Epson & Vista (x64)
Geplaatst: 29 jul 2008 16:51
Kortgeleden ben ik overgestapt naar Windows Vista x64. Voordat ik de overstap maakte natuurlijk eerst gekeken met Microsofts Vista tool of mijn pc geschikt was, en bij de leveranciers van mijn hardware gekeken of de hardware ondersteund werd. Dit bleek allemaal geen probleem, dus Vista x64 gekocht en geïnstalleerd.
Na installatie blijkt dat mijn Epson Perfection 1660 scanner niet werkt. Volgens de website van Epson (http://esupport.epson-europe.com/ViewAr ... KSMoVrc5gc) zou deze scanner wel ondersteund worden in Vista. Er staat immers letterlijk dat stuurprogramma's beschikbaar zijn, en bovendien wordt bovenaan de pagina nog vermeld dat “In Vista vele producten van Epson direct worden ondersteund.”
Veelvuldig contact hierover met Epson support leverde uiteindelijk het volgende op:
"We moeten ons beperken tot de feiten en die zijn dat u op de website had kunnen uitvinden dat het apparaat niet compatibel is met Vista 64 (misschien volgens u niet makkelijk genoeg, maar Epson heeft die informatie beschikbaar gesteld) en verder is u door Epson op geen enkel moment geadviseerd om dit apparaat in combinatie met dit besturingssysteem aan te schaffen: dit is slechts uw eigen beslissing geweest. Hoe vervelend ook allemaal, de conclusie is dat Epson niets te verwijten is en ook niets meer voor u kan doen."
Epson support doelt hier op het ontbreken van een driver voor Vista x64 op de downloadpagina. Maar op de downloadpagina voor Vista x64 staat wel de scansoftware vermeld bij de 1660. Blijkbaar mag ik aan de hand van de eerder genoemde Vista supportpagina geen conclusies trekken.
Toen ik dit opnieuw voorlegde aan Epson support kreeg ik het volgende antwoord:
"...Strikt juridich genomen is echter het enige wat er toe doet of Epson verwijtbaar heeft gehandeld. Hiervan zou mogelijk sprake hebben kunnen zijn als wij u bewust de aanschaf van dit apparaat in combinatie met Vista 64bits hadden aangeraden: dit is niet gebeurd. Ook zou dat mogelijk het geval hebben kunnen zijn als wij u bewust misleidende informatie hadden verstrekt: ook dat is niet gebeurd.
Conclusie: jammer en vervelend van alle misverstanden en foutieve aannamen, maar Epson valt in deze niets te verwijten. Einde verhaal."
Heeft Epson hierin gelijk?
Ik ben van mening dat ik door Epsons gebrekkige informatie met een niet werkende scanner zit, en dat zij dus een oplossing moeten bieden.
Na installatie blijkt dat mijn Epson Perfection 1660 scanner niet werkt. Volgens de website van Epson (http://esupport.epson-europe.com/ViewAr ... KSMoVrc5gc) zou deze scanner wel ondersteund worden in Vista. Er staat immers letterlijk dat stuurprogramma's beschikbaar zijn, en bovendien wordt bovenaan de pagina nog vermeld dat “In Vista vele producten van Epson direct worden ondersteund.”
Veelvuldig contact hierover met Epson support leverde uiteindelijk het volgende op:
"We moeten ons beperken tot de feiten en die zijn dat u op de website had kunnen uitvinden dat het apparaat niet compatibel is met Vista 64 (misschien volgens u niet makkelijk genoeg, maar Epson heeft die informatie beschikbaar gesteld) en verder is u door Epson op geen enkel moment geadviseerd om dit apparaat in combinatie met dit besturingssysteem aan te schaffen: dit is slechts uw eigen beslissing geweest. Hoe vervelend ook allemaal, de conclusie is dat Epson niets te verwijten is en ook niets meer voor u kan doen."
Epson support doelt hier op het ontbreken van een driver voor Vista x64 op de downloadpagina. Maar op de downloadpagina voor Vista x64 staat wel de scansoftware vermeld bij de 1660. Blijkbaar mag ik aan de hand van de eerder genoemde Vista supportpagina geen conclusies trekken.
Toen ik dit opnieuw voorlegde aan Epson support kreeg ik het volgende antwoord:
"...Strikt juridich genomen is echter het enige wat er toe doet of Epson verwijtbaar heeft gehandeld. Hiervan zou mogelijk sprake hebben kunnen zijn als wij u bewust de aanschaf van dit apparaat in combinatie met Vista 64bits hadden aangeraden: dit is niet gebeurd. Ook zou dat mogelijk het geval hebben kunnen zijn als wij u bewust misleidende informatie hadden verstrekt: ook dat is niet gebeurd.
Conclusie: jammer en vervelend van alle misverstanden en foutieve aannamen, maar Epson valt in deze niets te verwijten. Einde verhaal."
Heeft Epson hierin gelijk?
Ik ben van mening dat ik door Epsons gebrekkige informatie met een niet werkende scanner zit, en dat zij dus een oplossing moeten bieden.