LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] maatschappelijk gebonden eigendom nieuwe starterswoning

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Remco 0208

maatschappelijk gebonden eigendom nieuwe starterswoning

Ongelezen bericht door Remco 0208 »

Een bijzondere casus waarbij het weleens mogelijk kan zijn dat veel woningcooporaties de wet aan hun laars lappen want intussen zijn door heel wat woningcooperaties huizen boven dit bedrag door middel van een MGE constructie verkocht aan bewoners.

Ik ben van plan een starterswoning te kopen van een woningcooperatie welke in opdracht van de gemeente (dus de overheid) nieuwbouwwoningen te koop aanbiedt voor de prijs van E 178.500. Op deze woning zitten verkoopbeperkende maatregelen zoals winstdeling bij verkoop en dat ik de woning verplicht ben terug te verkopen aan de woningcooperatie (de zogenaamde MGE constructie).

Naar mijn mening is het onrectmatig dat deze MGE constructie in een koopcontract van de woning aan mij en 7 anderen wordt opgelegd omdat de maximum koopprijs voor MGE door de overheid (VROM) is vastgesteld op E 158.500 (peil januari 2008) en overschrijding daarvan op gespannen voet staat met de Huisvestingswet, het Burgerlijk Wetboek en de Wet Bevordering Eigen Woningbezit

Bijgaand heb ik en link van een publicatie toegevoegd van de Nederlandse Vereniging van Bouwers.

Ik zie julie zienswijzes en reacties graag tegenmoet!

Met vriendelijke groeten,

Remco van der Cruijsen

http://www.nvb-bouw.nl/list.php?xs=pers ... tail&id=61

marcel75

Re: maatschappelijk gebonden eigendom nieuwe starterswoning

Ongelezen bericht door marcel75 »

Als je het niet eens bent met deze constructie, moet je woning niet kopen.

De bepaling is zeker niet onrechtmatig omdat voor het je houden aan de bepalingen, je een fikse korting (tussen de 10 en 30%) hebt gekregen op de koopprijs. Wil je deze bepalingen niet, dan zul je nog even moeten doorsparen.

Voor ieder project waarbij MGE wordt overgedragen, bekijkt het ministerie of voldaan is aan de voorwaarden. Is die toestemming verleend, dan is er niets aan de hand.

Gesloten