LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] curatorschap hulp nodig

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
hanan09
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2008 22:04

curatorschap hulp nodig

Ongelezen bericht door hanan09 »

hallo ik ben een meisje van 23 jaar ik heb een gehandicapte zus verstandelijk. nu zit ik al jaren met problemen mijn moeder heeft al jaren niks te zeggen mijn ouders zijn gescheiden al vanaf mijn 3de mijn zus is vanaf haar 9de naar een tehuis gegaan voor gehandicapten nu heeft mijn moeder jaren onder druk gestaan van mijn vader en haar schoonouders hun bemoeien zich overal mee hebben mijn zus bij mijn moeder weggehouden haar altijd in een kwaad daglicht gezet bij iedereen ook het huis waar zij woont nu zit het zo mij vader heeft nu de curatorschap over haar hij heeft mijn moeder vertelt dat het alleen voor de financien zou gaan maar is blijkbaar toch niet het geval hij heeft vanaf haar 18de de curatorschap gekregen zij is nu 26 jaar wij zien haar al jaren niet nou met tussen poses van een jaar soms maanden ik mis haar enorm wij bellen wel af en toe maar de begeleiding doet heel raar tegen ons ze houden ons nergens van op de hoogte wij krijgen nergen een uitnodeging voor worden niet serieus genomen over helemaal niks en dit is al jaren zo ze mag ons haast niet bellen als ik of mijn moeder haar belt is ze er nooit of de horen word er op gegooit ze word zomaar verhuist zonder dat wij het weten ze mag nooit naar ons toekomen ze word opgestookt door iedereen ik kan hier echt niet meer tegen wil me zus zo graag zien heb er zo veel verdriet van ik heb gezien hoe mijn moeder mishandelt werd door mijn vader vroeger bedreigt enz enz enz enz ga zo maar door ze heeft geen nieuwe kleren word slecht verzorgt ze stinkt weegt over de honderd kilo dit kan toch niet zomaar ik weet niet wat ik moet doen kan iemand mijn aub helpen ik weet het niet meer ik wil dat hij van de curatorschap word afgezet maar hoe ik hoop op reacties .

bedankt

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: curatorschap hulp nodig

Ongelezen bericht door roro25 »

Zou je het verhaal iets willen aanpassen (interpunctie). HEt nodigt niet uit om te lezen. Ik ben in ieder geval na 5 regels afgehaakt.

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: curatorschap hulp nodig

Ongelezen bericht door Da silva »

Hier heb je een site waar je informatie kunt aanvragen,als je lid wordt(kost maar 10 euro) kun je van al hun diensten gebruik maken.

http://www.kansplus.nl/

Dit stukje heb ik even voor je gekopieerd,het bevat een telefoonnummer waar je naar kunt bellen,succes!


Er worden bij de VOGG Informatie en Advieslijn (VIA-lijn)bijna dagelijks vragen gesteld over rechtsbescherming. Er zijn drie vormen van rechtsbescherming: curatele, bewindvoering en mentorschap. Curatele is de meest vergaande vorm. In veel gevallen is bewindvoering en mentorschap voldoende. Ouders en verwanten zijn veelal wettelijk vertegenwoordiger van hun kind of broer of zus met een verstandelijk handicap. Dit om zeggenschap te behouden in de volwassenheid. Want mensen met een verstandelijke handicap zijn meestal onvoldoende in staat om hun eigen belangen te behartigen.
Het is zeker van belang, wanneer de zorg deels wordt overgedragen aan een zorginstelling of anders gezegd wordt gedeeld met een zorginstelling. De taak van een wettelijk vertegenwoordiging is helder voor de zorginstelling. Het dwingt om goede afspraken te maken tussen de wettelijk vertegenwoordiger en de zorginstelling over de zorg. Is er een probleem dan behartigt de wettelijk vertegenwoordiger de belangen.
Er is nog een heleboel meer te vertellen over rechtsbescherming, maar dat kunt u ook lezen in onze brochure Rechtsbescherming. U kunt deze brochure (tegen kostprijs) bestellen bij het secretariaat van de VOGG (030) 236 37 44. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt ook bellen met de VIA-lijn. Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 10.00 tot 13.00 uur en woensdagavond van 19.00 tot 21.00 op telefoonnummer (030) 2363700

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: curatorschap hulp nodig

Ongelezen bericht door kweenie »

Informatie over curatele etc. kun je ook vinden via
http://www.justitie.nl/onderwerpen/fami ... ntorschap/

In principe heeft een curator erg veel macht, maar curatele is ook juist voor situaties als een geestelijke handicap bedacht. Zou het alleen om het financiele deel gaan, dan zou het onderbewindstelling zijn geweest. Bij curatorschap hoeven andere mensen dan de curator in principe ook niet op de hoogte te worden gesteld van zakelijke en praktische zaken, maar het zou natuurlijk wel normaal zijn dat de moeder informeel wel op de hoogte gehouden wordt.

Curatorschap kun je niet zomaar opheffen. Daarvoor zul je naar de rechter moeten en ik denk dat je dan erg zwaarwegende bezwaren moet hebben, dat de curator er duidelijk een potje van maakt.

siggy
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 mar 2008 10:37

Re: curatorschap hulp nodig

Ongelezen bericht door siggy »

Ik werk zelf in een instelling voor vertsandelijk gehandicapten. Waarom proberen jullie niet om een open en eerlijk gesprek aan te gaan met de groepsleiding, eventueel met de huispsycholoog erbij. Overtuig ze ervan dat het "in thet best interest " van je zus is om ook met jullie omgang te hebben....

Gesloten