Pagina 1 van 1

Nabetaling Woonenergie

Geplaatst: 05 sep 2008 13:13
door Tabaluga
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hetzelfde ervaren met woonenergie als wij.

Via de woningbouw een formulier ontvangen voor woonenergie en daar zij pretenderen de goedkoopste te zijn, en ik via hun bereking heb uitgerekend dat ze inderdaad goedkoper zijn dan Greenchoice, hebben wij op 7-12-2007 de overstap gemaakt. Op 19-4 de meterstanden doorgegeven voor de eindafrekening en na lang, lang wachten en navragen uiteindelijk onze jaar afrekening ontvangen. Hieruit blijkt dat wij moeten nabetalen (wat anders) en dat wij in 5maanden tijd net zo veel verburiken als een gezin met 3 kinderen in dezelfde periode (wij zijn met ons tweetjes). Daarnaast gaat zowel onze voorschotbedrag voor stroom en gas met factor 3 omhoog :shock: . Ipv 49 euro per maand voor gas betalen we nu 129 euro. Voor stroom betaalde we 20 euro per maand. dat wordt nu ineens 69 Euro. Bij elkaar nog duurder dan de NUON dus. :?

Ik vraag mij af of dit zomaar mag en bij wie ik kan aankloppen om de berekening en onze energie meters te controleren. Ik heb de eindstand voor de jaarafrekening in april zelf doorgegeven, maar ik heb geen idee waar dit hoge verbruik vandaan komt. We leven wat dat betreft niet buitensporig en gaan normaal met onze energie om. Laten niet onnodig aparatuur aanstaan (ook niet op stand-by) en we hebben ook de verwarming niet onnodig laten branden.

Ik heb inmiddels bij de NOUN aangegeven naar hun over te willen stappen, echter als zij ook in zee gaan met Centrica weet ik het zo net nog niet...... :roll:

Re: Nabetaling Woonenergie

Geplaatst: 05 sep 2008 14:43
door Shine
U hebt een nieuw termijn-voorstel- bedrag gekregen door uw nieuwe leverancier!?

Goed komt 'ie:

Uw verbruik is geteld vanaf 7-12-2007 en loopt tot 19-4-2008. Als u goed kijkt bestrijkt dit de ........ juist,...........winterperiode.
Gedurende deze periode verbruikt u meer. Zou u niet tussentijds geswitched zijn, dan zag uw verbruik, bekeken en berekend over een héél jaar en logisch uit. Nu niet. Het is vertekend. Het bestrijkt slecht 5 hoogtij maanden.
Als het goed is (er van uitgaande dat uw termijnbedrag correspondeerde met uw jaarverbruik) zou het mij niet verbazen als u bij uw slotfactuur een bedrag terug hebt gekregen.
Omdat het termijnbedrag altijd wordt berekend a.d.h. uw gemiddeld verbruik van uw jaarafrekening, krijg je daardoor een hoger termijnbedrag. (immers, het is berekend over uw verbruik van de afgelopen 5 hoogtij maanden!)

Oplichting is het niet en woonenergie is daarom ook niet duurder. Uiteindelijk zal u volgend jaar april weer een jaarafrekening ontvangen en dan zal het teveel betaalde teruggestort worden en zal uw termijnbedrag er weer normaler uitzien. Het bestrijkt dan immers een totaal jaar!
Maar,.......... u kunt gewoon woonenergie bellen en zeggen dat u uw termijnbedrag wilt verlagen naar hetgeen u gewend was te betalen (..noem bedrag..), omdat het voorstel nu gebasseerd is op slechts 5 maanden en wel de hoogtij verbruik maanden.

