Pagina 1 van 1

Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 01 sep 2008 13:32
door Sjors26
In mei ontving ik de jaarafrekening. Exorbitante bijbetaling?!? Nuon was zo vrij geweest de meterstanden te schatten met een factur 4,5 te hoog. Op basis van de werkelijke meterstanden, zou ik geld terug moeten krijgen.
Tegelijk met de jaarnota werd het nieuwe maandtermijnbedrag ingesteld op een factor 5 hoger dan mijn huidige maandtermijnbedrag. Een termijnbedrag waar ik dus al aan overhield.
Een week na de jaarnota werden de bijbetaling en het eerste maandtermijnbedrag bedragen direct afgeschreven van mijn rekeningnummer.

Omdat het bedrag van de zotte was, heb ik het bij de bank direct laten storneren en Nuon hiervan op de hoogte gebracht, alsmede een verzoek tot correctie van de jaarnota en maandtermijnfactuur op basis van de juiste meterstanden. De medewerker verzekerde me dat het nu allemaal in orde zou komen.
De nieuwe jaarnota wordt echter opgemaakt door de gasstanden en electrastanden om te draaien (fijn hè, goedkoop personeel op de €0,10 p/min kostende "klantenservice"), waardoor ik alsnog een bedrag moet bijbetalen.
In plaats van op te letten, betaald Nuon het verschil tussen de eerste jaarafrekening en de tweede alsvast op mijn rekening, ondanks dat ik duidelijk had aangegeven dat ik het geheel had laten storneren. Nu zit ik ineens met een bedrag van Nuon op mijn rekening.

Opnieuw bellen met Nuon over de onjuiste factuur, het aanpassen van mijn maandtermijnbedrag en om aan te geven dat ze onterecht een bedrag over hebben gemaakt. De dame, uiterst vriendelijk, geeft aan dat alles geregeld zou worden, maar dat het bedrag dat op mijn rekening gestort is, zeker niet van Nuon afkomstig is.

In de weken erna stromen de facturen binnen, die allemaal zijn gebaseerd op de oorspronkelijke jaarnota, gevolgd door een pakket aan ingewikkelde verrekeningen (inclusief het toch door Nuon gestorte bedrag). Per saldo zou ik 195,- meer moeten betalen dan als Nuon juist zou factureren.
Bij bellen met de klantenservice (7x) wordt steevast verteld dat het geregeld zou worden, klachten via internet geven geen respons, maar een een aangetekende brief levert zowaar een reactie op.

Verteld wordt dat ze de facturen, zoals deze zijn verzonden niet meer tegen willen boeken. Ik moet dus gewoon betalen en de afrekening afwachten volgend jaar voor verrekening. Anders afsluiting zal ik worden afgesloten. Het alternatief (ik betaal het deel van het bedrag waarover geen discussie bestaat en zij laten het te hoge deel van de voorschotnota's open staan tot verrekening volgend jaar plaatsvindt) is voor Nuon niet acceptabel. Hoezo twee maatstaven?

Op dat moment werd me duidelijk dat met Nuon geen normaal zakelijk verkeer mogelijk is. Wat door Nuon gefactureerd wordt, moet worden betaald. Of het redelijk is of niet, is voor hun niet relevant.
Als reactie heb ik het juiste verschuldigde bedrag (met spoed)overgemaakt, en heb ik contact opgenomen met een andere leverancier. Omdat er nog geen bericht van afsluiting was verstuurd, kon ik gelukkig nog wel regulier door de andere levancier worden geaccepteerd.

Nadat de andere leverancier heeft laten weten me te accepteren (maar pas halverwege deze maand plaatsvindt), is het even stil vanuit Nuon. De bloedhonden zaten echter niet stil. Vorige week kwam vanuit Nuon het bericht voor afsluiting. Zolang ze me nog leveren, mogen ze me afsluiten en willen ze voorkomen dat ik weg ben zonder de volledige facturen te voldoen (ook al vindt afrekening op basis van de meterstanden plaats bij overstap).
Vandaag is het dus toch gebeurd dat ik alle kosten naar Nuon over heb moeten maken om afsluiting te voorkomen (en normale overstap niet meer mogelijk is). Een deel krijg ik weer terug na de eindafrekening (ik nu immers veel te veel betaald), maar zo'n €105 ben ik kwijt aan incassokosten en boetes.

