Pagina 1 van 1

Garantie AEG/keukenconcurrent

Geplaatst: 04 aug 2008 09:21
door Luka31
Hallo,

Ik heb in 2006 een keuken aangeschaft bij de keukenconcurrent. Hierin zitten 5 apparaten van AEG. Er is mij in de winkel verteld dat ik dan 5 jaar garantie krijg van AEG. Nu is mijn combi magnetron stuk gegaan van het weekend. Dus ik bel vanmorgen naar AEG. De mevrouw vertelt mij doodleuk dat ik een certificaat in had moeten vullen bij aankoop en op had moeten sturen naar AEG. Daar is mij niets van verteld door de KK. Ik bel naar de klantenservice van KK. Daar vertelt de mevrouw dat dat per merk verschillend geregeld is en dat ze niets voor mij kan doen. Wat ze dan wel wil is 1/3 van de reparatiekosten betalen.
Dus ik heb een stukke combi magnetron van net 2 jaar oud die niets meer doet van AEG en ik mag zelf voor de grootste kosten opdraaien,belachelijk vind ik.

Kan ik hier nog iets mee?

Groetjes Luka

Re: Garantie AEG/keukenconcurrent

Geplaatst: 04 aug 2008 09:29
door 16again
Sowieso kan je je op de conformiteitseis beroepen.
Dan krijg je mogelijk een groter deel van de reparatiekosten vergoed.
Hierbij wordt gekeken naar de normale levensduur van het apparaat.
Je moet dan een deel van de reparatie betalen, dat gelijk is aan: (huidige leeftijd/normale levensduur)
Als de te verwachten levensduur (hoeveel is die voor zo'n apparaat??) meer bedraagt dan 3 jaar, dan krijg je meer terug dan die CBW garantie....

Re: Garantie AEG/keukenconcurrent

Geplaatst: 04 aug 2008 09:35
door Luka31
Bedankt voor je snelle reactie. Hoe kan ik nu verder handelen? Moet ik hiervoor weer contact opnemen met de KK?

Naar mijn mening heeft de KK ook niet voldoende geinformeerd over een in te vullen certificaat,dus ligt de schuld bij hun.

Re: Garantie AEG/keukenconcurrent

Geplaatst: 04 aug 2008 09:48
door FFF
Tja, dat laatste kun je naar mijn mening niet bewijzen.

Laten we eerlijk zijn, ik heb (heel andere branche) veel mensen die nalatig zijn en dit soort dingen gewoon vergeten.

In elke folder kun je de garantie bepalingen terug vinden, je moet inderdaad een kaart opsturen voor het verlengen van de garantie naar 5 jaar. Vaak heb je naar 2 jaar al wel wat kosten, maar minder als het volledige bedrag.

Je kan of met AEG in de clinch dat je vind dat het apparaat mee moet kunnen of dat je alsnog gebruik wilt kunnen maken van de actie.

Werkt dat niet kun je KK 1/3 laten betalen.

Moet eerlijk zeggen, je keukenconcurrent is geen zaak waar je service van verwacht, ik ben er nu een paar keer geweest bij het orienteren van een keuken, en de manier waarop mensen aangesproken worden vind ik echt bizzar. Ook bij andere prijsvechters gaat het zo, alles lijkt mogelijk maar niet zeggen ze concreet.

Naar mijn mening kun je er geen rechten aan ontlenen dat ze je niet geinformeerd hebben.

Re: Garantie AEG/keukenconcurrent

Geplaatst: 04 aug 2008 10:21
door pufje
Als de te verwachten levensduur (hoeveel is die voor zo'n apparaat??)
7/8 jaar
Aangetekende brief sturen naar AEG consumentenbelangen, dan krijg je een netjes voorstel
( AEG niet top, maar behandelen de consument op zich netjes )

Re: Garantie AEG/keukenconcurrent

Geplaatst: 04 aug 2008 11:09
door Joe D
Een goede leverancier zal, indien een te goeder trouwe klant zich hier op beroept, deze klant tegemoet komen.

Ik had zelf de ervaring een paar jaar terug dat de monteur van Bruynzeel zo'n beetje alle garantiepapieren had weggegooid bij montage van de keuken. Ook de formulieren voor registratie en verlenging van de garantie waren foetsie.

Vervolgens is zowel de vaatwasser als de magnetron van Whirlpool een keer kapot gegaan (allebei kleine defecten). Één van de 2 zelfs buiten de standaard garantie periode.

