doorkomen.

Kortom: het is zeer aannemelijk en daarom naar mijn mening ook normaal dat onderdelen in een laptop/pc slijten en dat er af en toe een reparatie nodig is (HDD draait, optical ook, mosfets ed hebben ook niet het eeuwige leven). BBCS wil dat de klant altijd alles betaald en Alfatrion wil dat alles gratis is. Hierover kun je eeuwig zeuren, maar daarop draait de BV Nederland niet 8)

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door alfatrion »

TheLD,

Het vervelende is dat het blad zelf niet heb en niet goed Duits kan lezen, maar volgens mij gaat het om een verouderingstest waaruit blijkt dat computer na gemiddeld zes jaar defect raken. Een belangrijke aanwijzing is daarvoor, op meervoudige wijze, is dat het erg gebruikelijk was en is om computer te vervangen eens in de drie jaar. Bedrijven deden dat, belastingsdienst maakte dat mogelijk, scholen deden het vaak eens in de vijf jaar.

Daarnaast heb de cijfers van onderdelen bekeken (in uren) waaruit alles tussen de drie tot negen jaar aan levensverwachting kwam. Ik meen daaruit ook te mogen afleiden dat als je een gemiddelde computer koopt dat je zo'n vijf a zes jaar mag verwachten. Een budjet PC zal aan de onderkant van het spectrum uitkomen en het prosessionele PC aan de bovenkant.

Jouw bron geeft alleen aan dat 15 a 20% van deze laptops het eerste jaar terug komt voor reparatie, maar geeft niet aan wat daar de oorzaak van is. Het zou interessant zijn om deze cijfers een per half jaar over langere periode te kunnen zien. Ik vermoed dat de cijfers geen normale verdeling volgen (statistiek) en de defecten dan zeker niet aan een bron te wijten zijn.
TheLD schreef:In de link die je steeds plaatst gaat het ook om produktie->gebruik->recycling en het daarbij behorende energie verbruik.
Het onderzoek naar het energie verbruik staat los van het onderzoek naar de levensduur. Lees het artikel nog maar eens goed door.
TheLD schreef:Bij het recht op gratis herstel vervanging whatever gaat het meer om wat je kunt en mag verwachten wat een apparaat doet in die levensduur!
Ik zou het iets anders hebben gesteld (namelijk zonder het woord levensduur) maar verder zie ik dat het zelfde.
TheLD schreef:Kortom: het is zeer aannemelijk en daarom naar mijn mening ook normaal dat onderdelen in een laptop/pc slijten.
Dat is toch niet zo aannemelijk. Een algemene vuistregel is dat bewegende onderdelen minder lang mee gaan dan onderdelen die niet bewegen. En in een computer is dat alleen de harde schrijven. En die dingen gaan gemiddeld zo'n acht jaar mee voor dat deze defect raken. Dit lijkt uit een onderzoek dat door Google. Daarover kun je op dit forum ook een draad van mij vinden die daarover gaat. Daarbij moet wel opmerkt worden dat het gaat over professionele variant, maar daar staat tegen over dat de consumenten variant weer minder lang wordt gebruikt.
TheLD schreef:Alfatrion wil dat alles gratis is.
Nee, dat een politieke uitspraak en die heb ik hier zelden tot nooit gedaan. Ik ben er oprecht van overtuigt dat Nederlandse rechters zullen oordelen dat de consument recht heeft op een computer kosteloos vervanging of kosteloos herstel of ontbinding binnen zes jaar als de computer kapot gaat, en de consument de bewijslast rond kan krijgen natuurlijk.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door TheLD »

Ik heb het artikel nog maar eens gelezen, maar ik kom jouw verouderingstest niet tegen. Deze link/tekst zie ik dan ook met belangstelling tegemoet.

Tevens strookt het onderstaande wat je schrijft niet met het hetgeen wat je aanhaald. Immers hoe kan een pc gemiddeld 6 jaar foutloos werken als uit je eigen verrichte onderzoek blijkt dat er gemiddeld al na 3 jaar sommige ondedelen bezwijken:
Daarnaast heb de cijfers van onderdelen bekeken (in uren) waaruit alles tussen de drie tot negen jaar aan levensverwachting kwam. Ik meen daaruit ook te mogen afleiden dat als je een gemiddelde computer koopt dat je zo'n vijf a zes jaar mag verwachten.