Het is dus voor Nuon mogelijk om elk bedrag als voorschot in rekening te brengen en betaling afdwingen door een afsluitingsprocedure in gang te zetten, ook al wordt het afgesproken deel van het voorschot wel betaald en voldoe ik mijns inziens aan de gemaakte afspraken.

Binnenkort zit ik gelukkig niet meer bij Nuon. Hopelijk zijn de incassokosten nog terug te vorderen via mijn rechtsbijstand. Tip van mij is, geef een Energieleverancier 2x de mogelijkheid om tot een juiste jaarnota en maandtermijnbedrag te komen. Lukt dat hem niet, zeg dan het contract direct op (let op, je hebt meestal dan nog 1 maand voor het contracteinde) en stap over naar een ander. Of accepteer dat je een bedrag een jaar lang renteloos uitleent aan je energieleverancier.

Weet iemand eigenlijk of het ook contractueel mogelijk is voor een energieleverancier om elk willekeurig bedrag als voorschotnota in rekening te brengen?

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 01 sep 2008 17:15
door kiz
Je had ook direct nadat duidelijk werd dat Nuon flinke fouten had gemaakt, de zaak aanhangig kunnen maken bij de SGC (voor 25 euro, die je bovendien terugkrijgt als je in het gelijk wordt gesteld). Het betwiste bedrag had je in depot kunnen storten bij de SGC, in dat geval mag Nuon namelijk niet tot afsluiting overgaan, dat had je sowieso die 105 euro incassokosten bespaard.

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 01 sep 2008 17:38
door Sjors26
Ik heb te lang gewacht, omdat ik me niet voor kon stellen dat ze over een betwist deel van een voorschotnota tot afsluiting over zouden gaan.
Helaas... de wereld zit anders in elkaar, dus zeker ook stom van mijn kant.

Maar wat is de SGC en hoe werkt dat systeem?

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 01 sep 2008 17:43
door kiz
SGC is de geschillencommissie (voor heel veel zaken).
Het onderdeel "Energie en Water" vindt je hier: https://digitaal.degeschillencommissie. ... e&code=ene

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 01 sep 2008 19:49
door flappie
als nuon dus in gebtreke blijft en je hebt meermaals aangegeven dat er een foutieve afrekening wordt opgemaakt dan kan je inderdaad de zaak bij de SGC leggen.

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 01 sep 2008 20:02
door Sjors26
Kiz... Jammer dat ik het niet eerder heb gezien, maar heel erg bedankt voor je reactie!

Ik heb mijn klacht alsnog bij de commissie ingediend en hoewel ik al betaald heb, hoop ik dat ze Nuon alsnog op de vingers kunnen tikken. Ik hoop gewoon de incassokosten terug te krijgen en het liefst nog (een deel van) de belkosten, portokosten en overboekingskosten.
Vooralsnog ga ik ervan uit dat het gaat lukken om een eindafrekening te maken op basis van de meterstanden en ik het betwistte deel van de voorschotten op die manier terug krijg. Al hou ik mijn hart vast, gezien de ellende die anderen hierbij mee hebben gemaakt. In elk geval heb ik Nuon niet voor het laatst aan de (dure) lijn gehad, vrees ik.

Ik laat hier nog wel weten hoe zo'n bezwarentraject verder verloopt voor de geïnteresseerden die ook tegen het machtsmisbruik van Nuon zijn aangelopen.

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 01 sep 2008 20:29
door flappie
als je inderdaad kan aantonen dat de meterstanden van gas en electra zijn verwisseld dan heb je gelijk.

Ik neem aan dat je een meter hebt met enkel telwerk?

