LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mogelijk dispuut door fout in offerte

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Ervaringsdeskundige71
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2008 20:33

Mogelijk dispuut door fout in offerte

Ongelezen bericht door Ervaringsdeskundige71 »

Bij de controle van mijn order (en bestelling bij de leverancier) is vast komen te staan dat hetgeen op de offerte staat (2 deuren van 144 hoog uit 1 stuk) niet leverbaar is in folie, maar wel in gelakt. Mijn keuken is folie. Deze constatering komt 10 weken voor levering, terwijl de keuken 8 maanden geleden is gekocht. Volgens mij ga ik er wel uitkomen met mijn leverancier, maar toch vraag ik me af hoe jullie aankijken tegen de mogelijke situatie waarin dit niet het geval is. Strikt genomen kan de keukenleverancier dan niet leveren wat is afgesproken. Wat zijn in zo'n geval mijn opties? Ben ik verplicht om meer geld te betalen voor een passend alternatief (lijkt me niet), of de keuken met dit gebrek te accepteren? Hoe zit dit juridisch? Kan hierdoor de offerte worden ontbonden? En zo ja, hoe gaat dat dan in zijn werk? Zoals jullie zien, veel vragen ;)

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Mogelijk dispuut door fout in offerte

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Het is bovenal vervelend dat u niet eerder op de hoogte bent gebracht van het niet kunnen leveren van een dergelijk hoog front.
Door u strijdvaardig op te stellen zal de keuken er echt niet beter op worden!?
Deuren ven dergelijke hoogte in folie hebben namelijk de zekerheid van kromtrekken.

Er zijn oplossingen:
1. U eist de deur op 1440mm hoogte en hangt ieder half jaar aan de (service-) telefoon om te eisen dat ze omgeruild worden.
2. U eist de deur op 1440mm en ziet af van elke vorm van service hier op (kan compensatie tegenover staan)
3. U overlegt met keukenzaak welke deurverdeling acceptabel is (en eventueel welke dispensatie hier tegenover staat)
4. U slaat de juridische weg in en laat overeenkomst ontbinden, en start keukenzoektocht opnieuw.

Ik zeg hiermede dat de keukenzaak enkel te verwijten valt dat zij u niet vantevoren verwittigd hebben over de onmogelijkheden van het ontwerp. Juridisch kan het lastig worden daar, volgens uw bericht, de keukenzaak wel gepoogd heeft een oplossing aan te dragen, en zij zelf de fout hebben erkent.

Wat is het u waard? een mooie kwalitatief goede keuken of een keuken waar u met de gedachten van een eindeloze correspondentie naar kijkt?

zaankanter
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 okt 2005 18:59

Re: Mogelijk dispuut door fout in offerte

Ongelezen bericht door zaankanter »

Strikt genomen kan de keukenleverancier dan niet leveren wat is afgesproken.
Zolang de leverancier u verschillende alternatieven aangeboden heeft, heeft u geen poot om op te staan.

Waarneer wij dit mee maken zijn er verschillende optie's nl:

1) Accepteeren en niet zeuren (Het kan immers niet anders :wink: )

2) Leveren in gelakt (waarneer dit uiteraard wel mogelijk is) wel rekening houden met kleurverschil en een verschillende randafwerking. (folie heeft een scherpe rand aan de achterzijde, gelakt niet)

3) Als het echt niet anders kan de gehele keuken leveren in de gelakte uitvoering, na een in overleg met de klant bepaalde (schappelijke) meerprijs.
Kan hierdoor de offerte worden ontbonden? En zo ja, hoe gaat dat dan in zijn werk?
Waarneer CBW erkent? 30% anuleerings kosten.

Zelf zou ik altijd naar punt 3 overgaan. Gelakt is over het algemeen beter als folie, en nu krijg je de kans een betere kwaliteit keuken te krijgen met een gereduceerde meerprijs.

Ervaringsdeskundige71
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2008 20:33

Re: Mogelijk dispuut door fout in offerte

Ongelezen bericht door Ervaringsdeskundige71 »

@zelfstandigste: dank voor je reactie...

Ja, het is inderdaad vervelend, maar ik kan me goed voorstellen dat er wel eens iets fout kan gaan. Alleen is dit nu de tweede keer en in een vrij laat stadium. De punten die u schetst is precies de reden dat de leverancier van de keukenmeubels geen 144cm levert.
En op de vraag, wat is het me waard. Zelf hoop ik op volledig gelakt, omdat dit het dichtst in de buurt kom van het oorspronkelijke idee en zelfs een luxere uitstraling heeft, maar het is me geen extra geld meer waard. Op deze manier is straks mijn keuken bijna 700 EUR duurder. Bij de keukenleverancier wordt ik goed geholpen en netjes te woord gestaan, dus ik gun het ze ook niet dat deze fout erin zit. Maar ik heb zo wel bijna de behoefte om te zien of ik voor die centen niet ergens anders terecht kan. En ja, dat is een nieuwe zoektocht. Niet zozeer naar de keuken, maar eerder naar een partij waar ik een goed gevoel bij heb en die ik de opdracht gun. Maar mocht het ontbinden worden, dan kan het toch ook dat zij het er mee eens zijn?

polpol
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2005 21:39

Re: Mogelijk dispuut door fout in offerte

Ongelezen bericht door polpol »

Waar mensen werken worden fouten gemaakt. De verkoopboeken zijn gigantisch dik met 1000-en mogelijkheden. Per model keuken zijn idd ook vaak nog eens de opties verschillend.

Uw deurindeling kan blijkbaar niet. Zij proberen het naar mijn mening goed voor u op te lossen naar mogelijkheden die wel kunnen.

Heel zwart wit gezegd, heeft u geen poot om op te staan. Zij zullen zeker de koop niet ontbinden omdat een bepaalde deurindeling niet kan. Wie weet bieden ze u ter compensatie de keuken in lak aan, alhoewel ik denk dat het waarschijnlijk op 50-50 van de meerkosten zal uitkomen. Iets wat zeker niet slecht is daar u dan een veel mooier afgewerkt en kwalitatief beter keuken heeft voor een kleine meerprijs.

PS: je zegt offerte in de titel... een offerte is niet bindend. Ik neem aan dat je een order bedoeld waar u voor heeft getekend?

Ervaringsdeskundige71
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2008 20:33

Re: Mogelijk dispuut door fout in offerte

Ongelezen bericht door Ervaringsdeskundige71 »

PS: je zegt offerte in de titel... een offerte is niet bindend. Ik neem aan dat je een order bedoeld waar u voor heeft getekend?
Het gaat natuurlijk om een order en geen offerte ;)

Maar inmiddels heb ik antwoord. De keuken wordt in lak geleverd (alle zichtzijdes en deuren). Een pak van mijn hart moet ik zeggen want hoewel ik snap dat een luxere / duurdere keuken prettig is, kost het ook meer geld. Misschien niet het volledige bedrag, maar het blijft meer geld. Zoveel ruimte heb ik nou ook weer niet, en er moet nog zoveel gebeuren in huis ;)

Maar goed, fantastisch hoe dit is opgelost. Zeker een tractatie oid waard...

Dank voor de adviezen en tips, maar voor nu ben ik uit de brand.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Mogelijk dispuut door fout in offerte

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

suc6 8)

Gesloten