Graag zie ik dan ook dat je bovenstaande nader verklaard.

Ik denk dan ook dat je met levensduur het volgende bedoeld: the duration of satisfactory performance.

Immers na een paar jaar moet je onderdelen gaan vervangen volgens jouw onderzoek. Echter het repareren houdt niet in dat je een heel systeem wegdoet. Neem als voorbeeld een defect ODD of HDD, deze vervang je gewoon na een paar jaar, maar je systeem als totaal voldoet nog prima.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb het artikel nog maar eens gelezen, maar ik kom jouw verouderingstest niet tegen. Deze link/tekst zie ik dan ook met belangstelling tegemoet.
In dit artikel wordt verwezen naar het Duitse blad C't uit 2003 en de uitslag daarvan gegeven. Daar moet je het helaas mee doen.
De gemiddelde levensduur van een PC in de Europese Gemeenschap is ongeveer 6 jaar (bron: C't 2003/21, p. 149). Er is een kleine markt voor tweedehands computers, de gemiddelde levensduur van deze modellen ligt op circa 3 jaar.

Bron: http://www.eu-energystar.org/nl/nl_015p.shtml
Als je meer wilt weten moet je blad lezen, de Duitse versie er van. Daar kan ik je niet aan helpen.
Tevens strookt het onderstaande wat je schrijft niet met het hetgeen wat je aanhaald. Immers hoe kan een pc gemiddeld 6 jaar foutloos werken als uit je eigen verrichte onderzoek blijkt dat er gemiddeld al na 3 jaar sommige ondedelen bezwijken:
Dat kan omdat het een gemiddelde is. Een bepaalde categorie computer gaan gemiddeld drie a vier jaar mee en andere gaan gemiddeld acht tot negen maanden mee. Je kunt moederborden kopen waarvan de fabrikant schat dat deze drie a vier jaar mee gaan, en moederborden kopen waarvan de fabrikant schat dat deze acht a negen jaar mee gaan. De eerste categorie is goedkoper, omdat deze onderdelen bevat waarop bespaard is en de laatste is met veel zorg ontworpen.

De fabrikanten baseren hun cijfers ook op verouderingstest, maar ook daar kan ik je niet aan helpen.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Alsof een of een ander computer tijdschrift is bevoegd om te bepalen wat de levens duur van een anderemans proudukten is/zijn...... Kortom, waardeloos meningen van een 3rde partij.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door alfatrion »

De fabrikant is een derde partij. Het blad heeft de producten eerst netjes gekocht, dus zijn ze bevoegd om het product te onderzoeken. Ze zijn ook bevoegd om de uitkomsten daarvan te publiceren. De fabrikant kan hier helemaal niets tegen ondernemen. We leven niet in China!
Artikel 5 lid 1 bepaalt dat de verkoper krachtens artikel 3 aansprakelijk is wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Titel 7.1 BW kent geen vaste (verval)termijn bij het verstrijken waarvan de koper geen beroep meer kan doen op de rechtsgevolgen van non-conformiteit. Dit betekent dat ook na meer dan twee jaar kan blijken dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt, en de koper zijn in artikel 7:21 BW genoemde rechten kan uitoefenen. Een belangrijke factor daarbij is uiteraard de levensduur van de zaak. Met name bij duurzame consumptiegoederen is de levensduur daarvan veelal langer dan twee jaar. Met het systeem van titel 7.1 BW wordt meer recht gedaan aan de verscheidenheid van zaken,

Tweede Kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3, p. 9
Kopers kunnen kosteloos herstel of kosteloos vervanging of ontbinding van de winkelier afdwingen bij de rechter als hij een niet-conform product heeft geleverd. De levensduur is daarvoor een belangrijke factor.
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deepl ... le=Wetboek van%20Burgerlijke%20Rechtsvordering/article=150

De partij die zich beroept op rechtsgevolgen van door haar gestelde feiten of rechten, draagt de bewijslast van die feiten of rechten, tenzij uit enige bijzondere regel of uit de eisen van redelijkheid en billijkheid een andere verdeling van de bewijslast voortvloeit.
De koper moet bewijzen dat een product non-conform is en dus mag de levensduur onderzocht worden. Er bestaat geen wet die de koper daarin beperken tot de fabrikant, wat helemaal zot zou zijn als de fabrikant de tegenpartij zou zijn

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door BBCS »

Er bestaat geen wet die de koper daarin beperken tot de fabrikant, wat helemaal zot zou zijn als de fabrikant de tegenpartij zou zijn
De fabrikant produceerd dat product en bepaald ook de levensduur, enz.