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 01 sep 2008 20:34
door kiz
@Sjors:
Als je de zaak bij de SGC hebt ingediend hoef je verder geen contact meer met Nuon te hebben, hooguit schriftelijk even laten weten dat je de zaak hebt ingediend. Zijn ze meestal gepast van onder de indruk, en over het algemeen (althans bij de "groten") wat sneller bereid tot schadeloosstelling om een zitting te voorkomen.
Succes, ik hoop dat e.e.a. alsnog voor elkaar komt, laat het nog even weten t.z.t.

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 02 sep 2008 09:19
door Vattenfall Webcare
Geachte Sjors26,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er het nodige is misgegaan met uw jaarafrekening en dat Nuon dreigt met afsluiting.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen, om na ta gaan of dit niet alsnog opgelost kan worden. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

De Nuon medewerker

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 02 sep 2008 20:54
door Sjors26
Geachte Nuon Medewerker,

Bedankt voor uw reactie. Ik heb er geen bezwaar tegen als u contact met mij opneemt, maar ik heb hierbij echter wel enig voorbehoud.

Wanneer afsluiting reeds plaats heeft gevonden, of deze procedure nog steeds loopt, heeft een gesprek pas zin als deze procedure is stopgezet, of heraansluiting plaats heeft gevonden, aangezien ik reeds aan alle door u geclaimde verplichtingen heb voldaan.

Daarnaast is het me duidelijk hoe deze situatie is ontstaan. Om tot een oplossing te komen is het enige onderwerp waarover een gesprek zin heeft, de versnelde afrekening van +/- €450 aan teveel betaald voorschot en een terugbetaling van +/- €160 aan door Nuon doorberekende incassokosten c.q. door mij betaalde stortings- en communicatiekosten.

Mijn contractnummer is 3005756169. Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,
Sjors26

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 02 sep 2008 23:16
door Shine
@ Sjors:

Haal het klantnummer weg en vervang dat door het contractrekeningnummer!!!!!!!
Met een contractrekeningnummer kunnen mensen niets, met een klantnummer wel.

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 05 sep 2008 13:58
door helllup
hallo


hopende dat iemand mij kan helpen of advies geven
ik heb dus net mijn afrekening ontvangen ,en me eigen helemaal :shock: .
ik betaal dus maandelijks 310 euro
moest verleden jaar ook al bijbetalen ik had hier over gebeld en mij was vereteld dat ik niet echt zuinig omging met met mijn gas en llicht
ik dacht nog kan waar wezen heb graag warme kamer etc etc
dus ik heb dit gehele jaar heel erg opgelet op mijn verbruik
ben ook trouwens bijna nooit thuis .meestal avonds een uur tv en dat is het ,
mijn vader en moeder wonen aan het eind van de straat 1 minuut lopen
dus na de afrekening van verleden jaar heb ik allles bij me moeder gedaan (eten douchen wasgoed )om zoveel mogelijk te bezuinigen
heb dit ook echt het hele jaar gedaan heb zelfs me oude badkamer er uit gehaald om hem te vernieuwen (nog niet gebeurt trouwens ,gespaarde geld weg aan afrekening nuon )nou dacht ik dus fijn een cent terug te krijgen en dat bij mijn badkamer te kunnen doen
maar nee daar kwam de brief
en resultaat van een jaar zuinig zijn was dus dat ik bijna 500 bij moet betalen en me nieuwe maandsaldo op 400,15 zit
ik geloofde me ogen niet .
ben nou echt aan het eind van me latijn hoe is dit mogelijk
heb gelijk nuon gebeld dame aan de tel was zeer aardig maar zij toch dat dit aan me verbruik lag .
ga haar maar wijs maken hoe dat je bezuinigd hebt afgelopen jaar
dus daar sta je dan met je rug tegen de muur
heb de meter zelf ook al nageken door echt alles eruit te halen (alleen nog me radio wie op standby stond )en de meter te controleren .
dit klopte naar mijn weten
ik zal binnekort wel afgesloten worden,kan er ook niks meer aan doen kan het gewoon niet meer betalen ,als dit geen vorm van oplichting is weet ik het ook niet meer .

afz ten einde raad

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 05 sep 2008 14:31
door Shine
Het verbruik zit 'm niet alleen in wassen, licht en koken. Zoals u zelf al aangeeft houdt u van een warme kamer(s). Uw verbruikshistorie liet dat ook zien.
M.a.w, u kunt wle bij uw ouders gaan douchen, eten en kleding wassen, maar als u uw termostaat van uw cv niet een graadje lager draait en/of de radiatoren op kamers die niet gebruikt worden dichtdraait.......