Re: Nabetaling Woonenergie

Geplaatst: 05 sep 2008 15:03
door Tabaluga
Shine,

nee, ik heb nog géén nieuw voorstel bedrag van de nieuwe leverancier ontvangen. Het nieuwe voorschot termijn (welke dus 3 keer zo hoog ligt) is nog steeds van woonenergie. Dat we in de wintermaanden meer verbruiken is mij klaar, dat wij met ons tweetjes in die 5 maanden net zo veel verbruiken als een gezin met 3 kinderen, dat lijkt mij sterk. Vandaar ook mijn oproep aan de lezers van dit forum of iemand een instantie o.i.d. weet die het voor mij kan controleren. Ik wil nog niet met de beschuldigende vinger wijzen tot ik het zeker weet. Feit is wél dat door de hoogte van de nieuwe voorschot bedragen ik nu bijna 200 euro p.m. ga betalen waar ik eerst 70 euro p.m. betaalde. Dat vindt ik wel een héél groot verschil. Tevens heb ik nu een naheffing van ruim 600 euro voor het gas en 200 voor stroom voor diezelfde periode van 5 maanden. Daar komt nog bij dat de meeste energie aanbieders (waaronder de NUON) Gas en stroom aanbieden, voor een twee persoons huishouden, voor ongeveer 130 euro p.m.. Ik vind dat nog steeds een groot verschil. Wat ik dus niet begrijp is dat het toegestaan is om mensen te lokken met mooie verhalen over goedkope energie, met leuke rekenvoorbeeld en vervolgens in eerste instantie een laag voorschot bedrag te berekenen (niet te laag anders wordt de nietsvermoedende klant argwanend) en na de jaarafrekening er even 300 % bovenop te gooien.

Re: Nabetaling Woonenergie

Geplaatst: 06 sep 2008 02:12
door Shine
Het kan aan mij liggen maar aan:
Via de woningbouw een formulier ontvangen voor woonenergie en daar zij pretenderen de goedkoopste te zijn, en ik via hun bereking heb uitgerekend dat ze inderdaad goedkoper zijn dan Greenchoice, hebben wij op 7-12-2007 de overstap gemaakt.
maak ik op dat Greenchoice uw oude leverancier was en Woonenergie uw nieuwe (waar u naartoe geswitchd bent)
Tenzij er ineens iets met mijn begrijpenlijk lezen mis is.
Wie was uw oude leverancier en wie is uw nieuwe leverancier?

In uw verhaal haalt u de jaar- en de eindafrekening door elkaar, wat het geheel (dus uw verhaal) er niet bepaald duidelijker op maakt. Tevens mis ik de meterstanden welke u hebt moeten opnemen tbv de switch in december 2007!
Op 19-4 de meterstanden doorgegeven voor de eindafrekening (...)
(...) Ik heb de eindstand voor de jaarafrekening in april zelf doorgegeven
Maar gelijktijdig zegt u:
dat wij met ons tweetjes in die 5 maanden net zo veel verbruiken als
Ten gevolge van uw switch op 7-12-2007, hebt u destijds óók meterstanden moeten doorgeven voor de opmaak van de eind/slotfactuur.
Hoe luiden die en wanneer hebt u die slotfactuur (dus van uw oude leverancier!) ontvangen?


Jaarafrekening: een jaarlijks terugkerende rekening opgemaakt aan de hand van de door u opgegeven meterstanden of opgenomen door de meteropnemer voor betreffend adres.
Slot/eindfactuur:
een factuur die de rekening behelst van het be-eindigen van levering op uw naam voor betreffend adres. Dit kan ten gevolge van een verhuizing of switch zijn.

En dan nogmaals, zou de factuur van u een heel jaar bestrijken zouden de meterstanden (dus uw verbruik) over deze 5 maanden (in de winter) zich vanzelf weer recht getrokken hebben.