Wat er dus nu gebeurd is dat de fabrikanten producten produceren die qua levensduur beperkt zijn, dit om de kosten zo laag mogelijk te houden.

We leven in een consumpiemaatschappij, dus het is een wegwerpmaatschappij.

Het hypocriete ervan is dat die mensen die wegwerpproducten kopen, duz ook hele goedkope zooi, dat die mensen als er problemen met die producten zijn, dat ze duurzame kwaliteitsproducen eisen.

En goedkope wegwerpproducten hebben niet de dezelfde kwaliteit als de duurzame kwaliteitsproducten.

De consumenten krijgen wat ze willen en waar ze om vragen:
Goedkope wegwerproducten.

En over de levensduur:

Die wordt door de fabrikant bepaald en door niemand anders.

Er is wel een heel groot misverstand.
Je krijgt als consument voor een bepaalde periode garantie. Dus dat wilt dus niet automatisch zeggen dat je dan een bepaalde zekerheid krijgt waarbij aangegeven wordt dat het product binnen een bepaalde periode niet kapot zal kunnen gaan.
Je moet als consument zijnde altijd rekening houden met het feit dat een product altijd kapot kan gaan.
Dat wilt dus niet zeggen dat je als consument zijnde altijd rekening houden met het feit dat een product kapot zal gaan.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door BBCS »

Kopers kunnen kosteloos herstel of kosteloos vervanging of ontbinding van de winkelier afdwingen bij de rechter als hij een niet-conform product heeft geleverd. De levensduur is daarvoor een belangrijke factor.
Niet conform?

Van wat?

De koopovereenkomst????

In mijn ogen:

De verkopende partij moet altijd aan de koopovereenkomst houden, terwijl de kopende partij dat niet hoeft.

Weet je hoe ik dat noem?

Contractbreuk.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Nonsense Alfa. De "tijdschrift" mag best produkten testen en wat publiceeren. Het is idd geen China hier, maar de resultaten van de "testen" heeft geen enkele juridisch waarde. De eerste keer dat iemand zal bij mij langs komen met zulke "tests" als "bewijs" dan sturen ik hem netjes de deur uit. In mijn 12 jaar als MB tech dat moet buigen over deze exact sort situaties ELKE dag heb ik dat nooit meegemaakt. Ik heb ook NOOIT wat gehoord van mijn leveranciers door europa heen dat iemand probeert wat eisen te stellen door middel van zulke "tests". Het is gewoon een fabeltje.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door BBCS »

In die test gaat het over het energieverbruik van een computer gedurende de technische levensduur.

En inderdaad is de technische levensduur 6 tot 10 jaar.

Maar de economische levensduur is 3 jaar.

Dus als een computerblad, een consumentenorganisatie zegt dat de gemiddelde levensduur 6 jaar is, dan mag en kan daar dus géén rechten aan ontleent worden.

Zo simpel is het.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Precies. 3de partijen zijn niet bevoegd om bindend uitspraken te maken over iemand anders produkten.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bulldog,

Je gaat slechts ten dele op mij in en maakt een logica fout op het deel waarop je niet in gaat. En valt verder in herhaling. Ik verwijs dan maar terug naar mijn berichten van 11 Okt 2008 05:50 en 06 Okt 2008 18:45.
In die test gaat het over het energieverbruik van een computer gedurende de technische levensduur.
Er waren meerdere onderzoeken. Eentje ging over de gemiddelde levensduur en een andere ging over het energieverbruik.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door BBCS »