U hebt ook alléén de Elektra meter gecontroleerd en niet uw gasmeter.
Advies: controleer die ook eens (zelfde handeling)

Ennehm, wat was u verbruik voor Gas en Elektra?

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 05 sep 2008 14:51
door helllup
ja heb ik ook rekening mee gehouden .
als ik thuis ben gaat ie hoog uit op 20 graden
me slaapkamer staat de radioter uit heb maar een slaapkamer
en als ik weg ben dan zet ik hem standaard op 16
koken doe ik er ook niet daar ik mijn gastel nogf nooit aangesloten heb

en op mijn afrekeing staat dat ik het meeste gas verbruik
:shock:

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 06 sep 2008 02:22
door Shine
koken doe ik er ook niet daar ik mijn gastel nogf nooit aangesloten heb
U kookte dus voorgaande jaren ook al niet.
Dan zit uw verbruik duidelijk in het warmstoken van uw huis (is mijn conclusie)

handig zou het zijn als u uw meterstanden van gas en elektra van de afgelopen 3 jaar eens hier noteert. En,... aangeven of (zoja welke) de meterstanden wel of niet geschat zijn.

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 06 sep 2008 13:29
door Sjors26
@hellup

Lastig om aan te geven wat te doen, omdat het probleem op veel vlakken kan liggen.

Ik kan er een paar bedenken:
1. de meterstanden
2. de meter (basis)
3. de cv-installatie (ouderdom en onderhoud)
4. de isolatie van de woning
5. het electraverbruik per apparaat
6. de ijking van de meters

1. De meterstanden
Ik ben het eens met Shine om de standen van de meter te vergelijken met die van de afrekeningen. Zijn de standen geschat, of geeft de meter werkelijk een hoog verbruik aan?

2. De meter (basis)
Een eenvoudige doe-het-zelf stap is het testen van het verbruik door alles uit te zetten wat gas en/of electra verbruikt (In dat geval ook de CV-ketel uitschakelen) en te controleer of beide meters tot volledig tot stilstand zijn gekomen. Lees wel eerst even de handleiding van de CV over de juiste procedure.

Komen de meters (met name gas) niet tot stilstand en ben je er absuluut zeker van dat echt alles is uitgeschakeld, dan is het goed om zo snel mogelijk een installateur te bellen. Het is namelijk mogelijk dat ergens gas weglekt, of (kleinere kans, maar theoretisch mogelijk) dat er een andere gebruiker achter de meter is aangesloten.

3. de CV-installatie
Als de meters wel stilstaan, controleer dan eerst het bouwjaar en laatste onderhoudsbeurt van uw CV (te zien aan onderhoudsstickers op de CV).
Verouderderde of defecte CV's zijn vaak enorme grootverbruikers en bij geen regelmatig (jaarlijks) onderhoud, levensgevaarlijk. Dit is waarschijnlijk daarom ook de beste tip die ik u kan geven. Als het laatste onderhoud meer dan 1,5 jaar geleden is, maak dan zoiezo een afspraak met een erkent installatiebedrijf voor het doormeten en onderhouden van de CV-installatie.

Als u in een huurwoning woont, is de CV vaak onderdeel van de huur en wordt deze gratis onderhouden, mits u tijdig contact opneemt met de verhuurder.

4. isolatie van de woning
Als de CV regelmatig onderhouden is en/of volgens een installateur geen bijzonder verbruik heeft, is het ontbreken van voldoende isolatie van de woning nog een gasverbruikende mogelijkheid.