Ik neem mijzelf even als voorbeeld:
Jaarafrekening jaarlijks in april/mei.
Jaarafrekening in mei 2007 ontvangen (standen doorgegeven), verbruik normaal. Zoals mijn verbruikshistorie zich altijd laat zien.
Medio oktober 2007 een switch gedaan. Meterstanden in oktober 2007 opgenomen en doorgeven tbv de slotfactuur.
Slotfactuur van mijn oude leverancier ontvangen: Kreeg giga veel terug.(ruim 600,=) (zoals ook verwacht omdat het voornamelijk de zomermaanden betrof dus weinig verbruikt.)
April 2008: meterstanden tbv de gebruikelijk jaarafrekening doorgegeven.
Jaarafrekening van mijn nieuwe leverancier ontvangen: Moest enorm veel bijbetalen (betrof een bedrag van ruim 650,=). Logisch, want het verbruik bestreek 6 maanden, en wel de hoogtij wintermaanden. Ten gevolge van deze verkorte jaarafrekening is mijn nieuwe termijnbedrag ook enorm verhoogd. Logisch, omdat dit korte verbruik (periode) een vertekend beeld schept. Ik heb gebeld en mijn nieuwe termijnbedrag verlaagd naar hetgeen ik gewend ben te betalen en dus parallel loopt met mijn jaarlijks verbruik (en niet slechts 6 hoogtijmaanden.)
Daar staat tegenover dat als je goed kijkt en ook naar de totaal meterstanden bekeken over dat hele jaar, mijn verbruik en daarmee dus ook het bedrag wat ik betaal klopt als een bus.

Daar komt nog bij dat de meeste energie aanbieders (waaronder de NUON) Gas en stroom aanbieden, voor een twee persoons huishouden, voor ongeveer 130 euro p.m.. Ik vind dat nog steeds een groot verschil. Wat ik dus niet begrijp is dat het toegestaan is om mensen te lokken met mooie verhalen over goedkope energie, met leuke rekenvoorbeeld en vervolgens in eerste instantie een laag voorschot bedrag te berekenen (niet te laag anders wordt de nietsvermoedende klant argwanend) en na de jaarafrekening er even 300 % bovenop te gooien.
U betaalt te allen tijden altijd gewoon voor uw verbruik tegen het geldende KwH/m3 tarief van betreffende leverancier. Niets meer of minder.
Betaalt u een te hoog termijnbedrag krijgt u het teveel betaalde terug bij uw jaarafrekening (en zal uw nieuwe termijnbedrag omlaag bijgesteld zijn). Betaald u te weinig, zult u bij de jaraafrekening moeten bijbetalen. (en zal uw nieuwe termijnbedrag omhoog bijgesteld zijn)

Re: Nabetaling Woonenergie

Geplaatst: 06 sep 2008 09:35
door Tabaluga
Mee eens dat het door elkaar gebruiken van de termen jaar - en eindafrekening verwarrend is. Waar het om gaat is de jaarafrekening van woonenergie waar ik in december 2007 naar overgestapt ben. Er staat op deze jaarrekening een verbruik dat abnormaal hoog is, gelijk aan het verbruik voor een heel jaar. Onze voorschotnota voor de komende periode is daarom met een factor 3 gestegen. Dat stoort mij. Waarom eerst roepen dat ze zo goedkoop zijn en lage voorschot nota's sturen (wat de bewering dat ze de goedkoopste zijn zou rechtvaardigen) en bij de jaarafrekening eenvoudig weg het 3 voudige rekenen en dan een smak bij laten betalen. Bij Greenchoice betaalde we een correcte voorschot en hoefden we niets meer bij te betalen, maar kregen ook niet zo veel terug, ondanks dat we de zomerperiode net achter de rug hadden.
Wat mij nog meer steekt is dat de nieuwe voorschot nota's gebasseerd zijn op een verbruik dat eveneens 3 keer zo hoog ligt als gemiddeld waardoor ook de voorschotten (zoals ik al aanhaalde) 3 keer zo hoog worden en ik nu bijna het dubbele ga betalen dan bij (bijvoorbeeld) de NUON.

Echter, dit hele verhaal gaat voorbij aan mijn vraag:

Is er een instantie bij wie ik terecht kan om dit te controleren. Ik heb het dus niet alleen over de controle van de berekening door Woonenergie, of het handelen van Woonenergie mbt de voorschotnota. Ik heb het ook over een controle van de opgegeven meterstanden, bij de switch heb ik de standen niet zelf doorgegegeven, maar is er een persoon van de NUON langsgeweest. Ik heb verder geen afschrift gehad van wat hij genoteerd heeft. Ik weet dus niet of dit correct is geweest. Tevens vraag ik mij af of de in mijn huis hangende meters wel ge-ijkt zijn. Ze zijn al jaren niet meer vervangen of nagekeken( heb ik begrepen, ik woon zelf nog niet zo lang in dit huis) en ook de vorige bewoners, en de bewoners daarvoor hebben er niets aan gedaan. Gezien de jaarafrekening lijkt mij deze vraag logisch.