Whirlpool vond echter dat wij als klant niet de dupe hoefden te worden van de slordigheid van de monteur van Bruynzeel en beide reparaties werden binnen enkele dagen geheel kostenloos uitgevoerd door de servicedienst van Whirlpool. Zo kan het dus ook. :D

Re: Garantie AEG/keukenconcurrent

Geplaatst: 04 aug 2008 11:17
door Luka31
Ik had de brief aan consumentenbelangen al klaar liggen.
Gebeld naar AEG om het servicebezoek af te zeggen,zodat ik eerst de reactie van consumentenbelangen af kan wachten.
Uitgelegd aan de mevrouw waarom ik het bezoek afzeg. Verteld ze mij dat de monteur langskomt en dan beoordeelt of het apparaat stuk is door onze schuld of niet. Zo niet,dan betalen we een deel van de kosten of is het voor de rekening van AEG. Dat hangt ervan af.
Verder kan ik 1/3 van de rekening bij de KK declareren,dus ik denk dat ik er zo het gunstigst uitkom.

Groetjes Luka

Re: Garantie AEG/keukenconcurrent

Geplaatst: 06 aug 2008 10:29
door Luka31
Om nog even terug te komen op bovenstaande.

Aeg is langsgeweest. Monteur vertelde mij dat het waarschijnlijk komt doordat ik de oven open heb getrokken zonder eerst op de pauze knop te drukken,gevolg printplaat stuk,moet vervangen worde,kosten een paar 100 euro.

Buiten dat de KK zegt 1/3 van de rekening te betalen,kan ik er wat mee bij AEG? Het staat niet in de gebruiksaanwijzing dat de oven eerst op pauze gedrukt moet worden alvorens deze te openen. Kan ik AEG aansprakelijk stellen of is er een groter gedeelte,dan 1/3, bij de KK te verhalen?

Ik hoor graag van jullie.

Re: Garantie AEG/keukenconcurrent

Geplaatst: 06 aug 2008 14:35
door 16again
Als het defect eigen schuld is, dan vervalt uiteraard elk recht op garantie, ook CBW garantie welke 33% zou vergoeden.
....doordat ik de oven open heb getrokken zonder eerst op de pauze knop te drukken
-Daar had dan gewoon in de gebruiksaanwijzing voor gewaarschuwd moeten worden.
-bij mijn weten moet een magnetron altijd over een voorziening beschikken dat ie stopt met verwarmen zodra de deur opengaat(deurcontact). Technisch kleine moeite om met dat deurcontact automatisch de pauze in te laten gaan...

Volgens mij dus een ondeugelijk apparaat/handleiding, of een monteur die je met een kluitje in het riet stuurt......

Re: Garantie AEG/keukenconcurrent

Geplaatst: 13 aug 2009 18:31
door hammie21
Wij hebben precies hetzelfde meegemaakt. De keukenverkoper maar mooie praatjes maken. Als we 5 apparaten zouden kopen kregen we 5 jaar garantie ipv 2. 5 apparaten dat was de voorwaarde. Bij de levering krijgen wij de 5 apparaten, de boekjes en de bon. Er is nooit gezegd dat dit geregistreerd moest worden. Nu hebben we een probleem met een apparaat zegt de fabrikant: je had binnen 3 maanden moeten registreren. Helaas. De verkoper van de keuken had dat moeten melden bij de verkoop. Wij naar de keukenverkoper, deze geeft aan dat we het hadden moeten lezen op de website van de fabrikant. Daar staat het nergens. Volgens de keukenverkoper hebben wij als consumenten een informatieplicht.

Wij gaan een zaak starten bij de geschillencommissie. Kost een klein bedrag (+/- 125 euro, maar je kan de gehele procedure zelf voeren) maar dat heb ik er wel voor over. Naar onze mening heeft de verkoper een informatieplicht. Hij had ons als consumenten er op moeten wijzen dat we ons binnen 3 maanden moesten registreren. Wij hebben met de keukenverkoper de overeenkomst en deze moeten ons er als SPECIALISTEN er op wijzen.

De monteur van de fabrikant gaf aan dat er meerdere mensen zijn die het probleem hadden. Wij vinden dat als je ons 5 apparaten aansmeert je ook de voorwaarden duidelijk moet aangeven!