Van dat laatste heb ik weinig verstand van, maar volgens mij heeft nuon zo'n service die daar dingen mee doet. Dat is wel via hun site te vinden, hoe isolatie te testen is.

5. electraverbruik
Het electraverbruik is eenvoudig te testen. Zet een apparaat (TV, wasmachine, droger, stofzuiger, strijkbout enz) even aan en kijk wat de elektrameter doet. Zet vervolgens het apparaat weer uit, wacht tot de meter tot stilstand is gekomen en test het volgende apparaat. De zwaarverbruiker in electra komt dan vanzelf naar voren. Sommige apparaten kun je niet zonder, maar als een apparaat erg veel verbruikt en verouderd is, is een nieuwe energiezuinige versie ervan vaak op de langere duur een besparing.

6. Ijking van de meters
Als uw meterstanden gelijk zijn aan de meterstanden gebruikt voor de afrekeningen, u geen verouderde apparaten heeft die veel stroom verbruiken, uw CV-installatie niet verouderd, energiezuinig en goed onderhouden is, uw woning goed geïsoleerd en u zet uw verwarming niet lang aan of hoog, dan is het tot slot nog mogelijk dat uw meters opnieuw geijkt moeten worden. Zoals alle meters zit er standaard een vervuiling op de meters (soms in het voordeel, soms in het nadeel). Theoretisch is het mogelijk dat uw meters veel meer tellen dan verbruikt wordt. Neem daarvoor contact op met Nuon om ze te laten ijken. Ze zullen er niet happig op zijn en daarom is het ook belangrijk dat u al het bovenstaande eerst probeert.

Tot zover reikt even mijn creativiteit.
Succes en laat even weten hoe eea verloopt.

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 07 aug 2013 01:52
door rhinotje
Het is zondermeer onbegrijpelijk dat de politiek en consumentenorganisaties onvoldoende ingrijpen in deze situaties. Naar ik ervaar is dit een veel voorkomende situatie, waarbij velen zoals ouderen zich niet bewust zijn van hun uiteindelijke jaar nota. Zo heeft de NlE mij onder aandrang geëist de meterstanden door te geven, tot 2 maal toe, voor het verstrijken van de eindejaar periode. Met als reden om tijdig de jaar nota op te kunnen maken, ofschoon reeds voorschotbedragen per maand zijn betaald. Volgens NLE zal dit bij de volgende jaar nota worden verrekend, alhoewel mijn einde jaarmeterstanden niet zijn verwerkt, omdat die niet werden geaccepteerd. De telefoniste zou die alsnog verwerken, waarvan ik nog geen bevestiging heb, noch zal ontvangen. Dit zou een mooie klus zijn voor een onderzoeksjournalist, die het aan de kaak stelt vooral voor ouderen en mensen die hier niet op kunnen reageren.

Re: Nuon sluit af om betaling van onjuiste factuur af te dwingen

Geplaatst: 07 aug 2013 07:44
door Annikaatje
rhinotje schreef:Het is zondermeer onbegrijpelijk dat de politiek en consumentenorganisaties onvoldoende ingrijpen in deze situaties. Naar ik ervaar is dit een veel voorkomende situatie, waarbij velen zoals ouderen zich niet bewust zijn van hun uiteindelijke jaar nota. Zo heeft de NlE mij onder aandrang geëist de meterstanden door te geven, tot 2 maal toe, voor het verstrijken van de eindejaar periode. Met als reden om tijdig de jaar nota op te kunnen maken, ofschoon reeds voorschotbedragen per maand zijn betaald. Volgens NLE zal dit bij de volgende jaar nota worden verrekend, alhoewel mijn einde jaarmeterstanden niet zijn verwerkt, omdat die niet werden geaccepteerd. De telefoniste zou die alsnog verwerken, waarvan ik nog geen bevestiging heb, noch zal ontvangen. Dit zou een mooie klus zijn voor een onderzoeksjournalist, die het aan de kaak stelt vooral voor ouderen en mensen die hier niet op kunnen reageren.
Dit is een topic van 5 jaar oud, dat had je gezien?

Verder: wat is nu precies het probleem??