Sommige mensen gaan bij de gemiddelde levensduur uit van de technische levensduur, en dat is dus niet juist.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Ik zal het heel zimpel uitleggen. In al mijn tijd dat ik werk als tech bij Nederlandse bevestigt MB fabrikanten ik heb nooit gehoord dat wij moeten gehoor geven aan "garantie gebaaserd op levensduur". Ik heb het niet gehoord van collegues in de Geheugen branch, Videokaart branch, CPU branch, en ook niet van mijn klanten door europe heen. Voor de gooie accord sommige distris waren bedrijven die verkoopt rechtstreeks aan Nederlandse einde-gebruikers. De hele "levensduur" verhaal (wat voor vorm van "levensduur" dan ook) dat jou loopt hier over te blaten door de jaren heen is gewoon vaag crap. Het is vaag crap omdat elke bedrijf op distri niveau of hoger werkt met vaste garantie termijnen. Dat bepalen hun. Als distri X besluit om een jaar garantie te geven op product X dan heb je recht op service bij hun binnen dat termijn. daarna heb je pech. Als je mazzel heb dan heeft de fabriek bijvoorbeeld 2 jaar dus je kan wel aankloppen bij. Bij je leverancier kan je niet meer terecht en als je begint te blaten over "Maar ik heb recht om garantie wegens "levensduur" dan zal de doorsnee leverancier je gewoon aankijknen al dorps gestoorde. Je heb dus geen enkel besef van hoe het echte werk. Dat sommige distris zal iemand helpen uit coulance gebeurt soms. Hal verplictingen niet door elkaar met coulance

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door gravedigger »

Wat jij vergeet Bulldog, is dat er in 99,9% van de gevallen sprake is van een zaak tussen winkelier en consument. Dan gelden JOUW regeltjes niet. Dat s ook al tig keer verteld. Vandaat dat jouw adviezen hier totaal niet van toepassing zijn. En als er al sprake is van verkoop direct van fabriek aan consument, dan is de consumentenbescherming gewoon van kracht!

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Lievert lees nogmaals wat ik heb hier geschreven:

"Voor de gooie accord sommige distris waren bedrijven die verkoopt rechtstreeks aan Nederlandse einde-gebruikers."

Kortom de "zaak tussen winkelier en consument" waar je het over heb.

Geen een leverancier is bij mij langs gekomen met een verhaal. "Ik zit in een lastige situatie. De door ons verstrekt garantie period is voorbij en nu komt de klant 4 jaar na dato met een wetboek in hand waar het staat dat wij zijn verbonden aan een levensduur." Kortom, onzin van de hoogste rang.

Denk goed na, als het zo duidelijk was zal elke bedrijf die zaken doet met de consument al lang zijn policies hebben aangepast. De reden voor de bestaan voor dit deel van de forum zal ook al lang opgedroogt zijn. De feit dat vrijwel elke IT bedrijf werkt met vaste garantie termijnen zegt jou zeker nix eh?

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door Cesar »

Ik stop met lezen. Ga eens een cursus NEDERLANDS VOOR BEGINNERS volgen dan snapt een normaal mens er ook wat van.

Of schrijf je verhaal eerst in WORD met spellingscontrole.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Ik ben niet Nederlandse van oorsprong, beter word het niet helelaas.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 15 Okt 2008 13:01 door Bulldog14

Geen een leverancier is bij mij langs gekomen met een verhaal. "Ik zit in een lastige situatie. De door ons verstrekt garantie period is voorbij en nu komt de klant 4 jaar na dato met een wetboek in hand waar het staat dat wij zijn verbonden aan een levensduur." Kortom, onzin van de hoogste rang.
Dat jij het niet meegemaakt hebt, wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Uit een ander draadje op dit forum:
Geplaatst op 08 Okt 2008 17:05 door Roytheslayer

Ik werk zelf in een telecomzaak waar wij veel aanbiedingen hebben met laptops en lcd schermen erbij en dergelijke.
Het is inderdaad zo dat de marges op deze producten niet zo hoog zijn.

Wij hebben toevallig laatst een situatie meegemaakt met een acer laptop die na bijna 2 jaar het niet meer deed.
Onze reactie was ook dat als acer er geen garantie opgeeft wij dat ook niet kunnen.
Na snel overleg met een advocaat bleek de klant toch in zijn recht te staan en gewoon recht te hebben op een reparatie of een vervangend product.
Wij hebben de klant toen een andere, inmiddels dus wel weer veel betere laptop meegegeven en zijn nu aan het touwtrekken met acer om dit vergoed te krijgen.
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... c&start=15

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Ongelezen bericht door BBCS »

Na snel overleg met een advocaat bleek de klant toch in zijn recht te staan en gewoon recht te hebben op een reparatie of een vervangend product.


De verkopende partij is dus verplicht om ook na de garantieperiode het product gedurende de economische levensduur te repareren of vervangen.

Echter is de verkopende partij niet verplicht om dit kosteloos uit te voeren.

Gesloten