Dat ik bij de volgende jaarafrekening weer geld terug zou krijgen lijkt mij sterk. De zomermaanden zijn nu voorbij en de wintermaanden komen er weer aan. Dat betekent dat in de volgende jaarafrekening zowel de zomer- als de wintermaanden worden afgerekend. Kan dus nog leuk worden.....

Re: Nabetaling Woonenergie

Geplaatst: 06 sep 2008 14:54
door Sjors26
Op de afrekeningen staat als het goed is zowel het gemeten verbruik (eindstand-beginstand) als de prijs.

Als de meter niet vervangen is, is het gemeten verbruik eenvoudig af te leiden uit uw eigen opgaven (meterstand april -/- meterstand december). De prijs die is toegepast, is vervolgens naast de offerteprijs van uw leverancier te leggen. Afwijkingen zouden dan het verschil moeten verklaren.

Als u geen verbruik * prijsberekening heeft gekregen, maar alleen het bedrag wat u moet betalen, adviseer ik u zoiezo niet akkoord te gaan, maar bezwaar te maken bij uw leverancier tot u een gedetailleerd overzicht heeft gekregen. Dit overzicht kunt u controleren met de doorgegeven meterstanden en de geoffreerde energieprijzen.

Re: Nabetaling Woonenergie

Geplaatst: 06 sep 2008 18:16
door Tabaluga
Hallo Sjors,

Probleem blijft dat ik niet kan controleren of de beginstand correct is opgegeven daar deze door iemand van de NUON is opgenomen.....

Blijft nog steeds de vraag open of er ook instanties zijn waarbij ik terecht kan als ik het gecontroleerd wil hebben

Re: Nabetaling Woonenergie

Geplaatst: 07 sep 2008 10:09
door Shine
Bij Greenchoice betaalde we een correcte voorschot en hoefden we niets meer bij te betalen, maar kregen ook niet zo veel terug, ondanks dat we de zomerperiode net achter de rug hadden.
Wat mij nog meer steekt is dat de nieuwe voorschot nota's gebasseerd zijn op een verbruik dat eveneens 3 keer zo hoog ligt als gemiddeld waardoor ook de voorschotten (zoals ik al aanhaalde) 3 keer zo hoog worden en ik nu bijna het dubbele ga betalen dan bij (bijvoorbeeld) de NUON.
Nogmaals, mbt het vaststellen van het nieuwe termijnbedrag dat staat hierboven duidelijk uitgelegd. U kunt dat nieuwe termijnbedrag (wat dus wel van uw nieuwe leverancier is!!!) verlagen door gewoon even te bellen met woonenergie.
Verder: u betaald niet dubbel. U betaald gewoon voor uw verbruik.

Controleer de eindmeterstand welke in december zijn doorgegeven. Is deze eind en daarmee de nieuwe leverancier beginmeterstand gebruikt als beginstand tbv uw jaarafrekening (dus periode december-april), dan klopt het en betaald u niet dubbel. Zonee, dan kunt u uw beklag doen bij beide (oude en nieuwe) leveranciers.

Overigens zal de december meterstand door uzelf opgenomen moeten zijn en doorgegeven. Een meteropnemer komt alleen langs (minimaal eens in de 3 jaar) voor opnamen van jaarstanden! Ik heb iig nog nooit, maar dan ook nooit meegemaakt dat een meteropnemen langs komt voor opname van switchstanden. Maar goed, alles moet de eerste keer zijn nietwaar.