Volgens mij ben zijn wij Januz en mijn gezin niet de enige die slecht geinformeerd zijn door de keukenverkoper (een hele bekende Nederland). Ik ga het ook melden bij mijn rechtsbijstandsverzekering. Dit kan niet!

Re: Garantie AEG/keukenconcurrent

Geplaatst: 13 aug 2009 21:47
door JWKlasse
Nee , dit kan idd niet !
Elke keukenzaak heeft m.i. de plicht haar klanten te helpen om een garantie-service aanvraag naar behoren af te wikkelen.
De keukenzaak zal de claim moeten doorspelen naar de fabrikant en mits die relatie goed is zal de fabrikant niet zo moeilijk moeten doen als de consument de kaartjes niet heeft ingevuld / zich heeft geregistreerd.

Indien er 5 of meer app. ingebouwd zitten dan voldoe je al aan de belangrijkste eis en is het invullen / registreren eigenlijk een wassen neus.
Waarom zou je jezelf eigenlijk moeten registreren wanneer de keukenzaak middels factuur kan aantonen dat er 5 app. tegelijk zijn aangeschaft.
Mij staat er iets van bij dat er jurispredentie over is , 16again ?


@Luka ; een ovendeur opentrekken waarna de printplaat kapot gaat ? Dat kan toch echt niet waar zijn , dat heb ik nog nooit gehoord in al die jaren.
Misverstandje met monteur wellicht ?

Re: Garantie AEG/keukenconcurrent

Geplaatst: 13 aug 2009 23:05
door 16again
Wij naar de keukenverkoper, deze geeft aan dat we het hadden moeten lezen op de website van de fabrikant
Eerst met grote schreeuwletters adverteren over 5 jaar garantie, en vervolgens van de koper verwachten dat deze de website van de fabrikant door moet spitten om voor die garantie in aanmerking te komen is ongepast.
De koper heeft immers geen overeenkomst met de fabrikant (wat als de koper geen internet heeft?). Uit geleverde papieren had die registratieplicht sowieso duidelijk moeten blijken.

De winkelier kan tegenwoordig niet eens meer eisen dat je voor garantie een aankoopbon overlegt, een bankafschrift is al voldoende bewijs om aan te tonen dat er gekocht is.

Re: Garantie AEG/keukenconcurrent

Geplaatst: 16 aug 2009 22:35
door consument76
Dit zijn de kleine dingen waarom ik blij ben bij een kleine zaak te hebben gekocht. Deze heeft alle "certificaten"en aanmeldingsformulieren ingevuld zodat ik ze alleen nog hoefde op te sturen om die 5 jaar garantie te krijgen. Of het nu een wassen neus is of niet, op deze manier is er in ieder geval geen discussie en voor de verkoper eigenlijk een kleine moeite.

Re: Garantie AEG/keukenconcurrent

Geplaatst: 18 aug 2009 13:41
door arnieparnie
Dat je specifiek garantiecertificaten op moet sturen schijnt tegenwoordig heel gebruikelijk te zijn. Als nietsvermoedende keukenkoper wist ik dat niet. De verkoper uiteraard wel.
In mijn geval heeft de verkoper daarom alle certificaten zoveel mogelijk van tevoren ingevuld en mij er nog een keer nadrukkelijk op gewezen dat ik niet moet vergeten om ze op te sturen. Helemaal goed. Of dat te maken heeft met het feit dat het om een kleine zelfstandig keukenverkoper ging weet ik niet zeker, maar ik vermoed het wel.

Re: Garantie AEG/keukenconcurrent

Geplaatst: 18 aug 2009 14:04
door stofzuigertje
Als de verkoper niet deze gegevens leverde is hij verantwoordelijk voor de 5 jaren garantie en niet AEG.

Als hij duidelijk met 5 jaar garantie dit meestal iets duurdere merk dus meer winstmarge wil verkopen moet hij ook voor de afhandeling zorgen dus het insturen....

Nu dit fout is gegaan is dat als ervaren keukenverkoper zijn risico.

Dus KK moet eventueel via rechtsbijstand tot betalen vergoeding of gratis reparatie verplicht worden!

Veel grijs geïmporteerde valt vaak buiten dit soort importeurs regelingen!
Dus een Nederlandse AEG die na insturen aan alle eisen voldoet en niet zomaar een AEG elders vandaan!
Vandaar die aanvullende voorwaarden....
Grijze import is meestal goedkoper inkopen....