Nou wij hebben intussen ook ervaring met Miele De Keuken...
Goed voorbereid (o.a. op basis van de verhalen op dit forum) hebben wij een afspraak gemaakt, met daarin als wensen: gedetailleerde offerte en 3D presentatie. Dat dit niet in 1x kon accepteerden wij, dus werden 2 bezoeken ingepland.
Ook expliciet aangegeven dat wij in de oriëntatiefase zaten en
OOK zouden gaan kijken bij anderen, inclusief Duitsland.
1e bezoek: begon met vraag over ons budget (aarzelend gegeven op 40.000
) en waar we nog meer wilden kijken. Over Duitsland: ach, de prijzen van Miele zijn internationaal hetzelfde, dus dat heeft geen zin. Over Siematic: dat is een heel andere klasse, dus dat kunt u niet vergelijken (laat staan keukens als Tulp of Keller). Klinkt te flauw om waar te zijn: vervelende 1e indruk.
De door ons gewenste opstelling (kookeiland) leek niet mogelijk, dus maakte de adviseur een ander voorstel.
2e bezoek: andere adviseur (1e was op vakantie), die (behalve het afgesproken ontwerp) vrijwel gelijk uit haarzelf kwam met .... een kookeiland! Nou, slechte indruk van de 1e ronde werd daarmee wel goedgemaakt. Alleen jammer dat er geen offerte was, want die moest toen alsnog worden uitgewerkt (wel wederom naar budget gevraagd en naar onze alternatieven).
3e bezoek: nog een paar wijzigingen aangebracht in het voorstel, en daar kwam de 3D presentatie en de offerte (wel nóg maar een keer naar budget gevraagd, én de alternatieven). De offerte was echter niet gespecificeerd (alleen verdeeld in 4 groepen) en kwam uit op.... 55.000
. We werden vrolijk en vol verwachting aangekeken, en ze sprak zelfs over champagne... We waren verbijsterd. Ze bood zelfs niet eens een korting aan!
Toen we aangaven teleurgesteld in de niet nagekomen afspraken (geen specificatie en we kregen de presentatie niet mee) begon ze over: het is eind van de maand (BLA BLA), kan ik geen aanbod doen om jullie "uit de markt te halen?". We zeiden NOGMAALS dat we pas in de oriëntatiefase zaten en nog een paar andere dingen wilden bekijken. Nou, dat begreep ze helemaal niet. Het was tenslotte eind van de maand ... Op onze vraag of ze later dan géén betere aanbieding kon doen reageerde ze wat vaag.
Uiteindelijk met enige moeite toch een specificatie meegekregen, maar géén presentatie ("nee, die maken wij niet voor anderen!").
Hierdoor hadden we een heel slecht gevoel over het BlaBla-gehalte, het niet nakomen van afspraken, het denigrerend doen over onze oriëntatie, en het ontbreken van enig realistisch "eindcijfer". Ik heb de storemanager een brief geschreven met onze mening, en dat wij verder Miele NIET zouden meenemen in onze overweging.
Natuurlijk reageerden ze hier wel op (wat niet onze bedoeling was): onze adviseur was geschrokken en er was sprake van een misverstand (wellicht, maar niet aan onze kant!). Ze wilde alsnog graag de kans om ons een mooie offerte uit te brengen. Die zou ze binnen 3 dagen per e-mail opsturen (want dat kost tenslotte tijd, om een kortingspercentage toe te passen). Na 3 dagen weer een telefoontje (antwoordapparaat) dat ze ons graag wilde spreken, en na 5 dagen nogmaals, dit keer om te vertellen dat ze een kwaliteitsbedrijf waren (they could have fooled me!) en dat ze geen offerte per e-mail wilden uitbrengen, maar graag langs wilden komen.
Ofwel:
WEER tegen de afspraken in hun eigen gang gaan. Ik heb toen per e-mail aangegeven dat wij in het geheel niet onder de indruk waren van hun voortdurende gebrek aan service en niet nakomen van afspraken - en dat we verder geen prijs meer stelden op hun diensten.
Conclusie: mooie keukens, een paar erg originele ideeën (bijv. de van kleur veranderende led-lampjes), maar zeer duur, en geheel volgens de verwachting veel geblaat en weinig wol. Exit Miele De Keuken.
Wij gaan elders ons licht opsteken, maar helaas zijn alle drama-verhalen geheel uitgekomen. Je kunt daar blijkbaar toch niets aan doen.....
PS: de hostess in de winkel is alleraardigst, maar daar winnen ze de oorlog niet mee!
PS2: het gerucht dat het merk Miele Keuken in 2010 niet meer bestaat schijnt in de wereld gebracht te zijn door een ontevreden ex-medewerker, en niet op waarheid te berusten.