Klachten Voldafone/ misleidende informatie datakosten
Geplaatst: 02 sep 2008 10:37
Wij hebben een zakelijk sim only abonnement van Vodafone dat weinig gebruikt wordt.
In Griekenland gebruiken wij het abonnement o.m. voor het opvragen van de binnengekomen e-mail per gprs. Kleine hoeveelheden data van gemiddeld een paar kb per sessie. Het gebruik hebben wij steeds zorgvuldig in de gaten gehouden vanwege de hoge kosten en waarschuwingen hiervoor.
Voor vertrek naar Griekenland hebben wij meerdere malen gebeld met de Vodafone klantenservice hoeveel de kosten per mb zijn in Griekenland zijn bij ons abonnement. Deze informatie valt nl. nauwelijks terug te vinden op de Vodafone website. Steeds is ons door de Vodafone klantenservice zakelijk consistent telefonisch verteld: 5 euro per mb.
Echter, wat blijkt nu achteraf? Dit is slechts de helft van het verhaal. De kosten hangen samen met de gekozen instellingen op de telefoon. Kies je als zakelijke klant de instelling VofaneLive! dan betaal je per sessie 75 ct basistarief plus dat elke sessie naar boven afgerond wordt op 10 kb. Gebruik je de instelling .office (?) dan betaal je slechts voor het verbuik, is er geen sprake van een basistarief pere sessie en wordt elke sessie niet naar boven afgerond, aldus de Vodafone klantenservice achteraf en nu ineens wel volledig. De ene of de andere instelling, scheelt dus enorm in kosten als je vele malen per dag de mail op moet halen!
De instellingen van ons type telefoon voor het gebruik van data hebben wij gedownload van de Vodafone website. Deze instellingen zijn dus de VodafoneLive! instellingen. Een keuze voor andere instellingen wordt in de download niet genoemd.
In Griekenland in totaal 4,16 mb verbruikt en hebben hier in totaal 63 euro (!) voor moeten betalen. Dat is ruim 43 euro meer dan ons is verteld door Vodafone. Normaal gesproken zou voor 4,16 mb e. 20,80 in rekening gebracht moeten worden (e. 5 x 4,16 mb).
Pas recent zijn wij hier achter gekomen. Het gaat nl. alweer om de periode juni/ juli. Lang hebben wij niet in kunnen inzien wat wij nu het verbuiken en wat de actuele hoogte is van het beltegoed. Dat vanwege storingen bij Vodafone.
Verder: heb je het idee dat de rekening echt niet klopt en wil je een specificatie dan moet je hiervoor 5 euro per factuur betalen! Online kun je ook geen gespecificeerde rekening inzien. In dit geval gaat het om twee rekeningen (juli + augustus) dus of wij daar maar 10 euro voor neer willen betalen. Dat wij alleen een gespecificeerde rekening willen ontvangen omdat wij met recht denken dat er fouten zijn gemaakt: niks mee te maken. Dit bedrag is meer dan de helft van onze maandelijkse abonnementskosten en staat niet tot elkaar in verhouding. Als abonnee moet je m.i. recht hebben op een kostenloze gespecificeerde rekening, hetzij (alleen) online hetzij per post.
In Griekenland gebruiken wij het abonnement o.m. voor het opvragen van de binnengekomen e-mail per gprs. Kleine hoeveelheden data van gemiddeld een paar kb per sessie. Het gebruik hebben wij steeds zorgvuldig in de gaten gehouden vanwege de hoge kosten en waarschuwingen hiervoor.
Voor vertrek naar Griekenland hebben wij meerdere malen gebeld met de Vodafone klantenservice hoeveel de kosten per mb zijn in Griekenland zijn bij ons abonnement. Deze informatie valt nl. nauwelijks terug te vinden op de Vodafone website. Steeds is ons door de Vodafone klantenservice zakelijk consistent telefonisch verteld: 5 euro per mb.
Echter, wat blijkt nu achteraf? Dit is slechts de helft van het verhaal. De kosten hangen samen met de gekozen instellingen op de telefoon. Kies je als zakelijke klant de instelling VofaneLive! dan betaal je per sessie 75 ct basistarief plus dat elke sessie naar boven afgerond wordt op 10 kb. Gebruik je de instelling .office (?) dan betaal je slechts voor het verbuik, is er geen sprake van een basistarief pere sessie en wordt elke sessie niet naar boven afgerond, aldus de Vodafone klantenservice achteraf en nu ineens wel volledig. De ene of de andere instelling, scheelt dus enorm in kosten als je vele malen per dag de mail op moet halen!
De instellingen van ons type telefoon voor het gebruik van data hebben wij gedownload van de Vodafone website. Deze instellingen zijn dus de VodafoneLive! instellingen. Een keuze voor andere instellingen wordt in de download niet genoemd.
In Griekenland in totaal 4,16 mb verbruikt en hebben hier in totaal 63 euro (!) voor moeten betalen. Dat is ruim 43 euro meer dan ons is verteld door Vodafone. Normaal gesproken zou voor 4,16 mb e. 20,80 in rekening gebracht moeten worden (e. 5 x 4,16 mb).
Pas recent zijn wij hier achter gekomen. Het gaat nl. alweer om de periode juni/ juli. Lang hebben wij niet in kunnen inzien wat wij nu het verbuiken en wat de actuele hoogte is van het beltegoed. Dat vanwege storingen bij Vodafone.
Verder: heb je het idee dat de rekening echt niet klopt en wil je een specificatie dan moet je hiervoor 5 euro per factuur betalen! Online kun je ook geen gespecificeerde rekening inzien. In dit geval gaat het om twee rekeningen (juli + augustus) dus of wij daar maar 10 euro voor neer willen betalen. Dat wij alleen een gespecificeerde rekening willen ontvangen omdat wij met recht denken dat er fouten zijn gemaakt: niks mee te maken. Dit bedrag is meer dan de helft van onze maandelijkse abonnementskosten en staat niet tot elkaar in verhouding. Als abonnee moet je m.i. recht hebben op een kostenloze gespecificeerde rekening, hetzij (alleen) online hetzij per post.