LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belabberde weergave van site op andere schermen

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Belabberde weergave van site op andere schermen

Ongelezen bericht door Oblomova »

Na het creëren van een site, waarbij rekening is gehouden met de verschillende weergaven (voor Windows, Apple, Firefox) heb ik een ander probleem met de weergaven op verschillende schermen.

Ik had zelf een oude monitor en dacht dat het daarmee misschien niet meer compatible was, dus heb ik een nieuwe plat scherm (Belinea) gekocht. Daarop wordt de site net zo mooi weergegeven, maar tot mijn diepe terleurstelling is dat niet het geval op 4 andere platte schermen waar ik mijn site heb kunnen bekijken.

Het probleem zit voornamelijk in de weergave van de kleuren en de plaatsing op het scherm. De kleuren zijn zo vaal op de andere schermen: blauw wordt grijs en warm geel een vies licht roze. Anti aliasing van de letters valt weg. En het beeld is bij de andere schermen ook een stuk gekrompen en naar boven geschoven, terwijl mijn beeldschermresolutie normaal (1024-768) is ingesteld. Als ik het bij mij lager zet, dan valt het van het scherm af.

Heeft iemand een idee hoe dit komt?

ik77
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: Belabberde weergave van site op andere schermen

Ongelezen bericht door ik77 »

Hoe heb je die kleuren weergegeven? Zijn het afbeeldingen of zijn het kleurcodes hexadecimaal weergegeven?
Hou er rekening mee dat de kijkhoek op een lcd scherm ook enorm meespeelt hoe het eruit ziet.
Zo kan een lichtgele kleur (FFFFCC) bijna onzichtbaar worden op een laptop als je het scherm naar achter kantelt.

Heb je afbeeldingen gebruikt met die kleuren geld hetzelfde. Heb je een link waar we kunnen kijken?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Belabberde weergave van site op andere schermen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als een scherm gemaakt is om blauw weer te geven als groen, dan zal de site er groen uitzien !

Dat is nogal ver doorgetrokken natuurlijk, maar je hebt niet overal invloed op !

Een scherm ( helderheid, positie, kleurweergave, etc.. etc.. ) is niet van buitenaf te beïnvloeden en wordt gewoon bepaald door de knoppen op het scherm zelf !

Enige dat je kan doen, is rekening houden met de kleuren ( vooral basiskleuren gebruiken -> die zien er op de meeste schermen ongeveer gelijk uit ).

Daarna gewoon accepteren dat het er bij anderen soms anders uit ziet !

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Belabberde weergave van site op andere schermen

Ongelezen bericht door Oblomova »

@ik77
Om commerciele redenen kan ik de site helaas nog niet vrijgeven.
De kleuren zijn afkomstig van zowel kleurcodes als van het overnemen van digitale kleurenafbeeldingen, die zijn verwerkt met Gymp. Ook in de laatste zijn de kleuren anders. Dit heeft niets te maken met het kantelen van het scherm, want dat is op mijn scherm ook van toepassing.

@ angel1978
Als het aan het instellen van het scherm ligt, dan zouden de 4 schermen van anderen dus vaal zijn ingesteld. Dat lijkt me niet de oorzaak van dit euvel.

Ik heb met 1 ervan (een laptop) kunnen uitproberen met het opnieuw importeren van een digitale afbeelding zonder die met Gymp te verwerken, die daarop opnieuw vaal werd weergegeven.
De andere 3 schermen waren van de bibliotheek, een instantie en een bedrijf, waar ik op andere sites geen kleurproblemen zag.

Begrijp hier dus niets van.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Belabberde weergave van site op andere schermen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als het aan het instellen van het scherm ligt, dan zouden de 4 schermen van anderen dus vaal zijn ingesteld. Dat lijkt me niet de oorzaak van dit euvel.
Ik heb hier 2 schermen naast elkaar staan ( zelfde fabrikant, zelfde resolutie, aangesloten op dezelfde videokaart ( dual screen ) ) waarbij de een net een jaar ouder is dan de ander !

Als ik een site bekijk op de een is de achtergrond wit en een lichtblauwe kleur ook echt lichtblauw. Als ik dezelfde browser versleep naar het andere scherm, dan verandert opeens de achtergrondkleur naar vaalwit / beige-geel...

Dat ligt dus echt aan het scherm ( de overige opties zijn uitgesloten ) en nogmaals, daar heb je geen invloed op !

ik77
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: Belabberde weergave van site op andere schermen

Ongelezen bericht door ik77 »

dan ligt het toch aan de schermen :wink:

of aan de coderingen ;) maar daar kunnen we niet naar kijken.

Weakling
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2008 08:46

Re: Belabberde weergave van site op andere schermen

Ongelezen bericht door Weakling »

Het is niet voor niks dat in de grafische wereld schermen (en printers) gekalibreerd worden om te garanderen dat de kleuren die op het scherm verschijnen overeenkomen met de werkelijkheid.

Bij het bouwen van een webpagina heb je te maken met schermen waarop je geen invloed kunt uitoefenen. Je schermen thuis kun je kalibreren als je daarvoor de benodigde apparatuur aanschaft en dan zullen beide schermen dezelfde kleuren laten zien.

Je "klanten" kun je echter niet dwingen om hun scherm te kalibreren en daarom moet je een kleurenpalet kiezen die "onder alle omstandigheden" een werkbare site oplevert. Dat wil o.a. zeggen: de tekst blijft leesbaar en de verschillende elementen blijven herkenbaar. Kleuren spelen een ondergeschikt belang, omdat je zoals gezegd de klant niet kan dwingen zijn scherm goed af te stellen, daar is niets aan te doen.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Belabberde weergave van site op andere schermen

Ongelezen bericht door Oblomova »

Bedankt voor jullie advies.

Ik ben er echter helaas nog niet erg mee geholpen.

ik77
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: Belabberde weergave van site op andere schermen

Ongelezen bericht door ik77 »

Nee, maar meer kunnen we je ook niet helpen...
Ik kan niet zien wat voor pagina jij in elkaar gezet hebt, dus het blijft gokken en gissen...

Gesloten