Tevens vraag ik mij af of de in mijn huis hangende meters wel ge-ijkt zijn. Ze zijn al jaren niet meer vervangen of nagekeken( heb ik begrepen, ik woon zelf nog niet zo lang in dit huis) en ook de vorige bewoners, en de bewoners daarvoor hebben er niets aan gedaan. Gezien de jaarafrekening lijkt mij deze vraag logisch.
Als er geen abnormaal (en daar valt uw verbruik niet onder) grote afwijking zit, mag u er vanuit gaan dat de meter goed draait.
IJken kan, maar dan zult u zelf voor de kosten opdraaien indien er niets met de meter aan de hand is. Kortom, ijken in uw geval is niet aan de orde, Er namelijk totaal geen serieuze reden om dit traject in te slaan.
Daarnaast geeft u aan nog niet zo lang in dit huis te wonen. Hoelang is niet lang? Is dit uw eerste jaarafrekening voor en op dit adres? Hebt u al een historisch verbruik op uw naam op dit adres?
Verder zou ik graag alle meterstanden alhier eens genoteerd willen zien, waarbij ik ook wil weten of en welke standen geschat zijn.
Dan krijgen we een goed plaatje en kan er gerichter advies gegeven worden.
Dat ik bij de volgende jaarafrekening weer geld terug zou krijgen lijkt mij sterk. De zomermaanden zijn nu voorbij en de wintermaanden komen er weer aan. Dat betekent dat in de volgende jaarafrekening zowel de zomer- als de wintermaanden worden afgerekend. Kan dus nog leuk worden.....
In de zomermaanden betaalt u welbeschouwd al voor uw verbruik in de wintermaanden.
Wederom wil ik refereren naar mijn eerdere reacties.
Is er een instantie bij wie ik terecht kan om dit te controleren.
U wilt iets controleren terwijl uzelf niet de standen van december hebt genoteerd. Hoe wilt u dan controleren en eventueel het gaan weerleggen? U moet namelijk met bewijzen komen.
U kunt contact opnemen met de netbeheerder en aan hun de verschillende meterstanden vragen. Vraag daarbij tevens of en welke meterstanden al dan niet geschat zijn.

M.b.t. uw verbruik:
U kunt zeggen erg zuinig te zijn. Dus bewust met energie omgaan, maar dan nog....... mijn bewust omgaan zal anders zijn dan uw omgaan. Verbruik is van enorm veel factoren afhankelijk.
Tip:
Noteer wekelijks eens u meterstanden. Dan krijgt uzelf ook een beter inzicht en kan daarop ook opgemaakt worden óf er mogelijkerwijs een reden is aan te nemen dat de meter niet goed functioneert.
Zonder een gegronde aangetoonde reden zal geen enkel bedrijf actie ondernemen.

Re: Nabetaling Woonenergie

Geplaatst: 07 sep 2008 13:30
door Tabaluga
Nogmaals, en nu voor de laatste keer, Ik vind een verhoging in hetr geschat verbruik met factor 3 op het gemiddelde gebruik wél abnormaal. Maar, al met al heb ik wel inmiddels iets meer antwoord op mijn vraag.
U kunt contact opnemen met de netbeheerder en aan hun de verschillende meterstanden vragen. Vraag daarbij tevens of en welke meterstanden al dan niet geschat zijn
Dát is tenminste iets. Of ijken van toepassing is kan ik pas zeggen als ik deze gegevens heb.

Re: Nabetaling Woonenergie

Geplaatst: 07 sep 2008 15:21
door Shine
Nogmaals, en nu voor de laatste keer,
Euh pardon! Mijn hemel wat een toonzetting wordt hier even gepresenteerd.

En nogmaals mijn laatste reactie:
U schijnt het niet te willen snapppen. U kunt bellen wat u wilt, maar de netbeheerder zal u exact hetzelfde verhaal vertellen. Daar komt bij dat indien uzelf géén begin-/tussen-/eindstanden opgenomen hebt, u totaal niets in handen hebt om iets te weerleggen.
Op mijn belangrijke wedervragen geeft u echter totaal geen antwoorden.

Maar goed, na een dergelijke gepresenteerde toonzetting hoeft dit voor mij, nogmaals en voor de laatste keer ook niet meer.
U zoekt het maar lekker uit.